Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب بندون و خشک بودن کامل آن در نیمه نخست سال، گفت: با توجه به تبدیل شدن این تالاب به کانون گرد و غبار، عدم توجه به احیای تالاب بندون، مشکلات جبران‌ناپذیری برای ما در آینده ایجاد خواهد کرد.

عباس سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب بندون ایذه اظهار کرد: متاسفانه به علت خشکسالی‌هایی که در چند سال اخیر آغاز شده، تالاب بندون در شش ماهه نخست سال کاملا خشک است و تنها در زمان بارندگی یعنی در نیمه دوم سال، آب در این تالاب وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: حفر چاه‌های بسیار زیاد در اطراف این تالاب برای آب شرب شهرستان از عوامل اصلی انسانی خشک شدن کامل این تالاب است. متاسفانه آب شرب شهرستان تنها از طریق همین چاه‌ها تامین می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با بیان اینکه کل عرصه تالاب بندون به راه و شهرسازی واگذار شده است، عنوان کرد: 1312 هکتار عرصه تالاب بندون در سال 83 از منابع طبیعی به راه و شهرسازی واگذار شد اما متاسفانه این تالاب به حال رها شده است و در چند سال اخیر به کانون گرد و غبار تبدیل شده،‌ به طوری که با وزش هر باد نسبتاً شدید بلافاصله گرد و خاک از عرصه این تالاب برمی‌خیزد و شهرستان را درگیر می‌کند.

سلطانی با تاکید بر ضرورت احیای تالاب بندون ایذه بیان کرد: این تالاب در حال حاضر کاملا خشک و مانند یک صحرا است و تنها راه احیای این تالاب، باز گرداندن مالکیت عرصه این تالاب به منابع طبیعی، انسداد چاه‌های اطراف این تالاب و چلوگیری از حفر چاه‌های جدید و در نظر گرفتن و تامین حق‌آبه برای آن است. در جلسه شورای تامین شهرستان درخواست کردیم که از طرح انتقال آب از پشت سد کارون3 به دشت ایذه و باغملک، حق‌آبه دو تالاب بندون و میانگران نیز لحاظ شود.

وی اظهار کرد: در صورت عدم احیای تالاب بندون، کانون گرد و غبار شکل‌گرفته در این تالاب، قطعا در سال‌های بعد مشکلات بسیار بیشتری را برای ما ایجاد خواهد کرد و آن موقع ممکن است که تبعات این موضوع جبران‌ناپذیر باشد. متاسفانه اکنون با تخریب و تصرف عرصه این تالاب توسط مردم و برخی نهادها مواجه هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه ادامه داد: در جلسه شورای تامین شهرستان مقرر شد مرزبندی تالاب بندون برای جلوگیری از تصرف بیشتر مردم انجام شود. در صورت عدم توجه به احیای تالاب بندون، وضعیت این تالاب نابودتر از گذشته خواهد شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۴۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد و اکنون حدود ۵۰ درصد تالاب آب‌گیری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حقابه هیرمند اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیئت حاکمه افغانستان در خصوص حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب صورت گرفته است.

وی افزود: سیلاب‌ها در منطقه به ما کمک می‌کنند تا هامون شرایط بهتری پیدا کند و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام آن هستیم، بتوانیم انحرافی که روی این رود وجود دارد را مسدود کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد و اکنون حدود ۵۰ درصد تالاب آب‌گیری شده است.

کد خبر 749681

دیگر خبرها

  • آبگیری هفت هزارهکتار از تالاب جازموریان
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • آئین غبار روبی و گلباران مزار شهدای پیرانشهر بمناسبت روز معلم
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • رهاسازی مصدومان دو حادثه سقوط خودرو به دره در باغملک و دزفول
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم