Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@07:44:40 GMT

فينيکس؛ نخستين سوپراسپرت کاملا ايراني

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۵۲۲۵۰

خبرگزاري آريا - وب سايت جي اس ام - علي دلبخواه: کمپاني سيروان موتورز، به شکل غير رسمي از سوپراسپرت دست ساز خود، به نام فينيکس رونمايي کرد که نخستين خودروي اسپرت تماما ايراني محسوب مي‌شود.

احتمالا نام سيروان موتورز حداقل براي يک بار به گوش شما خورده باشد و اطلاعات مختصري هم راجع به آن داشته باشيد. سيروان موتور يک کمپاني ايراني است که نخستين بار در سال 1389 و با هدف ورود به دنياي فناوري و تکنولوژي‌هاي نوين در زمينه‌ي طراحي و ساخت سوپراسپرت با پلتفرم و بدنه ي اختصاصي، ساخت ربات و ماشين‌هاي هوشمند و همچنين تحقيق و توسعه ي دانش فني دستاورد انحصاري خود در توليد انرژي‌هاي پاک (فناوري ايرهيبريد) پا به عرصه وجود نهاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سيروان موتورز از سال گذشته به صورت جدي در مورد سوپر اسپرتي سخن گفت که توسط مهندسين ايراني و با دست توانمند آنها توليد خواهد شد و فينيکس نام خواهد گرفت. اما همان طور که مي‌دانيد مراحل تحقيق و توسعه يک خودروي سوپر اسپرت، پيچيده و زمان‌بر هستند و به سادگي نمي‌توان با صرف زمان اندکي، محصولي چشمگير روانه بازار کرد.
در اين مدت، مشتاقان بسياري منتظر ديدن چهره فينيکس بودند اما سيروان موتورز از همان ابتدا اعلام کرد که محصول خود را تا پيش از پايان سال 1396 رونمايي رسمي خواهد کرد. اما اشتياق بسيار مردم، باعث شد که مسئولين اين کمپاني، تصميم به يک رونمايي غير رسمي از اين خودرو بگيرند و براي اين کار، از ويژگي لايو (Live) اينستاگرام بهره ببرند.
بالاخره اين اتفاق افتاد و نسخه اوليه از اين خودرو به شکل غير رسمي معرفي شد که هنوز مراحل ساخت آن کامل نشده بود. همچنين سيروان موتورز اعلام کرده که يک خودروي کوچک شهري به نام آماتا در دست ساخت دارد و به زودي از اين خودرو هم رونمايي خواهد کرد.
فينيکس از پيشرانه‌اي بهره مي‌برد که با تکنولوژي‌هاي خاصي ساخته شده است. اين پيشرانه ترکيبي از دو انجين خواهد بود؛ يکي موتور درون سوز بنزيني که توسط شرکت AMG ساخته مي‌شود و ديگري سيستم ايرهيبريد Air-Hybrid که توسط بنيان‌گذار شرکت، آقاي سيروان در طي ده سال تحقيق، مطالعه و طراحي ساخته شده است که عنوان قلب تپنده ي فينيکس در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکر است که موتور درون سوز، حجم 6.2 ليتري و 8 سيلندر دارد و در کنار قواي محرکه اير هيبريد، قدرتي معادل 1200 اسب بخار توليد خواهند کرد. اين موتور طبق معمول خودروهاي سوپر اسپرت، در عقب يا به اصطلاح در وسط خودرو قرار مي‌گيرد. چنين قدرت شگفت انگيزي از طريق جعبه دنده PDK ساخت پورشه به هر چهار چرخ منتقل خواهد شد.

جزئيات بيشتر از محصولات اين کمپاني در آينده توسط سيروان موتورز اعلام خواهد شد. يک گفت‌وگوي اختصاصي با مسئولين اين کمپاني ترتيب داده ايم که در ادامه شما خوانندگان را در جريان آن قرار مي‌دهيم.
از تاريخچه کمپاني سيروان موتورز برايمان بگوييد.
- در سال 89، شرکت دانش بنيان سيروان موتورز، با هدف ورود به دنياي فناوري و تکنولوژي‌هاي نوين در زمينه‌ي طراحي و ساخت سوپراسپرت با پلتفرم و بدنه ي اختصاصي، ساخت ربات و ماشين‌هاي هوشمند و همچنين تحقيق و توسعه ي دانش فني دستاورد انحصاري خود در توليد انرژي‌هاي پاک (فناوري ايرهيبريد)، در اروپا به ثبت رسيد. شايان ذکر است سيروان موتورز به عنوان هسته‌ي مرکزي در راس تمامي توليدات خود قرار دارد، و محصولات توليد شده در مجموعه‌هاي مختلف خود را با نام و لوگوي اختصاصي مربوط به واحد توليدکننده‌ي آن که کاملا به سيروان موتورز وابسته است، وارد بازار جهاني مي‌کند، اولين محصول براي بيان توانمندي علمي شرکت سيروان موتورز، ساخت و توليد سوپراسپرت با ويژيگي‌ها و توانمندي‌هاي خاص نسبت به ديگر رقبا است. ما کاملا آگاه به ابزارها و امکانات محدود و همه‌ي مشکلات توليد در داخل کشور هستيم و همچنين رقابت با شرکت‌هاي بزرگ که چندين دهه در حال توليد خودرو هستند کاري بزرگ و بسيار دشوار است، از اين رو سيروان موتورز با توجه به توانمندي علمي و فني و برنامه‌هاي خاص و بلند مدت خود با هدف خدمت به مردم عزيز ايران علي‌الخصوص تغيير ديدگاه جامعه‌ي داخلي و خارجي مبني بر عدم توانمندي ايراني براي توليد محصول با کيفيت بر اساس معيارها و استاندارهاي جهاني، پا در اين عرصه نهاد. سيروان موتورز با تکيه بر افراد و طراح توانمند خود که داراي 15 سال سابقه‌ي تحقيق، مطالعه و همکاري‌هاي موردي (کوتاه مدت) با چندين کمپاني معروف و بزرگ خودروساز است، ساخت يکي از پيچيده‌ترين نوع طراحي خودرو را در داخل کشور پيش گرفت، با افتخار اعلام م‌ نمائيم، با توجه به تمامي محدوديت‌ها و تکيه بر دانش بومي، با رعايت اصول مهندسي مدرن، نکات و معيارهاي آيروديناميکي و حفظ بي قيد و شرط کيفيت بالاي محصول توليدي خود براي رقابت در بازار جهاني، اولين پلتفرم و کانسپت سوپراسپرت ايراني و خودروي مدرن شهري با ظاهري منحصر به فرد و طراحي شده براي سيروان موتورز با نام تجاري فينيکس (ققنوس) و آماتا ( اصيل و بزرگوار) را در آينده‌ي نزديک معرفي نمايد.
فعاليت خود را چه زماني و به چه شکلي آغاز کرديد؟
- فعاليت سيروان موتورز به دو بازه ي زماني دارد، دوره اول سابقه ي 13 سال تحقيق ، مطالعه و همکاري‌هاي موردي با کمپاني‌هاي بزرگ و معتبر خودروسازي در دنيا بوده که پشتوانه‌ي فني، علمي و مديريت برند سيروان موتورز رو شکل داد، و بازه‌ي دوم از 3 سال پيش سيروان موتورز زيرساخت‌هاي خود را براي ساخت و توليد، آماده و رسما از 2 سال قبل فرايند طراحي و توليد را آغاز کرد.

آيا در مسيري که طي کرديد، کمک و يا پشتيباني از مسئولين و يا خودروسازان بزرگ کشور دريافت نموديد؟
- سيروان موتورز کاملا يک شرکت خصوصي هست و هيچ ارتباطي به خودروسازان داخلي ندارد، و در طول مسير با مشخص شدن توانمندي سيروان موتورز، حمايت مسئولين رو در حد امکان دريافت کرديم.
ايده ساخت يک ابرخودرو ايراني از کجا به ذهنتان رسيد؟
- به دليل علاقه‌مندي بسيار زياد بنيان‌گذار شرکت به اين نوع خودروها به دليل جزئيات و پارامترهاي فوق مهندسي اين نوع از کلاس خودرويي، ايده ي اين کار از سال 85 در ذهن ايشان بود.
با وجود همه محدوديت‌ها در ايران، چگونه توانستيد کار را پيش ببريد؟
- متاسفانه در کشور عزيز ما حاشيه‌هاي بسيار زيادي بين مردم رواج دارد که بيشتر از اينکه به اصل کار توجه کنند معمولا اکثريت به حاشيه‌ها مي‌پردازند، بديهي است که کار در اين سطح با اين شرايط بسيار دشوار هست، مشکلات زيادي را پست سر گذاشتيم و در پيش رو داريم، چه از نظر تحريم‌هاي ناجوانمردانه کشور عزيزمان و چه از نظر عدم همکاري خيلي از شرکت‌هاي بزرگ، مشکلات گمرکي، خريد بانکي ، محدوديت ‌هاي ابزاري توليد قطعه و .... اما خب هميشه با پشتکار، روابط، مشاوره، تلاش و هدفمند بودن مي‌توان به مشکلات فائق آمد.

نام ابرخودروي شما فينيکس است؛ آيا تمام مراحل طراحي و ساخت آن در ايران و توسط مهندسين بومي انجام شده است؟
- بله نام اين خودروي زيبا فينيکس هست، تمامي مراحل طراحي و ساخت بدنه و مونتاژ در داخل کشور در حال انجام است که اکثريت محاسبات و طراحي‌ها بدليل نبود نيروهاي فني با تجربه ، توسط خود بنيان‌گذار شرکت در داخل کشور انجام شد و براي تاييد نهايي پيش از توليد توسط توليدکنندگان معتبر مورد ارزيابي قرارگرفت، و با افتخار اعلام مي‌کنيم، طراحي و محاسبه‌ي بدنه که از پيچيدگي‌هاي بسيار زياد فني برخوردار هست و همچنين پلتفرم ان در داخل کشور انجام شده و هيچ شرکت خارجي و يا نيروي خارجي در طراحي و محاسبه و مونتاژ آن دخيل نبوده، اما در طراحي و ساخت موتور و گيربکس که قطعا چند شرکت محدود در دنيا توان انجام آن را دارند ، از شرکت‌هاي معتبر آلماني استفاده شده و همچنين براي طراحي سيستم دايناميک و تعليق در داخل طراحي و در خارج از کشور ساخته شده است.
اين نام (فينيکس) چگونه به ذهن شما خطور کرد؟
- فينيکس به معناي مرغ افسانه ي سيمرغ هست، اين پرنده بسيار زيبا، از دل آتش بيرون مي‌آيد و خودنمايي مي‌کند اين نام به دو دليل توسط يکي از اعضاي محترمه‌ي سابق تيم سيروان موتورز انتخاب شد، دليل اول انتخاب اين نام ، تشبيه شرايط سخت توليد و ساخت اين خودرو، که از دل سختي‌ها و يا به اصطلاح از دل آتش عبور کرد تا به اين مرحله برسد، و دليل دوم صادراتي بودن اين خودرو و عدم تلفظ صحيح اين نام در خارج از کشور، معناي انگليسي آن رو براي راحتي در تلفظ نام اين خودرو انتخاب کرديم.
از فينيکس بگوييد؛ طراحي اين خودرو به چه شکلي صورت پذيرفت؟
- طراحي اين خودرو در طي شش ماه توسط بنيان‌گذار شرکت صورت گرفت، براي طراحي اين خودرو از شاهين الهام گرفته شده که سريعترين پرنده ي شکاري جهان در زمان شيرجه است و همچنين اين پرنده در ايران باستان نماد تعالي و سرافرازي بوده، و در طراحي آن سعي شده از اصول مهندسي مدرن استفاده شود. با توجه به خطوط بدنه‌ي فينيکس، و تست آن در نرم افزارهاي شبيه سازي، از ضريب آيرودينامکي خوبي نسبت به ديگر رقباي خود برخوردار است. ابعاد اتاق نسبتا بزرگتر از ديگر سوپرکارها است و همين موضوع سبب راحتي بيشتر سرنشين و ديد بهتر آن و سهولت در سوار و پياده شدن، خواهد شد.
خودرو تهاجمي و عضلاني طراحي شده تا شکوه و عظمت خاصي به آن ببخشد. در طراحي فينيکس سعي شده از خطوط ساده در آن استفاده شود. خطوط اغراق آميز، و البته تمامي خطوط بدنه و يا به اصطلاح ( کاراکترلاين) طوري طراحي شده‌اند تا بهترين تاثير در جريان هوا (Laminar flow) را روي بدنه ايجاد کنند، و همچنين ظاهر اين خودرو به گونه‌اي طراحي شده است که جريان هوا بسيار روان بر روي مقطع فينيکس حرکت کند و از آن جدا شود و کمترين Turbulant را ايجاد کند و همينطور در طراحي به اين نکته توجه شده که بيشترين سرعت عبور جريان در زير خودرو و بيشترين فشار جريان بر بالاي خودرو باشد تا در تعادل خودرو در سرعت‌هاي بالا ايجاد و فرمان پذيري بهتري داشته باشد و همچنين از بيشترين نيروي DownForce و کمترين نيروي Drag برخوردار باشد.

