Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- صنعت پتروشيمي ايران با آزاد شدن از بند تحريمها، توانسته فناوري هاي پيشرفته براي توليد محصولات جديد را کسب کرده و به بازارهاي جديد صادراتي در بازارهاي بين المللي دست يابد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، يازدهمين نمايشگاه بين المللي ايران پلاست، با حضور600 شرکت داخلي و بيش از 530 شرکت خارجي از 23 کشور، هم اکنون در حال برگزاري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسي ها نشان مي دهد در سال هاي اخير، ميزان استقبال شرکت هاي بين المللي از اين نمايشگاه بيشتر شده به طوري که نسبت به آخرين نمايشگاه دوران تحريم يعني نمايشگاه نهم، حدود 100 درصد افزايش داشته است. ميزان رشد شرکت هاي خارجي نسبت نمايشگاه دهم نيز 21 درصد افزايش رشد داشته است.
کشورهاي بلژيک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، يونان، هند، صربستان، ايتاليا، کره جنوبي، اتريش، لوکزامبورگ، سوئيس، اسپانيا، انگليس، تايلند، چک، قبرس، ترکيه، تايوان، چين، ژاپن و امارات در اين نمايشگاه شرکت کردند که اين تعداد شرکت کننده نشان دهنده جايگاه صنعت پتروشيمي کشورمان در عرصه بين المللي است.
از سوي ديگر برخي از کشورها مانند پاکستان و عراق نيز هيات هايي را به اين نمايشگاه اعزام کرده اند.
در حاشيه برگزاري اين نمايشگاه، شرکت هاي خارجي با ظرفيت و توان شرکت هاي ايراني آشنا شدند و زمينه تعامل گسترده تر با صنعت پتروشيمي ايران فراهم شده است.
مسئولان و فعالان صنعت پتروشيمي در حاشيه برگزاري اين نمايشگاه، بخش هايي از توانمندي ها و دستاوردهاي صنعت پتروشيمي کشور، را بازگو کردند.
**از سرگيري صادرات اتيلن
به گزارش شرکت ملي صنايع پتروشيمي، مديرعامل شرکت پتروشيمي تاپکو (وابسته به پتروشيمي جم و صندوق بازنشستگي) اعلام کرد: بعد از چند سال توقف، صادرات اتيلن از صنعت پتروشيمي ايران امسال به چين و کشورهاي اروپايي از سرگرفته شد.
همزمان با بهره برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي و افزايش ظرفيت عرضه اتان به صنايع پتروشيمي، پس از چند سال توقف امسال بار ديگر جمهوري اسلامي ايران به جمع کشورهاي صادرکننده اتيلن جهان پيوسته است.
بر اين اساس امسال در مقاطعي که صنعت پتروشيمي کشور با مازاد توليد اتيلن روبرو بوده با تامين نياز صنايع پتروشيمي داخلي اقدام به صادرات اين محصول کليدي کرده است.
«مجيد رضائي» با بيان اينکه شرکت بازرگاني تاپکو از ابتداي سال جاري تاکنون در مقاطعي که صنعت پتروشيمي کشور با مازاد عرضه اتيلن روبرو بود اقدام به صادرات چند محموله از اين محصول پتروشيمي کرده است، گفت: از ابتداي امسال تاکنون حدود 30 هزار تن اتيلن توسط تاپکو صادر شده است.
مديرعامل شرکت تاپکو (وابسته به پتروشيمي جم) از چين و برخي از کشورهاي اروپايي به عنوان مشتريان اتيلن ايران در سال جاري نام برد و افزود: محموله هاي اتيلن در قالب کشتي‌هايي با ظرفيت 5 تا 10 هزار تن صادر شده است.
اين مقام مسئول تاکيد کرد: صادرات اتيلن صرفا در مقاطعي که با مازاد عرضه روبرو بوده انجام شده و اولويت اول تامين نياز صنايع پتروشيمي کشور خواهد بود.
**صادرات اي.بي.اس (ABS) به روسيه و آسياي ميانه
مدير بازرگاني پتروشيمي قائد بصير از کشورهاي روسيه و آسياي ميانه به عنوان مهمترين مشتريان گريدهاي رنگي اي.بي.اس (ABS) پتروشيمي قائد بصير ياد کرد و گفت: در شرايط فعلي پتروشيمي قائد بصير تنها توليدکننده انواع اين محصولات در سطح صنايع پتروشيمي ايران است.
«جواد مرادي» با اشاره به ظرفيت 35 هزار تني توليد محصولات پليمري در مجتمع پتروشيمي قائد بصير، گفت: سال گذشته بالغ بر 38 هزار تن انواع محصولات پليمري شامل گريدهاي متنوعي از اي.بي.اس (ABS) در اين مجتمع پتروشيمي توليد شده است.
وي با اشاره به امکان توليد بيش از 100 گريد رنگي محصول اي.بي.اس (ABS) در پتروشيمي قائدبصير، يادآور شد: هم اکنون 90 درصد محصولات توليدي اين مجتمع پتروشيمي براي تامين نياز صنايع تکميلي پتروشيمي در داخل کشور عرضه شده و مازاد نياز داخلي صادر مي‌شود.
مرادي از ترکيه، روسيه، ازبکستان و کشورهاي آسياي ميانه و حوزه قفقاز به عنوان مهمترين بازار صادرات اين محصولات ياد کرد و افزود: خوراک اين مجتمع پتروشيمي شامل «اکرونيتريل»، بوتادين يک و سه و «استايرن منومر» بوده که خوراک
«آکرونيتريل» از خارج کشور تامين مي‌شود.
**افزايش صادرات پتروشيمي به قاره آفريقا
يک مقام مسئول از مذاکره براي صادرات محصولات پتروشيمي ايران به مصر خبر داد و گفت: کشورهاي آفريقايي بازار نوظهوري براي محصولات صادراتي پتروشيمي ايران به شمار مي روند.
«احسان خرم دل» درباره آخرين وضعيت صادرات محصولات پليمري پتروشيمي اميرکبير، گفت: صادرات آزمايشي محصولات پليمري پتروشيمي اميرکبير شامل انواع پلي اتيلن سبک، سنگين و سبک خطي به مصر آغاز شده است.
سرپرست مهندسي فروشي شرکت پتروشيمي اميرکبير با اعلام اينکه امسال يک محموله به صورت آزمايشي به مصر صادر شده است، تصريح کرد: قرار است مصرف کنندگان پليمر پتروشيمي اميرکبير در مصر با مصرف اين محموله نظر خود را براي خريد محموله هاي جديد انواع پلي اتيلن اعلام کنند.
اين مقام مسئول همچنين از کشورهاي تونس و کنيا به عنوان دو مشتري ديگر محصولات پتروشيمي اميرکبير در قاره آفريقا ياد کرد و اظهار داشت: هم اکنون بازاريابي براي فروش محصولات پتروشيمي به کشورهاي آفريقايي به عنوان يک بازار نوظهور در دستور کار قرار گرفته است.
** مذاکرات براي فروش محصولات پتروشيمي به پاکستان
دور جديد گفت و گوهاي هيات پلاستيک و پتروشيمي پاکستان با مديران شرکت‌هاي پتروشيمي ايران براي خريد محصولات پتروشيمي و پليمري در حاشيه برگزاري يازدهمين نمايشگاه ايران پلاست کليد خورد.
يک هيات پلاستيک و پتروشيمي از کراچي پاکستان با هدف خريد محصولات و فرآورده هاي پتروشيمي و پليمري از اين نمايشگاه بازديد کرد.
«شيخ سلطان رحمان» عضو ارشد هيات تجاري پاکستان با بيان اينکه ايران و پاکستان از روابط سطح بالايي در حوزه تجارت و اقتصاد و به ويژه محصولات پتروشيمي، پليمري و پلاستيک برخوردار هستند، گفت: يکي از اهداف حضور بازرگانان و تجار پاکستاني در نمايشگاه ايران پلاست يازدهم خريد و تامين مواد اوليه پليمري به ويژه انواع گريدهاي پلي اتيلن سبک و سنگين، پلي پروپيلن و ... است.
وي تصريح کرد: بر اين اساس تاکنون گفت وگوهايي با شرکت هاي پتروشيمي ايران در حاشيه برگزاري نمايشگاه ايران پلاست آغاز شده است.
وي همچنين از گفت و گو با فعالان صنايع تکميلي پتروشيمي ايران براي آغاز همکاري‌‌هاي جديد با ساخت و راه اندازي خطوط توليد جديد محصولات پلاستيک و پليمري به عنوان يکي ديگر از اهداف برگزاري نمايشگاه ياد کرد و افزود: ايران با در اختيار داشتن ظرفيت بالاي توليد محصولات پتروشيمي و پليمري و با توجه به روابط همسايگي مي تواند نقش قابل توجهي در بازار صنايع پليمر و پلاستيک پاکستان داشته باشد.
** تمايل شرکت هاي سوئيسي براي حضور در ايران
«رينر کلس»، مدير فروش منطقه خاورميانه و آفريقاي شرکت سوئيسي «آي ام دي ويستا» گفت: اين دومين حضور ما در اين نمايشگاه محسوب مي شود و نخستين هدف ما از حضور دوباره در ايران، دريافت سفارش ها و يافتن مشتري هاي جديد است. اما هدف ميان مدت ما برقراري روابط با شرکت هاي ايراني و تقويت جايگاه خود در بازار پتروشيمي ايران خواهد بود.
اين شرکت سوئيسي فعال در حوزه کنترل کيفيت (quality control)، توليدکننده سيستم هاي کنترل کيفيت مبتني بر دوربين، به ويژه براي صنايع بسته بندي انواع نوشيدني، است.
وي افزود: ما در حال حاضر سيستم هاي نصب شده اي در برخي از مجتمع هاي توليدکننده محصولات بسته بندي ايران داريم و آماده همکاري و تعامل با شرکت هاي ايراني هستيم.
کلس خاطرنشان کرد: اگر چه شرايط بازار ايران از لحاظ تکنيکي آماده رشد و جذب سرمايه گذاري است؛ با اين حال برخي از مشکلات وجود دارد اما اميد است روند همکاري هاي دو کشور به ويژه در صنعت پتروشيمي بزودي با حل اين موارد گسترش يابد.
يازدهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي ايران پلاست 2 تا 5 مهرماه 1396 در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران در چهار گروه مواد اوليه، کالاهاي ساخته و نيمه ساخته شده، ماشين آلات و تجهيزات و خدمات در حال برگزاري است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام **2022** 6075*خبرنگار: ميثم طاهري** انتشار: زهرا هجيني نژاد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد امین دهقان در نشستی خبری با اشاره به بازار صادراتی روانکار، اظهار کرد: محصولات روانکار تاکنون به ۱۱ کشور شامل هند، چین، کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی، عرضه شده و با استقبال خوبی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، بیش از ۷۶۰ هزار تن انواع روانکار صنعتی در این شرکت تولید و افزون بر ۵۰۰ هزار تن آن، راهی بازارهای صادراتی شد، اظهار کرد: این مساله ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت و صددرصد ارزها وارد سامانه ارزی کشور شد.

به گفته وی با توجه به ظرفیت‌های صادراتی، در همکاری با گروه‌های دانش‌بنیان درصدد افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تولید محصولات خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهی‌نامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران به عرضه محصول روغن موتور مگلوب شرکت نفت سپاهان به کشور امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: این محصول که با برخورداری از استاندارد روز اروپا برای خودروهای لوکس طراحی و تولید شده است، حضور نسبتاً موفقی در این بازار داشت و تلاش داریم امسال حضور خود را با قدرت بیشتری در این بازار ادامه دهیم.

دهقان از تولید روغن موتور سفارشی در این شرکت خبر داد و گفت: در قرارداد با شرکت ایران خودرو، هم‌اکنون روغن موتور ویژه موتور مورد نظر را تولید و به این خودروساز عرضه می‌کنیم.

وی با اشاره به ۱۵ برنامه در طرح توسعه، از تولید محصول گریس کلسیم برای نخستین بار خبر داد و افزود: ۹ محصول جدید در برنامه تولید بوده که سه مورد آن ویژه خودروهای سنگین و دیزل است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران با بیان اینکه پروژه F.R.W هم‌اکنون با ۹۰ درصد پیشرفت با هدف افزایش کیفیت محصولات، امسال به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروژه دوم TDAE تولید محصول Green RPO ضمن برخورداری از قابلیت ویژه صادراتی، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند

کد خبر 6092333 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • نشست تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور