Web Analytics Made Easy - Statcounter

تجاوز گسترده رژیم بعث به خاک ایران سبب شد تا مردمان این دیار کهن متحد و به دور از گرایش های قومی و زبانی خود را برای دفاعی همه جانبه علیه دشمن مهیا سازند و آنان را وادار به عقب نشینی کنند. آنها با بصیرت و هم افزایی ملی به شناخت حقیقی تجاوزگران نایل شدند و در مسیر استکبارستیزی گام برداشتند.
کشورهای استعمارگر که با پیروزی انقلاب اسلامی، برقراری حاکمیت اسلام و پیاده شدن قوانین الهی را تهدیدی جدی برای خود می دانستند، به منظور ضربه زدن به نظام و جلوگیری از پیشرفت ایران، صدام را به جنگ با کشورمان تشویق کردند و به پشتیبانی از آن پرداختند تا اینکه سرانجام رژیم بعث در 31 شهریور 1359 خورشیدی به خاک ایران حمله کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این موضوع تمام قشرها، اقوام و ادیان گوناگون به مبارزه با متجاوزان همت گماشتند و در نهایت پیروز اصلی این نبرد نابرابر لقب گرفتند و با دفاع از هویت دینی و ملی، پرچم عزتمندی و افتخار این مرز وبوم را در جهان به اهتزاز درآوردند.
«بصیرت افزایی، دشمن شناسی، بیداری اسلامی و استکبارستیزی» عنوان چهارمین روز از هفته دفاع مقدس است و پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با توجه به نقش موثر بصیرت و استکبارستیزی در جنگ تحمیلی و ضرورت زنده نگه داشتن این ارزش ها با حجت الاسلام «سیدرضا اکرمی» رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت و فرماندهی پیشین تبلیغات جبهه و جنگ و سردار «حمید سرخیلی» جانشین پیشین تیپ زرهی 72 محرم و فرمانده قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گفت وگو پرداخت.

***ایرنا: نقش امام خمینی(ره) در اتحاد و ایجاد بصیرت به منظور دفاع از کشور را در دوران دفاع مقدس چگونه ارزیابی می کنید؟
**حجت الاسلام اکرمی: در جریان دفاع مقدس صحنه هایی از ایثار و از خودگذشتگی وجود داشت که تنها نمونه آن را در صدر اسلام و حادثه کربلا می توان دید. در واقع مردم سخت ترین شرایط را با این نگاه و تفکر تحمل کردند که این نشات گرفته از تربیت الهی و توحیدی آنان بود که امام امت به جامعه ایران هدیه کردند. امام خمینی(ره) به عنوان معمار بزرگ انقلاب با شناخت هدف های دشمن، مردم را به جهاد در برابر متجاوز فراخواندند و ملت نیز آگاهانه و در لبیک به فرمان بنیانگذار انقلاب به طرف جبهه های حق علیه باطل شتافتند.

**حمید سرخیلی: جوانانی که با هدایت امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند در حقیقت به نوعی فرزندان معنوی ایشان به شمار می رفتند. ملت ایران که با تحمل سختی، شکنجه و زندان توانسته بودند نهضت اسلامی را با رهنمودهای امام(ره) به پیروزی برسانند، در جنگ تحمیلی نیز به عشق امام راحل و با کمک آموزه های ایشان برای دفاع به میدان نبرد آمدند و به پاسداری از کشور پرداختند.

***ایرنا: اتحاد و یکپارچگی ملی و برخورداری از بصیرت در دفاع از کشور چه تاثیری دارد؟
**حجت الاسلام اکرمی: تمام دین های الهی مقوله دفاع از وطن را امری پسندیده و ضروری قلمداد می کنند تا بدین ترتیب کیان و مرزهای یک سرزمین در برابر هجوم بیگانگان حفظ شود. در دوران دفاع مقدس این مساله به وضوح مشاهده شد که تمام ایرانیان از هر دین و مذهبی در جبهه ها حضوری فعال یافتند و با ایثار و فداکاری حماسه های بسیاری آفریدند و به وظیفه خویش در برابر میهن خود عمل کردند. در مبانی دینی اسلام نیز میان ملت، دولت، جغرافیا و تاریخ جدایی وجود ندارد و رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بارها بر ضرورت جهاد و دفاع تاکید کرده اند.

**حمید سرخیلی: وحدت و اتحاد همان معیار و ارزشی بود که امام(ره) با رهبری خود در میان مردم ایجاد کردند و جوانان این مرز وبوم نیز با درک موقعیت، توانستند با اراده مستحکم به دفاع از کشور بپردازند، دفاعی که همچنان به وسیله همان افراد و نسل های جدید ادامه دارد.

***ایرنا: نقش استکبار جهانی را در جنگ تحمیلی تبیین کنید و چگونه ایرانیان توانستند در برابر آنان به مقاومت و پایداری بپردازند؟
**حجت الاسلام اکرمی: پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد تا استکبار جهانی، منافع خود را در منطقه حساس خاورمیانه در خطر ببیند و تلاش کند تا با ایجاد تنش و جنگ و به وجود آوردن رویارویی میان 2 کشور همسایه به نظام نوپای جمهوری اسلامی آسیب برساند و شرایط انزوای آن را فراهم کند اما ملت بیدار و هوشیار ایران هنگامی که پنج استان مرزی را در معرض تهاجم بیگانه دیدند، متحد و یکپارچه به همراه ارگان ها و نهادهای مختلف به صحنه آمدند و اجازه ندادند یک وجب از خاک وطن به تصرف متجاوزان دربیاید.

**حمید سرخیلی: امام خمینی(ره) با ایستادگی در برابر قدرت های جهانی، کشور را از زیر یوغ آنها خارج کردند، در این میان صدام با این اطمینان و باور که بلوک های شرق و غرب پشتیبان وی هستند، جنگی تمام عیار را علیه ایران آغاز کرد. قدرت های جهانی اطلاعات، تسلیحات و مواد شیمیایی را در اختیار رژیم بعث قرار می دادند اما ملت ایران با تکیه بر اراده و ایمان خود و با وجود محدودیت های فراوان توانست دشمن را به عقب براند.

***ایرنا: چرا قدرت های استکباری همواره در تلاش هستند تا با ابزارها و روش های مختلف به نظام جمهوری اسلامی آسیب برسانند؟
**حجت الاسلام اکرمی: دشمنان این مرز وبوم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و زمانی که ملت به پاخاسته با سرنگون کردن رژیم پهلوی، خواهان استقلال و قطع استعمار بیگانگان از کشورشان شدند، توطئه های گوناگونی را برای ضربه زدن به حکومت مردم سالار ایران طراحی کردند و هنوز هم این فرایند در جریان است و نمی خواهند ایران با استقلال خود در جهان شناخته شده باشد.

**حمید سرخیلی: هدف انقلاب اسلامی، حکومت ولایی بود که با منافع و تفکر مستکبران که انسان را محور لذت ها می دانستند، در تضاد قرار داشت، بنابراین دشمنی را با نظام اسلامی بنا نهادند.

***ایرنا: بسیاری از افراد و کارشناسان، بیداری اسلامی را نتیجه انقلاب اسلامی و سال های دفاع مظلومانه ملت ایران در برابر استعمارگران به ویژه در جنگ تحمیلی می دانند نظر شما در این ارتباط چیست؟
** حجت الاسلام اکرمی: بیداری اسلامی در جهان از باورها و نهضت انقلابی ایران نشات گرفته است و آنچه برای ایرانیان ارزش دارد، اعتبار آرمان های انقلاب و دفاع مقدس در جهان به شمار می رود، نظام مردمی کشور که بر شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی استوار شد، همواره استمرار دارد اما دشمنان با تداوم این گفتمان مخالف هستند، بنابراین می بایست با شناسایی و آسیب شناسی این موانع و مشکل ها، مسیر اعتلای نظام را فراهم آورد.

**حمید سرخیلی: استقامت و ایستادگی ایرانیان، سبب شد تا رویکرد مردم منطقه نسبت به مقاومت تغییر کند و آنها با الگو قرار دادن ایران به رویارویی با ظلم و ستم بپردازند. اعتقاد مردم به اسلام و دین، استقامت و پایداری را در منطقه و جهان اسلام شکل داد و این مقاومت و بیداری اسلامی که امروز در جهان شکل گرفته است، به طور یقین با نگرش فرهنگ، استقامت مردم به ویژه هدایت های امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری میسر شد.
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: عشرت کراری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۳۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گروه‌های تفحص شهدا موفق شدند اردیبهشت ماه امسال پیکرهای مطهر ۵ شهید دوران دفاع مقدس را در منطقه عملیاتی شلمچه مربوط به تک دشمن در سال ۶۷ تفحص نمایند.

ویدئوی مربوط به این عملیات تفحص را در ادامه تماشا کنید.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • تقویت و ترویج آثار شهید مطهری موجب بصیرت افزایی
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم