Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت: با همه گلایه ها و فشارها و حاشیه هایی که وجود داشت ممنوعیت دفن اموات در امام زادگان قم با جدیت در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم شامگاه دوشنبه در هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ساماندهی امام زادگان در قم افزود:این طرح از دو سال قبل با پیگیری های زیاد از سوی اوقاف اجرایی شد و همچنان تداوم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد:در این راستا دفن اموات دربقعه امامزادگان علی بن جعفر(ع) و حمزه (ع) و برخی دیگر از بقاع ممنوع شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم خاطرنشان کرد: تعدادی از موقوقفات در قم در مورد دفن اموات بوده است که باید خواسته واقفان به طور شرعی و ضوابط قانونی مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهارکرد: به واسطه قداست شهر قم و جایگاه این شهر در روایات بسیاری از مردم، خواستار دفن اموات از گذشته تا کنون بوده اند و همچنان نیز متقاضیان زیادی وجود دارد.
حسینی مقدم بیان کرد: امامزادگان مراکز عمومی مذهبی و محل تردد مردم هستند در این خصوص اهتمام ویژه ای در ساماندهی آن ها شده است در این خصوص برای احیای موقوافت و امامزادگان نیازمند مشارکت شهرداری هستیم و امیدواریم برای دریافت مجوزها ما را همراهی کنند.
وی اظهارکرد:بیش از 8 هزار امامزاده در سراسر کشور مدفون هستند در این راستا در استان قم یک صد بقعه متبرکه شناسایی شده و بیش از 400 امامزاده در آن دفن می باشند و برخی از بقعه ها پیکر مطهر 40 امامزاده مدفون است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت: هزینه نگهداری از امام زادگان از طریق نذورات و وقف تامین می شود در این رابطه 40 درصد از امامزادگان فاقد عواید و درآمد هستند.
وی ادامه داد: در زمینه اوقاف و وقف علاوه بر ضوابط قانونی ضوابط شرعی نیز بر آن واقف است که نمی توان بر خلاف نظر واقف کاری کرد و حق تعطیلی نیت واقف را نداریم در این ارتباط بیشترین موقوفات برای امام حسین(ع) است که باید احیاء شود.
حسینی مقدم بیان کرد: در برخی از امامزادگان تا 100 هزار نفر زائر حضور می یابند که در این زمینه باید تمهیداتی از سوی شهرداری در جهت ایجاد امکانات لازم در راستای تردد مردم اندیشیده شود.
وی اظهارکرد:شهرداری باید در ایجاد امکانات و فضای سبز مشارکت داشته باشد و زیرساختهای لازم را تجهیز نماید ضمن اینکه ساماندهی امام زادگان و همچنین حفظ حقوق واقفین بر عهده اوقاف است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم یادآور شد:حفظ و بازسازی و نگهداری امامزادگان فاقد عواید بسیار دشوار است و حضور یک خادم در امامزاده سالانه 20 میلیون تومان هزینه در بردارد به طور کلی ساماندهی وضعیت امام زادگان به بودجه نیاز دارد که امسال 5 بقعه در دستور اجرای بازسازی است.
وی در مورد گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) نیز گفت: زمین این گلزار موقوفه است در حال حاضر مزار سه هزار و 300 شهید در گلزار شهدا واقع شده و 900 قبر در اختیار والدین شهدا قرار گرفته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم عنوان کرد: برای شهدای فاجعه منا نیز قبوری در این گلزار شهدا در نظر گرفته شد که در حال حضار دو تن از شهدای منا در این گلزار دفن هستند.
وی یکی دیگر از رسالت های اوقاف را برنامه های قرآنی برشمرد و بیان کرد:برگزاری محافل قرآنی و دوره های آموزشی،ساماندهی قاریان قرآنی و برگزاری جلسه های مفاهیم قرآنی از جمله برنامه ها است که در این زمینه در سال جاری 7 هزار نفر در طرح های قرآنی حضور یافتند.

حسینی مقدم خاطرنشان کرد:هر سال برنامه های فرهنگی و قرآنی در امامزادگان انجام می شود که برگزاری 14 ویژه برنامه از آن جمله است و یکی از آن ها طرح بصیرت عاشورایی است که 80 روحانی در امام زادگان این طرح را عملیاتی می کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۳۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه وقف


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ۳۹ شرکت دانش بنیان در مدت پنج روز دستاورد‌های خود را در چهارمین نمایشگاه وقف ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه امسال ظرفیت سازمان اوقاف در رساندن منافع امور وقفی از مرز هفت همت عبور کرده است، گفت: رساندن منافع امور وقفی به ۲۰ همت دور از دسترس نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی افزود: امسال و با توجه به داده‌های سامانه اوقاف، بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان هزینه شده تا این نیات به خوبی اجرایی شوند.

این نمایشگاه ۵ روز از ۹ تا ۱۷ اردیبهشت دایر است و برنامه‌ریزی شده مدیران کل اوقاف و از استان‌ها به نوبت در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل‌های شهری
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • انجام اقدامات لازم برای تأمین اراضی طرح نهضت ملی مسکن
  • طرح‌های توسعه و تجهیز مدارس امسال با جدیت دنبال می‌شود
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)