Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@09:31:12 GMT

ایجاد مرکز پژوهشی خیّر ماندگار در اصفهان

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۴۸۰۸۷

ایجاد مرکز پژوهشی خیّر ماندگار در اصفهان

رییس دانشگاه اصفهان از قرار گرفتن نام این دانشگاه برای نخستین بار در لیست دانشگاه‌های برتر جهانی، ایجاد مرکز خیّر ماندگار با هدف نهادینه کردن وقف برای علم، اجرای طرح تکنولوژی آب شیرین‌کن به صورت آزمایشگاهی در دانشگاه و رویکرد جدید دانشگاه‌ها برای جذب نخبگان خبر داد.

به گزارش ایسنا، هوشنگ طالبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال چهارهزار و 400 دانشجوی جدیدالورود از طریق کنکور در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وارد دانشگاه شدند و تعداد 200 نفر دانشجوی مهمان نیز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد دوهزار و244 نفر از دانشجویان، تحصیلات تکمیلی هستند و دوهزار و 156 نفر نیز در مقطع کارشناسی جذب دانشجو داشته‌ایم.

وی با اشاره به رشته‌هایی که برای نخستین بار در دانشگاه اصفهان دانشجو پذیرش کرده‌اند، افزود: از بهمن ماه رشته زبان روسی به رشته‌های کارشناسی اضافهمی‌شودو در مقطع کارشناسی ارشد نیز در 6 رشته تفسیر و علوم قرآن، امام‌شناسی ائمه، برنامه‌ریزی درسی، علوم شناختی، مشاوره با گرایش توانبخشی و علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد و تجارت الکترونیک دانشجو جذب کردیم. همچنین در رشته‌های بیوشیمی و علوم کامپیوتر گرایش شبکه‌ در مقطع دکترا دانشجو جذب خواهیم کرد.

وی افزود:در سال جاری پنج رشته به رشته‌های مجازی این دانشگاه اضافه شده است که در مقطع کارشناسی ارشد شامل رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، حقوق زن در اسلام، زن و خانواده، آموزش زبان انگلیسی و حقوق خصوصی است.

دانشگاه اصفهان در لیست دانشگاه‌های برتر جهانی

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه‌هاتصریح کرد: سال گذشته دانشگاه اصفهان برای نخستین بار در لیست دانشگاه‌های برتر جهانی قرار گرفت.

طالبی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه اضافه کرد: در سال گذشته، یک هزار و 264 مقاله توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه به چاپ رسیده و از این میان تعداد مقالات بین‌المللی ISI دانشگاه976 مقاله بوده است که نسبت به سال 1394، 16درصد رشد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه هر عضو هیئت علمی به طور متوسط 1.5 مقاله ISI در سالگذشته چاپ کرده است، ادامه داد: از تعدادی که در بالا ذکر شد، 194 مقاله مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان و محققان خارجی بوده است.

رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد:نزدیک 40 مجوز از وزارت علوم برای مجلات و نشریات داریم که در حال حاضر 34 نشریه فعال هستند. همچنین دو مجله ISI و بین‌المللی داریم و 41 عنوان کتاب در سال گذشته توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به پروژه‌هایی که منجر به قرارداد با بخش‌های بیرون از دانشگاه شده است، اضافه کرد: رویکرد دانشگاه در پروژه‌های کلان، بررسیمشکلات اساسی کشور از جمله آب و محیط زیست است که یکی از آنها منجر به انعقاد قرارداد با شهرداری شده است.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به پروژه‌های دیگر دانشگاهگفت: تکنولوژی آب شیرین‌کن طرحی است که محققان در داخل دانشگاه موفق به ایجاد آن به صورت آزمایشگاهی شده‌اند و اکنون نزدیک به مراحل پایانی برای میدانی کردن است که اداره آب و فاضلاب استان پیشنهاد داده تا طرح میدانی آن در منطقه شهرضا اجرا شود.

سال خوب فعالیت‌های عمرانی دانشگاه اصفهان

رییس دانشگاه اصفهانادامه داد: بیش از 90 استاد تمام، 220 دانشیار و50 درصد استادیار داریم. در سال گذشته 22 مورد استخدام پیمانی جدید داشتیم و 37 مورد نیز از پیمانی به رسمی آزمایشی تبدیل شدند و 23 مورد از آزمایشی، رسمی قطعی شدند.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به فعالیت‌های عمرانی این دانشگاه ادامه داد: سال خوبی را پشت سر گذاشتیم و در بهمن ماه امسال چند پروژه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، البته این پروژه‌ها بدون داشتن ردیف و حمایت مالی دولت و از طریق تسهیلات بانکی و کمک خیرین در حالانجام است و ارزش ریالی آن 40 میلیارد تومان است. همچنین 39 مورد تعمیرات اساسی داشتیم، به عنوان مثال با توجه به اینکه دانشگاه اصفهان مجری برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان کشور است، نیاز بود تا در تابستان امسال تعمیرات اساسی در خوابگاه‌ها انجام دهیم که شامل زیباسازی نیز می‌شود، البته اولویت ما دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند تا بتوانند از این زیباسازی استفاده کنند.

طالبی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی گفت: امسال در اردیبهشت ماه انتخابات شورای صنفی دانشگاه برگزار شد، هم‌چنین در سال گذشته بیش از 850 هزار تن غذا در دانشگاه توزیع شده است و بیش از 3.5 میلیارد تومان وام دانشجویی به دانشجویان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته رشد خوبی به لحاظ علمی داشته‌ایم،تصریح کرد: بیش از 42 هزار مقاله بین‌المللی توسط اندیشمندان ایرانی به چاپ رسیده و در کیفیت مقالات پیشرفت خوبی داشتیم که شامل دانشگاه اصفهان هم می‌شود.

برای کمک به فعالیت‌های علمی وقف داشته باشیم

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت علوم انسانی افزود: علوم انسانی در ایران دارای ارزش است، اما یافته‌های علوم انسانی محبوس می‌شد، اما مقالات علوم انسانی را در مجلات بین‌المللی به چاپ رساندیم و مسائل علوم انسانی خود را به جهانیان نشان دادیم و با این امر واقعیت‌های ارزشی‌مان را به نمایش گذاشتیم.

طالبی با اشاره به جایگاه بین‌المللی این دانشگاه و تفاهم‌نامه‌های همکاری با دیگر دانشگاه‌ها افزود: سال گذشته چندین هیئت از دانشگاه‌های مختلف به کشور سفر کردند و به دانشگاه اصفهان نیز آمدند، همچنین هیئت ایرانی شامل 12 نفر از همکاران ما در سال جاری به شیامن و گوانگجو سفر کرده‌اند. از مهر امسال نیز دو نفر از اعضای هیئت علمی به دانشگاه‌های کیامن و گوانگجو اعزام شدند و یک نفر نیز از این دو دانشگاه به اصفهان خواهد آمد.

وی افزود: قرار است پنجم آبان ماه سومین نشست دانشگاه‌های برتر ایران با 19 دانشگاه عضو اتحادیه دانشگاه‌ها در مسکو روسیه برگزار شود که دانشگاه اصفهان نیز در این همایش شرکت خواهد کرد.

رییس دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه خیرین به چه میزان از طرح‌های پژوهشی حمایت کرده‌اند، گفت: خیرین در درجه اول در پروژه‌های عمرانی وارد شدند، اما اخیرا دانشگاه‌ها رویکرد جدیدی را پیش گرفته‌اند، مبنی بر اینکه بتوانیم برای کمک به فعالیت‌های علمی وقف داشته باشیم از جمله تجهیز آزمایشگاه برای پروژه‌هایی که قرار است انجام شود.

وی به ایجاد مرکز پژوهشی خیّر ماندگار اشاره کرد و گفت: فعالیت‌هایی در 6 ماه گذشته انجام شده و بسیار امیدواریم که این مرکز پژوهشی علاوه بر کمک خیرین به نهادینه‌کردن وقف برای علم نیز کمک کند.

طالبی با بیان اینکه 191 دانشجو از اتباع خارجی داریم، افزود: از منطقه بصره عراق 20 نفر دانشجوی جدید پذیرفتیم و در حال حاضر بالای 200 نفر دانشجو اتباع بیگانه داریم.

رویکرد جدید برای جذب نخبگان

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مهاجرت نخبگان، افزود: رویکرد جدیدی برای جذب نخبگان از جمله پسا دکترا و استاد وابسته داریم، چندین مذاکره نیز در این زمینه داشته‌ایم و قرار شده سه مورد از ایرانیان خارج از کشور را در بحث استاد وابسته در دانشگاه اصفهان جذب کنیم.

رییس دانشگاه اصفهان در خصوص بودجه پژوهشی دانشگاه، گفت: بودجه دانشگاه حدود 180 میلیارد توماناست که از این مبلغ حدود 32 میلیارد تومان بودجه پژوهشی سال جاری بوده و بیش از 80 درصد طرح‌ها نیز به نتیجه نهایی رسیده و خاتمه یافته است.

طالبی با اشاره به قرارداد این دانشگاه با مجتمع فولاد مبارکه، تصریح کرد: این قرارداد که برای انجام خدمات و تحقیقات است، نوید این را می‌دهد که حرکت خوبی در ارتباط صنعت و دانشگاه صورت گیرد.

وی درخصوص بدهی دانشگاه، گفت: ما در سال1392 بدهی عمده‌ای داشتیم، اما تا سالگذشته این بدهی‌ها پرداخت شد و بدهی عمده دیگری نداریم، البته یک بدهی عمده به شهرداری داشتیم که سال گذشته با طرحی که دولت داد، بدهی اعلام شد و دولت به صورت صکوک آن را پرداخت کرد.

رییس دانشگاه اصفهان درخصوص پارک علم و فناوری دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: در حال رایزنی با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هستیم و در این راستا رشد خوبی هم داشتیم، حتی در سال گذشته به یک واحد فناور رسیدیم که بسیار فعال هستند و عموما این مراکز توسط فارغ‌التحصیلان ایجاد می‌شوند و در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۸۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، هوش مصنوعی به عنوان یکی از پرشتاب‌ترین فناوری‌های در حال تکوین، پتانسیل ایجاد تحول‌های انقلابی زیادی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد و یکی از فناوری‌های کلیدی است که در حال تکوین  بوده و می‌تواند به پردازش‌های صنعتی و حل مسائل مختلف جامعه کمک فراوانی کند.    

با توجه به فراگیر شدن این فناوری کارشناسان بر این باورند تغییرات هوش مصنوعی در پنج سال آینده احتمالا سرعت می‌یابد و بیشترین تاثیر آن بر آموزش خواهد بود. ماهیت کلی هوش مصنوعی و کاربردهای بی‌شمار آن، باعث ایجاد عدم قطعیت‌های متعدد برای پیش‌بینی آینده آن می‌شود اما این موضوع به توسعه این فناوری مربوط نمی‌شود، بلکه به توسعه محیط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن نیز مربوط می‌شود.

همزمان با به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه مختلف توسط سایر کشورها، ایران هم اقدامات بسیاری طی سال ها در این زمینه انجام داده است که می‌توان به تدوین سند هوش مصنوعی اشاره کرد.

برای پیشبرد این هدف مهم، قرار شد شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجع تصمیم‌گیری بر روی تدوین سند هوش مصنوعی کار کند و بر اساس یکی از احکام مصوب در کمسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات مکلف شدند که با همکاری سایر دستگاه‌ها ظرف شش ماه از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون، برنامۀ ملّی توسعۀ هوش‌ مصنوعی را تهیه و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسانند.    

البته در کنار این اقدام دو سالی است که در وزارت ارتباطات، مرکز هوش مصنوعی تأسیس شده و برای توسعه کاربردها به دستگاه‌ها پیشنهاد می‌شود. در نهایت پس از اظهار نظرهای گوناگون پیش نویس سند ملی هوش مصنوعی اوایل پاییز سال گذشته از تدوین سیاست در موضوع هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

در این راستا چندی پیش حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی- جزئیات جدیدی در این زمینه اعلام کرد.   

براساس اعلام سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی همچنین گفته است که تدوین سند هوش مصنوعی تمام شده در آینده نزدیک مصوب می‌کنیم و موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست چراکه یک پارادایم علمی جدید است؛ دانشگاه آزاد درباره کامپیوتر کوانتومی و دانشگاه شهید بهشتی در زمینه سلول اتمی کوانتومی کار می‌کنند. در یکسال بیش از ۲۰۰ دانش‌بنیان را از نزدیک دیدیم و در جریان مشکلاتشان قرار گرفتین و برایشان میز تشکیل دادیم.

سال گذشته پیش‌نویس سند ملی هوش مصنوعی با حضور نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب ‌فرهنگی ارائه و تحلیل شد.

همچنین به تازگی روح الله دهقانی فیروز آبادی در زمینه رسیدن کشور به ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، توضیح داده است سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس‌جمهور و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.  

البته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در صحبت هایش به ایجاد اپراتور هوش مصنوعی هم اشاره کرده و گفته برنامه‌ریزی شده مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد.

بر این اساس در واقع همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار می‌دهد.

دیگر خبرها

  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • دستگیری اشراری که در بیمارستانی در اصفهان رعب ایجاد کردند
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز