Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس مجلس شوراي اسلامي طرح موضوع استقلال کردستان عراق در حالي که هنوز ماجراي داعش تمام نشده را مايه تأسف خواند.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني امروز (سه‌شنبه، 4 مهرماه) در جريان بازديد از نمايشگاه کتاب و عکس دفاع مقدس در لابي مجلس شوراي اسلامي درباره برگزاري رفراندم در کردستان عراق براي مستقل شدن در جمع خبرنگاران گفت: دولت عراق را دولت دوست و همسايه خود مي‌دانيم هرچند به دليل جنگ طولاني صدام عليه ايران مشکلات زيادي براي ايران و عراق و منطقه ايجاد شد اما ايران از گروه‌هاي مختلف عراق همچون شيعيان و سني‌ها و گروه‌هاي مختلف کرد اقليم کردستان حمايت کرده چرا که آنها را از دوستان خود مي دانيم لذا کمک کرده‌ايم تا دولت جديد عراق که با ساختار دموکراتيک است، به وجود آيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از ابتداي اشغال عراق توسط آمريکايي‌ها آن ها به دنبال نوشتن قانون اساسي براي ملت عراق بودند اما آن زمان ايران و مرجعيت عراق همچون آيت‌الله سيستاني در مقابل آنها ايستادگي کرده تا ملت عراق خودشان قانون اساسي را بنويسند و اصرار آن سبب شد نخبگان عراق قانون اساسي تدوين کنند و به رأي بگذارند.
وي ادامه داد: به همين دليل بايد گفت در طول مسير بيش از يک دهه، ايران هميشه کنار عراق بوده است چرا که ملت عراق صدماتي از صدام خورده بود اما تلاش شد بتواند ساختار دموکراتيک پيدا کند که خوشبختانه اين اتفاق افتاد و دولت وحدت ملي در عراق شکل گرفت که رئيس جمهور آن از اکراد، نخست وزير از شيعيان و رئيس مجلس آنها از اهل سنت بود البته نسبت‌هاي آنها نيز در ساختار دولت و مجلس مشخص بود و بر اساس ساختار دموکراتيک دولت وحدت ملي شکل گرفت.
لاريجاني با بيان اينکه از زمان تشکيل ساختار دموکراتيک در عراق برخي از کشورهاي بزرگ و منطقه‌اي اقدام به شيطنت کردند، افزود: اين کشورها تلاش کردند گروه‌هاي تروريستي را در عراق حمايت کنند و ملت عراق از اين جهت بسيار مظلوم واقع شد چرا که به محض رفتن به سمت تسلط بر سرنوشت خود، جريانات تروريستي گروه‌هاي متعدد تشکيل دادند تا اينکه داعش با کمک برخي از کشورهاي منطقه‌اي و کشورهايي همچون آمريکا رشد کرده و برخي از مناطق عراق را گرفتند.
وي با بيان اينکه بيش از 3سال به طول انجاميد تا مسئله داعش در منطقه خاتمه يابد، اضافه کرد: به محض وقوع اين اتفاق دولت عراق و اقليم کردستان از ما کمک خواستند و ايران به هر دوي آنها کمک کرد تا داعش سرنگون شود؛ در شرايط بحراني که داعش مرتب بخش هايي از عراق را تسخير مي‌کرد هيچ کشوري به داد ملت عراق نرسيد و اين کشور ايران بود که در کنار دولت و ملت عراق و اقليم کردستان قرار گرفت و طبق دستوري که مرجعيت شيعه حضرت آيت‌الله سيستاني صادر کردند و حکم جهاد دادند سبب شد توفيقاتي در طول 3 سال گذشته حاصل و جريان تروريستي سرکوب شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر اينکه مايه تأسف است که هنوز با وجود آنکه ماجراي داعش در عراق تمام نشده، مسئله استقلال کردستان عراق مطرح شده است، تصريح کرد: زماني که گروه‌هاي مختلف از اقليم کردستان به ايران آمدند به آنها صراحتا گفتيم؛ اين کار تشنج جديد در درون عراق به وجود مي‌آورد چرا که هنوز ماجراي تروريستي حل نشده و شما بحران جديدي را ايجاد مي‌کنيد هر چند آنها توضيحاتي داشتند که گفتيم اين موضوعات بايد در گفت وگوهاي سياسي حل شود و نبايد براي اين مسائل و نکات بحراني ايجاد کرد.
لاريجاني با يادآوري صحبت‌هاي صورت گرفته با دولت مرکزي عراق و اقليم کردستان در اين رابطه گفت: به نظر مي‌رسد دسايس ديگري تحريکاتي در اينجا انجام داده‌اند، هر چند سياست خارجي ايران روشن است به همين دليل از تجزيه عراق و ساير کشورهاي منطقه به هيچ وجه حمايت نمي‌کنيم و آن را به مصلحت نمي‌دانيم؛ شعبه شعبه کردن منطقه سياست صهيونيستي است لذا اين کار را نه براي عراق، نه کردها و نه ديگر اقوام و گروه‌ها مصلحت نمي‌دانيم.
وي ادامه داد: زماني که مجلس و دولت عراق و سازمان ملل نيز در اين خصوص اعلام نظر کردند؛ ما هم به صراحت اعلام کرديم در کنار دولت مرکزي هستيم لذا به هيچ وجه رفتار اقليم کردستان را به مصلحت خودشان و منطقه نمي‌دانيم و تجزيه‌طلبي در منطقه را نمي‌پذيريم به همين دليل موضع مجلس شوراي اسلامي ايران نيز در مقابل اين تجزيه‌طلبي همين خواهد بود و هر گونه کمکي براي اينکه دولت مرکزي عراق دولت مستقر شود را به صلاح ملت عراق مي‌دانيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: عراق کشور بزرگ، با منابع غني و ملت رشيدي است و اين کشور مي‌تواند با افق بسيار بلند در منطقه از ساختار دموکراتيک برخوردار شود لذا آزار رساندن به يک حکومت دموکراتيک و بحران سازي براي آن به مصلحت نيست.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۷۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ «ابوعبیده» سخنگوی نظامی گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) امروز سه‌شنبه به مناسبت گذشت ۲۰۰ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی، پیام ویدئویی منتشر کرد.

ابوعبیده با اشاره به اینکه اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی به جز رسوایی و ننگ، چیزی عایدش نشده است، گفت: ۲۰۰ روز گذشت و ارتش اسرائیل همچنان در باتلاق غزه گرفتار مانده و فقط مشغول کشتار و تخریب بیشتر است.

وی با بیان اینکه هیچ افقی پیش روی اسرائیل وجود ندارد تا بتواند اسرای خود را آزاد کند، ادامه داد: مقاومت همچنان در غزه پابرجاست. حملات ما به دشمن نیز ادامه خواهد داشت و نوع جدیدی به خود خواهد گرفت.

سخنگوی القسام، ادعای اسرائیل درباره نابودی مقاومت فلسطین را دروغ خواند و گفت: دشمن در تلاش است این توهم را برای جهان ایجاد کند که همه گروه‌های مقاومت را از بین برده، ولی این، یک دروغ بزرگ است.

ابوعبیده تنها دستاورد اسرائیل را کشتار‌های جمعی و تخریب عنوان و تصریح کرد: ارتش اسرائیل فقط بر کشتار کودکان و غیر نظامیان و نبش قبور متمرکز شده است. به هر حال، ما از حقوق اصلی ملت خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد که در صدر آن، خروج ارتش اسرائیل، شکست محاصره [غزه]و بازگشت آوارگان قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه مقاومت فلسطین، ابهت اسرائیل را در طی ۶۰ دقیقه در عملیات طوفان الاقصی در هم شکست، خاطر نشان کرد: دشمن اسرائیلی طی ۲۰۰ روز نتوانسته است هیچ دستاوردی داشته باشد.

سخنگوی القسام ضمن قدردانی از حملات نیرو‌های مقاومت لبنان، عراق و یمن به مواضع رژیم صهیونیستی، گفت: حجم و ماهیت پاسخ جمهوری اسلامی ایران [به اسرائیل]قواعد جدیدی وضع کرد و محاسبات دشمن را به هم ریخت.

دیگر خبرها

  • نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است/ پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد
  • القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • ترکیه منطقه حایل در شمال عراق ایجاد می کند/ حمله زمینی گسترده به شمال عراق بعد از سفر اردوغان