Web Analytics Made Easy - Statcounter

میدان نقش جهان با نام میدان امام اصفهان بزرگترین میدان تاریخی جهان و از آثار با شکوه دوره صفویه است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،این میدان تاریخی مستطیل شکل به فرمان شاه عباس اول صفوی در محل باغی به نام نقش جهان با بیش از 500 متر طول و حدود 165 متر عرض در مرکز شهر گنبدهای فیروزه ای اصفهان ساخته شد.

در دوره شاه عباس و جانشینان وی هم این میدان تاریخی، محلی برای بازی چوگان و برگزاری جشن و چراغانی و نمایش های مختلف بود و دو دروازه سنگی چوگان که هنوز در شمال و جنوب این میدان برجای مانده، یادگار آن دوران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاخ عالی‌قاپو، مساجد تاریخی امام و شیخ لطف‌الله و سر در قیصریه از آثار چهار طرف این مجموعه جهانی است و علاوه بر این آثار تاریخی، 200حجره عرضه صنایع دستی شهر نصف جهان در دو طبقه پیرامون میدان واقع شده‌است.

بسیاری از سیاحان و جهانگردانی که در زمان‌های گذشته به توصیف شهر اصفهان پرداخته‌اند از شکوه و عظمت میدان نقش جهان بسیار سخن گفته‌اند .

امروز هم میدان نقش جهان اصفهان به عنوان یکی از جاذبه های ارزشمند گردشگری اصفهان برای بازدید گردشگران داخلی وخارجی و محل عرضه سوغات اصفهان شامل صنایع دستی هنرمندان برجسته اصفهانی از جمله مینا، خاتم و قلمکار است.

میدان تاریخی نقش جهان ،بهمن 1313 با شماره 102در فهرست آثار ملی ایران قرارگرفت و اردیبهشت 1358 به شماره 115 از نخستین آثار ایرانی بود که به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۹۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، آیت الله معلمی در آئین عزاداری و دسته روی سالروز شهادت بنیانگذار فقه جعفری و مکتب تشیع حضرت امام صادق (ع) گفت: همان طور که امام حسین (ع) با قیام و ایستادگی و مقاومت در برابر ظالمان برای همیشه تاریخ بشریت جاودانه شد، امام صادق (ع) با خدمات علمی و فرهنگی و دینی در برابر انحرافات فکری و فرهنگی دوران سلطه بنی امیه خدمات جاودانه به جوامع دینی و اسلامی کرده است.

امام جمعه قائم شهر افزود: امام صادق (ع) بعد از حاکمیت و سلطه بنی امیه بر جامعه اسلامی و دینی برای گشودن باب فرهنگی و قرآنی چه در مسائل اعتقادی و عملی تلاش‌ها و خدمات فوق العاده به جهان اسلام داشته است.

آیت الله معلمی با اشاره به نقش بسیار مهم امام ششم شیعیان برای حفظ اسلام و اهل بیت (ع) گفت: حقیقتا امام صادق (ع) آثار رسول الله را حفظ و برای آیندگان به امانت گذاشته است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، سالروز شهادت امام صادق (ع) را برای همه پیروان و شیعیان مکتب اهل بیت (ع) روز بسیار مهم و بزرگی دانست و افزود: باید ارزش‌های گذشته را قدر بدانیم و با استفاده از این فرصت ها، توجهات را به مکتب امام صادق (ع) که مکتب اسلام و قرآن و عترت پیامبراعظم (ص) است بیشتر کنیم.

دیگر خبرها

  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است
  • بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود
  • بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود / ۵ باند فرودگاهی برای جابجایی ۲۶۰ میلیون مسافر
  • احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان
  • آمریکا بزرگترین طاغوت جهان است