Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: درآمدهاي حاصله از موادافيوني از منشأ افغانستان بيش از 65 ميليارد دلار در سال و پول در گردش جرائم سازمان يافته در جهان نيز تا يک هزار و 500 ميليارد دلار برآورد مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل ازستاد مبارزه با مواد مخدر؛ قائم مقام در نشست تخصصي «توسعه پايدار و اشتغالزايي در مناطق در معرض خطر» كه با حضور دستيار رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي، نمايندگان کشورهاي افغانستان، آلمان و مسئولاني از دفتر مقابله با جرم و موارد مخدر سازمان ملل متحد در هتل هماي تهران برگزار شد،‌ با اشاره به نقش تعيين‌کننده اين نشست در تحقق توسعه جايگزين در مناطق مرکزي کشور و مناطق مشابه در ساير نقاط جهان، اظهار کرد: توسعه جايگزين به موازات امحاي کشت و اقدامات مقابله‌اي يکي از ارکان رويکرد متوازن جامعه جهاني در کنترل مسئله جهاني مواد مخدر است كه در اسناد مختلف سازمان ملل و همچنين در سي‌امين نشست ويژه مجمع عمومي سازمان ملل در سال 2016 بر ضرورت اجراي آن با هدف حذف و كاهش چشمگير كشت و توليد مواد تاكيد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: توسعه جايگزين به‌عنوان بخشي از اهداف توسعه پايدار به استثناي چند منطقه محدود به سبب چالش‌هاي عديده امكان اجرا نيافته و نتوانسته است در مبارزه با مواد مخدر موثر باشد از آن جمله مي‌توان به عواملي از قبيل ناامني، بي‌ثباتي سياسي، فساد، فقر، بيكاري، تروريسم، افراطي‌گري، حاشيه‌نشيني، توسعه‌نيافتگي اقتصادي و ساير جرايم سازمان‌يافته فراملي در كشورهايي كه كشت و توليد صورت‌مي‌گيرد و دخالت‌ مافياي بين‌المللي در بازار گسترده مصرف خصوصاً كشورهاي توسعه‌يافته است.
قائم مقام دبيركل ستاد گفت: يکي از عواملي که هر برنامه توسعه مبارزه با مواد مخدر را از دستيابي به اهداف مورد نظر ناکام مي‌گذارد، درآمد سالانه ناشي از مواد غيرقانوني است، به طوري که درآمدهاي حاصله از مواد افيوني از منشاء افغانستان بيش از 65 ميليارد دلار در سال و پول در گردش جرائم سازمان يافته در جهان نيز تا يک هزار و 500 ميليارد دلار برآورد مي‌شود که به مراتب بيش از بودجه برخي از کشورهاي در حال توسعه و حتي توسعه‌يافته است.
مويدي‌فرد ادامه داد: چالش‌هاي فراروي برنامه‌هاي توسعه‌اي همواره جمهوري اسلامي ايران را که در مسير ترانزيت از منشاء افغانستان (عمده‌ترين توليد‌کننده غيرقانوني مواد افيوني در جهان) و اروپا که به عنوان بازار اصلي و مقصد نهايي قاچاقچيان قرار دارد را در معرض خسارات گسترده و لطمه‌هاي جبران‌ناپذير انساني قرار مي‌دهد.
وي افزود: اين وضعيت، بخش قابل توجهي از بودجه توسعه‌اي جمهوري اسلامي ايران را که بايد براي توسعه پايدار کشور هزينه شود، به سوي مقابله با ورود، ترانزيت مواد افيوني و جرائم امنيتي مرتبط با آن مي‌کشاند.
قائم مقام دبيرکل ستاد بيان داشت: جمهوري اسلامي ايران با الهام از آموزه‌هاي ديني و رعايت كنوانسيون‌ها و تعهدات بين‌المللي، استراتژي متوازني را براي مبارزه فراگير با مساله مواد مخدر اتخاذ و با تلاشي خستگي‌ناپذير اقدامات متعددي را در سطوح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي در دستور كار خود قرار داده است.
مويدي همچنين عنوان کرد: اگرچه مرزهاي شرقي کشور ايران از جانب مسائل مرتبط با قاچاق مواد مخدر و جرايم سازمان يافته تروريستي در خطر است اما مناطق مرزي ايران يکي از امن‌ترين مناطق مرزي در منطقه هستند که شاهد اين ادعا عبور و مرور روزانه حدود 2000 کاميون با محموله ترانزيتي است.
وي در ادامه عنوان کرد: مبادلات اقتصادي ايران و افغانستان بيش از سه ميليارد دلار در شش ماهه اول سال جاري است که مستقيما از طريق راه‌هاي زميني صورت مي‌گيرد.
قائم مقام دبيركل ستاد بيان داشت: اگرچه اساس مبارزه با مواد مخدر را برنامه‌هاي توسعه اقتصادي تشکيل مي‌دهد اما اين برنامه‌ها بدون توسعه برنامه‌هاي اجتماعي و بهداشتي ميسر نيست. به همين دليل جمهوري اسلامي ايران برنامه‌هاي کاهش تقاضا شامل پيشگيري، درمان، بازتواني، اشتغال بهبود يافتگان، جلب مشارکت سازمان‌هاي مردم نهاد را که در صورت تحقق کامل آن قاچاقچيان را از طمع به جامعه جوان ايران مأيوس مي‌کند، همپاي برنامه‌هاي کاهش عرضه، همکاري‌هاي بين‌المللي و مقابله با پول شويي ناشي از مواد مخدر را پيش مي‌برد.
مويدي در ادامه به نقش تعيين کننده ايران در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش دفتر UNODC حدود 75 درصد کشفيات جهاني ترياک، 61 درصد کشفيات جهاني مورفين و 17 درصد کشفيات جهاني هروئين توسط ايران صورت مي‌گيرد.
وي همچنين بر اهميت و اولويت ايران بر همکاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در برنامه‌هاي مقابله مسئله جهاني مواد مخدر تاکيد کرد و گفت: ايران بر اين باور است که همکاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي يکي از اساسي‌ترين پايه‌هاي مبارزه با مواد مخدر و جرايم مرتبط با آن است و در همين راستا ايران در راستاي پايبندي به تعهدات بين‌المللي و در اجراي اصل مسئوليت مشترک، با دولت جمهوري اسلامي افغانستان در مورد اجراي برنامه توسعه جايگزين به صورت پايلوت در يکي از استان‌هاي مرزي دو کشور توافق کرده است که با تامين امنيت اين پروژه اجرا مي‌شود.
به گفته مويدي، عدم ايفاي اصل مسئوليت مشترک از سوي کشورهاي توسعه يافته به مناطق کمتر توسعه يافته و خودداري از مشارکت در طرح‌هاي کلان و ريشه‌اي در توسعه پايدار منطقه از چالش‌ها و مشکلات اين مسير است.
قائم مقام دبيركل ستاد گفت: دوام و قوام مافياي جهاني مبارزه با مواد مخدر که ناشي از عدم کارايي برنامه‌هاي مبارزه با مواد مخدر جامعه جهاني است نيز از ديگر مشکلات و چالش‌هاي اين مسير است.
به گفته مويدي، پيوند مواد مخدر با ساير جرايم از جمله شرارت و ناامني و تروريست‌ها جهت بهره‌مندي از عوايد ناشي از قاچاق مواد مخدر که در واقع با طرح‌هاي توسعه‌اي کشورها نيز مقابله مي‌کند از ديگر مشکلات و چالش‌هاي اين مسير است.وي تاکيد کرد: توقف کشت و توليد که وجه مشترک اهداف نشست‌هاي ويژه مجمع عمومي سازمان ملل است بدون حمايت جهاني محقق نخواهد شد. به همين ترتيب جامعه جهاني بايد با اتخاذ تصميمات اثربخش و بر اساس اصل مسئوليت مشترک از برنامه‌هاي توسعه‌اي و معيشت جايگزين در افغانستان و کشورهاي همجوار آن به عنوان اولويت اول براي مبارزه با معضل کشت و توليد در آن کشور و مبارزه با مواد مخدر به طور کلي حمايت کند.
اين مقام مسئول در ستاد افزود: اگر هدف چنين طرح‌هايي مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر باشد بايد به موضوع توسعه پايدار در مناطق مرزي به عنوان بخشي از برنامه همه جانبه مبارزه با مواد مخدر نگاه کنيم به طوريکه مبارزه بايد از سر مزرعه تا درب مراکز معتبر جهاني مالي گسترش يابد.
مويدي در پايان گفت: حمايت از برنامه‌هاي کاهش عرضه از امحاء کشت در مبدأ، تصويب قوانين و تشديد اقدامات مقابله‌اي تا برنامه‌هاي کاهش تقاضا خصوصا برنامه‌هاي درمان، بازتواني، ارتقاء همکاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و مقابله با پول شويي بايد به عنوان جزء لاينفک تمامي برنامه‌هاي جهاني مبارزه با مواد مخدر از جمله برنامه‌هاي توسعه‌اي قرار گيرد.
توسعه پايدار به بهبود روند مبارزه با مواد مخدر كمك مي‌كند
شهيندخت مولاوردي دستيار ويژه رئيس جمهور در امور حقوق شهروندي نيز در اين نشست اظهار کرد: توسعه پايدار مفهوم پيچيده‌اي است که به پايداري توسعه در جنبه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي مي‌پردازد.
وي در ادامه با اشاره به توسعه پايدار روستايي گفت: بايد تمرکز زيادي به روستاييان، مناطق روستايي و بازارچه‌هاي مرزي داشته باشيم. زيرا اين کار مي‌تواند سطح رفاه و معيشت مناطق روستايي را بالا ببرد.
دستيار ويژه رئيس جمهور در امور حقوق شهروندي با اشاره به نقش مردم در توسعه پايدار روستايي تصريح کرد: گسترش مشارکت مردم و توانمند کردن آنان در تصميم گيري‌ها مي‌تواند موجب ارتقاء توسعه پايدار روستايي شود.
مولاوردي ادامه داد: همه برنامه‌هاي توسعه‌اي براي بهره‌مندي مردم است و در اين زمينه بايد گفت: اين توسعه با مردم و براي حرکت در اين مسير انجام مي‌شود.
وي در پايان گفت: به علت شدت بحران‌هاي زيست محيطي و استفاده نامناسب از ظرفيت‌هاي زيست محيطي نيازمند توسعه اقتصادي بر اساس محيط زيست و توسعه اقتصاد سبز هستيم و به همين دليل مي‌کوشيم ظرفيت‌هاي گردشگري اين بخش را ارتقاء دهيم.
مسئله قاچاق مواد مخدر و سوء مصرف به بحث جدي در منطقه خاورميانه تبديل شده است
دوروتا برژسکي رئيس بخش حقوقي سفارت جمهوري فدرال آلمان در تهران گفت: در حال حاضر بحث قاچاق مواد مخدر و سوء مصرف مواد به بحث جدي در منطقه خاورميانه تبديل شده به طوريکه اقتصاد افغانستان را تحت تاثير قرار داده است.
وي افزود: مواد مخدر تاثيرات منفي در طول مسير قاچاق و ترانزيت در کشورها مي‌گذارد اما اين امر تجارتي سودآور است.
برژسکي بيان كرد: در امر مبارزه با مواد مخدر بايد موضوعات کليدي و حياتي همچون، آموزش، زنان، انعطاف و تاب‌آوري محيط خانواده و ... را مد نظر قرار دهيم.
وي افزود: جرايم مرتبط با مواد مخدر هم مسائل خاص خود را دارد که نيازمند اقدامات انساني و جامع در اين زمينه هستيم.
حدود 50 درصد کشت ترياک افغانستان در ايالت «نيمروز» صورت مي‌گيرد
الکساندر اشميت رئيس بخش منطقه‌اي اروپا، آسياي غربي، مرکزي و اروپاي جنوب شرقي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وين و همچنين نماينده موقت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ايران نيز در اين نشست گفت: در اين همايش به دنبال آن هستيم که بتوانيم به پيشنهادات ملموس برسيم يعني پيشنهاداتي که فقط روي کاغذ نبوده بلکه قابل اجرا هستند.
وي با بيان اينكه کشت ترياک در افغانستان در سال 2016 در مقايسه با سال 2015 رشد 10 درصدي داشته است، گفت: اين مشکل بزرگي هم براي افغانستان و هم کشورهاي مجاور آن است ،پس براي رسيدن به توسعه پايدار بايد بتوانيم اين مسئله را از بين ببريم.
نماينده موقت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ايران با تاكيد بر اينكه حدود 50 درصد کشت ترياک افغانستان در ايالت «نيمروز» صورت مي‌گيرد، اقتصاد ترياک در افغانستان را سرسام آور خواند و افزود: در حال حاضر 28 ميليارد دلار فقط درآمد فروش هرئين افغانستان است که اين رقم از توليد ناخالص داخلي (GDP) افغانستان هم بيشتر است.
اشميت گفت: بايد طرح‌هايي نامتوازن باشد تا بتوانيم پاسخگوي اين مسائل باشيم. به همين دليل در اين نشست مسائل عملياتي مد نظر است زيرا همه اعضاي اين جلسه معتقدند که بايد با مواد مخدر مبارزه کنيم و بايد طبق برنامه پيش برويم.
وي در ادامه با بيان اينکه سازمان ملل در سال 2016 اعلام کرد که مسائل مواد مخدر بسيار مهم هستند و بايد به آنها توجه شود، بيان كرد: يک کشور نمي‌تواند به تنهايي از پس مسائل مربوط به مواد مخدر درآيد و بايد اقدامات فرامرزي در اين زمينه صورت گيرد و اين جلسه نيز براي ايجاد همين همکاري‌هاي فرامرزي برگزار شده است.
گفتني است در اين نشست دو روزه قرار است موضوعات مرتبط با مبارزه جهاني با مواد مخدر، در حوزه‌هاي توسعه و پايدار و اشتغال‌زايي مورد مطالعات کارشناسي قرار گيرد و راهکارهاي مناسب تبادل شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه، دستگیری ۱۰ نفر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک با تلاش مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سردار مهدی حاجیان امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان پس از اطلاع از اینکه اعضای ۲ باند توزیع مواد مخدر قصد انتقال محموله‌هایی را به کرمانشاه دارند، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قراردادند.

وی افزود: مأموران با انجام کارهای اطلاعاتی و در تحقیقات گسترده خود موفق به شناسایی ۴ دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان ۲ باند مواد مخدر شده و آن‌ها را در عملیات‌هایی جداگانه توقیف کردند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در بازرسی‌های انجام‌گرفته از خودروهای توقیفی، مجموعاً ۱۶۳ کیلوگرم تریاک کشف شد.

وی همچنین از دستگیری ۱۰ عضو باندهای قاچاق مواد مخدر خبر داد و گفت: افراد دستگیرشده پس از تشکیل پرونده برای صدور احکام لازم تحویل مراجع قضائی شدند.

حاجیان در پایان مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر را از مهم‌ترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه عنوان کرد.

کد خبر 748518

دیگر خبرها

  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان مکشوفه
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه