Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران از امضاي قرارداد 2 جانبه همکاري شهرداري تهران با سازمان‌ همکاري‌هاي ژاپن در ايران«جايکا» براي کاهش آلودگي هواي تهران در يک دوره 4 ساله خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، وحيد حسيني پس از امضاي قرارداد همکاري با جايکا افزود: اين قرارداد با هدف همکاري‌هاي علمي، فني، آموزشي و تجهيزاتي ميان ايران ژاپن منعقد شده که مجري اين قرارداد در دولت ايران «شرکت کنترل کيفيت هواي تهران» وابسته به شهرداري و مجري اين قرارداد در دولت ژاپن نيز سازمان «جايکا» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه جايکا پروژه‌هاي متعددي در زمينه محيط زيست در کشورهاي در حال توسعه از جمله ايران اجرا کرده اظهار کرد: اين سازمان دولتي در پروژه احياي درياچه اروميه همکاري دارد و اين بار بر اساس تعهدات بين‌المللي خود تصميم گرفته در زمينه کاهش آلودگي هواي کلان شهر تهران نيز همکاري کند.
به گفته حسيني، مذاکرات قرارداد همکاري بين ايران و ژاپن در راستاي کاهش آلودگي هواي تهران 2 سال طول کشيده و اين پروژه در بازه زماني 4 ساله انجام خواهد شد که طي آن کارشناسان و متخصصان ژاپني با کارشناسان و متخصصان شرکت کنترل کيفيت هواي تهران و اداره کل محيط زيست استان تهران همکاري مي کنند.
وي افزود: بر اساس اين قرارداد، منابع اصلي آلودگي هواي تهران شناسايي و سهم‌بندي آلاينده‌ها به طور دقيق انجام خواهد شد.
حسيني با اشاره به اينکه تاکنون مطالعاتي در زمينه شناسايي منابع آلاينده تهران انجام شده گفت: دلايل اصلي آلودگي هوا مشخص شده اما نياز داريم که در برخي زمينه‌ها به جزئيات بيشتري دست پيدا کنيم، براي مثال دستيابي به جزئيات و اطلاعات بيشتر در مورد آلاينده ازن و هيدروکربن‌ها نياز شهر تهران است.
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران تاکيد کرد: اميدواريم در پايان 4 سال در زمينه سياستگذاري و وضع قوانين کاهش آلودگي هوا نيز موفقيت‌هايي داشته باشيم.
حسيني در مورد هزينه اجراي پروژه کاهش آلودگي هواي تهران نيز اظهار کرد: هزينه‌اي که طرف ژاپني براي اجراي اين قرارداد مي‌پردازد 7 ميليون دلار براي 4 سال برآورد شده، اين کمک مالي به طور بلاعوض از سوي دولت ژاپن پرداخته خواهد شد و در طول اجراي اين پروژه طرف ايراني هيچ هزينه‌اي متقبل نمي‌شود.
وي تاکيد کرد: اميدواريم در پايان دوره 4 ساله اجراي پروژه علاوه بر شناسايي دقيق آلاينده‌هاي هواي تهران بتوانيم متخصصان ايراني در زمينه مقابله با آلودگي هوا را تربيت کنيم.
حسيني همچنين با اشاره به انتقال تجهيزات و تکنولوژي به کشور نيز گفت: طي 2 سال گذشته که مذاکرات پروژه انجام مي‌شد، درباره کمک تجهيزاتي دولت ژاپن نيز مذاکره کرديم، ارائه تجهيزات از سوي دولت ژاپن در کابينه اين کشور به تصويب رسيده و منتظريم بعد از عقد قرارداد جداگانه بين شهرداري تهران و دولت ژاپن تجهيزات آناليز هوا وارد کشور شود.
به گفته وي، دولت ژاپن براي انتقال اين تجهيزات 12.5 تا 13 ميليون دلار هزينه خواهد کرد.
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در ادامه با تاکيد بر اينکه پيدا کردن راهکارهاي کاهش آلودگي هوا بدون شناسايي دقيق آلاينده‌ها ميسر نيست، گفت: در سال 82 با کمک اطلاعات پروژه قبلي جايکا متوجه شديم که خودروهاي کاربراتوري نقش مهمي در توليد گازهاي منواکسيدکربن در تهران دارند؛ آلاينده‌اي که عامل سکته‌هاي قلبي است. حسيني افزود: در پروژه 4 ساله کاهش آلودگي هواي تهران در مقطع کوتاهي مطالعات شناسايي دقيق آلاينده‌ها را انجام مي‌دهيم سپس به ارائه راهکارها خواهيم پرداخت.
حسيني در ادامه با اشاره به قوانين کاهش آلودگي هوا که طي سال‌هاي گذشته به تصويب رسيده، اظهار کرد: قانون منع پلاک‌گذاري موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري مصوبه 1395 دولت است اما اين مصوبه در اجرا نياز به نظارت و بازرسي دقيق دارد تا واقعا پلاک‌گذاري موتور کاربراتوري صورت نگيرد و وارد بازار نشود، همچنين بايد نظارت‌ها در مورد جايگزين کردن موتورسيکلت‌هاي انژکتوري استاندارد به صورت دقيق انجام شود.
وي افزود: حذف کاربراتوري‌ها و خودروهاي فرسوده همچنين حذف ديزلي‌ها که نقش آنها در سرطان‌زايي تاييد شده، تصميماتي است که براي کاهش آلودگي هوا شروع شده و در حال انجام است.
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران اظهار کرد: در حال حاضر نوسازي ناوگان تاکسيراني، نصب فيلتر دوده و جريمه خودروهاي فرسوده در کشور آغاز شده و لازم است که اجراي آن با جديت ادامه يابد.
وي تصريح کرد: پروژه حل معضل آلودگي هواي تهران که با همکاري جايکا و شرکت کنترل کيفيت هواي تهران انجام مي‌شود راه‌حل پاياني براي معضل آلودگي هوا نيست بلکه تنها قطعه‌اي از يک پازل است.
* تجربه ژاپني در کنار تخصص ايراني
رييس دفتر سازمان‌ همکاري‌هاي ژاپن در ايران(جايکا) نيز با اشاره به اينکه پروژه همکاري ايران و ژاپن در زمينه کاهش آلودگي هوا در قالب کمک‌هاي رسمي توسعه‌اي انجام مي‌شود، گفت: طي اين پروژه متخصصان و کارشناسان ژاپني دانش و تجربه خود را در زمينه کاهش آلودگي هوا در اختيار متخصصان ايراني قرار خواهند داد.
«يوکيهارو کوباياشي» اظهار کرد: جايکا يک سازمان دولتي ژاپني است که اجراي پروژه کاهش آلودگي هواي تهران را بر عهده گرفته است.
وي افزود: بر اساس يافته‌هاي مطالعات توسعه‌اي که در سال 1376 انجام شد مي‌توانيم در شرايط کنوني پروژه جديدي را آغاز کنيم. اين پروژه کاهش آلودگي هوا چهار سال به طول خواهد انجاميد.
رييس دفتر سازمان‌ همکاري‌هاي ژاپن در ايران گفت: اميدواريم طي 4 سال آينده بتوانيم با حمايت‌هاي «جايکا» ظرفيت شرکت کنترل کيفيت هواي تهران را تقويت کنيم و شناسايي منابع آلاينده را به دقت انجام دهيم همچنين اميدواريم با سياست‌هايي که دولت ايران در پيش مي‌گيرد کاهش آلودگي هواي تهران محقق شود.
همچنين «محمد رستگاري» معاون پايش و نظارت اداره کل حفاظت محيط زيست استان تهران نيز درادامه اين نشست با تاکيد بر اينکه پروژه مشترک ايران و ژاپن براي کاهش آلودگي هواي تهران يک همکاري سه‌جانبه است، گفت: اميدواريم اين پروژه در کاهش آلاينده ذرات معلق هواي تهران تاثيرگذار باشد.
وي افزود: حل معضل آلودگي هوا نيازمند همکاري همه دستگاه‌هاي اجرايي است، اين پروژه نويدبخش يک همکاري بين سازمان حفاظت محيط زيست و شهرداري تهران است که اميدواريم بتوانيم شناسايي دقيق منابع آلاينده را انجام داده و راهکارهاي دقيق و موثري براي کاهش آلودگي هواي کلان شهر تهران ارائه دهيم.
تهرام 7243**7247**/1625
خبرنگار: امين کمالي فر - انتشار دهنده: محسن فتاحي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۰۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات آلودگی‌ هوا در شهرهای خوزستان

بر اساس اعلام سامانه‌ پایش کیفی هوای کشور، هوای شهرهای اهواز، خرمشهر، ماهشهر و هندیجان در وضعیت آلوده برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، وضعیت هوا امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ منتهی به ساعت ۰۹:۰۰ بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، در ایستگاه‌های شهر اهواز از جمله حفاری ۱۵۴ و نیوساید ۱۵۳و پادادشهر ۱۳۱، اداره برق ۱۰۲ و شهرهای خرمشهر ۱۱۵ ماهشهر ۱۰۸ و هندیجان ۱۰۸ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت آلوده برای گروه‌های قرار گرفت و بر این اساس افراد باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.

بر اساس طبقه‌بندی پنج‌گانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

به گزارش ایمنا، کارگروه آلودگی هوای استان مدارس تمامی مقاطع در شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه را در روز دوشنبه به صورت غیرحضوری اعلام کرد و دیروز نیز مدارس تایم صبح شهرهای اهواز باوی کارون خرمشهر آبادان و شادگان تعطیل شدند.

کد خبر 749590

دیگر خبرها

  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شکایت کارکنان گوگل از اخراج غیرقانونی به‌دلیل اعتراض به همکاری با رژیم صهیونیستی
  • جزئیات آلودگی‌ هوا در شهرهای خوزستان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • انعقاد قرارداد ساخت ۳ هزار مسکن در شهر امیرکبیر
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق