ابراهيم حسنبيگي مطرح کرد؛ جاي خالي وطندوستي در آثار دفاع مقدس
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۵۴۷۲۰
خبرگزاري آريا - ابراهيم حسنبيگي ميگويد: حس وطنخواهي و وطندوستي به عنوان واقعيتي از جنگ در ادبيات دفاع مقدس مطرح نشده است.
به گزارش جام نيوز، اين نويسنده درباره ادبيات دفاع مقدس اظهار کرد: ادبيات دفاع مقدس به ادبياتي اطلاق ميشود که به نوعي با جنگ هشتساله عراق عليه ايران مرتبط باشد. اين ادبيات در دهه 60 با رويکرد مفهومي شکل گرفت و اوج آن به لحاظ کمي در دوران جنگ بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: بعد از جنگ انتظار از نويسنده دفاع مقدس، حفظ ارزشهاي آن بود؛ لذا نويسندگان متعهد انقلابي بر اين اساس، احساس ديني نسبت به ادبيات دفاع مقدس از خود نشان دادند و در دهه 70 ادبيات دفاع مقدس از نظر کيفي معني و مفهوم پيدا کرد. به نظر ميرسد ادبيات دفاع مقدس در دهه 70 قابل دفاع بود اما به مرور ادبيات دفاع مقدس به لحاظ کمي و کيفي افت کرد.
حسنبيگي با بيان اينکه تعداد آثار دفاع مقدس که در طول سال نوشته ميشود از تعداد انگشتان دست هم کمتر است، خاطرنشان کرد: البته کاهش کمي آثار دفاع مقدس فقط مربوط به حوزه ادبيات نيست. در حوزه فيلم و سريال نيز با اين کاهش مواجه بودهايم. به طور مثال در طول سال يک سريال دفاع مقدسي هم در تلويزيون پخش نميشود يا شايد در جشنواره فيلم فجر يک فيلم دفاع مقدسي حضور داشته باشد.
او با بيان اينکه بحث ادبيات دفاع مقدس در مفهوم فرهنگ اسلامي و ديني ميتواند مفهوم فراتري از جنگ هشتساله داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به اينکه منطقه خاورميانه و جهان اسلام درگير جنگهاي متعدد داخلي و خارجي است، ادبيات دفاع مقدس ميتواند به عنوان دفاع در مقابل مهاجمان و هر ظلمي در جهان مطرح شود. در واقع ميتوانيم نگاه جامعي به مفهوم دفاع مقدس پيدا کنيم. اگر بتوانيم مفهوم ادبيات دفاع مقدس را گسترش دهيم براي جنگهايي مانند جنگ افغانستان با طالبان و يا سوريه و عراق با داعش هم قابل استفاده است.
نويسنده رمان «محمد (ص)» درباره اينکه آيا توانستهايم ادبيات دفاع مقدس را به ساير کشورها بشناسانيم، گفت: متأسفانه نه تنها در دنيا نتوانستهايم ادبيات دفاع مقدسمان را بشناسانيم حتي نتوانستهايم ادبيات دفاع مقدس را به نسلهاي بعد از دهه 60 که درکي از جنگ ندارند معرفي کنيم. فکر نميکنم در اين زمينه موفق بوده باشيم.
او همچنين درباره اينکه ادبيات دفاع مقدس چقدر به واقعيت نزديک است، گفت: اينکه ادبيات دفاع مقدس به واقعيت نزديک باشد يا دور، به نظرم اهميتي ندارد؛ زيرا نويسنده خاطرهنگار يا واقعيتنگار نيست و نميخواهد خاطرات واقعي را عينا به مخاطب منتقل کند. هر نويسندهاي که بخواهد وارد اين حوزه شود مسلما از خاطراتي که در اين حوزه وجود دارد استفاده ميکند و از آنها الهام ميگيرد و با هنر و تخيل خود واقعيت را مجددا خلق ميکند. به نظرم نتيجهاي که از خواندن ادبيات دفاع مقدس گرفته ميشود مهمتر است.
ابراهيم حسنبيگي درباره سفارشينويسي در حوزه دفاع مقدس نيز اظهار کرد: يکي از بحثهايي که در حوزه ادبيات و سينما وجود دارد بحث سفارش است. به نظرم سفارش به اين معنا نيست که سفارشگيرنده چيزي را که سفارشدهنده ميخواهد توليد کند. سفارش به معناي توصيهاي است که يک ارگان و نهاد براي اينکه اثري درباره يک موضوع توليد کند، به سفارشگيرنده ميدهد و هيچ دخالتي در آن ندارد.
او افزود: در واقع سفارشدهنده ميخواهد مفهوم يک موضوع در قالب يک اثر خلق و موضوع از حالت رکود خارج شود. به نظر من سفارش مشکلي ايجاد نميکند بلکه کمک ميکند تا يک اثر تازه در يک حوزه خاص توليد شود.
نويسنده رمان «اشکانه» سپس درباره استفاده از نماد و فرهنگ عاشورا در ادبيات دفاع مقدس بيان کرد: اساسا فرهنگ دفاع اسلامي و فرهنگ دفاع مقدس ملهم از باورهاي ديني و در رأس آن واقعه کربلا است که نوعي دفاع محسوب ميشود. در شرايط عادي، تاريخي و روايي از باورهاي ديني بسيار استفاده شده است که ميتوانست کمتر هم باشد. به نظر من استفاده از باورهاي ديني به قدري زياد بوده است که حس وطنخواهي و وطندوستي در داستانهاي ادبيات دفاع مقدس که جزوي از واقعيت جنگ است، مطرح نشده است.
او تأکيد کرد: استفاده از فرهنگ ديني و عاشورايي و باورهاي مذهبي در داستانهاي ما بسيار بوده است. در واقع باورهاي مذهبي بنيه ادبيات داستاني دفاع مقدس ما را تشکيل ميدهند و فراتر از باورهاي ملي مطرح شدهاند.
ايسنا
115
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
حبیبالله والینژاد گفت: ما سعی کردیم راوی باشیم و امانتدار اگرچه امانتداری سخت است چرا که میخواهیم درست بگوییم و البته جذاب که این کار سختی است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حاج حبیب والینژاد که در کارنامه هنری خود آثاری چون «پایان انتظار»، «نیمه پنهان ماه»، «ایستاده رد غبار»، «بادیگارد» را ثبت کرده خاطراتش را از عهد اخوت و صیغه برادری رزمندگان آغاز کرد. او در شب خاطره حوزه هنری برای حاضران در سالن سوره شرح داد: پیش از عملیاتها عهد و پیمانی بسته میشد تا بازماندگان ماموریتها حتی یک ثانیه از لحظات جنگ را برای مردم بازگو کنند. یکی وفای به عهد را با روایتگری یکی با تصویر باید رویت میکرد. من سعی کردم وقایع را به تصویر بکشم ولی اینکه چقدر توانستهام عهد اخوت، برادری و توکل را نشان نشان دهم، نمیدانم.
او افزود: همه قهرمانان کشورمان فقط توکل کردند و هرکس توکل کرد و به ماجرای کربلا ایمان داشت در این مسیر موفق شد چون مسیر، مسیر سختی است و حتی انتخابش هم سخت است.
حاج حبیب والینژاد اظهار کرد: من توفیق داشتم که در حوزه هنری فیلمبرداری را آموختم بنابراین سعی میکردم در میدان لحظات را ثبت کنم. و اما سینما، قاب سینما برای امروز است که به گفته مقام معظم رهبری ما تکلیف داریم به تصویر بکشیم. سختی کار تا اینجاست که چطور آن را تبدیل به فیلمنامه جذاب و دیدنی کنیم. کار ساخت فیلم دفاع مقدس و «آسمان غرب» خیلی کار سختی بود و خیلی از افراد برای تولید آن کمک کردند. من به عنوانسرباز در ارتش با دوستان هوانیز خواستم با عهد اخوتی که بستهایم تنها سه روز از انتخاب، توکل و نبرد شهید شیرودی و دوستانی را که به او کمک کردند، نشان دهیم.
وی ادامه داد: در شرایطی که ارتش عراق از چندمرز سعی کرد وارد کشور شود، شهید شیرودی و همرزمانش عهد اخوت بستند. در آن زمان شرایط سختی وجود داشته و انتخاب حضور در میدان هم انتخاب سخت بوده است. از طرفی عراق محل اسکان نیروهای ایرانی را هم بمباران میکرد تا به سرپل ذهاب نروند.
وی با اشاره به اینکه برای ما هم از این دست تصمیمها خیلی زیاد است به زیاد بودن قهرمانان بیادعایی که از جانفشانیهایشان صحبت نمیکنند و قهرمانان کشور هستند، پرداخت.
تهیه کننده «آسمان غرب» خطاب به حاضران در سالن تاکید کرد: ماجراها و رشادتهایی در سینه همرزمان و افرادی که در جنگ حضور داشتهاند وجود دارد که رفتن سراغ آنها و یددن و شنیدن آنها کار شما است. ما با ساخت «آسمان غرب» قدم اول را برداشتیم و قدمهای بعد را شما باید بردارد. تمام آنچه در سینه مبارزان و مردان جنگ وجود دارد یک درس برای نسل امروز است تا برای آینده عبرت بگیرید. برای همین هم مقام معظم رهبری فرمودند درباره قهرمانها بگوییم و فیلم درباره آنها بسازیم. شهید شیرودی این قهرمانی را برای سه روز در منطقه سرپل انجام میدهد و خوب است که پس از آن را شما بخوانید، ببینید و بگویید.
وی درادامه به خاطرات نیروهای هوانیروز در پادگان ابوذر و شهید شدن هزار ایرانی در یک روز سخن گفت. وی همچنین یادآور شد: فیلم سینمایی «آسمان غرب» درباره سه روز عملیات قهرمانه شهید علی اکبر شیرودی و همرزمانش است.
والی نژاد در ادامه به شرایط سخت ساخت فیلم «آسمان غرب» اشاره کرد و در ادامه از شهید مرتضی آوینی یاد کرد.
وی در پایان سخنانش گفت: با مرتضی آوینی در حوزه هنری و در دوره بعد از جنگ همکاری کردم. آنچه شهید آوینی ساخت در دورهای بود که در بخش تولید روایت فتح بودم و برخی آثار ساخته شد. ما سعی کردیم راوی باشیم و امانتدار. اگرچه امانتداری سخت است چراکه میخواهیم درست بگوییم و البته جذاب که این کار سختی است. ما سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم. فیلم باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد و در عین حال واقعیت داشته باشد. من از شهید آوینی آموختم و در روایت فتح مستندسازی کردم.