Web Analytics Made Easy - Statcounter

نام آیت‌الله حسین راستی کاشانی، در تاریخ انقلاب اسلامی یک نام آشناست. نام او نه تنها در دین بله در سیاست نیز می‌درخشد. نام او از آن هنگام بر سر زبان‌ها افتاد که وی به همراه آیت‌الله شهید مدنی و شاگردانشان به درس امام (ره) در نجف آمد و نگذاشت گرد فشار و تحدید بر کرسی درس امام در نجف بنشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ایام تبعید امام (ره) در نجف گرد شمع وجود مقدس رهبر نهضت اسلامی حاضر شد تا انقلابیگری و تداوم نهضت را در عراق و ایران فریاد زند.

آیت‌الله راستی کاشانی پس از پیروزی انقلاب با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای مدیریت حوزه علمیه قم و نیز دو دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری نقش راهبردی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا می‌کرد. خضوع و فروتنی، عمق فهم دینی وی، بصیرت سیاسی و فکری او و بهنگام بودن و نیز درک وی از مسائل انقلاب، او را از دیگران متمایز می‌کرد؛ وی چشم بیدار انقلاب بود.


او همواره با اطاعت و پیروی از امام راحل (ره) به افشاگری ماهیت شوم خاندان پهلوی و تلاش برای استقرار نظامی اسلامی با بهره گیری از معارف اهل بیت (ع) پرداخت و پس از پیروزی انقلاب نیز از هیچ تلاشی برای تثبیت پایه‌های حکومت اسلامی و حرکت در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری دریغ نورزید.
عمر این عالم بزرگوار، در طول سالیان نهضت امام خمینی (ره) به مبارزه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به مجاهدت در عرصه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و در خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی سپری شد.


تاجائی‌که با نگاهی به پیشینه سیاسی‌اش می‌توان شاهد تاثیرگذاری ایشان بر رخدادهای سیاسی کشور بود؛ زیرا نام او با تقسیم‌بندی‌های سیاسی در جمهوری اسلامی گره خورده است. آنجا که به نمایندگی از امام خمینی (ره) به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی متشکل از هفت گروه سیاسی فعال درمبارزات مسلحانه در دوره پهلوی می‌رود و در مدت حضور در آن سازمان، در هدایت فکری این حزب سیاسی که از آقایان سعید حجاریان، بهزاد نبوی، محسن آرمین و مصطفی تاج‌زاده گرفته تا آقایان محسن رضایی، فیض‌الله عرب سرخی، مجتبی شاکری، محسن مخملباف، حسین فدایی و حسن واعظی در آن گرد آمده بودند نقش بسیار زیادی ایفا می‌کند.


وی در دوره اول مجلس خبرگان رهبری از استان تهران نیز نامزد نمایندگی شد و توانست با کسب اکثریت آرا به آن مجلس راه یابد. در دور دوم نیز همچنان از طرف مردم استان تهران به آن سمت برگزیده شد. وی در ۱۳۶۲ شمسی همراه با آیات محمدعلی شرعی، جواد آسیم (تحریریان)، مرحوم سید منیرالدین حسینی و مرحوم عباس آسیم، مؤسسه تحقیقاتی و فرهنگی مفید قم را تأسیس کرد.
در ادامه، با دکتر محسن روح‌الامینی یکی از اعضای سابق سازمان منحل شده مجاهدین انقلاب اسلامی و دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی درباره ویژگی‌های این عالم فرهیخته به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.


روح الامینی:
آیت‌الله راستی پدر معنوی و راهبر نخبگان بود


با توجه به اینکه شما یکی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بودید از صفات اخلاقی و دینی آیت الله راستی کاشانی برایمان بگویید.


آیت‌الله راستی کاشانی از فقهای مجاهد و بزرگی بود که به رغم شانیت علمی و داشتن شاگردان فراوان و برجسته، در درس‌های خارج فقه حضرت امام خمینی (ره) در نجف اشرف شرکت می‌کرد. ایشان بارها از اتمام تحصیلات حوزوی خود سخن می‌گفت و اینکه تمام کتاب‌های مرتبط علمی و حوزوی را مطالعه کرده است اما با آمدن حضرت امام خمینی (ره) به حوزه علمیه نجف خورشید فروزان علمی بر روی ایشان گشوده شد و نکته‌های علمی زیادی در محضر ایشان فراگرفتند.


از همراهی ایشان با حضرت امام در دوران تبعید توضیح می‌فرمایید.


آیت الله راستی کاشانی در خاطره‌ای، اینگونه عنوان کرد که روزی امام خمینی (ره) به حاج احمد آقا می‌گویند آیا ایشان را می‌شناسید. احمد آقا پاسخ می‌دهند بله. امام؟ره؟ جواب می‌دهند آقای راستی، ما را از غربت در نجف خارج کردند. (این مطلب در جلد نخست کتاب نهضت امام خمینی نوشته سید حمید روحانی که قبل از انقلاب به چاپ رسیده عنوان شده است.)
ویژگی‌ها و برجستگی‌های شاخص ایشان چه بود.


اینکه آیت الله راستی از همان زمان تبعید تا بازگشت امام (ره) به کشور درکنار ایشان بوده‌، آیت‌الله راستی کاشانی همچنان ثابت قدم، صابر و مستحکم در کنار امام و رهبری انقلاب حاضر بودند.
نزدیکی آیت الله راستی و حضرت امام تا چه اندازه بود و نقش آیت الله راستی در انقلاب چگونه بود.


حضرت امام از همان دهه 60 راهنمایی‌ها و برخی مشورت‌ها را به ایشان ارجاع می‌دادند. اگر نبود راهنمایی و هدایت موشکافانه آیت‌الله راستی‌، بسیاری از نخبگان سیاسی کشور که نقش آفرین بودند، راه را گم می‌کردند. اگر ثبات قدم و بسط و نگاه ایشان به ولی‌فقیه دوران و خلف ایشان آیت‌الله خامنه‌ای نبود، حل مشکلات بسیاری از موضوعات شاید باقی می‌ماند و شاید هم برخی از سیاسیون مانند فرقان راه را گم می‌کردند. ایشان نقش پدر معنوی و راهبری نخبگان را دنبال می‌کردند.


یکی از ویژگی‌های ایشان این بود که مراجع تقلید را ایشان تأیید می‌کردند، در اینباره بیشتر توضیح می‌فرمایید.


نظرات ایشان در انتخاب برخی از مسوولیت های قوه قضاییه مؤثر بود، بسیاری از مراجع تقلید برای گزینش خدمت ایشان می‌رسیدند و ایشان با دقت کار نظارت و گزینش عالمان دینی را انجام می‌داد.
بسیاری از کتب مراجع وعلما با داوری و دست خط ایشان برای چاپ آماده می‌شد. مثلاً آیت الله حائری شیرازی نوشته‌ها و داوری‌های آیت‌الله راستی را در ابتدای کتاب خود قرار می‌داد. همه این موارد در کنار گمنامی و هیاهوهای سیاسی انجام می‌گرفت چرا که اعتماد و وثوق زیادی نسبت به ایشان داشت.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۶۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

امام جمعه ارومیه در پایان، حل مشکلات باقی مانده در مناطق زلزله زده خوی را خواستار شد و گفت: امیدواریم با فعالیت جهادی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به زودی شاهد جشن اتمام بازسازی مناطق زلزله زده خوی باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام سیدمهدی قریشی امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در دیدار با «غلامرضا صالحی» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اظهار کرد: کار جهادی و خدمت به مستضعفان چراغ راه عملکردی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشد و لازم است.

وی با بیان اینکه در این راه نباید از مشارکت مردم نیز غافل شد، افزود: تشویق مردم جهت مشارکت در حساب ۱۰۰ امام راحل یکی از مهمترین نکاتی است که باید با اطلاع رسانی صحیح و بهبود بسترهای لازم، فرهنگ‌سازی کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با تاکید بر لزوم اشاعه دین در مسیر خدمت به جامعه گفت: در دین اسلام، خداوند همه انسان‌ها را به انتخاب مسیر درست تشویق می‌کند و شاه کلید موفقیت در امور را تقوا معرفی کرده است.

قریشی ادامه داد: تقوا را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید تا در مجموعه مدیریتی نیز این نگرش با بعد معنوی پایدار باشد بنابراین ضروری است افرادی برای مدیریت‌های داخلی ادارات انتخاب شوند که خدا ترس باشند.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن مزین به نام حضرت امام خمینی (ره) است بنابراین از شما عزیزان انتظار می‌رود تا حساسیت بیشتری در امورات داشته و در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشید.

قریشی عنوان کرد: بنیاد مسکن در راستای اهداف انقلابی حرکت می‌کند و باید همگان به این نهاد کمک کنند.

وی ضمن تشکر از عملکرد بنیاد در زلزله خوی، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اولین ساعات زلزله در مناطق زلزله زده حضور فعال داشته و تا به امروز بسیاری از منازلی را که تخریب شده بودند، بازسازی کرده است ولی متأسفانه نتوانسته فعالیت‌های خود را بیان کند.

امام جمعه ارومیه در پایان، حل مشکلات باقی مانده در مناطق زلزله زده خوی را خواستار و تصریح کرد: امیدواریم با فعالیت جهادی شما عزیزان، بزودی شاهد جشن اتمام بازسازی مناطق زلزله زده خوی باشیم.

کد خبر 747628

دیگر خبرها

  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید