Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-01@22:57:34 GMT

بداهه جمعی از شاعران تقدیم به همسر شهید حججی

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۵۲۹۸۵

صراط: جمعی از شاعران پنجمین کنگره بین المللی شعر بانوان عاشورایی بداهه‌هایی را به صبر زینبی زهرا عباسی همسر گرانقدر شهید والا مقام «محسن حججی» تقدیم کرده‌اند.

به گزارش فارس، جمعی از شاعران پنجمین کنگره بین المللی شعر بانوان عاشورایی بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش بداهه‌هایی را به صبر زینبی زهرا عباسی همسر گرانقدر شهید والا مقام «محسن حججی» تقدیم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



‎در دلت شور زینبی داری
‎مرحبا،آفرین به تو خواهر
‎چون شهید مدافع حرم ات
‎قصه را خوانده قلب تو از سر

‎ نغمه مستشارنظامی

‎«در دلت شور زینبی داری»
‎بر لبت ذکرِ یوسف زهرا
‎باور محسن‌است خواهرِمن
‎تو شهیدِ رسالتی حقّا
ِ
‎چادرت معنیِ حیایِ شهید
‎خطبه‌ات منطقِ کلامِ خدا
‎آیه آیه بخوان به گوشِ بشر
‎حق رسول است وحضرتِ زهرا

‎حجِّ محسن قبولِ حق شده‌است
‎حجِّ تو نشرِ خطبه‌های ولی‌ست
‎سرِّ مکشوفِ عاشقی این است
‎محسن امروز در کنارِ علی‌ست

‎ سیدمحمدرضالاهیجی


‎اشکتان را ندیده دشمن پست
‎گر چه تو داغ دیده ای بانو
‎زیر لب روضه خوانده ای با بغض
‎از غریبی و از اسارت او ...

‎من بمیرم که تشنه بودی تو
‎دست دشمن فتاده بودی تو
‎خنجر و قاتل و تو و گودال....
‎تن به ذلت نداده بودی تو

‎ چشم در چشم حضرت ارباب
‎در دفاع حرم تو جان دادی
‎پرچمت را گرفته ام بر دوش
‎راه حق را به من نشان دادی

‎صبر دارم چو زینب کبری
‎من فدای حریم محترمش
‎پسرم هم فدایی او باد
‎جان به قربان قلب پر ز غمش

الهام نجمی

‎آیه ی صبر را هزاران بار
‎در دلت خوانده‌ای و باز از سر
‎دیده ای «محسن» عزیزت را
‎مثل ارباب ، بی کفن ، بی سر

‎با خودت فکر میکنی زینب ...
‎چه کشیده است عصر عاشورا
‎زخم خورده، غریب ، بی محرم
‎جگرسوخته، تک و تنها

‎از حریمش دفاع خواهی کرد
‎مثل «مرد مدافع حرم» ات
‎تا مسیرت مسیر زینبی است
‎اجر دارد همیشه هر قدمت

‎باورش سخت بود نسل یزید
‎از خودش هم یزید تر باشند
‎ دودمان حرام زاده ی شمر
‎صد برابر پلیدتر باشند

‎لحظه ای را فقط تصور کن
‎زن و کودک اسیر شان بشود
‎مثل «محسن» دلیر ، کم باشد
‎خاک ایران مسیرشان بشود

‎باز می‌گردد عاقبت «محسن»
‎در رکاب امام منتظَرش
‎قامتش مثل سرو ، پابرجا
‎چهره پرنور و سرفراز "سر"ش

‎طاهره تختی

‎کربلا بود و آتش و خیمه
‎روضه جان می‌گرفت با محسن
‎روی لب های عاشقان جاری:
‎«میم مثل حسین» یا محسن!

‎رهرو پاکِ زینبِ زهرا
‎با شهید خودت چه ها گفتی؟
‎کاین چنین سر نهاد در پایش
‎تا تو از شور کربلا گفتی

‎او که یک عمر مشق حیدر کرد
‎قصه های قیام از بر کرد
‎نوبتش که رسید با سر رفت
‎عمر کوتاه نذر اکبر کرد

‎خواهر زینبی و زهرایی
‎جان فدای صلابتت بانو
‎با نگاهی که مثل شمشیر است
‎می کُشد ... استقامتت بانو!

‎خواهرم! یک زنی تو، می دانم
مثل ما پر ز شور و احساسی
‎لیک زهراست نام تو خواهر
‎زینبی از تبار عباسی

فاطمه رحیمی

محسنت پشت در صدایت را
بانگ یا زینب دعایت را
یا لثارات ربنایت را
شور شیرین نینوایت را

ریخته در گلوی بارانها
غیرتت آشنای میدانها
جانِ تکبیر سرخ ایمانها
نامت آغاز بغض دیوانها

باید از خود گذشت، شرط این است
سر سپردن به تشت، شرط این است
سوخت در چشم دشت، شرط این است
از خدا برنگشت، شرط این است

تو چه زیبا به مرگ خندیدی
مرگ را عاشقانه فهمیدی
محسنت را چگونه می‌دیدی
حنجرش را دمی که بوییدی

مرحبا شانه‌های چون کوهت
مرحبا زانوان نستوهت
مرحبا "یا حسینِ" بِشکوهت
چه بزرگ است غیرتِ روحت

حمید حسینیان

‎هر نگاهت پیمبر صبر است
‎بر لبت آیه های قرانی
‎رهرو زینبی و زهرایی
‎در دلت نغمه ی مسلمانی

‎درد هجری چشیده ای خواهر!
‎مثل زینب به عصر عاشورا
‎حال او را تو خوب می فهمی
‎جان به قربان غربت زهرا

‎در نگاهش صلابت و امید
‎پیش خصم زبون بی ایمان
‎جان فدای شجاعت «محسن»
‎آن ابر مرد خطه ی ایران

‎روز رفتن سفارشش این بود
‎راه حق راه زینب و زهراست
‎سر من رفت چادرت نرود
‎این مسیر و رسالت فرداست

مجتبی باقی

آب و جارو کنید دل ها را
باز هم عطر سیب می آید
باز از شهر عمه ی سادات
ذبح شیب الخضیب می آید

باز سروی رشید می آید
همسرت روسفید می آید
روی دستان مردم این شهر
آن اسیر شهید می آید

رقیه افشار زاده

وه چه صبری چه طاقتی بانو

مرحبا دارد این شجاعت تو
ما کجا و شما کجا خواهر
آسمان محو استقامت تو

با تمام وجود فهمیدی
محسنت قصد دلبری دارد
می رود سر فدا کند زیرا
سرش آهنگ سروری دارد

با تمام وجود می دانست
که تو یک قلب زینبی داری
مثل بانوی کربلا هستی
کوه صبری رفیق و غمخواری

مهربانو چقدر سرداری
در سپاهی که پر ز سردار است
در سپاهی ز همسران شهید
که از ایمان و عشق سرشار است

سمانه رحیمی

پیکر شهید مدافع حرم «محسن حججی» که در مرداد ماه سال جاری در جریان حمله تروریست‌های تکفیری داعش به منطقه تنف در مرز عراق و سوریه، به اسارت آنها در آمد و دو روز بعد به شهادت رسید، عصر دوشنبه (سوم مهر) در میان استقبال جمعی از مسئولین و مردم وارد تهران شد. محسن حججی متولد 71 و از نیروهای لشکر زرهی 8 نجف اشرف و اهل شهرستان نجف‌آباد اصفهان بود.


منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۲۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد

امیر حسین هدایتی شاعر و پژوهشگر شعر مقاومت در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تعریف شعر مقاومت گفت: تعریف اساسی شعر مقاومت، در واقع توضیح و تبیین شرایط مقاومت در مقابل فشارداخلی و خارجی در یک ملت است. ملتی که تحت فشار یک استبداد داخلی یا تحت فشار یک استعمارخارجی باشد، پدیده مقاومت ادبی از طرف روشنفکران، ادیبان و شاعران شکل می‌گیرد. مثل شعر مشروطه که در واقع و به نحوی یک نوع شعر مقاومت در مقابل استعمار خارجی و دیکتاتوری داخلی بود. ولی بعد از انقلاب اسلامی شعر مقاومت تعریف دیگری پیدا کرد. البته جدا از شعر انقلاب اسلامی که در واقع خودش یک تعریف خاصی از شعر مقاومت دارد، با شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس یک پدیده دیگری در ادبیات ما با عنوان شعر پایداری به وجود آمد.

وی افزود: اساسا در ادبیات جهان شعر مقاومت تعریف دیگری دارد. مثلا شعرفدریکو لورکا در اسپانیا بر علیه استبداد داخلی و حکومت فرانکو یک شعر مقاومت محسوب می‌شود. محمود درویش هم در فلسطین به عنوان شاعر مقاومت مطرح است . او هم در اشعارش علیه اشغال‌گری و ستمی که بر مردم فلسطین رفته، صحبت می‌کند. مقاومت برای معیارها و مصداق‌های متفاوتی مبارزه می‌کند اما معمولا در اطراف چنین پدیده‌هایی شعر مقاومت شکل می‌گیرد. شعر مقاومت در هفتاد سال گذشته در حوزه و مساله‌ فلسطین جایگاه خاصی دارد. شاعران مقاومت در فلسطین و به خصوص در میان جامعه عرب شهرت زیادی دارند. شاعرانی مثل معین بسیسو، محمود درویش و بدر شاکر السیاب از شاعران پایداری عرب در عراق و در مقابل دیکتاتوری حزب بعث که شهرت بسیاری دارند.

هدایتی در ادامه گفت: فلسطین در کشور ما به عنوان یک ارزش شناخته می شود نه فقط به عنوان شعر مقاومت. پس در بین شاعران ما، مساله فلسطین همچون قیام عاشورا که آن هم در راستای شعر پایداری محسوب می‌شود، به عنوان یکی از ارزش‌های انقلاب اسلامی مطرح است و هر بار که مساله فلسطین جان تازه‌ای می‌گیرد یا انتفاضه‌ جدیدی شکل می‌گیرد، شعر فلسطین و مقاومت نیز در کشور ما هیجان می‌گیرد بین شاعران ما، مساله فلسطین همچون قیام عاشورا که آن هم در راستای شعر پایداری محسوب می‌شود، به عنوان یکی از ارزش‌های انقلاب اسلامی مطرح است و هر بار که مساله فلسطین جان تازه‌ای می‌گیرد یا انتفاضه‌ جدیدی شکل می‌گیرد، شعر فلسطین و مقاومت نیز در کشور ما هیجان می‌گیرد. با توجه به اهمین موضوع فلسطین همایش‌های بسیاری در این حوزه شکل گرفته و شاعران بسیار زیادی در این حوزه مطرح شده اند.

این پژوهشگر شعر مقاومت با اشاره به طوفان الاقصی ادامه داد: درسالی که گذشت، با اتفاقاتی که در فلسطین بعد از طوفان الاقصی افتاد، یک موج بسیار عجیبی در شعر فلسطین شکل گرفت. یکی به انگیزه مقاومت و یکی هم به دلیل شرح مظلومیتی که در غزه وجود داشت. کشتار بی رحمانه‌ای که توسط صهیونیست‌ها شکل گرفت، وجدان‌هایی را به درد آورد که طبیعتا شاعران هم از این قاعده مستثنی نبودند و حتی شاعرانی که پیش از طوفان الاقصی دغدغه‌ شعر مقاومت را نداشتند، وارد این عرصه شدند و یک موج بسیار گسترده‌ای درباره شعر فلسطین به نمایش گذاشته شد.

هدایتی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ترجمه اشعار ایرانی به عربی اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی رسانه در سال‌های اخیر، موج ادبی با موج رسانه‌ای همراه شده است و طبیعتا یک انقلابی در شعر مقاومت فلسطین و در شعر فارسی درباره فلسطین شکل گرفته است. تا آنجایی که اطلاع داریم در شعر عرب و ادبیات عرب هم، استقبال گسترده‌ای به سمت شعر مقاومت به وجود آمد که مقام معظم رهبری هم بر ترجمه‌ آن آثار توصیه کردند. اما مبنای بحث ایشان این بود که شعر مقاومت ما هم باید به زبان‌های دیگر ترجمه شود و این همه شعر که درباره فلسطین نوشته شده، متاسفانه به دست عرب زبانان و حتی مردم فلسطین نمی‌رسد.

وی افزود:عرب زبانان نمی توانند با زبان فارسی ارتباط بگیرند و ترجمه جدی هم از این شعرها وجود ندارد. در گذشته روزنامه‌هایی مثل الوفاق شعرهایی که در ادبیات شاخص بود، ترجمه می‌کردند و در آن روزنامه‌ها منتشر می‌شد که آن هم متاسفانه دنبال نمی‌شود و از شعر فارسی که جدی‌ترین شعر را درباره فلسطین در چهل سال گذشته یا حتی قبل از آن دارد، به دست عرب‌زبانان نمی‌رسد. ناگفته نماند که غنای شعر فارسی در جاهایی از خود ادبیات عرب بالاتر، برجسته‌تر و از درون‌مایه‌های گسترده‌تری برخوردار است. شعرهایی با درون مایه‌هایی از خشم، اندوه، مقاومت است و همچنین امید به پیروزی و مسلم دانسته شدن شکست رژیم صهیونیستی در ادبیات ما بسیار چشمگیر است و شاید بسیاری از شاعران عرب را به آزاد شدن سرزمین فلسطین و قدس شریف امیدوار کرده است.

رزمندگان عرب باور کردند که می شود در مقابل ظلم صهیون ایستاد. در حالی که قبلا تنها هدفشان این بود که با کشته شدنشان نشان دهند که به آن‌ها ظلم شده و انتفاضه فقط این بود که مثلا چند سنگ پرتاب شود و به مردم دنیا بگویند که ما هستیمهدایتی در ادامه سخنان خود گفت: اگر زبان فارسی بتواند خودش را به دست عرب‌زبانان شعر مقاومت و دوست‌داران شعر مقاومت برساند، متوجه خواهند شد که چهل سال است که این امید و تلاش در شعر مقاومت و ادبیات فارسی ایران وجود دارد. انگیزه‌های پیروزی رزمندگان ما در جبهه‌ مقاومت با شاعران مقاومت تقویت می‌شود و رزمندگان عرب باور کردند که می شود در مقابل ظلم صهیون ایستاد. در حالی که قبلا تنها هدفشان این بود که با کشته شدنشان نشان دهند که به آن‌ها ظلم شده و انتفاضه فقط این بود که مثلا چند سنگ پرتاب شود و به مردم دنیا بگویند که ما هستیم و کشور ما اشغال شده است، بدون اینکه امیدی داشته باشند و این قدرت شعر است. سروده‌های ارزشمندی سروده شد و ترانه های مقاومت زبانزد عام و خاص شد. در مقابل این پیروزی یک شکست هم وجود دارد و آن این است که مسؤولین فرهنگی در عرصه رسانه و کتاب و ترجمه برای رساندن این شعرها به دست مردم فلسطین کاری انجام نداده‌اند.

این شاعر حوزه مقاومت در پایان درباره اهمیت و رشد آثار شعر مقاومت گفت: سمینار و همایش هایی تحت عنوان شعر به زبان فارسی به اندازه کافی برگزار شده و اشعار به اندازه کافی شنیده شده‌اند. آنچه اهمیت دارد این است که سمینارها به صورت بین‌ المللی برگزار شود ‌تا به گوش حق‌طلبان برسد و از همین‌جا اهمیت پیوند شعر با رسانه نیز دیده می‌شود. طبیعتا چون کمیت اشعار بالا رفته نمی‌توانیم بگوییم کیفیت بالاتری هم دارند . اما با توجه به تعداد اشعار باید از بین آن‌ها گزیده‌ای انتخاب شوند که شاعران برجسته و اشعار برجسته شناخته شوند، ضمن اینکه کمیت زیاد اشعار خودش ارزشمند و محرک مقاومت است.

کد خبر 6093757 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • تقدیم ۱۰۰۰ شهید جامعه کارگری در مازندران
  • آغاز دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • دیدار جمعی از معلمان سراسر ایران با رهبر انقلاب تا دقایقی دیگر
  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه
  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • خاطره مجری برنامه مشاعره از شاعران بنام ایران
  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان