Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجتماع > آموزش - سید اکبر میرجعفری:
آن روزها که ما مدرسه می‌رفتیم، کتاب درسی تنها متن چاپ شده روی کاغذ بود که می‌دیدیم و می‌خواندیم و باید با خوب و بد آن کنار می‌آمدیم؛ چون انتخاب دیگری نداشتیم.

شايد براي پدران و مادران ما نيز آنچه در اين كتاب‌ها آمده بود، پذيرفتني بود؛ چرا كه به ياد دارم مثلا وقتي پدرم مطلب مهمي را نقل مي‌كرد و بر صحت آن تأكيد داشت، مي‌گفت: «اينكه گفتم؛ توي كتاب اومده».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عبارتي براي اغلب مردم هرچه در كتاب آمده بود، مستند بود! شايد بگوييد: «خب تو روستا‌زاده اي؛ بچه‌هاي ساكن شهر كه وضعشان اين نبوده.» عرض مي‌كنم: نگاهي به آمار دهه‌هاي گذشته بيندازيد؛ حتي تا دهه60 نيز درصد روستاييان كشور بيش از شهرنشينان بوده است؛ پس امثال بنده كم نبوده‌اند.

وضعيت بسياري از شهرنشينان هم بهتر از روستاييان نبوده است. درست به ياد دارم وقتي معلم سوم ابتدايي ما گفت:«بچه‌ها هر كه دوست داره فردا 5 ريال بياره تا يه مجله بهش بديم.» با چه ذوق و شوقي آن مبلغ را تهيه كرديم و روز بعد با چه حظّي مجله «پيك» را ورق مي‌زديم. باور كنيد تمام آن مجله براي ما تازگي داشت؛ از شعر و داستانش تا نقاشي هايش كه با تصاوير كتاب درسي متفاوت بود. اين نخستين مواجهه ما با متني جز كتاب درسي بود.

بسياري از هم نسلان و نسل‌هاي پيش‌تر از ما شايد نخستين رودررويي‌شان با نوشته و كاغذ، درست روز اول مهر اتفاق افتاده است؛ بنابراين دانش‌آموزان آن دوران درصد بالايي از دانش خود را از كتاب درسي كسب مي‌كردند؛ چون رسانه ديگري در دسترس نبود.

بنده تا به حال با اقشار مختلفي از راننده تاكسي تا معلم و استاد دانشگاه همكلام شده‌ام و همين كه سررشته كلام به كتاب‌هاي درسي رسيده، با موجي از انتقادهاي بجا ونابجا روبه‌رو شده‌ام. كوتاه سخن اينكه كتاب درسي در ميان تمام اقشار جامعه منتقدان سرسختي دارد؛ به راستي چرا؟ اما به‌نظرم به 2دليل كتب درسي منتقدان زيادي دارد. الف) بعضي از كتاب‌هاي درسي مناسب نيستند؛ پس منتقداني دارد و حق با آنهاست. كتاب درسي بايد بهترين متن آموزشي ممكن باشد. مسلم است كه خيلي از كتاب‌هاي درسي اينگونه نيستند. هر روز شيوه‌هاي نويني در علم آموزش رونمايي مي‌شود. ب) اغلب ما وقتي وضعيت نابهنجار آموزشي و تربيتي را در سطح جامعه مي‌بينيم، بلافاصله ياد مدرسه و آموزش مي‌افتيم؛ اما در روزگار ما كودكانمان با انواع و اقسام رسانه‌ها در ارتباطند و بسياري از دانسته‌هاي خود را از آن رسانه‌ها اخذ مي‌كنند. بياييم در استفاده آموزشي از رسانه‌هاي ديگر فعال باشيم نه منفعل.

نظام آموزشي ما و به تبع آن كتاب‌هاي درسي نقص‌هاي فراواني دارد؛ بايد «آموزش و پرورش» به‌معناي واقعي مسئله و دغدغه فرهيختگان و صاحب‌نظران ما شود. به‌عنوان مثال، در كشوري كه دغدغه توسعه و پيشرفت دارد، مگر سالانه چند كتاب و مقاله مفيد درباره آموزش و پرورش نوشته مي‌شود؟! براي بهتر شدن نظام آموزشي ما چه تحقيقاتي - دولتي يا غيردولتي - انجام شده است؟اين بي‌توجهي تنها از آن روست كه آموزش و پرورش به شكل عيني مسئله فرهيختگان ما نيست.

پژوهشگر ادبيات، مولف كتاب درسي در همین زمینه: بطحایی: مدیریت نظام آموزشی نیازمند اصلاح است معرفی رشته‌های پرطرفدار فنی و حرفه‌ای؛ سه ساله شدن هنرستان‌ها مسیر تصویب سند۲۰۳۰ ایراد قانونی ندارد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۱۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است

به گزارش خبرنگار مهر، حسین کمالی عصر شنبه در گفتگو با خبرنگاران ضمن گرامیداشت مقام معلم اظهار کرد: تکریم از معلم باید به عنوان یک فرهنگ و روش در جامعه نهادینه شود.

وی از معلم به عنوان یک فرد تاثیرگذار و اثربخش در جامعه یاد کرد و گفت: رعایت معلم و اهمیت کار وی را به جامعه معرفی کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه آموزش و پرورش متعلق به همه آحاد جامعه است تصریح کرد: آموزش و پرورش نیازمند مشارکت نهادها دولت و مجموعه دستگاه‌ها دارد.

وی با اظهار اینکه طبق فرمایش رئیس جمهور ایران قوی در گرو مدرسه قوی است به ویژه برنامه‌های گرامی‌داشت هفته معلم در استان مازندران اشاره و اضافه کرد: تکریم معلم مختص مدرسه نیست همه آحاد مردم و جامعه در این زمینه نقش دارند.

کمالی با بیان اینکه آزمون نهایی همانند کنکور است، درباره آزمون‌های استخدامی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز افزود: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی ورت گرفت و ردیف استخدامی‌هایی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

وی با عنوان اینکه موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش در حال رفع و جبران است گفت: اکنون با چالش و کمبود نیروی انسانی روبرو نیستیم و امسال کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان را نداریم.

تراز نیروی انسانی با کلاس ها برابر است

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران به عنوان اینکه تراز نیروی انسانی با کلاس‌های استان برابر است گفت: امسال با مسئله کمبود معلم روبرو نیستیم.

وی از جذب نهایی دو هزار و ۴۰۰ نفر خبر داد و گفت: ۶۰۰ نفر سهمیه مازندران برای جذب نیروهای خدماتی است ه با برگزاری آزمون نسبت به جذب آنان اقدام می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران کیفیت بخشی به مسئله آموزش را مسئله مهم بیان کرد و گفت: باید تلاش شود تا میانگین نمرات دروس مختلف در استان ارتقا بخشیده شود.

وی با اظهار اینکه فضای مجازی بر کیفیت آموزش تاثیر منفی گذاشته است گفت: در حال حاضر به سمت رشد کیفیت آموزشی با ارتقای میانگین نمرات در حرکت هستیم و مازندران جزو ۱۰ استان برتر کشور در زمینه کیفیت آموزشی است و در رده سبز میانه یا استان مناسب قرار داریم.

کمالی با اظهار اینکه مازندران در زمینه پذیرش در دانشگاه‌ها رتبه دوم را در کشور دارد تصریح کرد: این نشانه تمایل مازندرانی‌ها به ادامه تحصیل است و این مسئله نوعی فرصت تهدید محسوب می‌شود از این رو برای کاهش تهدید به دنبال گسترش رشته‌های فنی و حرفه‌ای در استان هستیم.

وی با عنوان اینکه ۴۵ درصد از دانش آموزان مازندران رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند، ادامه داد: این رقم تا پایان برنامه هفتم باید به ۵۶ درصد افزایش یابد دانش آموزان فنی و حرفه‌ای افزایش یابد یزان بیکاری کاهش می‌یابد.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران ادامه داد طی دو سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان رای تجهیز هنرستان‌های استان از سوی دولت تخصیص داده شده است.

کد خبر 6093400

دیگر خبرها

  • نتایج کنکور تربیت معلم آخر اردیبهشت اعلام می‌شود/جدول دروس تغییر می‌کند
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر اختصاص می‌یابد
  • رهبر انقلاب: در آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم
  • رهبر انقلاب: در مسئله آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم
  • معلمان در دیدار با رئیس‌جمهور از کدام مشکلات گفتند؟
  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است