Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اگر ناشري از طرف ارگان خاصي مورد حمايت قرار بگيرد و کتابهايش مورد عنايت قرار بگيرد و ديده شود اوضاعش خوب است. ناشر خصوصي مثل کشاورزي است که گندمش را کاشته است و دستش به طلب باران به سمت آسمان است.
گروه جهاد و مقاومت مشرق - خواندن چند داستانک اعجاب برانگيز از او در کتاب شرمنده رفيق، بهانه اصلي ما براي گفتگو با ميرشمس الدين فلاح هاشمي بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستانک هايي روان از دفاع مقدس و واقعه عاشورا که در کنار هم يک کتاب جمع و جور اما خواندني را تشکيل داده است و بيشتر از هر زماني، اين روزها که هفته دفاع مقدس با ايام دهه اول محرم همزمان شده، خواندنش لذت خواهد داشت. با اين نويسنده و شاعر خوش ذوق همراه شديم تا بيشتر با او، آثار و نظراتش در حوزه ادبيات دفاع مقدس آشنا بشويم. حاصل اين همکلامي پيش روي شماست.
اولين قسمت از گفتگوهاي هفته دفاع را مي توانيد در اينجا بخوانيد. گفتگو با آزاده غلامي، خبرنگار دفاع مقدس خبرگزاري ايکنا.
دومين قسمت از گفتگوهاي هفته دفاع را مي توانيد در اينجا بخوانيد. گفتگو با علي اصغر بهمن نيا، مدير انتشارات نارگل.
سومين قسمت از گفتگوهاي هفته دفاع مقدس را در اينجا بخوانيد. گفتگو با حاج مصطفي، برادر شهيد محسن رشيدي مهرآبادي.
چهارمين قسمت از گفتگوهاي هفته دفاع مقدس را در اينجا بخوانيد. گفتگو با مرضيه نظرلو، نويسنده و پژوهشگر.
پنجمين قسمت از گفتگوهاي هفته دفاع مقدس را در اينجا بخوانيد. گفتگو با حجت ايرواني، رزمنده ديده بان و نويسنده.
کتاب شرمنده رفيق چگونه شکل گرفت؟
همان طور که عرض شد شرمنده رفيق در يک پروسه نسبتا طولاني داستانک‌هايش شکل گرفته. داستانک هاي عاشورايي در سوگواره ها و اشکواره ها(بخصوص اشکواره عاشورايي حوزه هنري) شرکت داده شد و بعضا برگزيده مي‌شدند. نيمي از کتاب هم تقريبا با موضوع دفاع مقدس است. داستانکهايي که در طول چند سال شکل گرفته بودند که به يمن تشويق مرحوم اميرحسين فردي منتشر شد.

هدف شما از تلفيق موضوعات عاشورايي با موضوع دفاع مقدس چه بود؟
شايد علاوه بر اينکه به روحيه ام برگرده، به نسبت محتوايي اعتقاد من و همه دين‌باوران بر اين است که قداست دفاع ما بخش اعظمش در هم تنيدگي اش بود با قيام امام حسين عليه السلام. الگوي رزمندگان خود حضرت و يارانش بودند. اينکه براي دفاع از اسلام و طريق جانبازي کسي پرچم‌دار است که جهان از آغاز خلقت تا به اکنون به خود نديده است. شباهتهاي بسياري در دو نهضت عاشورايي و نهضت انقلاب اسلامي ايران وجود دارد. خب اين باعث مي‌شود نويسنده اين دو را کنار هم ببيند.
در چه بازه زماني داستانک ها را نوشتيد؟
در کل شايد يک سال. اگر عنايتي مي‌شد و حال خوشي دست مي داد در يک روز چند داستانک نوشته مي‌شد و اگر کم توفيق بوديم ممکن بود در طول يک ماه هم داستانکي خلق نمي‌شد.
تعداد اين داستانک ها در کتاب چند تا است و نوع چينششان چگونه است؟
تعداد داستانکها تقريبا چهل تاست. دو سه داستانک اول درباره اتفاقا مهم صدر اسلام است بعد داستانک‌هاي عاشورايي و سپس نيم ديگر کتاب در موضوع دفاع مقدس
کتاب را کدام ناشر منتشر کرد و مربوط به چه سالي است؟
نشر ناد در سال نود و چهار که يک نوبت تجديد چاپ خورده

در حال حاضر کتاب در بازار موجود هست يا نه؟
بله. کتاب در دو نوبت چاپ شده و هنوز در دسترس است. ولي آنچنان بايد و شايد نه ديده شد نه شناسانده شد!
چرا کتاب شما نه ديده شد نه شناسانده؟
عليرغم رونمايي در نمايشگاه تهران نه ناشر تجربه ارزنده اي در اين حوزه يعني تبليغ کتاب داشت نه آنچنان اين نوع کتاب‌ها دغدغه اي براي متوليان فرهنگي و دست‌اندرکار است.
از کارهاي بعدي تان برايمان بگوييد.
دو رمان در دست تاليف دارم که متاسفانه تا حالا هم زيادي تاخير داشته نگارشش!
مثل آسمان هفتم (درباره حيات و زندگي حضرت موسي بن الجعفر عليه السلام)
رمان "گيل بابا" که درباره جوانمردي است که پس از اتفاقات تلخي که براي خانواده اش مي افتد جهت انتقام از روس‌ها به گروه جنگلي‌ها (ميرزا کوچک خان) مي پيوندد و بعد به حرکت ميرزا ايمان مي آورد.
کتاب ديگري که در دست چاپ دارم سفرنامه کربلاست در سالهايي که نه ويزا ميخواستند نه چيز ديگري!
و به زودي نگارش کار پژوهشي اي که درباره اخوان ثالث است به اتمام خواهد رسيد و به دست ناشر سپرده خواهد شد.
وضعيت کتاب هاي دفاع مقدسي را از نظر محتوا چگونه ارزيابي مي کنيد؟
در اين سال هاي اخير کمي وضعيت اين نوع کتابها بهتر شده... البته همچنان کتابهاي خاطرات گوي سبقت را از رمان ها و داستان ها ربوده اند. ولي خب از بين اين همه کتاب هنوز کتابهاي ناب نسبت به کميت فاصله اش چشمگير است!
بازار کتاب هاي دفاع مقدسي چگونه است؟
اگر ناشري از طرف ارگان خاصي مورد حمايت قرار بگيرد و کتابهايش مورد عنايت قرار بگيرد و ديده شود اوضاعش خوب است. ناشر خصوصي در هر حوزه اي مثل کشاورزي است که گندمش را کاشته است و دستش به طلب باران به سمت آسمان است.

حالا گر مي شود خودتان را معرفي کنيد و از سوابق نويسندگي تان بگوييد.
بنده ميرشمس الدين فلاح هاشمي هستم. اهل لاهيجان. تقريبا دو دهه است که در تهران ساکن هستم.
نوشتن رو به صورت ذوقي از دوره نوجواني شروع کردم. با داستان‌هايي درباره گنج و رنج، فقر و غنا. ولي بعد از فارغ التحصيلي‌ام در دانشگاه، به تهران اومدم و چند سالي در مدارس مناطق يک و دو تهران به تدريس ادبيات پرداختم. در اين ايام عضو هيئت تحريريه مجله اميد انقلاب هم شدم و به صورت ماهانه داستان کوتاهي در اين مجله منتشر مي شد از من. بعدها که به عنوان مسئول شوراي شعر، داستان و خاطره بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس مشغول شدم فرصت رو مغتنم شمردم و سعي کردم در کنار کار اجرايي از محضر بزرگواراني چون مرحوم اميرحسين فردي، راضيه تجار، حسين فتاحي، محمدرضا بايرامي، احمد شاکري (اعضاي شوراي داستان بنياد) کار داستان نويسي رو جدي‌تر دنبال کنم. البته کتاب شعرم نخستين اثرم بود با موضوع دفاع مقدس که توسط نشر صرير چاپ شد. داستانک‌هايي با دفاع مقدس نوشته بودم که جناب اميرحسين فردي تاييد کرده بودند فقط چون تعدادش کم بود در زمان حيات ايشان چاپ نشد. يک سري هم داستانک داشتم با موضوع عاشورا که با داستانک‌هاي دفاع مقدس تلفيق کردم که چند سال بعد به صورت کتابي به نام "شرمنده رفيق" توسط نشر ناد منتشر شد.
لازم به ذکر است که چند داستانک از بنده با موضوع عاشورايي قبلا در اولين اشکواره عاشورايي حوزه هنري جزء داستانک‌هاي برتر شناخته شده بود.
سال نود و يک رماني نوشتم با مضمون کاملا بومي مربوط به زادگاه خودم گيلان به نام‌ گلهايي که روي ديوار خشکيد.
سال نود و سه نيز کتاب "اولين مشت" توسط انتشارات سوره مهر با موضوع انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي چاپ شد براي مخاطب نوجوان. قالب اين نوشته داستان بلند است.
در سال نود و چهار کتاب "شرمنده رفيق" با موضوع عاشورا و دفاع مقدس. کتابي در قالب داستانک نشر يافت که اشاره کرده بودم خدمت‌تان.
در سال نود و پنج کتاب "ره يافتگان" به چاپ رسيد از بنده که درباره مشاهير جهان است که مسلمان شده اند. اين کتاب توسط کاتون انديشه جوان منتشر شد. اين اثر در قالب داستانک نگاشته شده است.
اگر امکان دارد دو نمونه از داستانک هايتان را هم براي مخاطبان ما بخوانيد...
همه ي سرها روي نيزه رفت! هيچ شانسي براي گرفتن جايزه نداشت.
تنها اميدش پشت خيمه ي امام بود!
ساعتي بعد سر نوزادي روي نيزه مي درخشيد...
همه دور سفره ي هفت سين ساکت بودند تا پدر قرآن را بردارد. پدر مثل هر سال سوره يوسف را باز کرد.
حلقه هاي اشک توي چشم هايش برق مي زد. نقشه ي ما گرفته بود! پدرنامه راباز کرد. اين اولين نامه اي بود که از زندان موصل رسيده بود!

لطفا نظرتان را درباره عبارات زير در يک عبارت کوتاه بفرماييد:
دفاع مقدس: هشت سال تجربه دلدادگي و صحنه عملي براي ارادت به امام حسين عليه السلام
ناشر: فرهنگ‌سازاني که همواره مورد بي مهري قرار گرفتند
کتاب خوب: بهترين دوست دانشمند
شهيد مدافع حرم: فرصتي دوباره براي ادعاي با حسين عليه السلام بودن
ميرزا کوچک خان: عشق من. مردي پايدار و دين‌مدار براي هميشه تاريخ
لشگر قدس گيلان: عبور از اروند
خاطرات جنگ: يادمان شفاهي و مکتوب که مايه عزت و مباهات ماست
گيله‌مرد: نام تک‌تک مردان سرزمينم که در کار سخت جانند و در فداي جان براي اهل بيت (عليهم السلام) سهل جان
حق التحرير: گرفتن و نگرفتنش يکيه!
عاشورا: بزرگترين، حماسي ترين، زيباترين صحنه اي از جانفشاني عاشقاني که ذوب در معشوق شدند.
خرمشهر: ناموس ايران، اولين تجربه عاشقي که هنوز مظلوم است.
چندکتاب دفاع مقدسي را هم براي مطالعه به مخاطبان ما پيشنهاد مي کنيد...
راز گل سرخ از محسن مومني درباره شهيد صياد شيرازي. وقتي مهتاب گم شد از حميد حسام به خاطر قلم فوق العاده شيرين و فاخرش. پايي که جا ماند از جناب سيد ناصر حسيني. مسيح کردستان از آقاي نصرالله محمودزاده. پل معلق از محمدرضا بايرامي. ديلمزاد از محمد رودگر. سوران سرد از جواد افهمي. نفر پانزدهم از جهانگير خسروشاهي. آواز بلند علي اصغر عزتي پاک. گردان قاطرچي‌ها و رفاقت به سبک تانک هر دو از داوود اميريان
و حرف آخر...
يک نويسنده ادبيات ديني و به تبعش عاشورايي اگر حمايت‌هاي مالي مناسب نداشته باشد تمام همّ و غمّش اين گونه ادبي نمي شود و سراغ موضوعاتي که صرفا وجه مالي اش مدنظر هست هم مي رود. در حاليکه هميشه دغدغه شخصي اش ادبيات ديني يا آئيني بوده و هست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۶۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ ارتش و سپاه به عبور از خط قرمز‌های نظام قاطع و سخت است

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: ارتش و سپاه هرگونه اقدام مذبوحانه و تعدی به مرز‌های سرزمین ایران اسلامی و عبور از خط قرمز‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را با پاسخی قاطع، سخت و پشیمان کنند پاسخ داده و خواهند داد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امیر دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش طی پیامی، سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سردار سرلشکر حسین سلامی تبریک گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

برادر ارجمند
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی
فرمانده محترم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سلام علیکم؛
فرا رسیدن دوم اردیبهشت ماه «سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» نهاد الهی، انقلابی و مردمی که با درایت، هوشمندی و نگاه استراتژیک حضرت امام خمینی (ره) در راستای حفظ ارزش‌های انقلابی و پشتیبانی از امت‌های مظلوم و نهضت‌های استکبار ستیزی جهانی محقق شده را به جنابعالی، فرماندهان پر تلاش و آحاد همرزمان عزیز در آن نهاد مقدس تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

بی تردید امروز با گذشت بیش از ۴۵ سال تجربه همسنگری و وحدت مقدس ارتش و سپاه در این مسیر عزت، همدلی و همراهی ارزشمندی را در بازوان اقتدار نظام اسلامی ایجاد کرده و با اقتدار، آمادگی و توانمندی همه جانبه راهبردی به بنیانی مرصوص و دژی تسخیرناپذیر در دفاع از کشور تبدیل و تقویت کننده اراده خلل ناپذیر امت اسلام در جغرافیای مقاومت گردیده‌اند و نقش بی بدیلی را در مبارزه با گروه‌های تروریستی بویژه اضمحلال و نابودی غده سرطانی داعش و همچنین خنثی سازی توطئه‌های استکبار جهانی ایفا نمودند و نظام سلطه و مزدوران و اذناب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بویژه در راس آنان رژیم کودک کش صهیونیست را در ناکامی و استیصال قرار داده و هرگونه اقدام مذبوحانه و تعدی به مرز‌های سرزمین ایران اسلامی و عبور از خط قرمز‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را با وعده صادق خود به مصداق آیه شریفه «إِنّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ» با پاسخی قاطع، سخت و پشیمان کنند پاسخ داده و خواهند داد.

از درگاه خداوند متعال، توفیق روزافزون جنابعالی و همرزمان انقلابی در سپاه پاسداران را در راه صیانت از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و پاسداری از حریم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ظل توجهات حضرت، ولی عصر (عج) و تحت زعامت فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئلت می‌نمایم.

دیگر خبرها

  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • عبور از اروند اوج شکوه رزمنده‌های گیلان در عملیات والفجر ۸
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • سپاه سدی آهنین در مقابل اهداف شوم دشمن است
  • تدوین کتاب نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس
  • حمایت همه جانبه امام خمینی (ره) از سپاه پاسداران
  • معرفی و دانلود بهترین طرح‌های بکگراند دفاع مقدس
  • پاسخ ارتش و سپاه به عبور از خط قرمز‌های نظام قاطع و سخت است
  • بنیاد امسال حضور پررنگ تری در نمایشگاه کتاب دارد
  • اوج گیری رطوبت در اروند