Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تسلط اخير نيروهاي کرد بر يکي از مهم‌ترين تأسيسات گازي منطقه خاورميانه يعني تاسيسات کونيکو در نزديکي ديرالزورهشدار احتمالي رقابت بر منابع انرژي در شرق سوريه را افزايش مي‌دهد.
سرويس جهان مشرق - تحولات دير الزور پيچيدگي‌هاي جديدي در مناسبات ميان دمشق و نيروهاي دموکراتيک کرد ايجاد کرد. اين پيچيدگي‌ها در شرايطي است که تنش بين دو قدرت جهاني حاضر در عرصه درگيري‌هاي سوريه يعني مسکو و واشنگتن نيز افزايش پيدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تسلط اخير نيروهاي کرد بر يکي از مهم‌ترين تأسيسات گازي منطقه خاورميانه يعني تاسيسات کونيکو در نزديکي ديرالزورهشدار افزايش احتمالي رقابت بر منابع انرژي در شرق سوريه را افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين که هم‌زماني اين تحولات با اجراي انتخابات خودمختاري در مناطق مختلف کردنشين سوريه و انجام همه پرسي اقليم کردستان عراق نيز بر پيچيدگي اين عرصه افزوده است.
در ابتداي سال 2015 يک ديپلمات اروپايي در جلسه‌اي خصوصي در بيروت تأکيد کرد که هنوز شرايط سازش سياسي در سوريه فراهم نشده است. اين اظهارات غافلگيرکننده نبود و کسي از حاضران از اين اظهارات تعجب نکرد، اما مهم‌ترين موضوعي که در کلام اين ديپلمات اروپايي بود، اين بود که اين پرونده را با موضوع کردهاي سوريه مرتبط مي‌ساخت. او در اين رابطه گفت: تحولات اين پرونده را زير نظر داشته باشيد و هنگامي که از روند سياسي صحبتي شنيديد و ديديد که تمامي احزاب تأثيرگذار کرد در اين عرصه دعوت شدند، بدانيد که اين روند جدي و نزديک است.
در آن زمان فعاليت‌هاي نظامي يگان‌هاي کرد ، دفاعي بود. جنگ در منطقه عين العرب (کوباني) مدت کوتاهي بود که به پايان رسيده بود. ده ‌ماه بعد از اين اتفاقات بود که نيروهاي دموکراتيک سوريه تأسيس شد که ستون فقرات آنها يگان‌هاي کرد تشکيل مي‌دادند و بعدها اين نيروها به پياده ‌نظام ائتلاف بين‌المللي به رهبري واشنگتن تبديل ‌شدند.
در پايان جنگ عين العرب، مساحت تحت کنترل کردها حدود 12 هزار کيلومترمربع بود . اين مساحت هم‌زمان با اعلام تشکيل نيروهاي دموکراتيک سوريه به رقم 15 هزار کيلومتر مربع رسيد، اما در مارس گذشته اين رقم به نزديک 38 هزار کيلومتر مربع و در نيمه ماه جاري ميلادي به 43 هزار کيلومتر مربع رسيده است که حدود 23 درصد از اراضي سوريه را شامل مي‌شود.


