Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،نرخ تعرفه ها همواره به عنوان یکی از موضوعات و موارد حساس و چالش برانگیز در حوزه تجارت مطرح بوده است.

برخی از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی معتقدند،در سایه نوساناتی که در نرخ تعرفه ها ایجاد می شود، بخش ها و گروه هایی متنفع می شوند و همین نفع اقتصادی،مانعی جدی برای حصول موفقیت در وعده مذکور (تثبیت نرخ تعرفه ها)محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به واقع،در سایه تثبیت نرخ تعرفه ها،دورنمای با ثبات تری برای فعالان اقتصادی ایجاد می شود و در ثبات ایجاد شده،ریسک فعالیت های اقتصاد به کمترین میزان ممکن کاهش می یابد.

بدون تردید،هر آنچه ریسک فعالیت های اقتصادی در کشور تشدید شود به همان میزان میل و رغبت سرمایه داران،سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای نقش آفرینی در چنین عرصه ای کمرنگ تر خواهد شد و در نقطه مقابل،کاهش ریسک فعالیت های تجاری و اقتصادی،چنان انگیزه و رغبتی را ایجاد می کند که سرمایه گذاران اقتصادی برای حضور درآن،به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

در طول سالیان گذشته،برخی از تصمیمات و قوانین خلق الساعه چنان آسیب و خساراتی به کشور تحمیل کرده که به تبع هر آنچه از دامنه و ضریب تصمیمات مذکور کاسته شود به همان میزان شاهد حصول موفقیت های اقتصادی فزاینده تری خواهیم بود.

در اکثریت قریب به اتفاقِ اقتصادهای موفق و قدرتمند جهان از ثبات اقتصادی به عنوان یکی از مولفه های اساسی در توسعه اقتصادی یاد می شود.

به واقع یکی از اصلی ترین اهداف دشمنان و معاندان نظام و انقلاب از القاء بی ثباتی،نا امنی و کوبیدن بر طبل جنگ از سوی آنها علیه ایران،با همین هدف عملیاتی و طراحی می شود که به جامعه جهانی این تصور و تلقی را تحمیل کنند که کشور ایران با ثبات نیست و به تبع هر آنچه این ذهنیت تعمیق و تشویق شود، میل به سرمایه گذاری و جذب مشارکت بخش خصوصی در کشور با اما و اگرهای بیشتری همراه می شود و این روند نامیمون در میان مدت و بلند مدت حامل و حاوی خسارات و آسیب هایی جدی به اقتصاد کشور خواهد بود.

فارغ از ابعاد و تبعات جهانی و بین المللی تبلیغات منفی علیه ایران،در بُعد داخلی احساس بی ثباتی اقتصادی در توسعه و شکوفایی حوزه تولید نیز تاثیرگذار می باشد.

به واقع در صورت وجود ثبات اقتصادی حداکثری،تولید کننده یک محصول خاص،قادر خواهد بود با برنامه ریزی بلند مدت و اصولی،مسیر پیشرفت تولیدی و اقتصادی مورد نظر خویش را بصورت منطقی و معقولانه تری ترسیم کند در غیر اینصورت در فضا و شرایِطِ اما و اگرها،گمانه زنی ها و شایدها و بایدها،به تبع ریسک سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی نیز تشدید می شود.

یکی از مصادیق این بی ثباتی به نوسانات و تغییرات خلق الساعه در نرخ تعرفه ها باز می گردد،موضوعی که بعضا در حوزه تعریف،تصویب و ابلاغ قوانین نیز مشاهده می شود.

محمد لاهوتی،از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران،در ارتباط با تغییرات و نوسانات این چنینی می گوید: رویکردهای مختلفی که بصورت سلیقه ای و از بالا به پایین در قوانین و مقررات ظهور و بروز پیدا می کند،تاثیر سازنده و مثبتی بر فضای کسب و کار کشور نخواهد داشت.

وی می افزاید:به واقع،تغییراتی که به انحای مختلف در افزایش ناگهانی تعرفه واردات،عوارض صادرات و یا محدودیت هایی که در واردات کالاها از طریق ثبت سفارش(بصورت خلق الساعه)شاهد آن هستیم به مانعی جدی برای کسب رتبه ای قابل قبول جهانی در محیط کسب و کار کشور مبدل شده است.

تثبیت و اصلاح تعرفه ها،روند شکوفایی اقتصادی کشور را تسریع می کند

مهدی تقوی،کارشناس اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نقش تعیین کننده تعرفه ها و عوارض دریافتی در حصول اهداف از پیش تعیین شده صادرات و واردات کشور، عنوان کرد:در سایه برنامه ریزی مدون و اصولی و ترسیم و تعریف چشم انداز بلند مدت و در نظرگرفتن سیر و مسیری با ثبات برای تامین و دستیابی به اهداف مرتبط با آن،می توان مسیر مذکور را به نحو شایسته تر و البته با سرعت و شتاب فزاینده تری طی کرد.

وی افزود:انتظار می رود در تعریف تعرفه و عوارض،ضمن در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی،از کشورهایی که در عرصه اقتصادی موفق عمل نموده اند،الگو برداری لازم در دستور کار قرار گیرد.
کارشناس اقتصادی گفت:یکی از نشانه ها و مصادیق حمایت از تولید داخلی به ساز و کار و نحوه تعیین تعرفه واردات و عوارض صادرات معطوف می شود،امری که با مقایسه ای اجمالی میان تعیین تعرفه در کشورهایی همچون ترکیه و ایران،بصورت ملموسی قابل اثبات و احساس خواهد بود.

وی افزود:لازمه این امر،طراحی آمایش کارشناسی شده از توانمندی ها،فرصت ها،ظرفیت ها و نقاط ضعف و نیازهای موجود جاری و ساری در صحنه اقتصادی کشور است و قطعا با دستیابی به چنین ساز و کاری،در تعیین نرخ تعرفه کالاهای وارداتی و عوارض صادرات منطقی تر و معقولانه تر از گذشته عمل خواهیم کرد.

تقوی عنوان کرد:در صورت حصول این امر،در مقابله و مبارزه با قاچاق نیز به توفیقات شایسته تری نائل می شویم و قطعا در چنین بستر و شرایطی،روند حل و فصل مشکلات اقتصادی با سرعت و شتاب فزاینده تری طی خواهد شد.

کارشناس اقتصادی گفت:به اعتقاد بنده،اصلاح و تثبیت نرخ تعرفه ها،توامان با یکدیگر از ضروریات ویژه و مورد نیاز کشور محسوب می شود و هر آنچه برای تحقق این امر تلاش بیشتری شود به تبع شاهد دستاوردهای اقتصادی سازنده تری نیز خواهیم بود.

وعده شریعتمداری محقق می شود؟

به نظر می سد،همین الزامات،ضروریات و اقتضائات باعث طرح وعده تثبیت تعرفه ها از سوی وزیر صنعت دولت دوازدهم شده است.

اینکه این وعده چه زمانی و با چه کیفیتی محقق می شود،مستلزم گذر زمان خواهد بود اما نباید از این نکته ظریف نیز به سادگی گذشته که تنها مرجع تعیین نرخ تعرفه یا ثبیت آن،وزارتخانه مذکور نیست و در برخی از حوزه ها همچون زراعت و کشاورزی،تصمیمات مرتبط با این امر،در حیطه اختیارات وزارت جهاد و کشاورزی است.

با چنین اوصافی،همگرایی و همسویی،اصلی ترین مولفه و پیش نیاز تحقق این وعده به شمار می رود،موضوعی که عزمی جدی،راسخ و فراگیر در کلیه سطوح تصمیم ساز و تصمیم گیر اقتصادی را می طلبد.

آیا وزیر صنعت با علم به این موضوع،وعده مذکور را مطرح نموده است؟آیا تصمیماتی جدی در سطوح کلان اقتصادی کشور اتخاذ شده و تمامی دستگاه ها ملزم به پیروی و تمکین به آن شده اند یا خواهند شد؟

قطعا پاسخ به سوالات مذکور با گذر هر چه بیشتر زمان،مشخص و شفاف خواهد شد،اما در صورت مثبت بودن پاسخ ها به سوالات مطروحه ،قَطعِ بِه یقین،فصلی جدید در صفحات اقتصادی کشور گشوده خواهد شد که نتیجه آن به توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصادی منتهی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۲۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت دولتند

فرمانده فراجا گفت: رهاورد غرب برای مردم بی بند و باری جنسی و کنار گذاشتن حجاب است و به‌ جز تجاوز جنسی، خشونت علیه زنان و ازدواج‌های سفید و نهایتا شکست بنیان خانواده این رهاورد غرب چیز دیگری نداشته است.

 فرمانده فراجا گفت: حامیان طرح نور و حامیان ولایت، دین و اسلام بدانند در بعد از دفاع مقدس دشمن به این نتیجه رسید که دریچه‌های جنگ به روی مردم ایران همچنان بازندگی دارد لذا دریچه دیگر از جنگ شناختی و جنگ نرم را به میدان آورد. جنگ شناختی آن است که دشمن را نبینی صدایی نشنوی اما خیابان‌ها، کوچه‌ها و خانه‌ها توسط دشمن تسخیر شوند و در حقیقت از همان روز پروژه اندلوسی کردن ایران اسلامی توسط دشمن رقم خورد.

ایسنا در خبری نوشت: سردار احمدرضا رادان در اجتماع بزرگ مردمی حامیان طرح عفاف و حجاب که عصر دوشنبه در مصلای مهدیه امام خمینی(ره) شهرستان اهواز برگزار شد، اظهارکرد: خدای متعال را بی‌نهایت سپاسگزارم که در عصری، پلیس خدمتگزار مردم شدیم که مستحضر به حمایت چنین مردمی می باشیم و امروز حضور شما در این اجتماع بزرگ نشان داد که پلیس جمهوری اسلامی ایران در انجام ماموریت‌هایش مستحضر به حمایت مردم ولایی، بصیر، آگاه و هوشیار وطن است. سلام بر مردمان و زنان خوزستانی که در هشت سال دفاع مقدس که به نوعی امتحان الهی برای مردم ایران اسلامی بود در سنگر مبارزه، دفاع از وطن و پذیرایی از رزمندگان سنگ تمام گذاشتند.

وی ادامه داد: آنچه که در رفتار مردم خوزستان در دوره دفاع مقدس و برای مردم ایران رقم خورد به تعبیر مقام معظم رهبری ترکیبی از همت مردم و ایمان اسلامی مردم بود.

رادان با بیان اینکه وقتی همت و ایمان باشد تمامی سنگرهای دشمن یکی پس از دیگری فتح خواهند شد، خاطرنشان کرد: آن چیزی که خود را نشان داد اسطوره و فرهنگ ساز شد برای همه جهان آنی بود که مردم ایران و خوزستانی‌ها در دفاع مقدس به نمایش گذاشتند و آن ترکیبی از همت مردمی و ایمان اسلامی است که توانست پربار، فرهنگ‌ساز و تمامی جبهه کفر را در برابر ایران اسلامی یکی پس از دیگری به سطوح بکشاند. این همت و ایمان شما الگویی برای جهانیان شده است و از این آیین سرمشق و الهام می‌گیرند.=

پروژه اندلسی کردن ایران اسلامی پس از جنگ تحمیلی توسط دشمن رقم خورد

فرمانده فراجا گفت: خوزستانی‌ها، حامیان طرح نور و حامیان ولایت، دین و اسلام بدانید در بعد از دفاع مقدس دشمن به این نتیجه رسید که دریچه‌های جنگ به روی مردم ایران همچنان بازندگی دارد لذا دریچه دیگر از جنگ شناختی و جنگ نرم را به میدان آورد. جنگ شناختی آن است که دشمن را نبینی صدایی نشنوی اما خیابان‌ها، کوچه‌ها و خانه‌ها توسط دشمن تسخیر شوند و در حقیقت از همان روز پروژه اندلسی کردن ایران اسلامی توسط دشمن رقم خورد.

رادان افزود: دشمن به اشتباه در جنگ با ایران اعتراف کرده اما دشمن دست از دشمنی برنداشت و دو بال همت مردم و ایمان اسلامی را هدف گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه حجاب از زمان رضاخان قلدر مردم ما درگیر مبارزه بودند، گفت: رهاورد غرب برای مردم بی بند و باری جنسی و کنار گذاشتن حجاب است و به‌جز تجاوز جنسی، خشونت علیه زنان و ازدواج‌های سفید و نهایتاً شکست بنیان خانواده این رهاورد غرب چیز دیگری نداشته است.

فرمانده فراجا افزود: در کشورهای آمریکایی و اروپایی آن چیزی که در حقیقت وجود ندارد خانواده است و وقتی متوجه آسیب‌های آن شدند مجبور به باز کردن درهای مهاجرت برای نسل‌های بعدی شدند. این محصول زشت و نامیمونی که در اروپا و آمریکا حاکم شده را می خواهند به کشور ما تعمیم دهند که مادری نباشد که شهید جهان آرایی را تربیت کند، خواهری نباشد در کنار علم الهدی‌ها بتواند مبارزه بی‌امان بر علیه دشمن داشته باشد، می‌خواهند خاک ریزهای ما را بگیرند و آن موقع کنار ما باشند بدون اینکه حس کنیم دشمنی وجود دارد.

رادان خاطرنشان کرد: مردم عزیز و فرزندان وطن، دشمن؛ دین، خانواده، مکتب ما و آن چیزی که ما به آن وفاداریم به نام خانواده، دین، حیا و غیرت را هدف قرار گرفته است. امروز ما به پرونده‌هایی رسیدیم که ان‌شاءالله در آینده نزدیک باز می‌کنیم چگونه قصد دارند خانواده‌ها را متفرق کنند و دختران را با غفلت عروسک خیمه شب بازی کنند و هر روز که از طرح نور می‌گذرد یافته‌های جدیدی می‌رسیم.

زن چادری در ایران به منزله پرچم است

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: زن چادری در ایران به منزله پرچم است و یکی از استراژی های دشمن این است که می‌گویند برای براندازی باید حجاب را سست کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: از رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه، رئیس قوه مقننه، علما و خانواده شهدا و خاصه شما مردم عزیز در حمایت از سربازان خودتان در این جنگ نرم سپاسگزارم که باعث شد امروز دشمن کلافه، سردرگم، عصبانی و ناراحت از ما باشد.ما امروز به حکم شهید بهشتی و شهدا در اینجا به دشمنان اعلام می‌کنیم "از ما، مردم مسلمان در طرح نور ناراحت باش و از این ناراحتی بمیر."

وی ابراز امیدواری کرد: با حضور شما زنان و مردان، دختران و پسران و خانواده‌های شهدا استراتژی دشمن به هم خورده و امروز نفوذش در حال از بین رفتن است.

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه امروز یک بار دیگر مردم در صحنه آمده‌اند، اظهارکرد: در فتنه‌های مختلف از جمله فتنه سال ۸۸ وقتی مردم ۹ دی را آفریدند شکست دشمن در فتنه رقم خورد و امروز در فتنه جنگ شناختی، ترکیبی و نرم شماها تا در میدان باشید دشمن شکست خورده خود را می‌بیند. ضمن تشکر از همه شما عزیزان، از مردم ایران اسلامی عاجزانه و مشفقانه درخواست می‌کنم که همچنان در صحنه بمانید و سربازان خودتان را حمایت کنید تا شما، حمایت و دعای خانواده شهدا، متدین و علما هست ما همچنان در این میدان نبرد خواهیم ماند و ان شاءالله طرح نور را ادامه خواهیم داد.

هجمه دشمن با برنامه، زیرکانه، با آهنگ و ملودی خاص مردم فریب است

رادان همچنین قبل از شروع اجتماع بزرگ مردمی شهرستان اهواز در حمایت از طرح نور، در دیدار با نماینده مقام معظم رهبری در استان خوزستان، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، سران اقوام، عشایر، نخبگان و خانواده‌های معظم شهدای استان خوزستان اظهارکرد: خوشحال هستم که توفیق رفیق شد تا در جمع نورانی شما عزیزان خواهران و برادران، علما، اقوام و عشایر خوزستان باشم. به قدری هجمه دشمن با برنامه، زیرکانه، با آهنگ و ملودی خاص مردم فریب است که بعضی وقت‌ها در درون آتش هستید اما سوزش را احساس نمی‌کنیم اگرچه در حال سوختن هستیم.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: همواره اقوام و عشایر خوزستان در قبل و بعد از دوران دفاع مقدس دنبال حق مظلوم بودند و به ظالم تاخته اند. دشمن در فتنه سال ۸۸ آموزش شش هفته‌ای درشش مرحله‌ داشت تا به خیال واهی انقلاب مخملی راه انداخته و سقوط کشور را منجر شود اما مردم هوشیار وارد صحنه شده و سیلی جانانه ای به صورت آنان نواخت. دشمن نفوذ را انجام می‌دهد پس از آن دست به تغییر و سپس استحاله می‌زند که نتیجه آن منجر به فروپاشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جنگ دوران دفاع مقدس جنگ سخت بود و جنگ کنونی جنگ نرم و ترکیبی است،گفت: سربازی و رزمندگی در این جنگ سهم همه‌ است و اندازه آن دست خودتان و توشه آخرت‌تان خواهد بود. هدف اصلی، جوانان ما هستند چه باید کرد اگر قبول کنیم جنگی هست آن هم جنگ نیمه سخت و نرم؟!سربازها این جنگ چه کسانی هستند؟!

رادان افزود: ابزار زن خوزستانی، حجاب و خط قرمز، وطن و دین است حال اگر که حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود و از بین می رود. مسیر اختلاف افکنی بسیار زیاد است و بسیاری مسائل اقتصادی را در این میان دستآویز می کنند.

آنها که مشکل اقتصادی دارند پشت سر این دولت هستند

فرمانده فراجا در خصوص مسائل اقتصادی گفت:ما هم اعتقاد به حل مسائل اقتصادی داریم اما چه تعداد از این آدم‌های بدحجاب به خاطر مسائل اقتصادی کشف حجاب می‌کنند آرایش و موهای آنها به چه قیمت آرایش شده است؟ پس درد اقتصاد نیست اتفاقاً آنها که مشکل اقتصادی دارند پشت سر این دولت هستند. موضوع عفاف و حجاب را فرهنگی می‌دانیم اما هر موضوع فرهنگی باید و نبایدهایی دارد. موضوع حجاب مطالبه مردمی است و همه باید وارد عمل شده و حافظ نشان حجب و حیای زنان مان باشیم.

دیگر خبرها

  • رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت دولتند
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است