Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ،گرمای هوا در شهرستان رودان هر ساله از اواسط فصل بهار شدت می گیردبا رسیدن فصل تابستان به اوج خود رسیده و با عبور از مرز ۵۰ درجه باغات مرکبات ونخیلات رودان با خطر جد آتش سوزی مواجه هستند،شهرستان رودان دارای انواع مرکبات از قبیل لیمو ترش،پرتقال،نارنگی و لیموشیرین است که بخش عمده ای از نیاز کشور را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تا کنون به علت شدت گرمای زیاد دراین شهرستان کشاورزان و باغداران رودانی ازمشکلاتی چون آتش سوزی باغات خود رنج می برند که در کنار معظل بزرگ کم آبی آتش سوزی های سریالی در مناطق مختلف این شهرستان باعث نابودی حداکثری باغات مرکبات و نخیلات شده است.

سطح زیرکشت باغات مرکبات رودان قریب به ۳۴ هزار هکتار است که بر اساس برآورد کارشناسان بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان خسارت فقط به دلیل گرمی هوا به غیر از خسارت آتش سوزی ها به آن وارد شده است که اگر خسارت آتش سوزی در رودان هم به آن اضافه شودمطمئناً رقم بیشتری خواهد شد.

حال با عنایت به اینکه در چند سال اخیرآتش سوزی های زیادی در نقاط مختلف شهرستان رخ داده روستاهای سرجوئیه و خراجی که تقریباً از جمعیت ۱۰ هزار نفری برخوردار و شغل صددرصدی کشاورزی دارندبیشترین آمار آتش سوزی در چند سال اخیر را به خود اختصاص داده که به گفته مردم و کارشناسان تا کنون بیش از ۴۰۰ هکتار از باغات مرکبات این دو منطقه به طور کامل نابود گشته است.

به هنگام آتش سوزی وجود تجهیزات مناسب برای اطفاء حریق از مهمترین راه ها برای مقابله به این بلای طبیعی است که متاسفانه علاوه بر عدم وجود تجهیزات مناسب و پاسخگوی نیاز به هنگام آتش سوزی ،نبود راه های مواصلاتی بین باغات هم به بزرگترن عامل برای گسترش سطح آتش سوزی تبدیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان در رابطه با آتش سوزی گسترده در روستاهای سرجوئیه و خراجی گفت : شهرستان رودان ۱۲ درصد از کل باغات استان هرمزگان را تشکیل می‌دهند، که متاسفانه بخش عمده ای در اثر گرمای شدید و خشکی هوا و بخش دیگری در اثر آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی نابود شده اند .

عباس مویدی افزود: در اثر آتش سوزی در باغات مرکبات روستاهای سرجوئیه و خراجی بیش از ۶۰ هکتار از باغات این دو منطقه به طور کامل در آتش سوخت و خسارتی بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به کشاورزان و باغداران این منطقه وارد ساخت.

وی درادامه اظهار کرد: مرکبات ،نخیلات،انبه و نشاء های کاشت شده ی صیفی جات از جمله درختانی هستند که در اثر آتش سوزی گذشته به طور کامل یا ۵۰ درصد از بین رفتند که علت اصلی حادثه نامعلوم و در دست بررسی است.

مویدی خاطرنشان کرد :امید است با توجه به حجم زیاد خسارت وارده به باغات کشاورزان در دو منطقه سرجوئیه و خراجی ،مقامات مسئول در راستای جبران خسارت ناشی از نابودی درختان ومحصولات آنان و حمایت از این قشر زحمت کش جامعه و همچنین تجهیز کامل ناوگان آتش نشانی در روستاها و کل شهرستان تمام همت خود را به کار بندند.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۸۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سیلاب اخیر به بخش زراعی و باغی استان ۳۹۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، محمد جواد تشکری امروز _ دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس ارزیابی سازمان جهاد کشاورزی استان، خسارات وارده به بخش باغی و زراعی شهرستان‌های بجنورد، اسفراین، بجنورد، جاجرم در سیلاب اخیر ۳۹ میلیارد تومان است.

وی افزود: بیشترین خسارت در سنخواست از توابع شهرستان جاجرم به میزان ۲۵ میلیارد تومان گزارش شد.

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وقوع سیلاب به ۷۲۸ هکتار از مزارع و ۹۰ هکتار از باغ‌های سنخواست خسارت وارد کرد.

تشکری با تاکید بر اینکه بیمه کشاورزی تنها و مؤثرترین روشی است که دولت می‌تواند از طریق آن برای جبران بخشی از خسارت‌ها به کشاورزان و باغداران کمک کند، تصریح کرد: به ۵۸ کیلومتر از جاده‌های بین مزارع ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی از خسارت سیل به ۱۴ کانال، استخر، آب‌بند و پنج رشته قنات در اسفراین و چهار واحد دامپروری خبر داد.

کد خبر 751072

دیگر خبرها

  • وجود ۵۰ گروه جهادی در شهرستان رودان
  • باغات در سطح ۶۵ هزار هکتار نوسازی شد
  • پیش‌بینی برداشت ۱۴۰ تن گل محمدی از باغات گناباد
  • ۶۴۰ هکتار از باغ‌های چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شد
  • ۶۴۰ هکتار از باغات چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شدند
  • بارش تگرگ به باغات و مزارع شهرستان پاوه خسارت وارد کرد
  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه