Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@03:10:17 GMT

زماني براي قيمتي‌شدن نرم‌افزارها

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۶۶۳۴۹

زماني براي قيمتي‌شدن نرم‌افزارها

خبرگزاري آريا - کافي است گشتي در راهروهاي بازارهاي رايانه‌اي شهرهاي کشور بزنيد يا چند قدمي در ميدان انقلاب تهران قدم بزنيد؛ حتي نيازي به گردش در شهر هم نيست و با جست‌وجو در اينترنت هم انواع و اقسام سي‌دي‌ها و وبگاه‌هايي که هر نوع نرم‌افزار خارجي را با قيمتي نازل به فروش مي‌رسانند به چشم‌تان مي‌خورد. يک بار مثال جالبي براي يکي از دوستان زدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتم اگر مي‌شد يکي از اين مجموعه‌هاي سي‌دي نرم‌افزار ايراني را در خارج از کشور فروخت ميليونر مي‌شديم!
کپي‌رايت چيست؟
حق نشر، حق تکثير يا کپي‌رايت (copyright) مجموعه‌اي از حقوق انحصاري است که به ناشر يا پديدآورنده يک اثر منحصربه‌فرد تعلق مي‌گيرد و حقوقي ازقبيل نشر، تکثير و الگوبرداري از اثر را شامل مي‌شود. دو کنوانسيون مهم بين‌المللي در زمينه حق نشر وجود دارند، کنوانسيون بِرن براي حمايت از آثار ادبي و هنري و کنوانسيون جهاني حق نشر.
کنوانسيون برن براي حمايت از آثار ادبي و هنري يک موافقت‌نامه بين‌المللي در خصوص حق تکثير است که اولين بار در شهر برن در سوئيس سال 1265/ 1886 تصويب شد. کنوانسيون برن کشورهاي امضاکننده معاهده را ملزم مي‌کند که آثار پديدآورندگان ساير کشورهاي امضاکننده را همچون آثار پديدآورندگان تبعه خود مورد حمايت کپي‌رايت قرار دهند. اين پديدآورنده کسي است که داراي تابعيت يکي از کشورهاي عضو باشد و اگر داراي چنين تابعيتي نيست، اثر خود را براي نخستين بار در يکي از کشورهاي عضو اتحاديه منتشر مي‌کند يا اقامتگاه وي در يکي از کشورهاي عضو اتحاديه است. ايران تا امروز در هيچ‌يک از اين کنوانسيون‌ها حضور ندارد و در واقع خود را به رعايت قانون کپي‌رايت ملزم نمي‌داند.
داغ کپي‌رايت دوباره تازه شد
مقدمه‌اي کوتاه و مختصر از کپي‌رايت گفتيم، اما علت نگارش اين گزارش، صحبت‌هاي هفته گذشته وزير است. ماجرا از آنجا شروع شد که هفته پيش مهندس محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: قانون کپي‌رايت يا مالکيت معنوي ايران، قديمي و مربوط به سال 1348 است و براساس قانون تجارت آن زمان پايه‌ريزي شده است. همچنين تا امروز به آن مواردي افزوده شده است. اين قانون نيازهاي کنوني براي پشتيباني از کسب و کارها را پوشش نمي‌دهد. قانون کپي‌رايت مسأله بسيار مهمي است و در زمان ارائه برنامه‌ام به مجلس شوراي اسلامي اين موضوع نيز در برنامه وزارت ارتباطات دولت دوازدهم گنجانده شد. همچنين بايد يک کارگروه در مجلس داشته باشيم تا به مسائلي از اين قبيل رسيدگي شود. وزير ارتباطات افزود: نظر ما در ارتباط با قانون کپي‌رايت و ضرورت بازبيني آن بسيار روشن است. بايد اين قانون بازبيني شود. ما لايحه‌اي را تنظيم کرده‌ايم که با طي کردن مراحل، به مجلس ارائه مي‌شود. اين کار شروع شده است و همکاري نزديکي با مرکز پژوهش‌هاي مجلس و سازمان‌هاي ذي‌ربط از سوي وزارت ارتباطات آغاز شده است. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاکيد کرد: در صورتي که مسأله کپي‌رايت حل نشود نمي‌توانيم به رشد لازم و مطلوب برسيم. در سال‌هاي گذشته، ايران توليدکننده محتوا نبود، اما امروز ايران توليدکننده محتوا، انواع نرم‌افزار و بازي است. به همين دليل آن زمان به قانون کپي‌رايت احترامي گذاشته نشد و مانعي نيز وجود نداشت. اما امروز که ما توليدکننده هستيم بايد قانون کپي‌رايت را رعايت کنيم تا به رشد مطلوب در حوزه توليد محتوا دست پيدا کنيم.
خريد توليد ملي در عوض خارجي
 اما مهندس خسرو سلجوقي، عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران، نظرات متفاوتي دارد و در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد صحبت‌هاي وزير در مورد کپي‌رايت، بحث حفاظت از مالکيت معنوي آثار داخلي است و قانوني در حال تدوين است که از آثار داخلي بسيار جدي تر از گذشته حمايت مي‌کند. براي روشن شدن موضوع از وي در مورد اين قانون پرسيديم. مهندس سلجوقي مي‌گويد امروز ما، هم توليدکننده محتوا هستيم و هم مصرف‌کننده. وقتي از محتوا و آثار داخلي حفاظت نمي‌شود، توليدکننده داخلي دچار ضرر مي‌شود و قطعا نمي‌تواند با محصول خارجي رقابت کند. به گفته او در قانون جديد کپي‌رايت، آثار و محصولات خارجي بايد با قيمت واقعي و اصلي در ايران فروخته شود. به اعتقاد سلجوقي با اين کار توليدکننده داخلي تشويق مي‌شود محصول مشابه خارجي توليد و با آن رقابت کند. ضمن اين که مصرف کننده داخلي نيز ترغيب مي‌شود تا محصول داخلي را بخرد که قيمت پايين‌تري دارد. او مثالي هم برايمان مي‌زند: اگر نرم‌افزارهاي خارجي با قيمت دلاري خود در ايران فروخته شوند، آن وقت بازار به آن سمت سوق پيدا مي‌کند که محصول با کيفيت ايراني را بخرد و مصرف کند. به اعتقاد سلجوقي تحريم در اين زمينه همچون زمينه‌هاي ديگر مي‌تواند به نفع کشورمان باشد.
گرچه صحبت‌هاي مهندس سلجوقي جالب توجه است و تدوين اين قانون مي‌تواند به نفع توليدکننده داخلي تمام شود، اين سوال کليدي، در حقيقت چالشي را مطرح مي‌کند که اين اتفاق چگونه و به چه صورت قرار است پياده‌سازي شود؟ در حالي که کشورهاي پيشرو در حوزه فناوري اطلاعات همچون چين و هند همچنان وابسته به محصولات آمريکايي هستند و کماکان نتوانسته‌اند به صورت صد درصدي در حوزه سيستم عامل، نرم‌افزار، بازي و محصولات مشابه خودکفا يا مستقل شوند.
عواقب نقض کپي‌رايت
 پايبند نبودن ايران به رعايت قانون کپي‌رايت باعث شده شرکت‌ها و وبگاه‌هاي مختلف، انبوهي از نرم‌افزارها و بازي‌هايي که در کشورهاي رعايت‌کننده قانون کپي‌رايت بعضا ميليون‌ها تومان قيمت دارند را در بسته‌هايي به شکل مجموعه‌اي با قيمتي نازل به‌فروش برسانند. اين داستان در مورد آثار هنري همچون فيلم‌ها و موسيقي نيز صدق مي‌کند؛ دستفروشاني که فيلم‌هاي روز سينما را به قيمت ارزان روي دي‌وي‌دي کنار خيابان بساط کرده‌اند. تمامي اين موارد خلاف قانون کپي‌رايت است و اگر ايران در کنوانسيون‌هاي بين‌المللي حضور داشت تمامي تکثيرکنندگان اين آثار مشمول پرداخت جريمه مي‌شدند. به همين علت ابتداي گزارش گفتيم ايران بهشتي براي خريد نرم‌افزارها و هر نوع آثار خارجي است. اين شرايط پيامدهاي مثبتي هم داشته است. براي مثال رايانه‌هاي ايراني‌ها خيلي زود به آخرين نسخه ويندوز آپديت (به‌روز رساني) مي‌شود و روي هر دستگاهي فتوشاپ نصب است. افراد علاقه‌مند مي‌توانند با هزينه‌اي بسيار کم، کار با تمام نرم‌افزارهاي تخصصي ويرايش و طراحي را تجربه ‌کنند و شيوه کار با آنها را ياد ‌ گيرند؛ فرصتي که در کمتر کشوري در اختيار افراد قرار دارد. اما نکته منفي قضيه اينجاست که عادت کپي‌کردن و ارزان‌خريدن (بخوانيد مفت) هر نوع آثاري در فرهنگ‌مان نهادينه شده است.
با اين حال اين روزها ايران هم در بسياري از زمينه‌ها محتوا توليد مي‌کند و حالا دود نقض کپي‌رايت دارد به چشم خودمان مي‌رود. براي نمونه بازي‌ساز ايراني که با صرف ميليون‌ها تومان سرمايه و ساعت‌ها وقت، اثري توليد مي‌کند، بدون هيچ سودي اثرش تکثير مي‌شود و بدتر از همه آن است که نمي‌تواند خارج از ايران هم حرفي براي گفتن داشته باشد. چرا؟ چون ما عضو کنوانسيون نيستيم و خارج از کشور، ادعا و حق و حقوقي براي حفاظت از اثرمان وجود ندارد. با اين همه نمي‌توان از تلاش‌هايي که طي چند سال گذشته صورت گرفته چشم‌پوشي کرد؛ براي مثال فرهنگ خريد سي‌دي‌هاي سريال‌هاي پخش خانگي تا حدودي جا افتاده يا وبگاه‌هايي داريم که آثار موسيقي خوانندگان‌مان را به صورت تک‌قطعه مي‌فروشند يا فروشگاه‌هاي اپليکيشن داخلي که از آثار ناشران محافظت مي‌کنند. از سويي بايد به اين نکته توجه کرد نقض قانون کپي‌رايت مانع حضور پررنگ شرکت‌هاي معتبر خارجي در ايران نيز مي‌شود و آنها تمايلي به ارائه نرم‌افزارهاي خود به صورت رسمي در کشور ما ندارند.
مسئولان چه مي‌گويند؟
 ابوالفضل قناعت‌پيشه، مدير نشر ديجيتال مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال به جام‌جم مي‌گويد: اکنون مجوز گواهي ثبت سند نرم‌افزاري آثار نرم‌افزار، بازي و اپليکيشن از سوي اين مرکز براي حفاظت از کانتنت (محتوا) و سورس (منبع) کد آثار صادر مي‌شود، اما در بحث حفاظت از آثار در خارج از کشور هنوز مجوزي وجود ندارد. به گفته وي اين مرکز در حال تدارک مقدماتي است تا حمايت از حقوق مادي و معنوي محتواي توليد شده در ايران در خارج از کشور به کميسيون فرهنگي مجلس ارائه شود. قناعت‌پيشه معتقد است پيوستن به قانون کپي‌رايت فرصت حضور شرکت‌هاي توليدکننده نرم افزاري را در ايران فراهم مي‌کند.
حسن کريمي قدوسي، مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي نيز در گفت‌وگو با جام‌جم معتقد است نخست بايد زيرساخت تشکيل شود. پس از زيرساخت آن وقت مي‌توان محصول ملي را با قيمتي ارزان‌تر از خارجي خريد. اما قدوسي هم به اين نکته اشاره مي‌کند که اگر قرار باشد به کنوانسيون‌هاي بين‌المللي وصل شويم، توليدکننده‌هاي ما بايد از لايسنس‌هاي رسمي استفاده کنند که عملا غيرممکن است. وي برايمان توضيح مي‌دهد بزرگ‌ترين کاري که بنياد تاکنون در اين زمينه انجام داده جلب اعتماد ناشران خارجي نسبت به بازار ايران بوده است.
رامين فتوت

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۶۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزازها در جهان : ۸ ارديبهشت

ایتنا - سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.
هش‌ریت که تحت عنوان هش‌پرایس نیز شناخته می‌شود و میانگین درآمد ماینرها به‌ازای هر تراهش را نشان می‌دهد، معیاری کلیدی برای سودآوری استخراج بیت‌کوین است. این شاخص پس از چهارمین رویداد هاوینگ که هفته گذشته به پایان رسید، به پایین‌ترین سطح بی‌سابقه‌ای سقوط کرد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، در واقع استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پس از چهارمین رویداد هاوینگ برای حفظ سودآوری خود با مشکل مواجه هستند زیرا قیمت هش بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

چنین نرخ هش‌ریت قبل از فروپاشی صرافی اف تی ایکس نیز مشاهده شد. قیمت هش در روز جمعه ( ۲۶ آوریل) به ۵۷.۰۹ دلار کاهش یافت که این کاهش شدید قیمت هش پس از هاوینگ اخیر بیت‌کوین در ۲۰ آوریل رخ داده است.

به نقل از بیت‌کوین نیوز، هش ریت به‌طور پیچیده‌ای با نوسانات قیمت بیت‌کوین و حجم کارمزد تراکنش مرتبط است، اما با تغییر در سختی استخراج بیت‌کوین، به‌طور معکوس حرکت می‌کند. در نتیجه، کاهش اخیر در قیمت هش، زمان چالش برانگیزی برای ماینرها که اکنون با افزایش هزینه‌های عملیاتی و کاهش جریان درآمد مواجه هستند را نشان می‌دهد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۱.۸۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۳۶ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۵ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴.۷۳ میلیارد دلار است که ۱۸.۹۶ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۳۷ میلیارد دلار است که  ۸.۳۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۰.۱۹ میلیارد دلار است که ۹۲.۹۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۲ هزار و ۹۶۹.۰۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۲ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۵۰ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۱۱۶.۸۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۰ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۰۳ درصد افزایش
۳- تتر
قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۵۹۲.۹۹  دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۹ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۶.۴۲ درصد افزایش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۳۶.۴۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۵۲ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۹ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۱۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۲ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱.۴۵ درصد افزایش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۴۶۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۷۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۸۹ درصد کاهش
۹ – تون کوین
قیمت: ۵.۲۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۰.۵۲ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۱۲.۷۰ درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۲۰.۴۵۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۰ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۳.۸۶ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • باج‌افزارها چطور باج می‌گیرند؟
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • پرینتر جدید لنوو با چه قیمتی عرضه شد؟
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • زمانی: گلی که زدم تقدیم به کُردهای ایران
  • چرا باید در کسب و کار خود از نرم افزار مالی استفاده کنیم؟
  • جدیدترین قیمت رمزازها در جهان : ۸ ارديبهشت
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین