بابک محمدی: چه بخواهیم،چه نخواهیم صادق چوبک ازبینرفتنی نیست/نمایشی که بازیگرش را روانه باغوحش کرد
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۵۹۱۶۷
فرهنگ > تئاتر - بابک محمدی میگوید؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم هنرمندانی مثل صادق چوبک هیچ وقت از بین نمیروند و جایگاهشان را بین مردم از دست نمیدهند، حتی اگر ما به نگهداری و حفظشان بیتوجه باشیم.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ظهر امروز سهشنبه چهارم مهر نشست خبری نمایش «انتری که لوطیش مرده بود» اثر صادق چوبک با حضور بابک محمدی، کارگردان، محمود اکبرشاهی بازیگر و مسعود حاجیها تهیهکننده این اثر در خانهتئاتر برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست محمدی با اشاره به چرایی انتخاب متنی از صادق چوبک گفت: «بعد از نمایشهایی با تعداد بازیگران زیاد مثل «پدرخوانده ناپلی»، این بار ترجیح دادم به سراغ نمایشی کوچک با یک بازیگر بروم، چون کنترل کردن چنین کاری بسیار آسانتر است و نتیجه کار باکیفیتتر. جز این، به شدت معتقدم نویسندگان معاصری چون صادق چوبک در تکتک آثارشان به مسائل سیاسی و اجتماعی دوران خود توجه میکنند، کاری که وظیفه هر هنرمندی است اما کمتر مشاهده میشود.»
از راست؛ محمود اکبرشاهی، بابک محمدی و مسعود حاجیها
او در مورد این که برای روی صحنه بردن داستانی که شخصیت اصلیاش یک حیوان است، از زبان سوم شخص روایت شده و طبیعتا در آن ادبیات بر تئاتر تسلط دارد چه تمهیداتی اندیشیده است توضیح داد: «من نمیتوانم به عنوان کارگردان در این نشست خبری قولی به شما بدهم که بعدا، وقتی اجرا را دیدید حس کنید به آن عمل نکردهام. خودِ صادق چابک در متن داستان اشاره کرده که انتر از جایی به بعد خودش هم نمیداند انسان است یا حیوان و شاید خود چوبک به این فکر کرده که ممکن است این متن روزی، تبدیل به نمایش یا فیلم شود.»
محمدی با اشاره به این محمود اکبرشاهی برای رسیدن به این نقش یکی، دو ماهی در باغوحش مینشسته و رفتار و کردار میمونها را میدیده، ادامه داد: «حرکات بازیگری که قرار است این نقش را بازی کند از نکات بسیار مهم است. حرکاتی که هم باید شبیه حیوان باشد و هم شبیه انسان. از طرف دیگر این یک قرارداد است میان من و شمای مخاطب، من با شما قرار میگذارم که محمود اکبرشاهی را در این نقش تصور کنید و شما هم تا زمانی که در سالن نمایش من هستید این قرارداد را در ذهن دارید.»
کارگردان نمایش «حرفهایها» به شوخی ادامه داد: «نمیتوانم اسم کاری را که کردهایم اقتباس بگذارم و بیشتر شبیه اختلاس از متن چوبک است. کاری را که چوبک کرده؛ کم آمدن عقل و شعور انسان نسبت به حیوان، فردوسی هم در «شاهنامه» با رستم و رخش کرده و جاهایی هست که عقل رخش بیشتر از رستم میرسد.»
او در جواب این که آیا در بازبینی اثرش مشکلی برای گرفتن مجوز اجرا داشت یا خیر هم گفت: «ما مشکلی نداشتیم و من معتقدم چه بخواهیم و چه نخواهیم هنرمندانی هستند که هیچ وقت از بین نمیروند و هیچ وقت جایگاه خود را بین مردم از دست نمیدهند حتی اگر ما توجهای به آنها نکنیم و به نگهداری و حفظشان بیتوجه باشیم. نمونهاش ترجمه شدن «تنگسیرِ» چوبک به 18 زبان زنده دنیاست، بدون آن که کسی پیگیر ترجمه شدنش باشد.»
سپس اکبرشاهی در مورد بازی در این نقش گفت: «وقتی پیشنهاد بازی در این نقش را قبول کردم از خیلیها شنیدم که داری ریسک میکنی! اما نتوانستم در مقابل وسوسهاش مقاومت کنم؛ وسوسه ناشی از قابلیتهای محتوایی و فیزیکی چنین نقشی در متنی از چوبک.»
او ادامه داد: «من شاگرد مهین اسکویی بودهام و با سیستم متد اکتینگ بازی یاد گرفتهام. بخشی از آموزش ما شامل اِتُد زدن نقش حیوانات بود و تلاش ما که سعی میکردیم از نظر فیزیکی و صوتی یادآور یک حیوان خاص باشیم. همه اینها در گوشهای از ذهن من بود و انگار منتظر پیشنهاد بازی در چنین نقشی بودم.»
تنها بازیگر «انتری که لوطیش مرده بود» افزود: «در تمرینات فیزیکی تمرکزم بر این بود که ذهن تماشاگر را از این که کسی که روی صحنه میبیند یک انسان است دور کنم و در مورد صدا سعی کردم به ترکیبی از آواهای حیوانی و صداهای انسانی برسم.»
او تصریح کرد: «خیلی از متنهای داستانی و نمایشی هستند که مولفشان میخواهد در آنها به ترکیبی از فلسفه و ادبیات برسد ولی حاصلش چیزی دفرمه میشود اما صادق چوبک پایه کارش را بر رئالیسم و رئالیته میگذارد و به همین دلیل است که پذیرش فلسفهای که میخواهد بگوید قابلقبول میشود.»
نمایش «انتری که لوطیش مرده بود» از 12 مهر تا سوم آبان، هر روز ساعت 19:30 در تماشاخانه استاد انتظامی واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، خانهی هنرمندان ایران روی صحنه خواهد رفت.
58242
کلید واژهها : خانه تئاتر - تئاتر - خانه هنرمندان ایران -منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۹۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازگویی مشکلات و دغدغههای روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایشهایم اولویتم دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.
محمدرضا اربابی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ میدهد، میپردازد. در واقع این نمایش نشاندهنده بخشی از جامعه و عدهای از انسانها است که شخصیتهای نمایش به تعریف آن میپردازند.
وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه میروند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانهروزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.
اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبالها بسیار خوب و راضیکننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق میافتد، تحلیلهای جامعهشناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.
وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامههای مختلفی را مطالعه میکنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا میکنم.
اربابی اضافه کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایشهایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی میتواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغههای جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایشهایم اولویتام دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است.
اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است
وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کردهام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدیام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.
اربابی اضافه کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربهای متفاوت بود و سعی میکنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.
وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: بهعقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آنها هستم.
اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند
کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آنها بایستند.
اربابی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا میتوان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیشبینی کرد؛ چراکه نمایشهای روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایشهایی با حضور نسل جوان دیدهام که به نظرم میتوان امسال و سال آینده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.
عکس تزئینی استیکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند
رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهدهدار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونهای آفتابپرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.
این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب میشود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل میکنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار میگیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیمگیرنده دانشگاه میشود.
وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنشها نشان میدهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمدهام، بیان کرد: بر اساس مشورتهایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیدهاند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.
سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهدهدار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز میکنم.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالشها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.
سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفهای را به خوبی رعایت میکنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه میشد بود.
وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار میشد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد میکنند، ایشان با متانت آرامش را در گروه حاکم میکرد و من از کار در کنارش لذت بردم.
نمایشهای روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفتهاند
این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایشهای روی صحنه بهتر ازسالهای گذشته است و نمایشها به سمت رئالیست پیش رفتهاند و میتوان گفت نسبت به نمایشهایی که قبلا اجرا میشد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ کیفیت متن و نمایشنامهها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بودهایم.
سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایشهای روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سالها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقهای را پوشش میدهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایشهایشان فروش خوبی دارد و دیده شدهاند.
تربیت نابازیگر در کارگاههای آموزشی نامعتبر
وی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی توسط افراد بیسابقه باعث لطمه به تئاتر میشود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاهها و کلاسهای آموزش بازیگری برگزار میشود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره میشوند و به ظاهر بازیگر آموزش میدهند که در واقع اینگونه نیست.
این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری میشوند باید پس از گذراندن کلاسهای آموزشی در بخشهای کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکسها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربههای بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.
بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است
سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایشهای اصلی نقشی را ایفا میکنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمیتوانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.
انتهای پیام