Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - کلید راهبری در نقشه امداد و نجات و بحران های مختلف، داشتن بانک اطلاعات قوی و دسته بندی شده و تجهیزات به روز ایمنی و امدادی است که برای این مهم باید نقشه راه و برنامه هدفمندی اجرا شود.

ماهیت بلایای طبیعی و طیفی از بلایای غیرطبیعی این است که رخداد آن ها از پیش تعیین نشده و پیش آمادگی اصولی از سوی متولیان در سطوح پیشگیری، حین حادثه و پس از آن سرمایه و نیاز عظیمی است که متولیان امر باید در حوزه مدیریت بحران توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیریت بحران و همچنین تقویت راهبردهای پدافند غیرعامل ظرفیتی است که درصد خسارات و تلفات در بلایای طبیعی و انسانی را کاهش می دهد و آسیب دیدگان احتمالی از حوادث با سرعت، انگیزش و کیفیت بهتری امدادرسانی شده و دردهای آنان التیام می یابد اما، برخی کشورها با کوچکترین حادثه دچار چالش می شوند و به دلیل آماده نبودن در برابر حوادث مجبور به کمک از دیگران می شوند و این نشانگر ضعف در راهبردهای عملیاتی و مداخله ای در حوزه مدیریت بحران هاست.
ایران به دلیل شرایط جغرافیای خاص در زمره کشورهایی است که سالانه بلایا و حوادث مختلفی از جمله سیل، زلزله و آتش سوزی در آن رخ می دهد و در شرایطی است که طیف بزرگی از حوادث انسانی در جاده ها، صنایع و سایر بخش ها رخ می دهد و این مهم لزوم تقویت تجهیزات امداد و ایمنی، فرهنگ سازی و مهارت امداد و نجات و اقدامات عملیاتی در این حوزه را دو چندان کرده است.
استان مرکزی در قلب ایران نیز یکی از استان های با حساسیت بالا در حوادث و بلایا است که بحث توجه به ایمنی و مدیریت بحران در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این استان در شاهراه کشور واقع شده و ماهیت صنعتی آن نیز به گونه ای است که ضریب خطرات و بحران ها را تقویت می کند و باید زیرساخت های قوی در حوزه ایمنی و سلامت و امداد و نجات برای آن پیش بینی شود و بهترین و به روزترین آموزش ها و راهکارهای مداخله ای به عنوان پیش آمادگی بحران در این خطه وجود داشته باشد.
اما با نگاهی گذرا به بخش های مختلف زنجیره ایمنی و امداد و نجات استان مرکزی حلقه های مفقوده زیادی در بخش امکانات و تجهیزات و داده های زیربنایی برای تصمیم سازی و اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که می طلبد دست اندرکاران امر بازنگری جدی در این راستا داشته باشند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک گفت: این سازمان برنامه های خود را در 2 بخش عملیاتی و آموزش و پیشگیری دنبال می کند و در تمامی این ماموریت هابا مشکلات و کمبودهایی مواجه است.
مسعود آقا زیارتی افزود: در افکار عمومی وظیفه آتش نشانان اطفای حریق جا افتاده در صورتیکه ماموران این سازمان در هر حادثه ای که به واسطه انسانی و یا حیوانی تصور شود موظف به امدارسانی هستند.
وی بیان کرد: طیفی از حوادث از گیرکردن عضو بدن انسان یا حیوان تا حوادث بزرگ سیل، آتش سوزی، جاده ای، دریا، کوهستان، کولاک و موارد مختلف دیگر در زمره تکالیف آتش نشانان دیده شده در حالیکه در بسیاری از این ماموریت ها نیاز به تجهیزات فنی و تخصصی است تا با سرعت و کیفیت بهتری امدادرسانی صورت بگیرد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک ادامه داد: آتش نشانان از جمله افرادی هستند که باید هر روز در برابر حوادث و بلایای مختلف آماده باشند و توان خود را روز به روز افزایش دهند.
آقا زیارتی گفت: بر اساس استانداردهای تعریف شده به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت باید یک ایستگاه آتش نشانی و به ازای هر یکهزار و 500 نفر جمعیت یک نیروی آتش نشان وجود داشته باشد که در کلانشهر اراک با صنایع مختلف کوچک و بزرگ و حساسیت بالا، 11 ایستگاه آتش نشانی مستقر است و در این راستا کمبودی وجود ندارد اما به لحاظ نیرو کمبودها جدی است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک ادامه داد: هم اکنون 197 نیروی عملیاتی و پرسنل در این سازمان فعالیت دارند که بر اساس استاندارهای تعریف شده این تعداد باید به 360 نیرو برسد.
آقازیارتی عنوان کرد: به روز رسانی تجهیزات و امکانات در بلایا و حوادث مختلف امری ضروریست و از سال گذشته تاکنون در این راستا اقدام های خوبی در خصوص خرید ست های تنفسی، خرید دستگاه های فن تخصصی، به روز رسانی تجهیزات کوهستانی، تعمیرات خودروهای سبک و سنگین و بهسازی برخی ایستگاه های کلانشهر اراک صورت گرفته اما باز هم کمبودهایی وجود دارد.
وی بیان کرد: تهران به لحاظ تجهیزات ایمنی با سایر استان ها و مراکز کشورها قابل مقایسه نیست اما در حادثه پلاسکو مشخص شد که کمبود تجهیزات در حوادث سنگین چطور رخ می نمایاند و اگر حادثه ای مشابه پلاسکو در اراک رخ دهد تجهیزات و امکانات موجود به هیچ عنوان جوابگو نیست و باید تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.
آقا زیارتی گفت: صنایع مستقر در اراک باید تجهیزات لازم برای بروز حوادث احتمالی به ویژه اطفای حریق را داشته باشند اما صنایع این شهر به این مهم توجه نکرده و برای کوچکترین حادثه ای از آتش نشانی کمک گرفته می شود.
وی تصریح کرد: نیروهایی که در برخی از صنایع برای امدادرسانی و مقابله با بحران ها در نظر گرفته شده، در برابر حوادث و بحران های احتمالی آمادگی لازم را ندارد و این افراد آموزش های مستمر روزانه را فرا نمی گیرند که این امر یک ضعف جدی است و باید چاره اندیشی های لازم در این خصوص صورت گیرد.
رئیس اداره آموزش و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک نیز گفت: آموزش موارد ایمنی و مقابله در بحران های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به این مهم در سال های گذشته توجه جدی شده اما، هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله زیاد است.
ابوالفضل جلالوندی افزود: این آموزش ها باید از سنین پایه مورد توجه قرار گیرد و متولیان امر برنامه ریزی های خود را به این سمت سوق دهند.
وی بیان کرد: یکی از مباحث مهم و خطر آفرین در بروز حوادث، ایمنی ساختمان ها، اماکن عمومی، فضاهای اداری و مراکز خرید است که در گذشته توجه جدی به رعایت موارد ایمنی نمی شد اما از سال 82 به این مهم نگرشی ویژه و جدید شده است.
رئیس اداره آموزش و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک ادامه داد: مقررات ملی ساخت و سازها هر سال تکمیل و ویرایش می شود و متولیان امر موظف به اجرای آن هستند.
جلالوندی عنوان کرد: اراک در زمره 10 شهر کشور است که به بحث مقررات ملی در سال های اخیر توجه ویژه داشته است و هر روزه ساخت و سازها در این شهر ایمن تر می شود اما، خطرات و بلایای زیادی در مناطق حاشیه ای، بافت های قدیمی و صنایع وجود دارد که چاره اندیشی های لازم را طلب می کند.
رئیس اداره آموزش و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک اضافه کرد: مجموعه بازار تاریخی اراک یکی از مکان هایی است به واسطه سیم کشی های غیراصولی برق ضریب خطر بالایی را در آتش سوزی دارد و باید به صورت ضربتی نواقص موجود رفع شود که در این خصوص در ماه های گذشته اقدام های خوبی صورت گرفته و امید است تا رسیدن به نقطه مطلوب استمرار یابد.
جلالوندی بیان کرد: تعدادی از مجتمع های تجاری کلانشهر اراک در روزهای آینده سومین اخطار رعایت نکردن موارد ایمنی را دریافت می کنند که در صورت بی توجهی به این اخطار با دستور قضایی مهر و موم می شوند.
وی گفت: شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه شازند در شعاع نزدیکی از اراک قرار دارند و روزانه 280 تا 800 تانکر حامی مواد نفتی و شیمیایی پرخطر از محدوده این شهر عبور می کند که هر کدام از آن ها می تواند ریسک خطر داشته باشد و باید نقشه ایمنی و بی خطرسازی در این زمینه تعریف و اجرایی شود.
وی تاکید کرد: ایجاد یک ایستگاه هازمت (Hazmat) (واکنش در برابر مواد شیمیایی) یک نیاز جدی است که نباید مورد غفلت و بی توجهی قرار گیرد.
رئیس اداره آموزش و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک ادامه داد: در یک سال گذشته سازمان آتش نشانی اراک به عضویت کارگروه های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل درآمده که این اتفاق یک اقدام مثبت است.
جلالوندی گفت: هزینه امداد و نجات در عملیات های مختلف بالا است و تجهیزات لازم امدادگران و آتش نشانان گران است اما، به هر شکل این تجهیزات باید تهیه و به روز رسانی شود، به طور مثال تهیه پهبادهای عمود پرواز که امکان نصب دوربین های حرارتی و سنسورهای گازی و شیمیایی بر روی آنها وجود دارد امری ضروری است و در بسیاری از حوادث امکان ورود آتش نشان به دل حادثه وجود ندارد اما این پهبادها می توانند به راحتی وضعیت حادثه را مشخص کنند.
رئیس اداره آموزش و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک اضافه کرد: حوادث رانندگی یکی از بحران ها و چالش های جدی در کشور، استان مرکزی و کلانشهر اراک است و زمان در امدادرسانی این سوانح از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می طلبد یک بالگرد دایمی امداد و نجات به مرکز این استان اختصاص یابد.
جلالوندی عنوان کرد: سازمان آتش نشانی اراک دارای یک نردبان 32 متری است که در عملیات ها حدود 27 تا 28 متر آن قابلیت کار دارد و ارتفاع بلندترین سازه های موجود در این شهر به حدود 65 متر رسیده است.
وی تاکید کرد: خرید حداقل یک خودرو با نردبان ارتفاع بلند برای عملیات های امداد و نجات در کلانشهر اراک امری ضروری است که این مهم نیازمند 75 میلیارد ریال اعتبار است و دولت و استانداری مرکزی باید در این خصوص حمایت های لازم را داشته باشند.
رئیس اداره آموزش و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک افزود: اگر حادثه احتمالی در ساختمان های بلند مرتبه کلانشهر اراک صورت گیرد امکان امدادرسانی به آن با تجهیزات موجود وجود ندارد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان مرکزی هم گفت: بسیاری از حوادث کشور و این استان مانند سوانح رانندگی و یا سقوط از ساختمان در حین کار به دلیل خطاهای انسانی رخ می دهد که با فرهنگ سازی مناسب و رعایت اصول ویژه تلفات این حوادث به طور چشمگیری کاهش می یابد.
دکتر فرزین خشنودی افزود: حجم بالایی از ماموریت های اورژانس استان مرکزی مربوط به حوادث جاده ای است.
وی بیان کرد: بر اساس استانداردهای بین المللی به ازای فواصل 40 تا 45 کیلومتر در جاده ها باید یک پایگاه اورژانس ایجاد شود که این مهم در استان مرکزی وجود دارد اما، بر اساس این استانداردها در هر پایگاه باید 2 آمبولانس و چهار نفر نیرو مستقر باشد که این مهم در پایگاه های اورژانس این استان یک آمبولانس و 2 نفر نیرو است.
*دکتر خشنودی اظهار کرد: هر امدادگر در استانداردهای بین المللی برای مامویت های روزانه دامنه اجر ایی محدود دارد اما، در کشور و این استان به دلیل حجم بالای حوادث ترافیکی تعداد مامویت ها بالا است و از استانداردها تبعیت نمی کند.
وی بیان کرد: ماموران اورژانس این استان در تمام ماموریت های اعلام شده حاضر می شوند اما به واقع به دلیل کمبود نیرو و تعدد مامویت های روزانه، فشار و خستگی مضاعفی به این افراد وارد می شود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان مرکزی اضافه کرد: استاندارد بین المللی رسیدن نیروهای امدادی در حوادث جاده ای 15 دقیقه از زمان حرکت از پایگاه اورژانس تا محل حادثه است که این شاخص در استان مرکزی 14 دقیقه است.
دکتر خشنودی گفت: میانگین اعزام نیروی های اورژانس در حوادث شهری نیز هشت دقیقه است که متوسط زمان اشاره شده در استان مرکزی 6 دقیقه و هشت ثانیه ثبت شده است.
وی عنوان کرد: کمبود نقدینگی از دیگر مشکلات مهم است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا تجهیزات خودروهای اورژانس گران قیمت و هزینه نگهداری آنها بالا است و تمام ماموریت های این مرکز رایگان انجام می شود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان مرکزی افزود: کمبود اعتبارات مشکلات زیادی را در بخش های مختلف ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد: روزانه به طور میانگین 200 تا 220 عملیات منجر به اعزام نیروهای اورژانس در استان مرکزی انجام می شود که این عملیات ها نسبت به سه سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات مهم در بحث امداد و نجات نحوه آدرس دهی مردم به ویژه در حوادث جاده ای است که اطلاعات ناقص، زمان حضور اورژانس را در ماموریت ها طولانی تر می کند و انتظار است در حوادث مختلف ضمن حفظ خونسردی، افرادی که راحت تر قادر به صحبت کردن با مرکز 115 هستند با این مرکز تماس بگیرند تا نیروها به موقوع در محل حاضر شوند.
دکتر خشنودی عنوان کرد: زمان مهمترین اصل برای امدادرسانی است و گاهی هدر دادن کوچکترین فرصت منجر به مرگ افراد می شود.
وی تاکید کرد: مردم در حوادث مختلف در صورت آشنا نبودن به کمک های اولیه به هیچ عنوان در امور درمانی مجروحان و مصدومان دخالت نکنند و اجازه دهند تا نیروهای امدادی وظایف خود را انجام دهند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان مرکزی ادامه داد: نیروهای اورژانس در کار خود تخصص دارند و اقدام های درمانی لازم را از زمان رسیدن به مجروح انجام می دهند بنابراین مردم باید در اطلاع رسانی و کاهش زمان برای اعزام نیرو کمک دهنده باشند.
مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی هم گفت: مخاطره با بحران تفاوت های زیادی دارد و بحران پس از شرایط مخاطره ایجاد می شود که آمادگی در آن باید بر اساس شدت حادثه متغیر باشد.
سعید فرخی افزود: به طور مثال استان مرکزی به لحاظ تجهیزات و نیرو در بروز زلزله و سیل های بزرگ آمادگی لازم ندارد و شهرهای این استان به لحاظ نوع سازه ها، بافت های فرسوده، نوع شریان ها و خیابان ها برای اقدام های اضطراری آماده و ایمن نیست و تجهیزات لازم در بروز مخاطرات احتمالی بزرگ در این استان وجود ندارد.
مدیرکل مدیریت بحران تصریح کرد: بیش از 70 درصد از ساختمان های روستایی این استان در مقابل زلزله مقاوم نیستند و وضعیت ساختمان های موجود در بافت های فرسوده و حاشیه شهرها نیز بهتر از روستاها نیست.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در مدیریت بحران باید همه دستگاه های اجرایی وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و هماهنگی بین بخشی روز به روز افزایش یابد.
مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی اضافه کرد: یک خلاء جدی در خصوص فعالیت کمرنگ تشکل های مردمی برای آموزش های ایمنی و مقابله با حوادث و بلایا در این استان احساس می شد که از ماه گذشته کارگروهی در این راستا تشکیل و فعال شده است.
فرخی گفت: از تشکل های مردمی در بخش های عملیاتی امداد و نجات توقعی نیست اما انتظار است این بخش در آموزش های مختلف پررنگ حضور یابند.
وی عنوان کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی قوی از حوزه ابنیه زیرساختی و ضریسب ایمنی و خطرآفرینی، رصد موارد کاستی و داشتن برنامه اصلی در رفع آن ها محور اقدامات مدیریت بحران استان است که نیاز است در این خصوص همکاری های بین بخشی بیش از پیش تقویت شود.
از یکم تا هفت مهرماه به عنوان هفته ایمنی و آتش نشانی نامگذاری شده است.
استان مرکزی با یک میلیون و 441 هزار نفر جمعیت دارای 12 شهرستان است و در قلب ایران قرار گرفته است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۴۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام در دستور کار است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن نامی معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور صبح امروز پنجشنبه در بدو ورود به این استان اظهار کرد:

وزه پیشگیری از حوادث غیرمترقبه یکی از موضوعاتی است که در سفر در استان ایلام موردتوجه قرار دارد.

وی بیان کرد: اقداماتی که موجب خواهد شد از خسارات جدی در زمینه‌های سیلاب، زلزله و فرونشست زمین و آتش‌سوزی باتوجه‌به جغرافیای کوهستانی و سبز استان ایلام جلوگیری شود در این سفر در دستور کار قرار دارد.

نامی تصریح کرد: در این سفر از چند مسیر رودخانه‌ای و گذرگاه آبی در سطح استان از جمله گذرگاه مرکزی شهر ایلام بازدید خواهد شد.

وی عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه برخی از قسمت‌های این مسیل‌ها و گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام فروریخته است که با کمک‌های جدید تلاش خواهد شد که بازسازی این گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام انجام شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: بازدید از شهر سرابله و سایر مناطق استان که نیاز به بررسی در راستای مدیریت بحران و کاهش مخاطرات در سوانح و حوادث غیرمترقبه دارند از دیگر برنامه‌های سفر به استان ایلام است.

کد خبر 6088378

دیگر خبرها

  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام در دستور کار است
  • بررسی علل وقوع حوادث غیرمترقبه ایلام