يک منبع فرماندهي در نيروهاي دموکراتيک سوريه به روزنامه الاخبار اعلام کردند که حجم تسلط فعلي نيروهاي کرد به حدود 30% از اراضي سوريه رسيده است. مناسبات بين دمشق و نيروهاي کرد با نوسانات زيادي همراه بوده است ، اما امروز و در سايه ورود سريع نيروها به خط درگيري‌ها در ديرالزور و تحت تسلط گرفتن تأسيسات گازي کونيکو که اهميت قابل توجه اقتصادي و معنوي در اين درگيري‌ها دارد، اين تشنج وارد روند بي‌سابقه‌اي شده است.
اين در حالي بود که نيروهاي ارتش سوريه تا حد زيادي به اين تأسيسات نزديک بودند، و حتي برخي منابع از آغاز قريب‌الوقوع حمله ارتش به سمت اين منطقه خبر مي‌دادند. البته سخنگوي نيروهاي دموکراتيک سوريه اقدام اخير اين گروه را در راستاي به چالش کشيدن دمشق يا رقابت با پايتخت سوريه براي تسلط بر منابع انرژي ندانست. طلال سلو در اين زمينه به روزنامه الاخبار گفت: تاسيسات کونيکو جزو مناطقي بود که ما از حمله خود براي آزادسازي آن خبر داده بوديم. مناطق که در شرق فرات و بخشي از مناطق عاصفة الجزيره قرار دارد.
وي ادامه داد: هنگامي که ما حمله خود را آغاز کرديم، ارتش سوريه در غرب فرات بود و ما رقابتي با آنها نداريم. سخن‌گوي نيروهاي کرد بعيد دانست که تحولات ديرالزور به درگيري با ارتش سوريه منجر شود. وي در اين رابطه افزود: مواضع ما مشخص است ما با تشتيت نيروها در روند حذف تروريسم مخالف هستيم. به همين علت مي‌توان روند سياسي براي بررسي آينده سوريه را آغاز کرد. سلو وجود هر نوع تنشي در اين رابطه در شرايط کنوني را رد کرده و افزود: ما به صورت مستمر بر حقانيت موجوديت خود در ميز مذاکرات تأکيد کرده‌ايم ، اما تاکنون چيزي در اين عرصه محقق نشده است. ما با تروريسم مبارزه مي‌کنيم و شايستگي بيشتري براي حضور در ميز مذاکرات داريم.
طلال سلو در اين رابطه افزود: ما قصدي براي تحويل دادن تأسيسات گازي مذکور به دمشق نداريم، ما هيچ‌يک از مناطقي که آزادسازي کرده‌ايم را به طرف ديگري واگذار نمي‌کنيم، پس چرا بايد در رابطه با تأسيسات مذکور اين کار را انجام دهيم. وي افزود: ما اداره تمامي مناطق آزاد شده را به عرصه‌هاي مدني واگذار مي‌کنيم. امروز شوراي غير نظامي ديرالزور تاسيس شد و اين تاسيسات نيز در زمره ديگر مناطق آزاد شده به اين شورا واگذار خواهد شد. در ابعاد نظامي نيز اين منطقه را به شوراي نظامي دير الزور واگذار مي کنيم که طبعا تحت حاکميت مديريت خودمختار قرار خواهد داشت.

تاکنون دمشق واکنش رسمي به اين تحولات از خود نشان نداده است. يک منبع ديپلماتيک در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار ترجيح داده که در اين رابطه وارد سخن نشود، او گفت که تمامي مسائل مربوط به تحولات نظامي معمولاً به شکل برنامه‌ريزي شده از زبان سخن‌گوي نظامي يا از طريق بيانيه‌هاي رسمي منتشر مي‌شود.
هم‌زماني تسلط نيروهاي کرد بر تاسيسات گازي کونيکو و اجراي انتخابات در مناطق تحت سلطه اين نيروها باعث افزايش پيچيدگي اوضاع شده است. در حالي که دمشق مدتي پيش اين انتخابات را يک شوخي قلمداد کرده بود ، اما نيروهاي کرد اصرار دارند که آن را يک واقعيت توصيف‌ کنند.
يک منبع عالي‌رتبه سوري در اين رابطه گفت که تعامل شتابزده با حوادث، موضوعي است که خيلي‌ها اصرار به ورود به آن دارند. وي تحولات مربوط به چند سال پيش را يادآور شد و گفت که همه گروه‌ها روي سقوط دمشق به دست عناصر تروريستي حساب کرده بودند. اما الان بيايند و نظر خود را بدهند. الاخبار در رابطه با اينکه آيا اين اظهارات يک تهديد براي نيروهاي دموکراتيک کرد به شمار مي‌رود يا نه ، سوال کرد؛ اما منبع مذکور به اين موضوع اکتفا کرد: ما از چند سال پيش براي حفظ وحدت و استقلال سوريه وارد يک جنگ طولاني مدت شده ايم و اين جنگ جز با تحقق اين دو هدف مقدس متوقف نخواهد شد.


شايد انجام انتخابات در ظاهر اتفاقي کوچک به نظر برسد. چرا که بيشتر شبيه به انتخاب اعضاي جديد در شوراهاي محلي است، اما ارتباط دادن آن به روند حل و فصل تحولات مي تواند نشان دهنده اين باشد که "شوراي دموکراتيک سوريه" به دنبال اجراي طرح خود تا پايان است و اين طرح ابعاد بيشتري به خود خواهد گرفت. طرح هاي اين روند در ادامه بر انجام انتخابات شوراهاي شهرها و استان ها در روز سوم نوامبر و انتخابات منطقه‌اي و پارلماني فدرالي در سال آينده تاکيد دارد. اين را محمد الجميل عضو شوراي اداره منطقه قامشلي مطرح کرده است.
جميل در اين رابطه گفت: به هيچ وجه از اقدامات مذکور عقب‌نشيني صورت نخواهد گرفت. عقب‌نشيني در اين زمينه به معني خودکشي به شمار مي‌رود، آنهم در شرايطي که ما هزاران شهيد در اين راه داده‌ايم. اين منبع مي‌افزايد که منطقه در مرحله انتقالي قرار دارد و هرج‌ومرج و خلا موجود در آن بايد پر شود و اولويت با کساني است که سازماندهي و پروژه مشخصي دارد.
منبع مذکور در اين زمينه مي‌افزايد که اين پروژه بر خلاف آنچه که گفته مي‌شود، با هدف وحدت سوريه دنبال مي‌شود ، نه تجزيه اين کشور. اين دولت‌هاي منطقه‌اي هستند که سوريه را براساس رويکردهاي فرقه‌اي تقسيم کرده اند. ما تجزيه را نمي‌پذيريم ، اما نظام مرکزي را نيز رد مي کنيم.
با اين ‌وجود فدراليته گزينه‌اي مطلوب از نظر دمشق به شمار نمي رود، به ويژه در شرايطي که بحث کردستان عراق در سايه تحولات منطقه‌اي مطرح است و اين بخش به دنبال جدايي خود از دولت مرکزي عراق است. هم‌زماني همه پرسي کردستان عراق تا زمان انتخابات صورت گرفته در مناطق تحت سلطه نيروهاي کرد سوريه که دو روز پيش انجام شد، در اين زمينه قابل توجه است. "ريزان حدو" سياست‌مدار کُرد، برنامه‌ريزي شده بودن اين هم‌زماني را بعيد مي‌داند ، اما معتقد است اين هم زماني مي‌تواند نقش قابل توجهي در همبستگي با همه پرسي عراق در محافل کرد سوريه ايجاد کند.

حدو که سياست‌مداري نزديک به نيروهاي کرد در سوريه است ، معتقد است که مواضع کردهاي سوريه بايد بر اين اساس باشد که همه پرسي عراق يک موضوع داخلي است، حتي اگر اين روند به بروز درگيري ميان بغداد و اربيل منتهي شود. اما در صورتي که نيروهاي نظامي منطقه‌اي وارد عمل شوند، اوضاع متفاوت خواهد بود. وي تأکيد کرد که مناطق تحت سلطه نيروهاي دموکراتيک سوريه شامل ساختارهاي متفاوتي است که بر اساس رژيمي از اين ساختارها مديريت مي‌شود. سلو تاکيد کرد که همه پرسي يک موضوع داخلي عراق است، اما شرايط ما متفاوت است.
وي ادامه داد: تمام ساختارهاي ما در يک رژيم واحد است و در بخش هاي متعددي نيست. کردها براي ايجاد يک رژيم کرد تلاش نمي کنند، بلکه ما با هم تلاش مي‌کنيم تا بخشي از سوريه متحد باشيم. با اين تفاوت که ما با تغيير روش حاکميت از دولت مرکزي به نظام فدرالي موافق هستيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۴۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در حاشیه برگزاری این نشست در محل پایانه مرز خسروی در گفت وگو با خبرنگاران یکی از عوامل موفقیت در برگزاری کنگره‌ی اربعین سال گذشته را هماهنگی‌های زود هنگام مسئولان ۲ کشور ایران و عراق بیان کرد.

«محمدکاظم آل صادق » افزود: با توجه به مسئولیت جدید سرلشگر «ریاض الخیگانی» معاون وزیر کشور عراق به عنوان مسئول ستاد اربعین این کشور امروز از همه مرزهای تردد زائران اربعین بازدیدی انجام گرفت که در رابطه با امکانات و کاستی‌ها تبادل نظری انجام شد.

وی اظهار کرد: در سفر امروز مسئولان استانداری ایلام نیز حضور داشتندکه مسائل و مشکلات بررسی شد تا با تلاش ۲ طرف برطرف شود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در رابطه با تردد زائران با خودروهای شخصی به عراق گفت: در سفری که فردا مسئول ستاد مرکزی اربعین کشورمان به بغداد خواهد داشت، قرار است در سطوح مقامات عالی ۲ کشور در رابطه با این مهم بحث و تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: اقداماتی صورت گرفته و امروز در رابطه با نیازمندی‌هایی که در این طرف باید انجام گیرد مانند سایبان ها و پارکینگ‌ها صحبت شد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
  تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه‌تر از سال گذشته است معاون وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین این کشور نیز با بیان اینکه تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه تر و بهتر از اربعین پارسال است، گفت: امروز در سفری که به مرز خسروی داشتیم در رابطه با مسائل و مشکلات پیرامون برگزاری هرچه بهتر اربعین با حضور ۲ طرف بحث و تبادل نظر شد و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که قرار است با تلاش جمهوری اسلامی ایران و عراق برطرف شود.

«ریاض الخیگانی» افزود: اربعین یک کنگره بزرگ برای ذکر اهل بیت (ع) است و ما وظیفه داریم در این مسیر خدمت کنیم تا از ثواب آن برخوردار شویم.

وی، سفر امروز را در راستای هماهنگی های قبلی با سفیر جمهوی اسلامی ایران در بغداد به منظور بازدید میدانی از مرزها و زیرساخت های لازم برای تردد زائران اربعین بیان کرد.
  مرز خسروی باقدمت ۱۲۳ سال باسابقه ترین مرز ایران و عراق است فرماندار قصرشیرین نیز در نشست بررسی مسائل برگزاری اربعین با بیان اینکه خسروی با قدمت ۱۲۳ سال با سابقه ترین و اصلی ترین مرز ایران با عراق است ، گفت: زمانی که مرز خسروی محل تردد زوار بود هیچ مرز دیگری وجود نداشت و قدمت این مرز در تاریخ برای همگان روشن است.

« محمد نجفی » افزود: مرز خسروی با توجه به امکانات و زیرساخت های بسیار مناسب یکی از مرزهایی برتر کشور در اربعین سال گذشته بود وهمه‌ی زائرانی که از این مسیر به عتبات عالیات تردد کردند از زیرساخت های این مرز رضایت داشتند.

وی مهم ترین مشکل سال گذشته را ازدحام زائران در پشت مرز منذریه و هنگام خروج از مرز خسروی به دلیل بازرسی که به شکل سنتی انجام می شد، بی نظمی در سرویس حمل و نقل طرف مقابل (منذریه) و عدم آشنایی درست رانندگان در رابطه با مسیر مرز منذریه نسیت به دیگر مرزها هنگام بازگشت زوار بیان کرد و تدبیر طرف عراقی برای رفع این مشکلات با توجه به گرمای هوا را خواستار شد.

مسئول کمیته اربعین کشور عراق نیز از نصب سامانه بازرسی در مرز منذریه برای جلوگیری از ازدحام و تلاش برای رفع دیگر موارد خبرداد.

معاون استاندار دیاله و فرماندار خانقین و رئیس پلیس استان دیاله نیز در این نشست از تلاش و اتخاذ تدابیر لازم و به کارگری همه‌ی امکانات و ظرفیت ها برای پذیرایی از زائران اربعین و میزبانی زوار خبردادند.

در این نشست قرار شد تا یک کمیته مشترک برای رفع مشکلات مربوط به تردد زائران در ۲ طرف تشکیل شود و همچنین نمایندگان تام الاختیار در ۲ سوی مرز برای رفع مشکلات و مسائل فوری در ایام اربعین مستقر شوند.
خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

انتهای پیام/  
 

دیگر خبرها

  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • جنگ‌افروزی دشمنان در منطقه برای تسلط بر خلیج فارس است
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • چند ساعت تا تکمیل پازل 24 تیمی جام جهانی
  • تاکید مقام آمریکایی بر شکست رژیم صهیونیستی در غزه
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن