Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-04@23:24:23 GMT

ای ماه بی قرینه یا عباس یا عباس ...

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۶۲۶۱۷

در پنجمین روز محرم ، مردم شاهرود ، با نوای نوحه ماندگار " ای ماه بی قرینه " در سوگ شهادت باب الحوایج حضرت ابالفضل (ع) فریاد یا عباس یا عباس سر دادند . به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سوگواری سنتی " یا عباس یا عباس " که در تکیه بازار شاهرود برگزار می‌شود، قدیمی‌ترین آیین عزاداری محرمی در شاهرود است.در این مراسم ویژه که از ساعت ۱۴ امروز آغاز شد و تا غروب آفتاب ادامه داشت ، مردم شاهرود بویژه جوانان، با حضور در تکیه بازار شاهرود، نوای "‌ای ماه بی قرینه آب آور سکینه" را سر می‌دهند و در سوگ شهادت حضرت ابالفضل (ع) " یا عباس یا عباس " می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوگواران همچنین با خواندن نوحه " عباس علمدار حسین " که از نوحه های قدیمی شاهرود است بر سر و سینه زدند .تکیه بازار شاهرود دارای دو بخش بالایی و پایینی است و همزمان با جوانان پر شور که در بخش پایینی یا عباس گویان عزاداری می کنند ، زنان نیز در طبقه بالا در سوگ شهادت سید الشهدا و یاران باوفایش سینه زنی می کنند .با غروب آفتاب ، سوگواران لبیک یا حسین گویان از تکیه بازار خارج شده و در مساجد نماز جماعت را اقامه می کنند و بار دیگر به سوگواری می پردازند .آیین سنتی یا عباس یا عباس شاهرود در فهرست آثار معنوی کشور هم به ثبت رسیده است .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۲۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بزرگ حجاج شاهرود

دریافت 44 MB

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با پیش از ظهر شنبه همایش بزرگ حجاج شاهرودی در سالن البرز شرقی برگزار شد. گزارش اختصاصی مهر را از این همایش مشاهده می‌کنید.

کد خبر 6096308

دیگر خبرها

  • جاده تندرستی شاهرود
  • عزاداری امام صادق(ع) در امامزاده آقاعلی عباس+فیلم
  • همایش بزرگ حجاج شاهرود
  • دانلود نوحه شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • مشاهده پلنگ در جوار شهر شاهرود
  • تشییع شهدای تازه تفحص شده همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) در اصفهان
  • غروب زیبا از فراز ییلاق سوباتان، رو به دریای خزر
  • تولید 90 تن گوشت مرغ در عباس آباد