Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:50:11 GMT

گردشگری خلاق؛ نسل سوم گردشگری در جهان

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۵۴۳۷۱

به اشتراک‌گذاری دانش و مهارت برای خلق تجربیات خلاقانه

جدیدترین راه کشف فرهنگ‌های بومی، تجربه آن از نزدیک‌ترین فاصله ممکن است. امروزه گردشگران دیگر خودشان را به تورهای بازدید از جوامع بومی محدود نمی‌کنند، بلکه نیاز دارند حس کنند که در زندگی روزانه مردم بومی درگیر شده‌اند. آن‌ها دیگر نمی‌خواهند به چشم گردشگر به آن‌ها نگاه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شگفت‌زده شدن در طول سفر چیز خوبی است، اما یاد گرفتن روش ساخت چیزهایی که ما را شگفت‌زده می‌کنند از آن هم بهتر است؛ این یعنی به جای این که نمونه دست‌ساز یک گلدان باستانی را بخرید و به عنوان سوغات با خودتان ببرید در یک کلاس کوزه‌گری ثبت نام کنید و خودتان برای ساخت آن دست به کار شوید.

به گزارش ایسنا، گردشگری خلاق شکل جدیدی از گردشگری فرهنگی است و به بازدیدکننده‌ها و گردشگران امکان می‌دهد از طریق شرکت فعال در کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی بومی قابلیت‌های خلاقانه خود را به منصه ظهور برسانند. گردشگران به جای این که تماشاگر صنایع‌دستی مردم بومی باشند، در کارگاه‌های تولید این گونه محصولات شرکت می‌کنند و به این ترتیب می‌توانند ضمن پرورش خلاقیت و مهارت‌شان، با فرهنگ بومی تماس عمیق برقرار کنند. این گونه فعالیت‌های خلاقانه راه عالی برای یکی شدن با فرهنگ بومی، کشف استعدادهای نهفته و به یادگار بردن خاطرات هنری است. این شیوه در طول یک دهه اخیر رشد قابل توجهی نشان داده است.

گردشگری خلاق می‌تواند طیف وسیعی از فعالیت‌ها را در بر بگیرد. از آموزش صنایع‌دستی محلی، کوزه‌گری، کاشی‌کاری، ساخت خانه زیست‌بوم سازگار، پخت‌وپز، نقاشی، موسیقی و عبور از مسیرهای باستانی و برگزاری فستیوال‌های مختلف تا تورهای آشنایی با تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته. پایداری، تمایز و شرکت فعالانه هسته مفهوم گردشگری خلاق را تشکیل می‌دهند. پایداری اجتماعی- فرهنگی و زیست‌محیطی همچون دستاوردهای اقتصادی و مالی مورد توجه قرار می‌گیرد و پروژه‌های خلاقانه هر ناحیه مخصوص همان ناحیه هستند، بنابراین نمی‌توانند در هیچ جای دیگر به همان ترتیب بازتولید شوند.

هر چند که گردشگری خلاق به عنوان شیوه‌ای از گردشگری که یک گردشگر را از یک ناظر و بیننده صرف به مشاهده‌گری فعال و درگیر در تجربه سفر تبدیل می‌کند، همواره وجود داشته است، اما مفهوم گردشگری خلاق در شکل و شمایل سازمان‌یافته فعلی‌اش اولین‌بار در سال 2000 مطرح شد. در این سال کریسپین ریموند و همسرش ایمیلی، آن را از دخترشان که به آسیای جنوب‌شرقی و استرالیا سفر کرده بود دریافت کردند. کارهایی که او در سفرش انجام داده بود آن دو را به شدت متعجب کرد. دخترشان در چیانگ می، شهری در شمال تایلند، در برنامه هفتگی آموزش ماساژ تایلندی شرکت کرده بود. در بالی، اندونزی، یک روز را صرف یادگیری آشپزی گیاهی کرده بود. به نظر می‌رسید دخترشان از هر لحظه سفر برای یادگیری بیشتر استفاده کرده است. آن‌ها فکر کردند که آیا نامی برای این نوع گردشگری فوق‌العاده فعال وجود دارد؟

در 24 ژانویه 2000 کریسپین در سخنرانی با موضوع گردشگری فرهنگی در پرتغال شرکت کرد و با گرگ ریچارد آشنا شد. گرگ گفت که گردشگری فرهنگی باید فعال‌ترو خلاقانه‌تر باشد و چیزی به مخاطبانش ارائه کند که در مقایسه با بازدید صرف از موزه و سایت‌های تاریخی رضایت بیشتری به آن‌ها بدهد. این برای کریسپین ریموند لحظه الهام بود. گردشگری خلاق نام مناسبی برای کاری بود که دخترش انجام داده بود. او پس از آن در زمینه این مفهوم جدید و نویدبخش شروع به همکاری با گرگ کرد و در سال 2009 کتاب «گردشگری خلاق؛ یک گفت‌وگوی جهانی» را منتشر کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

ریچارد می‌گوید: گردشگران اشتیاق روزافزونی برای شرکت در این نوع تجربه‌ها از خود نشان می‌دهند که بازتابی است از شور و شوق آن‌ها برای ابراز کردن خودشان و تماس با سایرین. به نظر او تعطیلات دیگر محدود به استراحت نیست بلکه یادگیری و رشد و تعالی شخصی را هم در بر می‌گیرد.

امروزه یک شبکه بین‌المللی مخصوص گردشگری خلاق وجود دارد. این شبکه در سال 2010 در بارسلون شروع به کار کرد و هدف آن این بود که شهرها و نواحی روستایی را به مراکزی برای پیشبرد گردشگری خلاق تبدیل کند. هم‌اکنون شهرهای زیادی همچون پاریس، بارسلون و پورتو آلگره در برزیل، روستاهایی همچون بیوت در قلب کوت دازور فرانسه، ناحیه اسپانیایی گالیسیا و کشورهایی همچون گواتمالا و تایلند عضو این شبکه هستند.

گردشگری خلاق فقط به گردشگران نفع نمی‌رساند. این کار به هنرمندان و دیگر فعالان بومی کمک می‌کند نقش پیش برنده‌ای در توسعه اجتماعی-اقتصادی محل زندگی‌شان داشته باشند و به لطف علاقه به فرهنگ و سنت مردم بومی، اثر مثبتی بر اعتماد به نفس این جوامع دارد.

. Louvre-Lens در ناحیه نورد فرانسه واقع شده است. در سال 2012 شعبه‌ای وابسته به موزه لوور در این ناحیه پایه‌ریزی شد و ساکنان شروع به برگزاری کارگاه‌های هنری و خلاقانه کردند تا فرهنگ بومی و تاریخی خود را به گردشگران بشناسانند. خیلی زود این ناحیه غیرتوریستی مورد توجه گردشگران قرار گرفت و مشتریان خودش را پیدا کرد.

خاصیت غیر وابسته به فصل این نوع گردشگری باعث می‌شود فعالیت توریستی در طول سال به خوبی توزیع شود. برای مکان‌هایی همچون ایبیز این یک نعمت خدادادی است. ایبیز جزیره‌ای زیبا در اسپانیاست که در تابستان همواره لبریز از گردشگر و در باقی سال خالی است. در این جزیره کمتر کسی به زیبایی طبیعی شگفت‌انگیزش توجه کرده است. حالا با توسعه گردشگری خلاق مردم در تمام طول سال به ایبیز سفر می‌کنند و صندل‌های خودشان را می‌سازند و در کنار هنرمندان محلی اقامت می‌کنند.

به تصویر کشیدن پرتره استانداردی از گردشگران خلاق کار دشواری است؛ چراکه آن‌ها عمدتا دوست دارند منحصر به فرد باشند. مشتریان گردشگری خلاق مشتاقند «جایی بروند که خلاقیت هست» و بتوانند خودشان مستقیما در ایجاد خلاقیت نقش داشته باشند. برخلاف مفهوم گردشگری توده، کاربران گردشگری خلاق به دنبال تجربیات اصیل، منحصر به فرد و شخصی هستند. می‌خواهند مناظر طبیعی، دست‌نخورده و تخریب‌نشده را ببینند و در سکونت‌گاه‌های بومی و محلی اقامت کنند. آن‌ها دوست دارند در فعالیت‌ها، نحوه زندگی و آداب و رسوم مردم بومی شرکت کنند و تجربه شخصی و قابل لمسی از زندگی آن‌ها داشته باشند.

کارولینا کورت، مدیر شبکه گردشگری خلاق می‌گوید: جادوی این نوع گردشگری این است که مسافران را به سمت هنر و خلاقیت می‌کشاند و به آن‌ها کمک می‌کند لحظات منحصر به فردی را با جوامع محلی بگذرانند. گردشگران خلاق از این شیوه به عنوان راهی برای کشف فرهنگ میزبان استفاده می‌کنند.

تقاضای رو به رشد برای گردشگری خلاق باعث شده توجه مدیران و حاکمان محلی به این موضوع جلب شود. آن‌ها به سادگی با تقویت میراث قابل لمس (کارگاه‌ها) و استفاده بهینه از زیرساخت‌های موجود (مثل کرایه ساختمان‌های قدیمی) سعی می‌کنند برای این نوع گردشگران جذابیت ایجاد کنند. نمونه‌های موفق زیادی از برنامه‌های گردشگری خلاق در سراسر جهان وجود دارد:

کاغذسازی آنته‌مورو در ماداگاسکار

کاغذ در قلب صنایع‌دستی مالاگاسی جا خوش کرده و کاغذسازی بخشی از آداب و رسوم اهالی این منطقه را تشکیل می‌دهد. خود کاغذ آنتایمورو نامیده می‌شود و حتی امروزه نیز با دست درست می‌شود. آنته‌موروها این صنعت را از بازرگانان عرب آموخته‌اند که در قرن 15 دانش تولید کاغذ را با خودشان به این منطقه آوردند. برای ساخت این نوع کاغذ به درختان وحشی توت سفید که در ماداگاسکار می‌رویند نیاز است. پوست درخت به صورت برش‌های نازک در می‌آید و به مدت 6 ساعت پخته می‌شود تا به توده فیبری روغنی مایل به قهوه‌ای تبدیل شود. زنان فیبرهای سیاه و کثیف را با دست جدا می‌کنند تا کاغذ تمیز و روشن شود. فیبرهای پخته با ضربه‌ مداوم چوب‌های سنگین ترد می‌شود. در نهایت وزن آن‌ها به یک پوند می‌رسد و می‌توان آن‌ها را به راحتی جابجا یا انبار کرد.

برای تزیین کاغذ به یک کار دقیق و زمان‌بر نیاز است. برگ‌ها و گل‌های رنگینی که تازه چیده شده‌اند بر روی کاغذ نمناک گذاشته می‌شود. در پایان کار همه برگه‌های کتانی زیر نور خورشید بر روی یک صخره بزرگ قرار می‌گیرند تا خشک شوند.

ماداگاسکار اکسپلور برگزارکننده تورهای داخلی از جمله تورهای تولید کاغذ است که در سال 1988 توسط فرانچی تاسیس شد. او چندین سال تجربه کار در صنایع گردشگری در ایتالیا را داشت. اشتیاق او به سفر و همچنین زیبایی ماداگاسکار، باشکوه‌ترین کشور جهان با آن نواحی ساحلی بکر و دست‌نخورده، تنوع فرهنگی و تنوع زیستی منحصربه‌فرد و مردم شگفت‌انگیزش او را ترغیب کرد که این شرکت را تاسیس کند.

اداره ماداگاسکار اکسپلور دریک ساختمان جذاب به سبک و سیاق سنتی در قلب آنتاناناریوو واقع شده که پایتخت کشور ماداگاسکار است. 15 کارمند تمام وقت ماداگاسکاری که همگی ماهر و باتجربه هستند و دست‌کم به دو زبان خارجی تسلط دارند در این شرکت کار می‌کنند. آن‌ها خود را وقف گردشگری پایدار کرده‌اند و حفاظت از فون و فلور بومی و زیستگاه‌های طبیعی منطقه و همچنین فرهنگ بومی اهمیت زیادی برای‌شان دارد.

مدرسه کاشی‌کاری خرونا در کاتالونیا

خرونا در کاستا براوا کاتالونیا واقع شده و از نظر فرهنگی بسیار پویاست. صنایع‌دستی و کاشی‌کاری از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم این ناحیه هستند و سابقه‌ای بالغ بر سه قرن دارند. هنرمندان و سازندگان صنایع‌دستی این ناحیه درب کارگاه‌های خود را به روی گردشگران خلاق می‌گشایند تا احساس خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند. گردشگران می‌توانند کاشی‌کاری کنند، در فستیوال سنتی کاتالان‌ها شرکت کنند، هنر بونسای را یاد بگیرند یا از قدم زدن در بازارهای محلی و بالاتر از همه از خونگرمی ساکنان این منطقه لذت ببرند.

کارگاه تست روغن در لوسنا- آندالوسیا، اسپانیا

شهر لوسنا در ناحیه اندلس در جنوب اسپانیا واقع شده و همواره به عنوان نقطه تلاقی سه فرهنگ یهود، عرب و مسیحی شناخته شده است. تور موسوم به OliveOilTour با قدم زدن در میان ردیف درختان زیتون شروع می‌شود که در نزدیکی یک روستای اندلسی واقع شده و چشم‌اندازهای نفس‌گیری از سیرانوادا پیش چشم گردشگران قرار می‌دهد. برخی از این درختان زیتون چند صد سال قدمت دارند. راهنماها توضیح می‌دهند که چرا درختان زیتون یکی از ستون‌های اصلی فرهنگ مدیترانه‌ای هستند. بازدیدکننده‌ها می‌توانند کانال‌های آبیاری که از زمان روم باستان در این منطقه استفاده می‌شده و هنوز هم استفاده می‌شود را ببینند و با دنیای زیتون آشنا شوند. آن‌ها از یک کارخانه تولید روغن زیتون قرن پانزدهمی بازدید می‌کنند که یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید زیتون در اسپانیاست و روغن زیتون‌های خالص، روغن زیتون‌های مزه‌دار شده، سرکه زیتون و بسیاری خوراکی دیگر را مزه می‌کنند.

کارگاه ساخت موسیقی در ایبیزا، اسپانیا

ایبیزا، شهر موسیقی الکترونیک آن قدر جذاب است که می‌تواند شما را در فضا معلق کند. برنامه دی جی (دیسک جوکی) در سنت جوزف به بازدیدکننده‌ها امکان می‌دهد ابزار ساخت و تولید موسیقی را بشناسند، با ریتم، تن، ملودی، زبان موسیقی، انتخاب اصوات و آلات موسیقی، روش‌های ترکیب و ویرایش و استفاده از ابزار موسیقایی برای اهداف هنری و زیبایی شناختی و مدیریت صوت آشنا شوند و در نهایت موسیقی الکترونیکی خود را بسازند. این مرکز همه چیزهای لازم برای تحقق رؤیای ساخت موسیقی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

پس از این که گردشگران در این کلاس‌ها شرکت کردند، باید با چالش جدیدی در تولید موسیقی رو به رو شوند؛ آن‌ها می‌توانند یک گام جلوتر بروند و پس از بازگشت به شهر محل زندگی‌شان آموزش خود را در کلاس‌های حرفه‌ای‌تر ادامه دهند و با تلاش فردی استعداد خود را شکوفا کنند. این تغییری است که سفر خلاقانه ایجاد می‌کند و حتی شاید بتواند مسیر زندگی یک نفر را برای همیشه تغییر دهد.

منابع:

https://www.igi-global.com

http://calenda.org

http://www.barcelonacreativa.info

http://www.tandemforculture.org

http://cultureroutesinturkey.com

https://cotedusud.chaudiereappalaches.com

http://www.creativetourismnetwork.org

http://www.madamagazine.com

https://oliveoiltour.com/

http://loulecriativo.pt

http://ced-slovenia.eu

http://www.ibizablaumusic.com/en/

http://www.4hoteliers.com/

https://www.igi-global.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۴۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرن بیست و یکم قرن گردشگری

صدای ایران/حميد سعادتی-بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری در حال تبدیل شدن به بزرگترین و پرسودترین صنعت در سطح جهان است. در حال حاضر، 11٪ به تولید ناخالص داخلی (GDP)، 10٪ در اشتغال، 5٪ به صادرات، و 5٪به سرمایه گذاری جهانی کمک می کند.

رشد سریع صنعت گردشگری بسیاری از کارشناسان را بر آن داشته است تا قرن بیست و یکم را قرن گردشگری بدانند.

از منظر اقتصادی، گردشگری بین المللی درآمد قابل توجهی برای کشورها ایجاد می کند. توسعه گردشگری نقش مهمی در تشویق سرمایه گذاری زیرساختی، تامین درآمد دولت و ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در سراسر جهان ایفا می کند.

کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اکنون اهمیت اقتصادی گردشگری را درک می کنند. آنها به دلیل هزینه های اولیه ای که گردشگران برای خدمات مصرفی انجام می دهند، آن را یک منبع مالی می دانند. در نهایت این امر به رشد و توسعه اقتصادی کمک می کند.

با این حال، برای کشورهای در حال توسعه، توسعه گردشگری می تواند چالش هایی مانند نرخ بالای بیکاری، محدودیت منابع ارزی و اتکای بیش از حد به یک بخش اقتصادی را نیز به همراه داشته باشد.

اهمیت گردشگری از نظر تولید و اشتغال همواره مورد تاکید بوده است. در سطح جهانی، گردشگری 70% صادرات و30%صادرات خدمات را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، 10٪ به تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) کمک می کند.

توسعه گردشگری منجر به رشد اقتصادی و اشتغال در مناطق مقصد می شود. همانطور که گردشگران تقاضای نهایی خود را برای محصولات افزایش می دهند، هم بخش های مرتبط با گردشگری و هم بخش های غیر گردشگری تولید را گسترش می دهند. در نتیجه رشد اقتصادی رخ می دهد و تقاضا برای نیروی کار نیز افزایش می یابد. رشد اقتصادی ناشی از ایجاد اشتغال به کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد در جوامع کمک می کند.

شایان ذکر است که از هر ده شغل در سراسر جهان، یک شغل مربوط به گردشگری است. توسعه گردشگری به طور قابل توجهی بر تنوع اقتصادی تأثیر می گذارد و به دستیابی به اهداف اقتصادی در کشورها کمک می کند.

به طور خلاصه، گردشگری یک صنعت بزرگ جهانی است که درآمد قابل توجهی را برای کشورها به ارمغان می آورد. به عنوان یک محرک اقتصادی حیاتی عمل می کند، تنوع در فعالیت های اقتصادی را تقویت می کند و بستر مناسبی را برای دستیابی به اهداف اقتصادی فراهم می کند.

دیگر خبرها

  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم