Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:46:14 GMT

مدرسه کانکسی روستایی که پس از 12 سال برچیده می شود

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۶۰۰۸۳

مدرسه کانکسی روستایی که پس از 12 سال برچیده می شود

اهواز - ایرنا - کمبود امکانات آموزشی در روستاهای حاشیه شهرستان کارون و نیز تحصیل دانش آموزان در مدارس کانکسی که برخی آنها در کنار شرکت های بزرگ اقتصادی قرار دارند، موجب بازماندن برخی دانش آموزان از تحصیل و یا مهاجرت آنها به شهرها شده که توجه بیشتر مسئولان را در این زمینه می طلبد.

مسئولیت اجتماعی حلقه مفقوده شرکت های بزرگ اقتصادی خوزستان است که در صورت تعهد و پایبندی به آن ، گامی در جهت تحقق توسعه پایدار در خوزستان برداشته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئولیت اجتماعی شرکت ها سرفصل مهمی است که تا چندین دهه پیش ، این شرکت ها توجه کافی به آن نداشتند اما امروزه جزو مباحث ارزیابی مسائل اجتماعی و همچنین تاثیرات اجتماعی عنوان می شود.
محرومیت در مجاورت پروژه های بزرگ نفتی و گازی و همچنین نبود امکانات روستاهای همجوار با فعالیت های فولادی یا نیشکر ، در جای جای خوزستان به چشم می خورد که سبب بر باد رفتن سرمایه های اجتماعی ، مهاجرت مردم و افزایش حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی شده است.
هر چند تلاش شرکت هایی همچون نفت ، نیشکر ، فولاد و ... در سال های اخیر در راستای پایبندی به تعهدات اجتماعی دیده می شود اما با توجه به حجم وسیع محرومیت ها و ضرورت افزایش خدمات چنین شرکت هایی در راستای محرومیت زدایی ، باید دو چندان شود.

*محرومیت در حاشیه دکل های نفتی
روستای مبارکه سه در 25 کیلومتری اهواز و از توابع شهرستان کارون، در مجاورت لوله های نفت و گاز و در کنار طرح های توسعه نیشکر ، نمونه کوچکی از بی توجهی به مسئولیت های اجتماعی است که باعث شده غبار محرومیت در جای جای این روستا نمایان شود و در فقدان امکانات رفاهی و حتی آموزشی ، مهاجرت اهالی روستا به شهرها تسریع شود.
تنها مدرسه روستای مبارکه سه، سالیان سال است که به دلیل فرسودگی حتی قابل استفاده برای انبار نیست و ترک های دیوار و فرو ریختن بخشی از سقف، باعث شده 12 سال دانش آموزان این روستا در کانکس هایی تحصیل کنند که این کانکس ها نیز در گذر زمان و وعده مسئولان برای ساخت مدرسه ، فرسوده و از رده خارج شده است.
یکی از اهالی روستای مبارکه سه به خبرنگار ایرنا گفت: روستای ما مدرسه مجزا برای مقاطع تحصیلی ندارد و فرزندان ما مجبورند برای تحصیل به روستاهای همجوار یا به کوت عبدا... بروند.
محمد سادات حسینی افزود: برخی دانش آموزان این روستا پس از یکی دو مقطع تحصیلی به دلیل دوری مسیر تا مدرسه، ترک تحصیل کرده اند.
وی در ادامه از مسئولان درخواست رسیدگی به اوضاع آموزشی این منطقه کرد و ادامه داد: مسئولان شهرستان کارون بارها به این روستا آمده اند ولی متاسفانه هیچ اقدامی برای احداث مدرسه آجری نشده و امسال پس از چندین سال بی مدرسه ای و داشتن مدرسه کانکسی، شرکت نیشکر اقدام به ساخت مدرسه کرده است.
یکی دیگر از اهالی این روستا که هر روز دختر دانش آموز خود را برای تحصیل به دبیرستانی در کوت عبدا... می برد به خبرنگار ایرنا گفت : فاطمه در مدرسه کانکسی درس خوانده و اکنون با گذشت 10سال و به پیشنهاد فامیل،برای ادامه تحصیل او را هر روز صبح به کوت عبدا...می برم تا درس بخواند.
سید محمد علی موسوی افزود:درس خواندن برای دختران روستاهای حاشیه شهرستان کارون سخت است و خیلی از روستایی ها به دلیل مشکل تردد به شهر، مانع از ادامه تحصیل فرزند خود می شوند.
وی ادامه داد :درس خواندن در مدرسه کانکسی و در کلاس فلزی با توجه به گرمای هوای خوزستان سخت و دشوار است و این شکل درس خواندن استعداد دانش آموزان را کور می کند.
وی گفت: آموزش و پرورش شهرستان کارون در خیلی از روستاهای حاشیه جاده آبادان مدرسه ساخته است ولی باز هم به دلیل فاصله دور بین روستاها نیاز بیشتری به ساخت مدرسه داریم تا مشکل تردد دانش آموزان برطرف شود.

* کمبود مدرسه و امکانات تحصیلی در روستاهای شهرستان کارون
مدیر آموزش و پرورش شهرستان کارون به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان روستای مبارکه سه را دلیل نداشتن مدرسه تاکنون عنوان کرد و گفت:روستای مبارکه سه پیش از اینکه شهرستان کارون از اهواز جدا شود مدرسه کانکسی داشت.
عزیر مزرعه افزود: با تشکیل شهرستان کارون در سال 91 و جدا شدن از اهواز، آموزش و پرورش کارون با کمک خیرین مدرسه ساز و اداره نوسازی توسعه و تجهیز مدارس اقدام به ساخت مدرسه در روستاهای حاشیه این شهرستان کرده است.
وی ادامه داد:ساخت مدرسه در روستاها به تعداد دانش آموزان بستگی دارد که به دلیل سیستمی بودن درخواست معلم و ساخت مدرسه و تعداد کم دانش آموز در این روستا تاکنون اقدام به ساخت مدرسه نشده است.
وی ساخت مدرسه در روستای مبارکه سه را با همت شرکت توسعه نیشکر دعبل خزاعی عنوان کرد و گفت: احداث مدرسه سه کلاسه روستای مبارکه سه، و مدرسه سه کلاسه روستای خضیریات شهرستان کارون از اقداماتی است که امسال در این شهرستان آغاز شد که پیش بینی می شود تا سال تحصیلی 98-97 این مدارس به بهره برداری برسند.
مدیر آموزش و پرورش کارون بیان کرد: در روستای حنیطه یک دبستان توسط شرکت حفاری و یک دبیرستان در منطقه درویشیه و هنرستان 10کلاسه درروستای سویسه احداث شده که مهر امسال به بهره برداری می رسند.
مزرعه اظهارکرد: سال تحصیلی جاری حدود 33 هزار دانش آموز در شهرستان کارون به مدرسه می روند که نسبت به سال تحصیلی گذشته حدود سه هزار نفر افزایش داشته است؛ از این تعداد چهار هزار نفر پیش دبستانی هستند که نشان دهنده استقبال خوب این مقطع آموزشی درکارون است.
وی ادامه داد: در سال تحصیلی 97-96 حدود 50 معلم به آموزش و پرورش کارون اضافه شده و بیش از 95 درصد دانش آموزان این شهرستان امسال به کلاس درس رفته اند، اما با توجه به کمبود معلم هنوز مدارسی وجود دارد که نیاز به معلم دارند که در تلاشیم در کوتاه ترین زمان ممکن این کمبود جبران شود.
دهیار روستای مبارکه سه نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرسودگی کانکس ها با گذر زمان گفت: وقتی کانکس ها را برای تحصیل دانش آموزان به روستا آوردند مسئولان وقت وعده دادند که سال بعد در این روستا مدرسه ساخته می شود اما از آن زمان تاکنون 12 سال گذشته و دانش آموزان روستای مبارکه سه کارون ، در کانکس هایی درس می خوانند که دیگر فرسوده شده و قابل استفاده نیست.
مجید باوی ادامه داد: با پیگیری فرماندارکارون،بخشدار، آموزش و پرورش شهرستان کارون و نیز شرکت توسعه نیشکر، 2 ماه پیش کلنگ ساخت نخستین مدرسه در این روستا به زمین زده شد و پیش بینی می شود تا چند ماه دیگر آماده بهره برداری شود.
وی گفت: 20 دانش آموز در 6 مقطع ، در این روستا تحصیل می کنند اما به دلیل نبود امکانات آموزشی ، کمبود مدرسه و معلم، خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان از روستا مهاجرت می کنند و بعضی از خانواده ها نیز مانع از ادامه تحصیل فرزندانشان می شوند.
دهیار روستای مبارکه سه افزود: وضعیت مدرسه روستای مبارکه سه، تاسف بار است و فقط یک معلم در این روستا تدریس می کند. با توجه به وجود 6مقطع تحصیلی در یک کلاس سرانه هر مقطع تحصیلی 15 دقیقه می شود. و 15 دقیقه آموزش برای دانش آموزان هر مقطع با توجه به دو زبانه بودن آنها کافی نیست و با چنین روندی نمی توان به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چشم دوخت.
باوی گفت: شرکت های نفتی هیچ خدماتی ارائه نمی دهد و حتی در راه مدرسه سازی هیچ همکاری نمی کنند. شرکت توسعه نیشکر نیز پس از 12 سال تحصیل دانش آموزان در کانکس اقدام به ساخت دبستان شهید محلاتی کرده که قدم مثبتی در زمینه فرهنگی این منطقه است.
مدرسه سه کلاسه شهید محلاتی به همت واحد دعبل خزایی شرکت توسعه نیشکر و پیگیری مسئولان محلی در حال ساخت است.
مدیر روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان نیز در گفت وگو با خبرنگارایرنا اظهار کرد: این شرکت امسال اقدام به ساخت همزمان سه مدرسه در حاشیه شهرستان کارون کرده است.
حسین محمدزاده از افتتاح مدارس روستایی شهرستان کارون در 2 ماهه آینده گفت و ادامه داد: احداث مدرسه 12 کلاسه در شادگان با 30 میلیارد ریال توسط شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی، مدرسه سه کلاسه در روستای مبارکه سه کارون و مدرسه سه کلاسه در روستای خضیریات شهرستان کارون توسط شرکت کشت و صنعت دعبل خزایی از جمله اقدامات این شرکت و اهمیت مسائل آموزشی در استان است.
توجه به زمینه های آموزشی توسط شرکت های بزرگ اقتصادی از جمله نفت ، فولاد ، پتروشیمی و نیشکر به مسئولیت های اجتماعی، و گام برداشتن در مسیر آموزش وپرورش ، می تواند در آینده ای نزدیک خوزستان را از وضعیت نامناسب آموزشی رهایی بخشد.
7165/ 6037
گزارش از: حمید رضا ترابی فرد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۰۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون

در دولت قبل اکثر توسعه‌ها به دست شرکت‌های خارجی انجام می‌شد و بعضا نیمه‌کاره رها کردند و رفتند. در دولت سیزدهم تمام میادین مشترک غرب کارون که در مرحله توسعه هستند توسط شرکت‌های داخلی در حال انجام و این یک افتخار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، عبدالله عذاری اهوازی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در نشست اختصاصی با تسنیم اهواز اظهار داشت: شرکت اروندان ماهیت تولیدی و توسعه ای در بحث  نفت و گاز دارد که حدود جغرافیایی آن از شهرستان های بستان، هویزه،  سوسنگرد، دارخوین،  خرمشهر ، مینو شهر و اروندکنار است. در حقیقت این شرکت نفتی محدوده کل غرب کارون را احاطه کرده است.

وی افزود: از لحاظ میادین نفتی، 86درصد میادین مشترک نفتی کشور در غرب کارون قرار دارد.

عذاری اهوازی گفت: بزرگترین میدان مشترک ایران، میدان آزادگان در این منطقه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان داشت: در حال حاضر ما از این میادین مشترک که به توسعه رسیده اند از قبیل میدان آزادگان، یاران ، یادآوران و سهراب را داریم. 

میادانی که غیر مشترک هستند مانند سپهر، جفیر و میدان دارخوین است که این میادین به بهره بردای رسیده اند و در حال توسعه فازهای بعدی هستند.

وی گفت: در کنار این میادین توسعه یافته، میادینی داریم که هنوز به توسعه نرسیده اند از قبیل میادین سوسنگرد، بندکرخه، میدان خرمشهر و مینو و اروند. برای توسعه و بهره برداری این میادین در حال حاضر شرکت ملی نفت برنامه ریزی دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اقدامات مهم دولت سیزدهم در توسعه میادین نفتی گفت: حرکتهای مهمی در دولت سیزدهم انجام شده است،‌ یکی از راهبردهای مهم در این دولت اعتماد و اطمینان به نیروهای بومی و ایرانی بود و با اتکا به نیروهای بومی، توسعه میادین را به دست شرکت های ایرانی واگذار کرده است.

عذازی اهوازی گفت: در دولت قبل اکثر توسعه ها به دست شرکت های خارجی انجام می شد و بعضا نیمه‌کاره کار را رها کردند و رفتند در حالی  که در دولت سیزدهم تمام میادین  مشترک غرب کارون که در حال حاضر در مرحله توسعه هستند توسط  شرکت های داخلی در حال انجام هستند و این یک افتخار است.

وی گفت:  اعتماد به جوانان ایرانی، در میدان سپهر, جفیر در سال 1402 بود که توسعه یافت و با استخراج 40 هزار بشکه  در روز به بهره برداری رسید.

این مقام مسئول با اشاره به موضوع تولید گفت: بحث تولید و نگهداشت آن وظیفه شرکت نفت و گاز اروندان منهای توسعه است. ما در درجه اول باید همان میزان نفتی که در ابتدا به تولید رسیده است بتوانیم آن را نگهداری کنیم. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه های توسعه در موضوع چاه های جدید را دارد گفت: در دارخوین برنامه بسیار وسیعی برای توسعه میدان دارد و شروع به حفر چاه های جدید شده و  قراردادهای این توسعه نوشته شده است.

عذرای اهوازی گفت: در حال حاضر آخرین اقدامی که  شده در غرب کارون با ظرفیت 450 هزار بشکه نفت در روز تولید داریم.

وی با اشاره به توسعه میدان آزادگان که بزرگترین میدان نفتی ایران است، گفت: در دولت قبل ظرفیت ما تولید 84 هزار بشکه نفت در روز بود که ما اکنون با اقدامات خوب شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم  30 درصد بالاتر از این رقم را در حال تولید هستیم. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان همچنین بیان داشت: در دولت سیزدهم 60 چاه را حفر کردیم و 40 چاه دیگر را برای سال جاری برنامه ریزی کردیم که به بهره‌برداری برسانیم. با این 60 چاه حفاری در میدان آزادگان در حال حاضر ظرفیت تولید ما حدود 200 هزار بشکه نفت است. 

وی با اشاره به توجه و برنامه ریزی کاربردی دولت سیزدهم در توسعه میادین گفت: این میدان در دولت قبل در طی هشت سال کمتر از همین مقدار بود ولی ما در دولت سیزدهم در طی دو سال بیش از چندین سال قبل را با برنامه های شرکت ملی نفت ایران انجام دادیم و به تولید سرعت داده ایم.

عذاری اهوازی بیان داشت: شرکت نفت و گاز اروندان تمام برنامه های شرکت ملی نفت برای تولید نفت را در سال 1402  به سرانجام رساند و محقق کرد و یکی از شرکت های موفق در این زمینه بوده که قطعا این موفقیت ها ثمره تلاش و جهاد بی وقفه همه پرسنل و کارکنان است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به گازهای همراه نفت گفت: سیاست ما در توسعه میادین توسعه منطقه و حفظ محیط زیست به عنوان یک سرمایه عمومی و ماندگار است و برای همین منظور کارخانه NGL 3200  با سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس  در سال1402 راه اندازی شد.

وی گفت: فاز اول این کارخانه با ظرفیت 250 میلیون فوت مکعب گاز شروع به فعالیت کرده است. گازهای همراه میدان آزادگان شمالی و یادآوران در حدود110 میلیون فوت مکعب در حال حاضر این گازها به این کارخانه برای فرآورش و استفاده به عنوان گاز شهری و فرآورده های پتروشیمی‌ها و خوراک آنها ارسال می شود. 

عذاری اهوازی درباره محصولات تولیدی از این گازهای همراه گفت: این اقدامات انجام شده باعث شده گاز متان تولید بشود. گاز متان عملا مصرف گاز خانگی است و برای جبران ناترازی گاز کشور استفاده و به خط سراسری ششم ارسال می شود. 

وی بیان داشت: در آزادگان شمالی قبلا روزانه حدود 28 میلیون فوت مکعب گاز ارسال می کردیم که از طریق تعمیر، اصلاح و راه اندازی یک کمپرسور با استفاده از نیروهای توانمند داخلی و کارکنان این شرکت، که از زمان ساخت کارخانه آزادگان شمالی توسط شرکت های چینی بلا استفاده بوده، توانستیم یک حجم بالای گاز را فرآورش کنیم و از سوزاندن آن که موجب آلودگی هوا هم می‌شد از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری کنیم.

وی درباره جزییات این حرکت ماندگار گفت: این تعمیر کمپرسور از سوی نیروهای ما در شرکت نفت و گاز اروندان  با 750 نفر روز انجام شده است که توانستیم حدود پنج میلیون فوت دیگر اضافه کنیم و به 32 میلیون فوت مکعب گاز برسانیم.

عذاری اهوازی گفت: ما با افتخار اعلام می کنیم تا یکماه دیگر در میادین آزادگان شمالی، فلری برای سوزندان گاز نداشته باشیم و همه گازهایی که روزانه سوزانده می‌شد، تبدیل به فرآورده شود و این همان‌ اجرای زنجیره ارزش نفت و گاز است که از گازهایی که سالها سوزانده می‌شد اکنون تبدیل به یک‌ محصول استراتژیک و خوراک اولیه پتروشیمی ها کرده ایم و از هدر رفت میلیونها دلار سرمایه ملی جلوگیری کردیم. 

وی در پایان بیان داشت: یک قرارداد دیگر با هلدینگ خلیج فارس به ارزش 73 میلیون دلار در راستای ارسال گازهای مشعل منطقه دارخوین و کارخانه غرب کارون در جفیر که حدود 150 میلیون فوت مکعب است، منعقد شد و عملا شرکت نفت اروندان تا پایان سال 1404 با انجام این قرارداد دیگر گازی برای سوزاندن نخواهد داشت.
انتهای پیام/341

دیگر خبرها

  • کمک ۲۳۰ میلیارد ریالی خیرین برای مدرسه سازی در گناباد
  • مدارس کانکسی در زنجان به حداقل ممکن رسیده است
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه
  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • گرگان ۹۰ هزار دانش آموز دارد /هزینه پروانه ساخت و ساز مانع مولدسازی
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند