Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جام جم آنلاين: فرشيد طالبي را مي توان يکي از بي حاشيه ترين و با اخلاق ترين بازيکنان تاريخ فوتبال ايران قلمداد کرد. در شرايطي که «فراموشي» به بد دردي در جامعه تبديل شده باشد شايد طالبي که زماني برترين مدافع آسيا شد نيز از ياد رفته باشد.
اما فرشيد طالبي به هر حال يکي از برترين هاي تاريخ فوتبال ايران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگر در فوتبال ايران چند بازيکن داشته ايم که در زمره برترين هاي فوتبال آسيا قرار گرفته اند و کانديداي دريافت برترين بازيکن آسيا شده اند؟ فرشيد طالبي يکي از آنهاست. او سال 2011 در ميان سه کانديداي نهايي دريافت جايزه برترين بازيکن آسيا قرار گرفت و نزديک بود پس از خداداد عزيزي، علي دايي، علي کريمي و مهدي مهدوي کيا به پنجمين فوتباليست ايراني تبديل شود که بزرگ ترين و ارزشمندترين جايزه انفرادي فوتبال آسيا را به دست مي آورد اما در نهايت به عنوان دومي رسيد.
فرشيد آن زمان افتخار بزرگي به دست آورد. فرشيد طالبي اما نه اهل اينستاگرام بود و هست و نه اهل مصاحبه هاي جنجالي. او هرگز با کسي دعوا نکرد و جملات قصار و توهين آميزش درباره ديگر شخصيت هاي برجسته فوتبال ايران تبديل به تيتر يک نشد. فرشيد طالبي بازارگرمي را هم بلد نبود و نمي توانست و شايد هم نخواست که بيشتر از اين در چشم باشد. طالبي 36 ساله اين روزها همچنان تمرين مي کند.
فاصله قرار گرفتن در قله برترين هاي آسيا تا روزهايي که همه او را فراموش کردند به سرعت سپري شد. طالبي در آرامش به کار خود ادامه مي دهد و البته هنوز تصميم نهايي را براي اينکه به فوتبال برگردد يا خير هنوز نگرفته است. يکي ديگر از ويژگي هاي برجسته طالبي ادب و متانت اوست. بر خلاف بسياري از فوتباليست هاي ديگر که داد زدن، ناسزا گفتن و توهين کردن چيزي عادي در مصاحبه هاي آنهاست او با حوصله و آرامش صحبت مي کند.

از مستطيل سبز تا قاب دوربين جادويي
فرشيد طالبي در سال هاي اخير به دليل يک مشکل شخصي سختي هاي زيادي را از سر گذارنده است، سختي هايي که باعث شد تا او فرصت هايي بسيار طلايي در فوتبال از دست بدهد. هم فرصت لژيونر شدن از دستش برود و هم تبديل شدن به بازيکن فيکس تيم ملي. او در اين سال ها چه کرد؟ خودش اينگونه مي گويد: «پس از اينکه از فوتبال براي مدتي بيرون آمدم به آکادمي گالاتاسراي رفتم و آنجا فعاليت هايي مي کردم.
سه ، چهار مرحله به آنجا رفت و آمد داشتم و الان حدود يک سال است که دوباره به ايران برگشته ام. در اين مدت فعاليت هاي تلويزيوني داشتم مثل حضور کوتاه در يک سريال تلويزيوني به نام «نفس شيرين» . حضورم در اين سريال بنا به درخواست دوستم خوبم داريوش بابائيان تهيه کننده بود که البته او از طرفداران پر و پاقرص سپاهان هم محسوب مي شود. يک قسمت در اين سريال بازي کردم که بيشتر براي محک زدن خودم بود.»
چرا نخواستم به فوتبال برگردم؟
طالبي از لحاظ کسب افتخارات فوتبالي بي نظير است و يکي از رکوردداران فوتبال ايران محسوب مي شود. او تا به حال با چهار تيم به مقام قهرماني در فوتبال ايران رسيده است، قهرماني در جام حذفي و قهرماني در ليگ برتر. اما او با تمامي افتخارات داخلي و خارجي اش مدت هاست از فوتبال دور است. وي در اينباره گفت:« دوري من از فوتبال دلايل زيادي دارد. ابتدا درگيري شخصي داشتم. البته در اين مدت پيشنهادهاي ليگ يکي بسيار زيادي را دريافت کردم اما براي من که 10،11 سال در تيم هاي مدعي قهرماني بازي مي کردم دوست نداشتم به ليگ يک بروم.
دوري من از فوتبال تقصير خودم بود. پيشنهادهاي ليگ برتري هم داشتم اما از آنجايي که نزديک به دو ميليارد تومان از تيم هاي مختلف طلب دارم ديگر نمي خواستم به هر قيمتي براي تيمي در ليگ برتر به ميدان بروم. شرايط بدني من خيلي خوب است اما پيشنهاد خوب نيست. باز هم مي گويم تقصير خودم است که تلاش نکردم. »
برنامه هايي براي رسيدن به نيمکت داغ
او مثل خيلي از بازيکنان ديگر مي خواهد مربي گري کند البته تفاوت او با خيلي هاي ديگر که فقط خواب و خيال مربي گري دارند اين است که برنامه ريزي دقيقي براي اين موضوع در نظر گرفته است. طالبي درباره مربي گري خودش در فوتبال چنين گفت: «مربي گري صد در صد مي تواند جز برنامه جز برنامه هاي من باشد. تلاش مي کنم دوره هاي مربي گري را در خارج از کشور بگذرانم.
يکي از دوستان من که ايجنت است مي گويد چون زماني برترين مدافع آسيا لقب گرفتي و در فينال ليگ قهرمانان آسيا نيز به ميدان رفتي مي تواني در خارج از کشور بهترين دوره هاي مربي گري را بگذارني. من مي خواهم قدم هاي محکمي در مربي گري بردارم. مي خواهم تابوشکني کنم و در خارج از کشور در يک تيم خوب سرمربي گري کنم.»
دنياي وارونه فرشيد
طالبي با وجود افتخارات متعددي که در فوتبال به دست آورد با بدشانسي هاي زيادي روبرو شد. انگار از وقتي که نامش به عنوان يکي از کانديداهاي برترين بازيکن آسيا اعلام شد بدشانسي هاي او هم آغاز شد. وي گفت: «از سال 2011 که کانديداي برترين بازيکن آسيا شدم انگار همه چيز برعکس شد. پيشنهادات بسيار زيادي از اروپا و آسيا داشتم. من نخستين بازيکني در ايران هستم که از جي ليگ و کي ليگ ژاپن و کره جنوبي پيشنهاد رسمي دريافت کردم. از السد قطر؛ اتريش و تيم هاي روسيه اي نيز پيشنهاد دريافت کردم اما مشکلات شخصي مانع از اين شد که لژيونر شوم. از استقلال و پرسپوليس هم که هميشه پيشنهاد داشتم.
11 سال پشت سر هم استقلالي ها به من پيشنهاد دادند، پنج بار نيز پرسپوليسي ها خواهان من شدند اما شرايطي باعث شد تا در اصفهان بمانم. البته کوتاهي ها همه از خودم بود. البته چيز ديگري هم هست، من براي برخي از باشگاه ها بيش از اندازه مايه گذاشتم. احساسي برخورد کردن باعث شد بزرگ ترين ضربه ها به من وارد شود. فضايي براي جبران نيست، من واقعا گاهي اوقات اشتباه کردم. از لحاظ تيم ملي باب ميل نبودم. من با اخلاق بودم و به گروه خاصي تعلق نداشتم. من را به راحتي آب خوردن خط زدند. يکي هم نپرسيد چرا فرشيد طالبيکه مدافع برتر سال آسياست از تيم ملي به اين راحتي خط مي خورد؟»

قطبي به من بها داد
اينکه بازيکني کانديداي دريافت توپ طلاي فوتبال آسيا شود اما در تيم ملي جايي نداشته باشد خيلي عجيب است. مدافع اسبق تيم ملي فوتبال ايران نيز در اينباره اين چنين توضيح داد: «وقتي کي روش براي نخستين بار به ايران آمد، دعوتم کرد اما در نهايت خط خوردم. بايد در هر شرايطي به نظر سرمربي تيم ملي فوتبال ايران احترام گذاشت.
البته من واقعا از افشين قطبي(سرمربي اسبق تيم ملي فوتبال ايران) که به من بها داد متشکرم. در تمام اردوهايي که او سرمربي تيم ملي ايران بود من حضور داشتم. فضا در آن زمان خيلي سنگين بود اما او ريسک کرد و من را بازي داد. الان فضا بهتر شده است. زماني حتي اگر بهترين بازيکن آسيا هم بودي نيمکت نشين مي شدي اما اکنون اوضاع خيلي متفاوت است. دوره کي روش چند حُسن دارد. ابتدا صعودي به دغدغه داشتيم. دوم شاخ بازيکن سالاري در تيم ملي شکست و نکته بسيار مهم ديگر اين است که بازيکنان تيم ملي به هر دري مي زنند تا به تيم هاي خارجي بروند. »
فوتبال آسيا پسرفت کرده است
فرشيد طالبي درعين اينکه ازتيم ملي فوتبال ايران تعريف مي کند انتقادهايي را هم دارد ، انتقادهايي که مستقيما به تيم ملي برنمي گردد. او عنوان کرد: «ليگ ما ضعيف نيست، بازيکنان خيلي خوب خارجي به ايران مي آيند ولي در اکثر مواقع بازي آنها نمي گيرد. تيم ملي از دل همين ليگ بيرون مي آيد. خيلي خوب است که تيم ملي راحت به جام جهاني مي رود. ما که سخت گل مي خوريم اما يادمان نرود که تيم هاي آسيايي مثل 10 سال پيش نيستند. الان کره جنوبي در خانه خودش از سوريه گل مي خورد و تفاوت هاي فاحشي با کره جنوبي قدرتمند 10 سال پيش دارد.
همه مي گويند تيم هاي آسيايي پيشرفت کرده اند اما اينطور نيست. حمايت ها نبايد از تيم ملي فوتبال ايران افراطي باشد. شايد الان خيلي ها بگويند چرا ادعا مي کني فوتبال آسيا پسرفت کرده است؟ من هم مي گويم بايد واقعيت ها را ببينيم. 11 بازيکن کنوني تيم ملي فوتبال کره جنوبي يک پاي پارک جي سونگ (ستاره بي نظير و اسبق فوتبال کره ) نيستند. اين کره واقعا قابل مقايسه با گذشته نيست. ساختار دفاعي ما بي نظير و استثنايي است اما آسيا پسرفت فجيعي کرده است. شايد الان فکر کنيم که ما با برنامه ريزي خاص به جام جهاني رفته ايم اما بايد هدف دار حرکت کنيم.»
جريمه و پاداش براي کي روش
فرشيد طالبي در ادامه گفت: «کي روش مربي سطح بالايي در فوتبال اروپا بوده است. او طرفداران زيادي دارد و مسئوليت هاي خودش را به بهترين شکل ممکن انجام مي دهد. البته کي روش گاهي اوقات با حاشيه جلو رفته است. کي روش هنرمند است وبي برنامه مصاحبه نمي کند. من نظرم اين است که با کي روش تمديد قرارداد کنيم، اصلا براي 10 سال ديگر با او قرارداد ببنديم به شرطي که او بابت تمام پيشرفت ها و تمامي نزول هايش جريمه وپاداش بگيرد. او هشت سال مربي تيم ملي فوتبال ما بوده و جز گران ترين مربيان است. بازيکنان تيم ملي فوتبال ايران نيز او را عالي توصيف مي کنند. »
فرجه زيادي به کي روش داديم
فرشيد طالبي در ادامه گفت : «کي روش 8 سال است که سرمربي تيم ملي فوتبال کشور ماست. ما دو بار با او به جام جهاني رفتيم. فرجه زيادي به او داديم. اما در جام ملت هاي آسيا به دست عراق اوت شديم. اما به هر حال در اين مدت شاکله تيم را عوض کرد ولي نبايد فراموش کنيم که اگر او در جام جهاني 2020 تيم ايران را به مرحله بعد نرود يعني اينکه هيچ کاري براي فوتبال ما انجام نداده است. بالاخره ايران در جام جهاني بايد نشان دهد که پيشرفت کرده است. در اين چند سالي که کي روش سرمربي ماست نشان داده ايم چه با کره جنوبي بازي داشته باشيم و چه با سوريه و آرژانتين سبک بازي ما يک شکل است. يادم مي آيد در جام جهاني 2014 قبل از مسابقه با بوسني گفتم اين تيم سه گل مي خورد چون سبک بازي ما تغيير نمي کند و واقعا هم همين اتفاق افتاد. تيم ايران هشت سال است که با همه تيم ها به يک شکل و به يک سبک بازي مي کند. ما چين را در خانه مي بريم و کي روش به خاطر اين برد مشت گره مي کند. اين خوب نيست چون ما سال ها پيش در خانه چين به اين تيم چهارگل مي زديم.»

ناگفته هاي طالبي
فرشيد طالبي اما ناگفته هاي زيادي دارد. ناگفته هايي که بخشي از واقعيت هاي تلخ فوتبال ايران است. وي گفت: «در برنامه شوک من و مهدوي کيا از برخي مشکلات فوتبال حرف زديم. آنجا گفتيم حواشي فوتبال به ما ضربه مي زند. فوتبال ما دست فوتبالي ها نيست و هيچ چيز روي اصول پيش نمي رود.»
تصميمي براي سه ماه آينده
فرشيد طالبي در پايان باز هم از حسرت هاي بزرگ زندگي فوتبالي اش مي گويد: «در فينال ليگ قهرمانان آسيا در سال 2011 ذوب آهن دو بر يک به سئون نام کره جنوبي باخت و نايب قهرمان آسيا شد. آنها بازيکني استراليايي به نام ساشا داشتند که حتي در تيم ملي کشورش هم بازي نمي کرد اما قهرماني تيمش در آسيا باعث شد او برترين بازيکن آسيا شود. همان مسابقه من هم بودم. اگر ذوب آهن به اين مقام قهرماني مي رسيد آنگاه جايزه برترين بازيکن آسيا به من مي رسيد. من جز کانديداهاي برترين بازيکن آسيا شدم اما اين عنوان ارزشمند به ساشا رسيد. ساشا پس از آن اتفاق به بازيکن فيکس تيم ملي کشورش دعوت شد. اما فرشيد طالبي چه شد؟
او به تيم ملي دعوت شد و سه مسابقه روي نيمکت نشست. يک مسابقه هم به ميدان رفتم که کاملا تشريفاتي بود. از مربي تيم ملي پرسيدند چرا طالبي فيکس نيست پاسخ داد فرشيد بايد باتجربه تر شود! شرايط مافيايي اجازه نمي داد که فرشيد طالبي فيکس تيم ملي باشد. البته به کي روش تبريک مي گويم که اين شرايط مافيايي را از بين برد و اکنون چيزي به نام بازيکن سالاري در تيم ملي فوتبال ايران معنايي ندارد. جالب است بدانيد زماني که از تيم ملي فوتبال ايران خط خورد سه هفته بعد کنفدراسيون فوتبال آسيا نام من را رسما به عنوان يکي از سه کانديداي اصلي کسب عنوان جايزه برترين بازيکن آسيا اعلام کرد. به هر حال طي 3، 4 ماه آينده تکليف من معلوم مي شود. تصميم اصلي را ميگيرم. شايد به فوتبال برگشتم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۲۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندی که حاضر است برای دفاع از ایران و مردم جانش را فدا کند

موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز ستار اورکی (آهنگساز فیلم‌های سینمایی) بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، ستار اورکی آهنگساز سینمای ایران گفت: من در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز متولد شدم و اصالتا بختیاری هستم. فعالیت در حوزه موسیقی را از تیرماه سال ۱۳۵۷ آغاز کردم و در خانواده ما هیچکس اهل موسیقی نبود اما در دوران کودکی، سازی به نام «ملودیکا» به دستم رسید و همین موضوع باعث شد به موسیقی بسیار علاقه‌مند شوم و آن را دنبال کنم.

او با بیان اینکه فکر نمی‌کرده روزی آهنگساز شود و این حرفه به شغل اصلی اش تبدیل شود، افزود: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، پدرم اصرار داشت که در خوزستان بمانیم. او عقیده داشت جوانانی از سراسر کشور برای دفاع به این منطقه آمده بودند و درست نبود که ما خاک خود را رها کنیم. به همین دلیل ما از اولین روز تا آخرین روز جنگ در اهواز حضور داشتیم. زمانی که جنگ آغاز شد من ۱۱ ساله بودم و در پایان جنگ ۱۹ سال داشتم. در آن زمان نمی‌توانستم نسبت به جنگ بی‌تفاوت باشم و به همین دلیل گروهی را تشکیل داده بودیم که دائما در پشت خط نبرد حاضر شده و مجروحان جنگی را یاری می‌کردیم.

آهنگساز فیلم «خائن کشی» ادامه داد: در آن مقطع مادرم به دلیل سن کم من، مخالف حضورم در میدان جنگ بود، اما من نمی‌توانستم نسبت به خاک و مردم کشورم بی‌تفاوت باشم. در اهواز فیلم «فرار به سوی پیروزی» که اثر زیبایی بود و موسیقی شاهکاری داشت به اکران درآمد. هنوز هم لحظه به لحظه موسیقی آن را در ذهن دارم. من بیش از ۴۰ دفعه برای تماشای این اثر به سینما رفتم تا بتوانم موسیقی آن را گوش کنم. آن زمان امکانات بسیار محدود بود و برای تهیه برگه نت مجبور بودم مسافت اهواز تا تهران را طی کنم.

تجربه همکاری اورکی با مسعود کیمیایی 

وی با بیان اینکه همواره ترکیب تصویر و موسیقی برای او بسیار مهم بوده است، افزود: زمانی که فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌دیدم، صدای تلویزیون را می‌بستم و با توجه به حال و هوای آثار او، خودم برای آن موسیقی می‌ساختم. از همان ابتدا علاقه داشتم تا در زمینه موسیقی فیلم فعالیت کنم. بعدها که به تهران مهاجرت کردم، نوع نگاه و تفکر من نسبت به موسیقی تغییر کرد چراکه مجبور بودم خود را با تصاویری که به دستم می‌رسید تنظیم کنم و هر آنچه تصویر از من می‌خواست را ارائه دهم. زمانی که به تهران آمدم دوست داشتم مسعود کیمیایی اولین کارگردانی باشد که با او همکاری کنم. از نظر من او تنها کارگردانی است که همچنان برای موسیقی فیلم اهمیت بسیار زیادی قائل است و موسیقی بخشی از دکوپاژ فیلم‌های کیمیایی را تشکیل می‌دهد. او زمانی که فیلمنامه‌ای را می‌نویسد، در آن بر نقش موسیقی در سکانس‌بندی‌ها تاکید می‌کند. شناخت کیمیایی از موسیقی بسیار استادانه است و در گفت‌وگوهایی که انجام می‌دهیم، او را در قامت یک آهنگساز بزرگ می‌بینم.

اورکی خاطرنشان کرد: یادم می‌آید من و زنده‌یاد بابک بیات همراه یکدیگر در شمال کشور بودیم که از دفتر آقای کیمیایی با او تماسی گرفته شد. بیات به من گفت که قرار است موسیقی فیلم «سربازهای جمعه» را به صورت مشترک همراه هم بسازیم. از این اتفاق بسیار خوشحال بودم اما متاسفانه به سرانجام نرسید. تا اینکه سال‌ها بعد جواد طوسی منتقد مطرح سینما با من تماس گرفت و گفت آقای کیمیایی می‌خواهند شما را ببینند. جواد طوسی مستندی به نام «قهرمان آخر» را درباره کیمیایی ساخته بود که موسیقی آن فیلم را من کار کرده بودم و زمانی که کیمیایی آن قطعات را شنید، برای فیلم خود از من دعوت کرد. این همکاری خوشبختانه تا آخرین اثر ایشان در حال حاضر یعنی «خائن کشی» ادامه پیدا کرده است و در طول این مدت بسیار از او آموخته‌ام. من معتقدم برای یک آهنگساز حرفه‌ای، مسعود کیمیایی بهترین گزینه برای همکاری خواهد بود.

سکوت در فیلم موسیقی است

اورکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از نگاه من موسیقی تنها چیزی نیست که با ساز نواخته می‌شود و جنبه آوازی دارد. من معتقدم حتی سکوت‌ها در فیلم، موسیقی به شمار می‌رود. همچنین فعالیت‌های صدابردار در سر صحنه و پس از او صداگذار و همینطور دیالوگ‌های بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل می‌دهد. اگر یک تصویر فاقد موسیقی باشد، قدرت اثر گذاری کمتری خواهد داشت.

وی همچنین ادامه داد: انسان بدون موسیقی زنده نخواهند ماند، چراکه موسیقی در حکم غذای روح انسان است. برای دفاع از خاک و مردم کشورم حاضرم جان خود را فدا کنم. امیدوارم بتوانم برای جامعه فردی خدمت‌گزار باشم زیرا هر چه دارم از مردم است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • هشتیمن جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌ زمین در یاسوج برپا می شود
  • نظارت شکوری در فینال جام باشگاه‌های فوتبال بانوان آسیا
  • سرباز سابق ارتش اسرائیل : نباید فراموش کنیم که نمی‌توانیم هم اشغالگر باشیم و هم اخلاق مدار (فیلم)
  • (ویدئو) فراموش نکنیم که نمی‌توانیم هم اشغالگر باشیم و هم اخلاق مدار
  • اولین حرف های آتیلا حجازی درباره استقلال | من خارج از کشور بودم اما ...|‌ با این شرایط قهرمانی آسیا صد درصد شدنی است
  • هنرمندی که حاضر است برای دفاع از ایران و مردم جانش را فدا کند
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • اواین تصویر از بازگشت فرزند اسطوره محبوب فوتبال ایران به استقلال
  • راز ماندگاری پیکه در فوتبال؛ عشق به بارسا!
  • پیام احساسی بوفون پس از صعود پارما به سری آ: با تمام وجودم، زنده باد پارما