Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - تاکید بر همکاری دوجانبه ایران و اوکراین در زمینه گردشگری، ضرورت راه‌اندازی کمیسیون گردشگری در مجلس و بررسی چالش‌های صنعت گردشگری از جمله محورهای بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران بود.

بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با حضور هیات رئیسه و اعضا، کارشناسان، مدیر هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا)، معاون سازمان نظام پزشکی، رئیس اتاق همدان و سایر فعالان صنعت گردشگری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ابتدا احمد اصغری ضمن ارائه گزارش عملکرد کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران طی دو ماه گذشته، گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته نشست تخصصی بررسی نقش و عملکرد استارتاپ های گردشگری در اتاق ایران برگزار شد که بازتاب خوبی در عرصه گردشگری کشور داشت.

تاکید بر همکاری دوجانبه ایران و اوکراین در زمینه گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با بیان اینکه حضور در دومین گردهمایی نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری خارج از کشور در کرمان، حضور در دومین گردهمایی تجلیل از فعالین گردشگری منطقه اروند و تشکیل دبیرخانه همایش ملی گردشگری ورزشی در خرمشهر از دیگر اقدامات انجام شده در مرداد و شهریور ماه سال جاری بوده است، اظهار کرد: در این بین هیات رئیسه و اعضا نیز در سمینار اتاق‌های شمال غرب حضور یافتند.

وی با اشاره به سفر هیات اقتصادی ایران به سرپرستی مهندس شافعی به اکراین، تصریح کرد: هم‌زمان با این سفر در دیدارهای جداگانه با مسئولان گردشگری اوکراین برای توسعه روابط گردشگری به تبادل نظر پرداخته شد.

اصغری ادامه داد: همچنین در نشست با انجمن‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی فعال در زمینه گردشگری اوکراین، زمینه‌های همکاری دوجانبه در زمینه گردشگری بین دو کشور را بررسی و ارزیابی کرده و در زمینه درمان و گردشگری سلامت، صدور ویزا و پایبندی به قوانین کشورها و همچنین برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در تهران و کی‌یف با هماهنگی اتاق ایران و اوکراین هماهنگی‌های لازم به عمل آورده شد.

رهایی از درآمدهای نفتی در گرو توجه به صنعت گردشگری

وی با اشاره به اینکه گردشگری برای کشوری مانند ایران که وابستگی شدید به درآمدهای نفتی دارد، می‌تواند به عنوان راهی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد تک‌محصولی باشد، تصریح کرد: هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیای اقتصاد ملی است. اقتصاد مقاومتی به کاهش وابستگی‌ها و تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است. اقتصاد مقاومتی نمی‌پذیرد که صرفاً مصرف‌کننده باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه برای رشد صنعت گردشگری باید زیرساخت‌های این صنعت فراهم گردد تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی نسبت به این امر سوق یابند، ادامه داد: در این میان می‌توان از تجربه کشورهای موفق در این عرصه نیز بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سند بیست ساله چشم‌انداز ایران در افق 1404 باید 20 میلیون گردشگری به کشورمان وارد شوند که برای تحقق چشم‌انداز در نظر گرفته‌شده باید از هم‌اکنون تلاش شود تا زیرساختار این امر مهم فراهم شود.

ضرورت راه‌اندازی کمیسیون گردشگری در مجلس

در ادامه ابراهیم بای سلامی با اشاره به اینکه بازار گردشگری کشورمان محدودیت دارد و هم‌اکنون نیاز به توسعه و رشد این صنعت در کشورمان حس می‌شود، گفت: درآمدهای نفتی سبب شده تا به طور شایسته به صنعت گردشگری توجه مناسب نشود.

مدیر هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) با بیان اینکه رشد فعالیت بخش خصوص در صنعت گردشگری نیازمند توجه بخش دولتی است، اظهار کرد: در این بین می‌توان اذعان کرد که گروه اقتصادی دولت خیلی اعتقادی به صنعت گردشگری به عنوان ابزار درآمدزا در حوزه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه، سند راهبردی توسعه گردشگری را ارائه کند، تصریح کرد: این در حالی است که در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توجه خاصی به گردشگری از سوی دولت نشده بود.

بای سلامی با اشاره به اینکه برای توسعه گردشگری نیاز به هزینه و درنظر گرفتن اعتبارات است، افزود: باید برای پرورش این صنعت زیرساخت‌ها را افزایش دهیم.

مدیر هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه دانش صنعت گردشگری کشورمان کم است، گفت: باید وضعیت و تحلیلی از وضعیت گردشگری کشورمان به دست بیاوریم تا بدانیم در چه جایگاهی قرار داریم.

وی با بیان اینکه امروزه برخی از کشورهایی که جاذبه تاریخی و طبیعی خاصی ندارد نیز در تلاش هستند صنعت گردشگری‌شان را راه‌اندازی و تقویت کنند، افزود: این امر در صورتی است که اگر مسئولان تدبیر خاصی نکنند بازار رقابتی گردشگری برای کشورمان سخت خواهد شد.

بای سلامی با بیان اینکه هم‌اکنون در بین گردشگران خارجی ورودی به ایران، کشورهای اروپایی نقشی ایفا نمی‌کنند که امری قابل تأمل است، ادامه داد: در تحقیق دانشگاهی از 29 گردشگر هندی که به ایران سفر کرده بودند، این افراد روزی یک دلار هزینه کرده بودند که جای تعجب دارد.

مدیر هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود کمیسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: باید گفتمان اهمیت رشد و توسعه صنعت گردشگری را ترویج کنیم و بر این اساس نیاز به توجه بیشتر در حوزه قانون‌گذاری و اتخاذ سیاست مشخص است.

ضرورت رفع چالش‌های صنعت گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

علی‌اصغر زبردست نیز در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران بر اهمیت و ضرورت رفع چالش‌های صنعت گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد.

رئیس اتاق همدان تصریح کرد: بخش خصوصی توان و ظرفیت بالقوه زیادی برای ایجاد رشد و توسعه صنعت گردشگری کشورمان دارد از این رو مسئولان باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران به عنوان بزرگ‌ترین بخش پارلمان بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در پیگیری امور صنعت گردشگری ایفا کند.

در پایان بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران نیز از عبدالملکی، نایب رئیس سابق کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران تقدیر شد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۶۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه کشورمان در آیین گشایش مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در اصفهان گفت: پیش بردن اهداف اقتصادی در جهان به‌تن‌هایی نتیجه‌بخش نیست و به همکاری همه‌جانبه نیاز دارد، زیرا رشد اقتصادی در گیتی نیازمند برقراری رفاه و صلح است تا بتوان امکان همکاری‌های بین‌المللی را از طریق مبادی ذی‌صلاح فراهم ساخت.


علی چگنی افزود: هدف ایران در این اجلاس، جلب همکاری‌های همه‌جانبه برای رسیدن به اهداف نشست حاضر است افزود: 

او  با تاکید بر اهمیت تکوین چنین مجامعی گفت: قابلیت‌های زیادی وجود دارد که در این مجمع می‌توان به آنها پرداخت و ‍‍ هر کشور بر اساس توانایی‌های خاص خود در نیل به اهداف مجمع دخیل باشد.

مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اجلاس اصفهان می‌تواند به الگو‌های بین بخش‌های خصوص و دولتی تبدیل شود.

چگنی ادامه داد: وزارت امور خارجه ایران آمادگی دارد تا از طریق پشتیبانی‌های دولتی و همکاری دیگر کشور‌های عضو مجمع، خود را به اهداف اقتصاد جهانی نزدیک کند، البته این رشد و پیشرفت سریع نخواهد بود و از طریق همکاری‌های متقابل بوجود می‌آید.

او گفت:ما باید بدانیم کشور‌های دیگر چه کمک‌هایی می‌توانند در این زمینه انجام دهند ضمن‌اینکه جلسات نشست بسیار مهم است و می‌تواند نقش مهمی را در ارتقای سطح ارتباطات فی‌مابین ایفا کند.

مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه ایران افزود: کشور‌های عضو ACD را به نهایت همکاری دعوت می‌کنیم، زیرا حضور آنها در این مجمع نشان می‌دهد که می‌توانیم همکاری‌های فعالانه‌ای را با یکدیگر داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی امارات عربی متحده نیز در این اجلاس گفت: در سال‌های گذشته مجمع جهانی اتاق‌های بازرگانی در دُبی برگزار و در آنجا موضوع تغییر سرویس‌های اتاق‌های بازرگانی مطرح شد و بر همین اساس ما می‌خواهیم تغییرات جدیدی را در این زمینه بوجود آوریم.

عبدالله حسن محمد العامری افزود: بر همین اساس باید سرویس‌های جدیدی ایجاد شود و سپس ارتقاء یابد که در این راستا باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم و بعنوان اتاق‌های بازرگانی این اطمینان را داشته باشیم که فعالیت‌ها بصورت پیوسته خواهد بود.


مدیر روابط عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی امارات متحده عربی با تاکید بر اینکه در مجمع اصفهان باید توانایی کشور‌ها را در نظر بگیریم، تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی کشورمان آمادگی کامل داریم تا تجارب دیگران را بیاموزیم و تجارب خود را به اشتراک بگذاریم و تاکنون نیز روابط خوبی را با اتاق بازرگانی ایران داشته‌ایم، اما اکنون نیازمندیم که بدانیم چه قدم‌هایی باید برداشته شود تا بتوانیم مسیر را برای فعالی بخش‌های خصوصی نیز هموار سازیم.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (Asia Cooperation Dialogue) با هدف ارتقاء همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در «چاآم» تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.

ایران نیز در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ بعنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده کشورمان است.

کشور‌های بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات عربی متحده، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین، عضو مجمع گفت وگوی همکاری آسیا ACD هستند.

این اجلاس به مدت ۲ روز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
  • اصفهانِ زیبا ظرفیت بالایی برای گردشگری و تجارت دارد
  • گسترش سرمایه‌گذاری چین در آرژانتین
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان