Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست مشترک توسعه همکاری‌های تجاری تهران- میلان با حضور چشمگیر فعالان اقتصادی ایران و هیئتی از اتاق بازرگانی میلان ایتالیا در اتاق تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در اغاز این نشست ، محمدرضا بختیاری معاون امور ‌بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران ؛ سابقه طولانی روابط ایران و ایتالیا را شاه‌کلید توسعه روابط دو جانبه در آینده توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بختیاری ، ایتالیا را از کشورهای قدرتمند در اتحادیه اروپا برشمرد و گفت: این کشور از اعضای فعال کشورهای گروه هشت (G8) نیز است و از جایگاه اقتصادی نسبتا مناسب و نفوذ سیاسی خوبی در سطح جهان و منطقه برخوردار است . با چنین جایگاه و موقعیتی ‌می‌تواند در جمع شرکای اقتصادی ایران قرار گیرد.
بختیاری با اشاره به سپری شدن بیش از 20 ماه از شکل‌گیری سند برجام و پایبندی ایران به تعهدات گفت: گزارش‌های آژانس ‌بین‌المللی اتمی پایبندی ایران را تایید ‌می‌کند که سبب شده است مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا نیز رو به افزایش باشد.
معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به افزایش سه برابری مناسبات تجاری ایران و ایتالیا، گفت: همکاری‌های دو کشور، در سال 2011 به بیش از 10 میلیارد دلار افزایش یافت و البته سال 2013 به 1.5 میلیارد دلار رسید . روابط تجاری ایران و ایتالیا، در سال 2014 ارتقا پیدا کرد و به بیش از 2 میلیارد دلار رسید. اکنون نیز آمارها نشان ‌می‌دهد، تبادلات تجاری دو کشور در سال 2016 معادل 2.8 میلیارد دلار بوده است که روندی فزاینده دارد.
او ادامه داد: موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم همکاری متعددی بین دو کشور امضا شده و در حال اجراست. تنها در جریان سفر متقابل روسای دو دولت جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا، 36 قرارداد و سند همکاری در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، خودرو، لوکوموتیو، برق، فولاد، پالایشگاه و هواپیما به امضا رسید که انتظار داریم با رفع مشکلات نقل‌ و انتقال پول جهش بزرگی در روابط اقتصادی ایران و ایتالیا اتفاق بیفتد.
بختیاری با اشاره به برخورداری ایران از زیرساخت‌های مناسب و همچنین وجود امنیت کامل در منطقه ناامن خاورمیانه گفت : ایران ‌می‌تواند برای ایتالیا شریکی توانمند در منطقه باشد. مزیت‌هایی مانند کریدور شمال به جنوب و اتصال کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمال دریای خزر، راه‌ آهن شمال به جنوب و همچنین احیای جاده ابریشم ‌می‌تواند در خدمت گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی باشد.
معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران با بیان اینکه مبادلات تجاری ایتالیا با جهان حدود870 میلیارد دلار در سال 2016 برآورد ‌می‌شود، گفت: سهم ایران ناچیز است در حالی که سال 2011 میلادی، دو کشور بیش از 10 میلیارد دلار دادوستد داشتند.
وی تصریح کرد: به واسطه حضور طولانی‌مدت ایتالیایی‌ها در ایران، ساختار برخی از صنایع ما با تکنولوژی ساخت ایتالیا عجین شده که از آن جمله ‌می‌توان به صنایع نفت و پتروشیمی، فولاد، چرم و نساجی اشاره کرد. با این پیشینه مثبت همکاری‌های اقتصادی و نیز با ظرفیت‌های فراوان موجود برای ارتقای سطح روابط دو کشور از تجارت به صنعت و ‌سرمایه‌گذاری، ادامه همکاری با صنایع کشور ایتالیا از اولویت ویژه‌ای نزد صاحبان صنایع ایران برخوردار است. با وجود ظرفیت‌های فراوان در صنعت ‌می‌توان الگوی همکاری میان ایران و ایتالیا را به همکاری‌های صنعتی تغییر داد.
معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران با تاکید بر اینکه رفع مشکلات بانکی، منجر به شکل‌گیری جهش در مناسبات تجاری دو کشور خواهد شد، گفت: نخستین قرارداد تأمین اعتبار بانکی پسابرجام به ارزش یک میلیارد یورو بین 14 بانک ایرانی و «اوبر بانک اتریش» به امضا رسید. همچنین علاوه بر امضای یادداشت همکاری مشترک بین بانک‌های ایرانی و دو بانک «AKF»و «اگزیم بانک» دانمارک، 10 بانک ایرانی قرارداد 500 میلیون یورویی را با «دانسکه بانک دانمارک» به امضا رساندند. از بانک‌های بزرگ ایتالیایی نیز انتظار داریم اقدام‌ مثبت انجام شود و همکاری‌های بانکی را سرعت بخشند.
محمدرضا بختیاری افزود: تعدادی از بانک‌های ایتالیا همکاری خود را با بانک‌های ایرانی آغاز کرده‌اند اما کافی نیست و زمان همکاری‌های بیشتر فرا رسیده است.
وی گفت : علاوه بر امکان توسعه صادرات محصولات ایرانی ، جمهوری اسلا‌می‌ایران با پیش‌بینی تسهیلات لازم در قوانین جذب و حمایت از ‌سرمایه‌گذاری خارجی، فضای مناسبی را برای سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایتالیایی با بنگاه‌های ایرانی در حوزه‌های اولویت‌دار از جمله انرژی‌های نو، خودروسازی، فولاد، معادن، نساجی، صنایع غذایی، گردشگری، هتل‌سازی و ... فراهم آورده است.
بختیاری در ادامه، قرار گرفتن ایران در مسیر توسعه و برخورداری ایران از جمعیت جوان و تحصیلکرده را بستر‌های مناسبی برای همکاری خلاقانه و سودبخش برای دو طرف توصیف کرد.
او گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی کشور که دارای بیش از 17 هزار عضو فعال است، آمادگی دارد با تبادل هیئت‌ها و تشویق و ترغیب فعالان اقتصادی این بخش، در جهت توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های تجاری و صنعتی با ایتالیا گام‌های موثری بردارد.

برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه با ایران

در ادامه این نشست، مانلیو ایلومی، مدیر توسعه تجارت اتاق بازرگانی میلان (پروموس) با اشاره به اینکه سفر امروز هیئت ایتالیایی به ایران حاصل برنامه‌ریزی یک‌سال و نیم
، گفت: برای توسعه همکاری‌ها با ایران، 10 برنامه پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی افزود: توسعه روابط اقتصادی با ایران چنان برای استان لومبارید ایتالیا و شرکت‌های واقع در آن مهم است که 50 درخواست از شرکت‌ها برای همراهی در این هیئت دریافت کردیم اما امکان مشارکت 24 شرکت در این هیئت وجود داشت.
ایلومی با اشاره به اینکه همکاری با اتاق تهران برای اتاق بازرگانی میلان بسیار مهم است ، ادامه داد : اتاق بازرگانی، خانه شرکت‌ها و بازرگانان است. همکاری اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی میلان ‌می‌تواند تسهیل‌گر افزایش مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور باشد.
وی به ارتقای مناسبات ایران و ایتالیا، پس از اجرایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: روابط دو جانبه گسترش پیدا کرده است و این امیدواری وجود دارد که مبادلات اقتصادی و تجاری بیش از این افزایش پیدا کند.
مدیر توسعه تجارت اتاق بازرگانی میلان با بیان اینکه همکاری ها به بخش نفت و گاز محدود نمی‌شود، افزود: ایران در حال فراهم کردن بسترهایی برای توسعه سایر بخش‌هاست و شرکت‌های ایتالیایی از تخصص لازم برای توسعه این بخش‌ها برخوردار هستند.
وی گفت: در دو سال اخیر، سالانه 4 تا 5 هیئت ایتالیایی به ایران آمده و در سال جاری200 شرکت ایتالیایی از ایران بازدید کرده‌اند و به شرکت‌های ایتالیایی ‌می‌گویم که ایران، کشوری قدرتمند است و فرصت‌های بسیاری در اختیار شما قرار ‌می‌دهد.

تسهیل صدور ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی

کارملو فیکارا، رایزن اقتصادی سفارت ایتالیا در ایران به مزیت‌های ایران به عنوان بازاری با 80 میلیون نفر جمعیت اشاره کرد و گفت: ایران دارای موقعیت سوق‌الجیشی در منطقه بوده که از جوانان تحصیلکرده نیز برخوردار است.
وی سپس به بیان ویژگی‌های شرکت‌های واقع در استان لومباردی پرداخت و گفت: این شرکت‌ها از پیشرفته‌ترین‌ها در اروپا به شمار ‌می‌روند که دارای تکنولوژی و توانایی فنی بالایی هستند.
فیکارا در ادامه با اشاره نرخ بالای بازدید شرکت‌های ایتالیایی از ایران گفت: این شرکت‌ها ‌می‌توانند در قالب اجرای پروژه، ‌سرمایه‌گذاری مشترک و ‌سرمایه‌گذاری در صنایع ایران همکاری کنند.
وی همچنین به افزایش برگزاری نمایشگاه‌های ‌بین‌المللی در ایران اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه‌ها ‌می‌تواند برای شرکت‌های ایتالیایی جذاب باشد.
رایزن اقتصادی سفارت ایتالیا در ایران، از آمادگی سفارت برای ارائه اطلاعات مورد نیاز شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی سخن گفت و افزود: در سفارت، برای تسهیل صدور ویزا برای فعالان اقتصادی ایرانی تلاش ‌می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۸۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
  • اصفهان دهم اردیبهشت میزبان اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را