Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@15:15:53 GMT

سالگرد شکست حصر آبادان

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۵۲۷۳۳

سالگرد شکست حصر آبادان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛پس از تجاوز عراق در سی و یک شهریور پنجاه و نه و اشغال سریع بخش هایی از خاک ایران، خرمشهر مهمترین شهر بندری ایران پس از چهل وپنج روز مقاومت دلیرانه، به دست دشمن افتاد.


پس از سقوط خرمشهر، دشمن تلاش کرد تا آبادان را نیز اشغال کند اما آبادان به محاصره دشمن درامد و مقاومت دلیرانه مردم مانع از اشغال این شهر شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط فرماندهان نظامی ایران با یک سوال مهم مواجه بودند و ان اینکه/ چگونه نیروهای دشمن بعثی را از خاک کشورمان عقب برانند؟


در ابتدای جنگ تحمیلی فرماندهان نظامی ایران سعی داشتند با استفاده از شیوه های جنگهای کلاسیک به مقابله با نیروهای متجاوز اقدام کنند اما خیلی زود متوجه شدند . که شیوه های نظامی جنگهای کلاسیک نمی تواند برای انان موفقیتی ببار اورد زیرا تاکتیکهای جنگهای کلاسیک نیازمند ادوات زرهی و تجهیزات بسیار زیاد بود که نیروهای ایرانی از ان بی بهره بودند به همین علت فرماندهان ایرانی دریافتند که با توجه به کمبود تجهیزات جنگی باید از شیوه ای جدیدی برای مقابله و در هم کوبیدن نیروهای بعثی استفاده کنند . لذا طرح جدید حملات نظامی برای نخستین بار بدست فرماندهان ایرانی طراحی شد: "استفاده از شیوه های جنگهای چریکی در عملیات های گستره ".


ناخدا یکم تکاور بنیادی در این زمینه می گوید : در این شیوه نیروهای نظامی ایران از تاکتیکهای استفاده کردند که نیروهای تکاور برای نفوذ به استحکام دشمن استفاده می کنند با این تفاوت که تکاوران در گروههای چند نفر اقدام به نفوذ به استحکامات دشمن میکنند ،اما نیروهای ایرانی همین شیوه را با دهها هزار نفر نیروی رزمنده انجام می دادند،


البته این امر خود پیچیدگی ها و دشواریهای فراوانی را بدنبال داشت که نیروهای پر توان ایران به خوبی از عهده آن بر آمدند . همچنین استفاده از این شیوه نیازمند روحیه بسیار قوی و شجاعت کم نظیر نیروهای حمله کننده داشت که خوشبختانه نیروهای ایران در این امر الگویی برای جهانیان شدند .


سرهنگ عقیلی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این زمینه گفت : این شیوه نظامی برای نخستین بار در جهان توسط نیروهای ایرانی در عملیلت شکست حصر ابادان بکار گرفته شد .موفقیت این شیوه جدید نظامی در عملیات شکست حصر آبادان موجب شد که فرماندهان نظامی در سایر عملیات ها ازهمین روش ضد دشمن بعثی استفاده کنند . در واقع پیروزی رزمندگان کشورمان در جنگ تحمیلی علاوه بر روحیه قوی آنان ،مرهون همین شیوه ابداعی نظامی رزمندگان کشورمان است .


کارشناسان نظامی بلوک شرق و غرب معتقدند اهمیت عملیا ت شکست حصر آبادان فقط آزاد سازی جزیره بزرگ و سوق الجیشی آبادان نبود بلکه این عملیات اهمیت بزرگ دیگری داشت و ان معرفی تاکتیک نظامی جدید به دانشگاههای نظامی جهان بود .


سرهنگ عقیلی همچنین گفت: همانگونه که جنگ جهانی دوم صحنه معرفی تاکتیک نظامی جدید « استفاده ازتانکهای انبوه در عملیاتهای سریع و ضربتی » توسط آلمان بود، عملیات های نظامی ایران معرفی « استفاده از شیوه جنگهای نامتقارن در برابر نیروهای زرهی کلاسیک» توسط ایران بود .


استفاده از این شیوه نظامی جدید نیز در سایر نقاط جهان موفقیت و کارایی بسیار بالای خود را به اثبات رساند.
استفاده از همین شیوه ابداعی ایران موجب شد که رزمندگان حزب الله در جنوب لبنان و رزمندگان فلسطینی در غزه موفق شوند برای نخستین باردر طول تاریخ تشکیل اسراییل غاصب ، در دو جنگ متوالی شکستهای سختی را به این کشور وارد کنند .


عملیات های های گوناگون ایران در دوران دفاع مقدس میدان کارزار دو شیوه نظامی جنگ کلاسیک وجنگ نامتقارن ابداعی ایران بود، شیوه نظامی جدیدی که هنوز سر لوحه نیروهای پر توان مسلح جمهوری اسلامی ایران در جنگهای نامتقارن احتمالی است.


همین شیوه ابداعی موجب تا فرماندهان نظامی به پیروی از فرمان حضرت امام خمینی ره عزم خود را برای شکست محاصره شهر و جزیره آبادان بکار بندند و موفق شوند در پنجم مهر ماه 1361 دشمن بعثی را با شکستی سنگین مواجه کنند و جزیره سوق الجیشی آبادان پس از یکسال از محاصره بعثیان آزاد سازند . و درواقع این عملیات آغازی شد برای شکست های پی در پی دشمن و بیرون راندن آنان از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران.

گزارش مکتوب از شاپور زبردست


انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۲۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تل‌آویو درهم شکست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تاثیر عملیات وعده صادق بر معادلات رویارویی با رژیم صهیونیستی  ظهر امروز (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) با حضور رییس اتاق وضعیت فلسطین، تعدادی از اعضای کارگروه‌های تخصصی، فعالان حوزه فلسطین در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران با اشاره به اینکه سیزده روز هراس و وحشت در سرزمین‌های اشغالی را حاکم بود که نشان از موفقیت آمیز بودن عملیات وعده صادق است، گفت: مقامات صهیونیستی همواره مدعی بودند می‌توانند به تنهایی و بدون کمک ایالات متحده با تهران مقابله کنند، اما عملیات یاد شده ثابت کرد این امر ادعایی بیش نیست.

وی در این راستا، اظهار کرد: در واقع عملیات وعده صادق مشخص کرد که صهیونیست‌ها یک روز هم نمی‌توانند بدون حمایت و کمک مستمر آمریکایی‌ها دوام بیاورند.

ابوشریف با یادآوری اینکه طی ماه‌های اخیر شاهد بروز اختلاف میان مقامات کابینه نتانیاهو بودیم که امری قابل تامل است، افزود: این مهم در حالیست که پس از عملیات وعده صادق، اختلافات داخلی شدت یافته است؛ تا جایی که یکی از نمایندگان کنست اعلام کرد اگر مردم متوجه این تشویش و اختلافات میان مقامات کنست میشدند، حتی یک نفر هم در سرزمین‌های اشغالی نمی‌ماند و قطعا همه آنها فرار می‌کردند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران ضمن تاکید بر اینکه عملیات وعده صادق موجب هم افزایی میان ملت فلسطین و همچنین حمایت و محبوب شدن دوچندان از محور مقاومت شد، ادامه داد: هر چند باید اذعان کرد عملیات یاد شده برای تحقق اهداف راهبردی خاصی انجام شد که همگی آنان عملیاتی و اجرایی شد؛ به عبارتی عده‌ای از مردم پیامد عملیات وعده صادق در سرزمین‌های اشغالی را یاری رساندن به جبهه مقاومت تصور می‌کنند که باید اذعان کرد این امر، برداشتی نادرست است.

وی در ادامه در خصوص عدم ورود مستقیم ایالات متحده برای درگیری با ایران، تصریح کرد: واشنگتن تجربه جنگ و درگیری غیرمستقیم با تهران را داشته لذا اصلا نمی‌خواهد درگیر جنگ با جمهوری اسلامی شود.

ابوشریف در این زمینه، گفت: به عبارتی مقامات کاخ سفید نمی‌خواهند به عنوان نیروی نیابتی رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران و حتی کشور دیگری بجنگند، زیرا از تبعات آن مطلع هستند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران اظهار کرد: متاسفانه آمریکایی‌ها به شدت درصدد زمینه سازی برای اجرای پروژه عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های منطقه خصوصا کشور‌های عربی هستند؛ هر چند باید یادآور شد عملیات وعده صادق توانست این پروژه و دسیسه را مخدوش کند و ناکام بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس به صورت تدریجی نابود خواهد شد، نه به صورت یکباره، از این رو اکنون شاهد تشدید افول و از بین رفتن این رژیم منحوس هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تل‌آویو درهم شکست
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو