Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید کلانوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گروه باستان شناسی به سرپرستی مجتبی سعادتیان با هدف خواناسازی معماری بخش حاکم نشین قلعه رستم شهرستان هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان شهریور امسال اقدام به نخستین فعالیت های باستان شناسی در این منطقه کردند.
وی افزود: 2 پوشش گنبدی در چند روز اخیر در طبقه سوم بخش حاکم نشین این بنا توسط ستار زاهلی، یکی از استادکاران نامی کشور با همکاری دانشگاه زابل مرمت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: علاوه بر این با حفر چهار ترانشه در پیرامون قلعه شواهدی از بستر خندق قدیمی قلعه رستم به دست آمد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهارداشت: این قلعه دارای پلانی هفت ضلعی نامنظم است که از بخش های مختلفی مانند حصار، خندق، دروازه ورودی، حاکم نشین، حیاط مرکزی، بنای موسوم به یخچال، اصطبل و بناهای مسکونی تشکیل شده است.
کلانوری گفت: این قلعه با مساحت بیش از 22 هزار متر مربع، حصاری به طول 600 متر و 14 برج مدور در پیرامون خود دارد و مصالح آن به طور عمده از خشت خام و چینه است.
وی بیان کرد: قدمت این بنا به دوره صفویه برمی گردد و سال 1993 ثبت ملی شده است.
وی افزود: پنج باستان شناس و یک مرمتگر اعضا تیم باستان شناسی قلعه رستم سیستان را تشکیل دادند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پس از اقدامات پژوهشی باستان شناسی تیم های حفاظت و مرمت در مجموعه یادشده آغاز به کار کردند و هم اینک گروه های مختلفی در مرحله های استحکام بخشی، دیوارچینی و مرمت تکمیلی پوشش های فروریخته در حال انجام کار هستند.
به گزارش ایرنا منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و دارای آثار و بناهای باستانی و تاریخی متعددی است بطوریکه به عنوان بهشت باستانشناسان شناخته می شود.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۶۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)

به گزارش صدای ایران از ایسنا،پس از باران‌های سیل‌آسا چند هفته اخیر در استان سیستان و بلوچستان و فروکش کردن آب در بیشتر مناطق، ساکنان روستا‌های آسیب دیده با خسارات پس از سیل از جمله بسته بودن راه‌های ارتباطی، آب گرفتگی منازل و غیر قابل استفاده شدن وسایل خانه دست و پنجه نرم می‌کنند؛ روستای پزم تیاب از توابع بخش مرکزی کنارک این استان، یکی از مناطقی است که هنوز با تبعات سیل دست و پنجه نرم می‌کند.

دیگر خبرها

  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • کشف «گذرگاه مردگان»