قواي محرکه فينيکس، توسط چه کساني طراحي و توسط چه کمپاني توليد مي‌شود؟
- فينيکس از دو قلب تپنده بهره‌مند است ، سيستم بنزيني توسط شرکت AMG و سيستم ايرهيبريد Air-Hybrid توسط بنيان‌گذار شرکت، آقاي سيروان در طي ده سال تحقيق، مطالعه و طراحي ساخته شده است که عنوان قلب تپنده ي فينيکس در نظر گرفته شده است.
پلتفرم، شاسي، سيستم تعليق، موتور از بخش‌هاي مهم خودرو هستند؛ کمي درباره آنها توضيح دهيد.
- در طراحي فينيکس سعي شده خلاقيت و فناوري در تمامي بخش‌هاي آن رعايت شود. پلتفرم و شاسي فينيکس کاملا طراحي شده توسط فني سيروان موتورز است. در اين نوع از کلاس خودرويي که به روش H-L-U ساخته مي‌شوند معمولا شاسي سه تيکه در نظر گرفته مي‌شود، و فينيکس نيز داراي شاسي سه تيکه، بلوک جلو و عقب از آلياژ آلومينيوم بوده، که سبب کاهش وزن در حدود 400 کيلوگرم شده است که موجب افزايش ايمني و شتاب بيشتر و همينطور سبب افزايش کارايي و هندلينگ آن نيز مي‌شود.
در داخل ستون‌هاي اصلي A – pillar (ستون جلو) و B - pillar (ستون وسط) و همچنين در کف کابين از آلياژ تيتانيوم براي افزايش ايمني سرنشين استفاه شده و کل اتاق از الياف با کيفيت فيبر کربن و کربن کولار ضد حريق است.

ظاهرا از تکنولوژي خاصي براي رنگ بدنه فينيکس استفاده مي‌شود. از اين تکنولوژي بگوييد.
- در اين نوع از کلاس خودرويي معمولا از بالاترين و يا آخرين تلکنولوژي‌هاي روز دنيا استفاده خواهد شد. يکي از اين تکنولوژي‌ها در مورد رنگ بدنه است که از فناوري نانو استفاده مي‌شود و مي‌توان آن را نسل جديد رنگ خودرو در نظر گرفت. از ويژگي‌هاي اين تکنولوژي مي‌توان، ضد خش و ضد لک بودن، خود تميز شونده و کيفيت بسيار بالاي رنگ نام برد.
آيا فينيکس در دو نسخه براي داخل و خارج عرضه خواهد شد؟
با توجه به سند چشم انداز خودرويي کشور و فرمايشات مقام معظم و محترم رهبري، مبني بر اينکه تا سال 1404، ايران بايد محصولي را توليد کند که بر اساس استانداردها و معيار کيفيت روز دنيا باشد، از اين رو با توجه به اين فرمايشات و سند چشم انداز خودرويي ايران، ما بيشتر بر بازارهاي خارجي تمرکز داريم که علاوه بر درخشش نام ايران، موجب ورود ارز به داخل کشور باشيم تا به سهم خود در پيشرفت صنعت کشور کمک کوچکي در کنار ديگر بزرگان زحمتکش براي صنعت ايران داشته باشيم. و براي مدل داخلي در نظر داريم يک يا دو دستگاه در بازار داخلي عرضه کنيم. البته نه همان مدل صادراتي، بلکه نسخه‌اي با توجه به محدوديت‌هاي خاص خودرو در داخل کشور.
تفاوت اين دو نسخه در چيست؟
- در آپشن‌هاي فني و رفاهي، در تکنولوژي رنگ بدنه، در فناوري‌هاي بکار رفته سيستم دايناميکي، در شيشه‌ها که براي مدل خارجي شيشه‌ها از فناوري نانو خواهند بود که بدون نياز به برف پاک کن است و در نمونه‌ي داخلي از شيشه‌هاي معمولي استفاده خواهد شد. ديگر تفاوت‌ها در قدرت موتور و گيربکس و حجم موتور و جزئيات ديگر هستند که به‌زودي مشخصات اين دو مدل را در وب سايت رسمي سيروان موتورز منتشر خواهيم کرد.

آيا نسخه مخصوص بازار ايران، مجوزهاي لازم براي شماره گذاري را دريافت کرده است؟
- براي دريافت مجوز تردد قطعا در داخل کشور استانداردهاي مربوط به خود را دارد که بخشي از آن شامل استانداردهاي توليد يا همان استاندارد 52 گانه است و بخش ديگر بعد از توليد اين خودرو و انجام تست‌هاي اوليه بر روي آن است. با توجه به حمايت دولت و رهبر محترم از استعدادهاي داخلي اميدواريم مشکلي در اين پروسه به وجود نيايد و بايد تا زمان ساخت و تکميل نهايي صبر کرد و تمامي تلاش ما بر اين است حداقل يک دستگاه از اين خودرو حتي با پلاک منطقه در داخل کشور باشد که امروز شاهد حضور ماشين‌هاي پرقدرتي با پلاک منطقه هستيم .
قيمت اين خودرو در چه محدوده‌اي قرار مي‌گيرد؟
- خودروهاي سوپراسپرت دست ساز به دليل کيفيت و دقت بالاي ساخت و استفاده از فناوري‌ها و قطعات با کيفيت روز، قطعا قيمت بالايي خواهد داشت و در حال حاضر تا پايان پروسه ساخت قيمتي از آن را نمي‌توانيم منتشر کنيم.
آيا براي طراحي و ساخت فينيکس از کمپاني‌هاي مطرح دنيا کمک گرفته‌ايد؟
- افتخار ما اين است که بيشترين سهم در طراحي اين خودرو به سيروان موتورز تعلق دارد اماس در زمينه‌هايي، طبيعي است از تجربيات شرکت‌هاي بزرگ استفاده کرد که نه تنها بر روي قيمت تمام شده تاثير گذار است بلکه موجب افزايش کيفيت و کاهش خطا مي‌شود.
آيا فينيکس آزمون‌هاي ايمني را پشت سر گذاشته است؟
- تمامي آزمايش‌هايي که نياز به ورود آن به بازار است را پشت سر خواهد گذاشت و اين اطلاعات را بعد از انجام تست‌هاي جاده‌اي و ايمني منتشر مي‌کنيم.
آيا از موسسات معتبر در اين زمينه، نمرات لازم را دريافت کرده است؟
- در طراحي بدنه و روش ساخت، و کيفيت کار به صورت غير رسمي نظرات خوب و مثبتي را دريافت کرده‌ايم. با توجه به اينکه اين اولين تجربه حرفه ايي سيروان موتورز در اين زمينه است، بديهي است با کاري در چنين سطحي نبايد انتظار عملکرد يک شرکتي را داشت که چندين دهه در حال تحقيق و توسعه و ساخت محصولات متعدد است، و تا پايان پروسه‌ي ساخت بايد منتظر اين نمرات ماند.
فينيکس از برترين تکنولوژي‌هاي روز دنيا بهره مي‌برد. با اين تفاسير آيا اين خودرو قادر است با محصولات مشابه در سطح جهان رقابت کند؟
- نمي‌توان کاملا گفت از برترين تکنولوژي‌ها، اما با توجه به بودجه ساخت آن سعي شده در کنار بهترين‌ها قرار گيرد و مي‌توان گفت فينيکس با امتيازهاي خود مي‌تواند متمايز باشد و در کنار ديگر رقباي هم سطح در اين کلاس قرار بگيرد.
محصولات ساخته شده توسط کمپاني‌هاي مطرح در دنيا در اين سگمنت کم نيستند. فينيکس با کدام يک رقابت خواهد کرد؟
- بله قطعا همينطور هست اما موضوعي که ما روي آن تمرکز داريم اين است که تمامي شرکت‌هايي که اين دسته از خودرو را توليد مي‌کنند بيشتر به قدرت و جزئيات فني و ظاهر بيروني توجه دارند و فضاي داخلي را فراموش کرده‌اند که مي‌توان در قالب استاندارد طراحي داخلي و خارجي اين خودروها، نسبتا فضاي داخلي بهتر و راحت‌تري را داشت. ما تمامي نقاط ضعف ديگر خودروها را در اين کلاس جمع آوري کرده‌ايم و تا حد امکان آن را در فينيکس تقويت کرده‌ايم که و ديگر جذابيت‌هايي براي فينيکس در نظر گرفته شده تا براي خريداران خاص اين دسته از خودروها جالب باشد. اجازه دهيد بعد از ساخت با توجه به کيفيت و توانايي‌هاي خود، فينيکس تعيين کند با کدام دسته مي‌تواند مبارزه کند.
کمپاني‌هاي کوچکي در سطح دنيا وجود دارند که به در سال‌هاي اخير به ساخت ابرخودروهاي گران قيمت روي آورده‌اند؛ مانند W Motors لبنان که با محصولي به نام لايکان هايپر اسپرت به شهرت و موفقيت بسيار خوبي دست يافت. به نظر شما فينيکس مي‌تواند چنين موفقيت‌هايي را براي کشور ما کسب کند؟
- در داخل کشور عزيزان بسياري زحمت کشيده‌اند و خودروهايي توليد کرده‌اند، چه در زمينه ي ساخت کامل و چه در حد يک کانسپت. بعد از رونمايي غير رسمي از فينيکس با توجه به درخواست‌هاي مردم و انتشار تصاويري از فينيکس کاملا مشخص است که با چه کيفيتي و با چه هدفي وارد اين عرصه شده. تمامي تلاش ما اين است در کنار ديگر بزرگان کشور که براي ايران نام آور بوده‌اند ما هم سهم کوچکي در موفقيت و پيشرفت صنعت کشور عزيزمان داشته باشيم، و اميدواريم با توجه به محدوديت‌ها و حواشي بسيار زياد، نام خوبي براي کشور کسب کنيم.

- چه آپشن‌هايي براي اين خودرو در نظر گرفته شده است؟
- بسته طراحي ما حاکي از آپشن‌هايي است که برخي از توليد کنندگان قطعات بخاطر تحريم‌هاي ناجوانمردانه ، همکاري نمي‌کنند و يا بعد از قرارداد، با توجه به موضوعات سياسي کشور عزيزمان، قرارداردها يه صورت يک جانبه فسخ مي‌شوند و يا حاضر نيستند فناوري‌هاي خود را براي بازار داخلي در اختيار ما بگذارند. از اين رو انتشار جزئيات کامل در مورد آپشن‌هاي خاص فينيکس را بعدا منتشر مي‌کنيم که آسودگي خاطر از دريافت قطعه و سيستم‌هاي مورد نظر را داشته باشيم ، اما از آپشن‌هاي ابتدايي فينيکس مي‌توان به اين موارد اشاره کرد:
فناوري انحصاري ايرهيبريد Air-hybrid سيستم تعليق Double A arm multi link که از خودروهاي مسابقه اي فرمول يک F-R-I-C-S الهام گرفته شده کمک‌هاي الکترومغناطيسي Electromagnetic با تنظيم خودکار ارتفاع سيستم کنترل پايدار لحظه‌اي V-C-S K.E.S System شيشه‌ها از فناوري نانو تکنولوژي Nanoprotect AG بدون آينه mirrorless ديسک‌هاي سراميک کربني فوق پيشرفته C-SI-Cتوليد فينيکس به چه تعداد محدود خواهد بود؟
- در مجموع براي بازار داخلي و خارجي 100 دستگاه.
آيا سيروان موتورز يک خودروي کوچک شهري دوست‌دار محيط زيست با نام آماتا در دست ساخت دارد؟
- بله، خودرويي با تعبير و مفهوم جديدي از وسيله ي نقليه از نسل آينده است که مي‌توان آن را مدرن‌ترين وسيله‌ي نقليه ساخت داخل کشور نام گذاشت که سازگار با محيط زيست ECO-Life خواهد بود.
کمي از اين خودرو بگوييد.
- آماتا براي شهرهاي بزرگ و پرترافيک و آلوده طراحي شده. خودرويي دو نفره با امکانات خاص که مسافرت‌هاي درون شهري را براي راننده راحت مي‌کند و از آلودگي زيست محيطي جلوگيري مي‌کند. آماتا بسيار متفاوت طراحي شده که از امکانات خاص و فضاي داخلي مدرن و زيبايي برخوردار است. فضاي داخلي بزرگ و راحت، ابعاد کوچک اين وسيله، نياز داشتن به فضاي کوچک پارک، دور درجا براي سهولت در مانور در ترافيک، برخي از ويژگي‌هاي آماتا است که به‌زودي از کانسپت ان رونمايي ميکنيم.
شايان ذکر است سيستم تعليق و فرمان آماتا بسيار مدرن و بينظير و متفاوت است و در نوع خود، در اين خودرو شاهد نسل جديدي از فرمان خودرو هستيم و سعي کرديم بسيار متفکرانه، آينده نگرانه و با خلاقيت بالايي اين خودرو طراحي و ساخته شود.
ريشه نام آماتا از کجاست؟
- در ادبيات باستان ايران به معناي اصيل و بزرگوار است.
اين نام چگونه انتخاب شد؟
- طي فراخوان ما براي انتخاب نام آماتا، چندين نام از بين بيش از 6000 نام دريافتي انتخاب کرديم و آنها را براي راي گيري توسط مردم محترم در کانال تلگرام سيروان موتورز منتشر نموديم، و با بيشترين راي مردم با توجه به معناي آن اين نام انتخاب شد.
شايد جالب باشد بدانيد اين نام توسط يکي از هم ميهنان عزيزمان آقاي عليرضا فدايي در استان مرکزي انتخاب شد که 15 سال دارند.
طراحي اين خودرو به چه شکل است؟
- مدرن، متفاوت از آنچه تا کنون از خودروي ديده‌ايم، جذاب ، و مفهموم جديدي از يک خودرو را به دنبال دارد. در طراحي اين خودرو سعي شده از اشکال هندسي در ايران باستان استفاده شود که بسيار با معنا هستند.
آماتا از چه قواي محرکه‌اي استفاده مي‌کند؟
- به‌زودي منتشر مي‌کنيم.
باتوجه به قواي محرکه، آيا آماتا آلودگي توليد مي‌کند؟
- بسيار کمتر از انچه که ديگر وسايل نقليه توليد مي‌کنند يا شايد بگوئيم بسيار ناچيز است نسبت به خودروهاي امروزي.
آيا استاندرهاي لازم زيست محيطي و ايمني توسط اين خودرو کسب شده است؟
- با استانداردهاي لازم در اين زمينه، آماتا را در خيابان‌ها خواهيم داشت.
کشور ما نياز مبرمي به يک خودروي پاک به ويژه براي شهرهاي بزرگ و آلوده دارد. آيا اين خودرو به توليد انبوه مي‌رسد؟
- با توجه به استقبال مردم و البته کاربري آماتا با توجه به نياز مردم، اميدواريم که تقاضا اين شرايط را فراهم کند که در تيراژ بالا براي داخل کشور توليد شود، اما قطعا براي بازار خارجي در تعداد بالا توليد خواهد شد.
و اينکه آيا مي‌تواند پاسخگوي همه نيازهاي مشتري ايران باشد؟
- اين سوال جوانب بسيار مختلفي دارد، و اساسا هيچ محصولي از هر برند در دنيا نمي‌تواند رضايت کامل مشتريان را جلب کند و يا پاسخگوي همه ي نيازهاي آنها باشد، اما در حد امکانات و ديد ما نسبت به آينده ي خودرو و نقاطي که براي طراحي اين خودرو ديده شده، مي‌تواند طرفداران زيادي را به سوي خوب جلب کند.
توليد آماتا در ايران صورت خواهد پذيرفت و يا در کشورهاي خارجي هم توليدي پيش بيني شده است؟
- آماتا را مي‌توان گفت کاملا ايراني هست و با افتخار توليد آن را براي بازار داخلي و خارجي در نظر داريم و از نيروي ايراني در داخل کشور استفاده خواهيم کرد. البته در داخل کشور اگر همکاري و حمايت‌هاي لازم در اين زمينه صورت بگيرد.
آماتا محصولي است که در شهرهاي بزرگ کارايي بسياري دارد. آيا اين خودرو به خارج از کشور هم صادر خواهد شد؟
- بله قطعا، با توجه به تغيير ساختار خودرو در جهان و تغيير مسير به سوي خودروهاي پاک، اين بازار را از دست نخواهيم داد.
در چنين خودرويي، وجود آپشن‌ها و تکنولوژي‌هاي روز، اهميت فراواني دارد. براي اين موضوع چه تمهيداتي انديشيده‌ايد؟
- در مورد آپشن‌ها و استفاده از تکنولوژي‌ها در هر کشوري متفاوت و با توجه به فرهنگ آن کشور تعيين مي‌شود. تصور کنيد خودروهاي خودران بدون راننده در داخل اتوبانها و جاده‌هاي ما بدون راننده حرکت کنند، چه اتفاقي خواهد افتاد؟! با اين حال منتظر رونمايي آماتا باشيد تا توانايي ما را از نزديک ببينيد.
با توجه به ابعاد کوچک آماتا، قابليت حمل چند سرنشين را خواهد داشت؟
- دو سرنشين.
در نهايت بايد اين سوال را بپرسيم که برنامه سيروان موتورز براي آينده چيست؟
- هدف ما همان‌طور که در تاريخچه و اهداف به آن اشاره کرديم، ورود به ساخت وسايل نقليه مدرن و هوشمند است و همچنين توسعه ي فناوري انحصاري موتور Air-Hybrid و ساخت خودروهاي سفارشي دست ساز و ربات‌هاي هوشمند.
آيا قصد ساخت خودروي ديگري را هم داريد؟
- فعلا خير. تا اين مرحله در سال‌هاي بعد بر روي توسعه ي محصولات فعلي تمرکز خواهيم داشت که با توجه به پيشرفت فناوري و تکنولوژي محصولات به روز باشند، در حد facelift (فيس ليفت) ادامه خواهيم داد.
از شما تشکر مي‌کنيم و برايتان در مسير پيش رو، آرزوي موفقيت روز افزون و پيشرفت هميشگي داريم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۲۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروی برقی پریمیوم «اکسید»، لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از تسلا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این رویداد شاهد معرفی مجدد نام تجاری انرژی جدید EXEED EXLANTiX (اکسید اکستلانتیکس) خواهد بود که اوج لوکس بودن، نوآوری و دوستدار محیط زیست بودن در خودروهای الکتریکی را به نمایش می‌گذارد.

نگاهی به سال ۲۰۲۳: زمینه سازی برای یک جهش کوانتومی در برندهای پریمیوم انرژی نو

سال ۲۰۲۳ اکسید با دستاوردهای قابل توجهی همراه بود که با عرضه مشترک مدل RX در خاورمیانه و در نمایشگاه ژنو در قطر آغاز شد. بیش از ۱۰۰۰ روزنامه‌نگار و شخصیت برجسته، از جمله نخست‌وزیر قطر و شاهزاده دبی، در این رویداد شرکت کردند و بر رشد روزافزون اکسید در سطح جهانی تاکید کردند. سپس این برند تعهد خود را به نوآوری در کنفرانس EXEED Eco در ماه اکتبر تقویت کرد و از مفهوم زیست محیطی خود رونمایی کرد و اکولوژی خودرویی آینده‌نگر را به نمایش گذاشت. محصول جدید این برند یعنی مدل RX، با به رسمیت شناختن برتری طراحی اکسید، جایزه "طراحی سال ۲۰۲۳ SUV" را از Maqina دریافت کرد. علاوه بر این، حمایت مالی EXEED از ماراتن دبی نشان دهنده تعهد آن به دو و میدانی و نفوذ جهانی است.

این نقاط عطف نه تنها دستاوردهای اکسید را جشن می‌گیرند، بلکه زمینه را برای جهش بعدی رو به جلو، یعنی معرفی اکستلانتیکس ES فراهم می‌کنند. هر یک از این تمجیدها و ابتکارات راه را برای این محصولات انرژی جدید هموار می کند، که نشان دهنده مهارت نوآورانه و نقاط قوت طراحی خودرو با ورود به بازار خودروهای برقی ممتاز است.

اکستلانتیکس ES: آمیختگی هماهنگ طبیعت و فناوری

اکستلانتیکس ES به‌عنوان یک شاهکار مهندسی خودرو ظاهر می‌شود، جایی که زیبایی بی‌نظیر طبیعت با اوج نوآوری‌های فناوری روبرو می‌شود. این خودروی الکتریکی لوکس ماهیت آتلانتیس افسانه‌ای را مجسم می‌کند و بر روی یک چشم‌انداز اتوپیایی تکیه می‌کند که در آن فناوری، انرژی پاک و هماهنگی محیطی با هم ترکیب می‌شوند. قلب فلسفه طراحی EXLANTiX ES احترام عمیق به طبیعت است، احترامی که از هر جنبه‌ای از خلق آن، از مفهوم سازی تا آخرین لمس‌هایی که حضور آن را مشخص می‌کند، آگاه می‌کند.

ستون فقرات خودرو، پلت فرم E۰X، نشان دهنده اوج فناوری خودروهای الکتریکی است. این خودرو راندمان شارژ استثنایی را ارائه می‌دهد و فقط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا یک باتری از ۳۰٪ تا ۸۰٪ شارژ شود. مدل ES که ظرافت آیرودینامیکی را نشان می‌دهد، دارای فرم کوپه‌ای مانند با طول تقریباً ۵ متر است و ضریب درگ آن تنها ۰.۲۱ است. این کارایی به ES اجازه می‌دهد تا در ۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

با این حال، طراحی اکستلانتیکس ES فراتر از مهارت فنی آن است. با الهام از سیالیت و قدرت باد، زیبایی خودرو قدردان کارایی آیرودینامیک است. ظاهر ساده آن، که از طریق آزمایش گسترده تونل باد به کار گرفته شده است، نه تنها بر عملکرد آن تاکید می‌کند، بلکه بعد جدیدی را در طراحی خودروی الکتریکی معرفی می‌کند. این طراحی که به همان اندازه به کاهش مصرف انرژی و صدای کابین کمک می‌کند، جذابیت بصری هم دارد.

نمایشگاه خودروی پکن بستری برای EXEED خواهد بود تا فناوری‌های پیشرفته خود و چشم انداز برند EXLANTiX را برای آینده خودروهای الکتریکی به نمایش بگذارد. این رویداد توانایی EXEED را در خدمت به بازار پریمیوم جهانی با خودروهای نوآورانه "انرژی جدید" به نمایش می‌گذارد.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۵۴۳۲۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899397

دیگر خبرها

  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • برادر فیدلیتی با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد /عکس
  • ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور
  • خودروی برقی پریمیوم «اکسید»، لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از تسلا
  • فیلم| رونمایی از نخستین موتور بنزینیِ ۶ سیلندر؛ ساخت ایران
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد