Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دیدار ­رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با رئیس انجمن تولیدکنندگان کالاهای سرمایه‌ای (سرکوبه) اسپانیا تاکید شد : بانک‌ها و شرکت‌های اسپانیایی از خودتحریمی در برابر ایران پرهیز کنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ در این دیدار که با حضور محمدحسن فدایی‌فرد سفیر ایران در اسپانیا برگزار شد دو طرف ، زمینه‌های همکاری سرکوبه با فعالان اقتصادی ایرانی را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«فرانیسکو پاردو پیکراس»، گفت: سرکوبه همکاری با شرکت‌های ایرانی را نقطه مثبتی در کارنامه خود می‌داند.
وی افزود: سرکوبه نماینده اصلی در حوزه صادرات اسپانیا است. در دولت اسپانیا هیچ شرکتی به‌اندازه این شرکت معتبر و مورد وثوق نیست. بیش از 50 سال است که با ایران همکاری می‌کنیم ؛ یعنی از دهه 60 میلادی شرکت سرکوبه با ایران روابط تجاری-اقتصادی دارد.
فرانیسکو پاردو پیکراس گفت : شرکت‌های ایرانی بسیار جدی هستند و به تعهدات خود اهمیت می‌دهند. سازمانی هستیم که اعلام کرده‌ایم مستحکم‌ترین ارتباط را با شرکت‌های ایرانی داریم. امیدواریم این روش ادامه پیدا کند و از آقای سفیر هم در برقراری این تعاملات تشکر می‌کنیم.
وی ادامه داد : شرکت‌های ایرانی می‌توانند به ما اعتماد کنند و ما را شریک مطمئنی برای خود بدانند؛ ما هم آن‌ها را شریک خوبی برای خود می‌دانیم. شرکت‌های تابع سرکوبه می‌خواهد با ایران ارتباط خوبی داشته باشند و به‌ عنوان شریک راهبردی برای اقتصاد شما نقش‌آفرینی کنند.
پیکراس گفت : قرار نیست فقط در حوزه کالاهای سرمایه‌ای همکاری کنیم، بلکه می‌توانیم در زمینه? تحقیق و تحلیل هم همکاری داشته باشیم. البته ما در حوزه پتروشیمی با ایران همکاری می‌کنیم ولی خواهان گسترش روابط در حوزه‌های مختلف هستیم.

اسپانیا از موقعیت استثنایی پس از برجام استفاده کند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، از صحبت‌های فرانیسکو پاردو پیکراس قدردانی کرد و گفت: در منطقه اروپا روابط خوبی با اسپانیا داریم و با هیچ کشوری به‌اندازه اسپانیا ارتباط تاریخی و مستحکم نداشته‌ایم؛ از طرفی نزدیکی اجتماعی و فرهنگی هم بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم از این ظرفیت‌ها در اقتصاد هم بهره بگیریم.
رئیس اتاق ایران گفت : ارتباط اقتصادی ایران و اسپانیا در گذشته 5 میلیارد یورو بود و با تحریم‌ها کاهش‌یافته است. البته سازمان و شرکت‌های شما در دوره تحریم رابطه خوبی با شرکت‌های ایرانی داشتند و این رابطه را حفظ کردند.
شافعی ادامه داد: الآن هم فضای مناسبی برای گسترش این روابط وجود دارد. برای ارتباط با شرکت‌های ایرانی، موقعیت کنونی پس از برجام استثنایی است و امیدواریم شما استفاده از این فرصت‌ها را به‌سرعت پیگیری کنید.
به گفته شافعی ، ظرفیت همکاری دو کشور بسیار بالاست. در برنامه‌های توسعه اقتصادی دولت ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی برای گسترش مناسبات اقتصادی با کشورهای اروپایی وجود دارد که در این میان اسپانیا می‌تواند در اولویت باشد.
شافعی دیدار حسن روحانی رئیس‌جمهوری با «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، سفر سه وزیر اسپانیایی به ایران و حضور هیئت تجاری اسپانیا در تهران را نشانه‌ای از همکاری رو به گسترش دو طرف بیان کرد.
شافعی با اشاره به تصمیم و برنامه‌ریزی ایران برای توسعه میادین نفت و گاز گفت :
این حوزه می‌تواند یکی از محورهایی باشد که ایران می‌تواند با اسپانیا همکاری کند.
وی محور دوم همکاری را حوزه کشاورزی عنوان کرد. رئیس اتاق ایران گفت: در ایران با محدودیت منابع آب مواجه هستیم و با توجه به کشاورزی مکانیزه و آبیاری نوین در اسپانیا، این حوزه می‌تواند نقطه تفاهم برای همکاری دوجانبه باشد.
شافعی حوزه انرژی تجدیدپذیر را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: در ایران ما حدود 200 روز آفتاب تابان داریم که می‌تواند در سرمایه‌گذاری این بخش مهم باشد.
وی گفت: در حوزه ریلی ، گردشگری و قطعه‌سازی خودرو نیز ظرفیت مناسبی برای همکاری وجود دارد.

شرکت‌های اسپانیایی دچار خودتحریمی هستند

محمدحسن فدایی‌فرد، سفیر ایران در مادرید، نیز در این دیدار گفت: حضور من در این جمع برای گسترش همکاری تجاری است؛ ما بدون دخالت در جزئیات مسائل اقتصادی، به دنبال تسهیل روابط هستیم.
وی بیان کرد: با توجه به پیشینه سرکوبه می‌توانیم شاهد گسترش روابط با این شرکت باشیم. دولت ما هم برای گسترش این روابط هیچ محدودیتی ندارد اما متأسفانه برخی از شرکت‌های اروپایی با توجه به شرایط بین‌المللی دچار خودتحریمی شده‌اند و در اقتصاد ایران حضور ندارند. آن‌ها از تبلیغات منفی علیه ایران متأثر شده‌اند و به خصوص در حوزه بانکی این مشکل را می‌بینیم.
فدایی‌ فرد گفت : امیدواریم در بحث روابط بانکی برای مشکلات راه‌حلی بیابیم و خوب است که بانک‌های اسپانیایی در رفع این مشکلات پیش‌قدم باشند.

همکاری ایران و اسپانیا در پتروشیمی

محمد طاهری رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا هم از صحبت‌های دلگرم‌کننده رئیس اتاق ایران تشکر کرد و گفت: آخرین بار که در ایران نمایشگاه پتروشیمی داشتیم شرکت سرکوبه متعهد شد فاینانس بخشی از پروژه‌های این حوزه را تأمین کند و مبلغ توافقی بالای 3 میلیارد دلار بود.
در پاسخ به طاهری، رئیس هیئت مدیره شرکت سرکوبه تأکید کرد که باید از همین امروز این تفاهم‌نامه عملیاتی شود.
وی تصریح کرد: البته من هم در جریان مشکلات بانکی و خودتحریمی‌ها هستم و کارها به‌سختی پیش می‌رود. ما هم درگیر بحران مالی جهانی بودیم. نهادهای مالی –بانکی در اسپانیا خصوصی هستند. آن‌ها به دلیل شرایط سخت بین‌المللی جانب احتیاط را نگه می‌دارند و محتاطانه عمل می‌کنند. البته تأکید می‌کنم که رویکرد بانک‌ها اشتباه است و ما تلاش می‌کنیم این خودتحریمی رفع شود. شرایطی که امریکا در بازار مالی اجرا کرده طوری است که اجازه فعالیت با ایران را نداده است.
باید صبر و تلاش کنیم بانک‌هایی را که با آمریکا کار نمی‌کنند ، مجاب کنیم که با ایران همکاری کنند و امیدوارم مشکل جدیدی پیش نیاید.
رئیس انجمن تولیدکنندگان کالاهای سرمایه‌ای گفت : اسپانیا خواهان تعمیق روابط تجاری با ایران است. در اسپانیا، سرکوبه را شرکت طرفدار ایران می‌دانند؛ شما هم از ظرفیت ما استفاده کنید.
هیئت 30 نفره ایرانی متشکل از فعالان حوزه گردشگری، راه‌آهن و صنایع ریلی، صنایع غذایی و کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر، پتروشیمی، صنایع دارویی و پزشکی، بانک و بیمه، صنایع خودرو و قطعه‌سازی و ماشین‌آلات صنعتی امروز در دومین روز سفر به اسپانیا در همایش تجاری اسپانیا-ایران شرکت خواهند کرد. اسپانیا می‌تواند در توسعه صنایع کوچک و متوسط ایران مشارکت کند
هیئت نمایندگان اتاق ایران، در دومین جلسه با مقامات اسپانیایی، با خایمه گارسیا لگاز پونسه، رئیس آژانس بیمه صادراتی سسه (CESCE) اسپانیا دیدار کردند.
این شرکت، مدیریت بیمه صادراتی را از طرف دولت اسپانیا بر عهده دارد.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست گفت: ایران موضوع افزایش فعالیت‌های تجاری با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای اروپایی را در دستور کار قرار داده و این مسئله باعث شده است بخش خصوصی ایران نیز در این مسیر وارد شود.
شافعی افزود: هم تمایل سیاسی دولت و هم تمایل بخش خصوصی ایران، فصل جدیدی برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای اروپایی و به‌ویژه اسپانیا باز کرده است و امیدواریم با پیگیری مسئولان و فعالان اقتصادی ایران و اسپانیا، گام‌های مؤثری در مسیر بهبود روابط اقتصاد برداشته شود.
شافعی تصریح کرد: در شرایط جدید ، اسپانیا به لحاظ حضور در اروپا و همکاری با کشورهای آفریقایی، می‌تواند شاهراه آغاز فعالیت سه‌جانبه‌ای بین ایران، اروپا و آفریقا باشد. این مسئله می‌تواند مزیت خوبی در ارتباط ما و فعالان اقتصادی اسپانیا باشد.
وی تأکید کرد: اینکه شرکت‌های اسپانیایی حتی در شرایط تحریم نیز روابط خود را با شرکای ایرانی حفظ کردند برای بخش خصوصی ایران مهم است. ما به‌عنوان شرکای تجاری که دوستی و نزدیکی دو کشور را شاهد بوده‌ایم، هنوز نیز توسعه همکاری‌ها با اسپانیا را جزء اولویت‌های خود می‌دانیم.
رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه ایران در کل منطقه خاورمیانه باثبات‌ترین و کم ریسک ترین کشور برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، گفت: باوجود اعمال تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی علیه ایران، ما کشوری هستیم که در سطح جهانی کمترین بدهی را داریم و در شرایط سختی که داشته‌ایم، اکثر معوقات خود را با اسپانیا تسویه کرده‌ایم.
شافعی ادامه داد: در شرایط جدید نیز که پس از موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده، فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه در حوزه توسعه صنعت نفت و گاز فراهم آمده است.
وی گفت : بر اساس سوابق همکاری‌های قبلی، می‌توان امیدوار بود که در شرایط مساعد امروز نیز همکاری‌های تازه‌ای بین ایران و اسپانیا شکل بگیرد.
رئیس اتاق ایران افزود: جغرافیای ایران به‌گونه‌ای است که توسعه صنعت حمل‌ونقل، به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی، به یکی از برنامه‌های جدی دولت تبدیل شده ضمن اینکه توسعه صنایع کوچک و متوسط نیز از سیاست‌های دولت ایران است. با توجه به تنوع صنایع اسپانیا، می‌توان به همکاری دو کشور در این حوزه‌ها امیدوار بود.
شافعی ادامه داد: توسعه صنایع کوچک و متوسط و توسعه حمل‌ونقل ریلی از اولویت‌ های دولت ایران است که با توجه به توانمندی‌های اسپانیا، زمینه مناسبی برای همکاری دو کشور فراهم می‌آورد.
شافعی همچنین خدمات فنی‌ و مهندسی در حوزه صنعت خودرو، کشاورزی و گردشگری را از زمینه‌های مساعد برای همکاری دو کشور بیان کرد.
وی تصریح کرد : مشکل جدی ما در حال حاضر بحث روابط بانکی و بیمه‌ای با اسپانیاست؛ در حالی‌ که انگلیس، آلمان و ایتالیا روابط بانکی خوبی با ایران دارند، بانک‌های بزرگ اسپانیا هنوز برای تجدید روابط پا پیش نگذاشته‌اند که مانع بزرگی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود.
وی افزود : در دو سال گذشته مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور دیدارهایی داشته‌اند و عزم جدی برای برقراری روابط دارند ما هم به‌عنوان بخش خصوصی همگام با دولت‌های خود می‌توانیم اقدامات مشابهی برای توسعه روابط تجاری انجام دهیم.
رئیس اتاق ایران با اشاره به امضای قرارداد ایران با توتال و ایرباس، اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های اروپایی همکاری خود را با ایران آغاز کرده‌اند و امیدواریم که اسپانیا نیز به‌عنوان شریک تجاری قدیمی ما همکاری گسترده‌تری را با ایران داشته باشد.
شافعی ادامه داد: امیدواریم این سفر آغاز فصل جدید در روابط اقتصادی دو کشور باشد؛ حدود 200 میلیارد دلار پروژه در ایران داریم و امیدواریم سهم خوبی از این طرح‌ها به اسپانیا برسد.

یک تریلیون دلار، ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران

کیوان کاشفی، عضو هیئت رئیسه اتاق ایران نیز در ادامه این نشست ابراز امیدواری کرد باید روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی را تصحیح کنیم و همکاری‌های خود با شرکای تجاری قدیمی را گسترش دهیم.
کاشفی تصریح کرد: در دوران جدید، بسیاری از قوانین اصلاح شده است ، سرمایه‌گذاری‌ها رصد می‌شود و سعی بر این است که سرمایه‌گذاری‌ها به نحو مطلوبی در ایران انجام شود.
وی با اشاره به نتایج پژوهش‌هایی که در ارتباط با ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده است ، تأکید کرد: تحقیقات موسسه مکنزی نشان می‌دهد ایران تا سال 2025 امکان جذب حدود یک تریلیون دلار سرمایه را دارد و اکنون نیز شاهدیم برغم مشکلات حوزه ارتباط بانکی، روند سرمایه‌گذاری شتاب خوبی دارد.
کاشفی با ابراز امیدواری به حضور فعال اسپانیا برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: در این سفر اطلاعاتی را در اختیار شرکت‌های اسپانیایی قرار می‌دهیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ارتباط گسترده فعالان اقتصادی دو کشور باشیم.
محمدحسن فدایی فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز در این نشست
تأکید کرد: دولت ایران جایگاه خاصی برای بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور قائل شده است و تلاش می‌کند سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران افزایش یابد ، اعتقاد داریم هرچه نقش این بخش پررنگ‌تر باشد ، اقتصاد هم بیشتر و بهتر به توسعه می‌رسد.
فدایی فرد با ابراز امیدواری به اینکه هر دو کشور برای ترمیم و گسترش روابط اقتصادی دوجانبه تلاش کنند، از لگاز به‌عنوان مدیرعامل بیمه سسه که در گذشته قائم‌مقام وزارت اقتصاد اسپانیا نیز بوده است به خاطر فعالیت‌های گذشته و تلاش‌های امروز تشکر کرد.
به گفته سفیر ایران، قرارداد جدیدی بین اسپانیا و ایران با دخالت سسه و با تضمین و حمایت این بیمه انجام شده که مشکلاتی در ارتباط با آن به وجود آمده است اما این امیدواری وجود دارد با کمک این شرکت و نفوذی که دارد، این مسائل رفع شود.

در توسعه روابط با ایران عقب نمانید

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز در این نشست، با اشاره به گسترش همکاری‌های ایران در دوران پسابرجام به‌ویژه در حوزه جذب سرمایه‌گذاری، آمارهایی به میزبان ارائه داد و تصریح کرد: در یک ماه گذشته کره جنوبی 8 میلیارد یورو برای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط اعتبار در اختیار ایران گذاشته است که هم بخش خصوصی و هم دولت می‌توانند از آن استفاده کنند؛ این در شرایطی است که همگان از رابطه نزدیک آمریکا و کره جنوبی اطلاع دارند اما این روابط باعث نشده است که این خط اعتباری دچار مشکل شود.
کرباسی تأکید کرد: همکاری نزدیک ایران و کره جنوبی می‌تواند شاهدی برای شما باشد که بدون ترس و واهمه از آمریکا بتوانید در زمینه? رفع موانع بانکی و توسعه روابط اقتصادی با ایران قدم بردارید.
وی ادامه داد: در هفته گذشته نیز یکی از بانک‌ها اتریشی، خط اعتباری یک میلیارد یورویی در اختیار ایران قرار داد و بانک‌های چین و ژاپن نیز برای انجام فعالیت‌های مشابه ابراز علاقه کرده‌اند.
معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به روابط اقتصادی ایران و اسپانیا در گذشته، گفت: تمام این خطوط اعتباری مورد تائید بیمه گران معتبر بین‌المللی است و هیچ مشکلی برای استفاده آنها وجود ندارد، دولت اسپانیا نیز باید کاری کند که در توسعه روابط با ایران از سایر کشورها عقب نماند.

اسپانیا محدودیتی برای فعالیت در ایران ندارد

خایمه گارسیا لگاز پونسه، رئیس آژانس بیمه صادراتی سسه (CESCE) اسپانیا هم گفت: اراده‌ها و نقش بیمه سسه، کمک به توسعه و رشد فعالیت‌هاست و اسپانیا اولین کشوری بوده که پوشش فعالیت‌های بیمه‌ای در همکاری با ایران را آغاز کرده است.
وی ادامه داد: ما شجاعانه باوجود مخالفت آمریکا با شما وارد کار شدیم و از زمان آغاز همکاری‌ها تاکنون با توجه به شرایط بانکی موجود، 2.7 میلیارد یورو پوشش اعتبارات صادراتی را انجام داده‌ایم.
لگاز تصریح کرد: با یکی از بانک‌های اسپانیا گفت‌وگو کرده‌ام تا برای فعالیت‌های اقتصادی در پروژه‌های ایران همکاری کند و امیدوار هستم بقیه بانک‌های بزرگ اسپانیا نیز وارد این راه شوند هرچند آنها خصوصی هستند و ما ابزاری برای فشار به آنها نداریم.
رئیس آژانس بیمه صادراتی سسه از مذاکره با یک بانک روسی نیز خبر داد و گفت: ما با یک بانک روسی نیز مذاکره کرده‌ایم که آنها هم بتوانند در پروژه‌هایی که در ایران وجود دارد فعال شوند و به شما کمک کنند.
لگاز با اشاره به اینکه سسه اخیراً حدود 200 میلیون یورو از یک پروژه 400 میلیون یورویی را در ایران پوشش داده است، افزود: در این قرارداد مشکلی رخ داد که حل آن را پیگیری خواهیم کرد ضمن اینکه پیگیر قرارداد دیگری نیز هستیم و اعلام می‌کنیم هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت با ایران نداریم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۹۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، محمد مخبر عصر شنبه در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه های همکاری های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم