Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-03@03:05:48 GMT

خط و نشان علمی عربستان و اسرائیل برای ایران

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۶۷۰۵۸

خط و نشان علمی عربستان و اسرائیل برای ایران

دانشگاه‌های ملک عبدالله، ملک سعود و ملک عبدالعزیز در حال پیشی گرفتن از دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران هستند. به گزارش جهان نيوز؛ رشدشتاب علمی کشور، رتبه اول علمی ایران در منطقه و ضرورت پیشتازی علمی در جهان از موضوعاتی است که همواره در سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی و در کلام مدیران راهبردی نظام، مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال چند سالی است که در مورد کند شدن این روند هشدارهای لازم داده می‌شود، اما نتایج به دست آمده چندان مورد رضایت نیست تا جایی که اخیراً روند صعودی رشد علمی ایران که حیرت بسیاری از جهانیان و صاحبان علم و اندیشه را برانگیخته بود با عقبگرد تنزل یافته است.

در مقابل این کشور عربستان است که به دلایل مختلف توانسته در حوزه آموزش عالی گوی‌سبقت را از ایران بگیرد و به عنوان یک رقیب منطقه‌ای محسوب شود. وضعیت نگران‌کننده‌ای که اگر جدی گرفته نشود طی سال‌های آتی باید شاهد خروج دانشگاه‌های ایرانی از محوریت علمی منطقه باشیم و برعکس عربستان میزبان این جایگاه شود.

سال‌ها بود که در دهکده جهانی بر همه واضح و مبرهن شده بود که ایران روی خط پیشرفت علمی قرار دارد و سایر کشورهای منطقه نه‌تنها از ایران عقب افتاده‌اند، بلکه حتی یارای رقابت با آن را هم نخواهند داشت. اقتداری که غرورآفرین بود، اما نیاز به برنامه‌ریزی درست حوزه‌های آموزش عالی برای حفظ این جایگاه داشت که متأسفانه مورد غفلت قرار گرفت و در طول سال‌های اخیر تنزل این جایگاه علمی را به دنبال داشت.

سهم تولید علم ایران در قیاس سال‌های اخیر
اما همه اینها برای قبل از سال ۲۰۱۳ بود؛ چراکه بعد از این تاریخ جدول‌های آماری نشان می‌دهد که سهم تولید علم ایران از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ مرتباً افزایش یافته و از سال ۲۰۱۳ این رشد متوقف و در مقابل عقبگرد علمی کشور آغاز شده است.

این عقبگرد علمی کشور در حالی بوده که کشور عربستان با برنامه‌ریزی صحیح در حوزه آموزش عالی توانسته است شاهد رشد علمی فوق‌العاده طی این سال‌ها باشدبه طور مثال در همان سال ۲۰۱۳ عربستان توانسته تولیدات علمی خود را از تعداد ۱۱ هزار و ۸۶۹ به عدد۱۴ هزار و ۱۱۴ برساند و رشد ۱۹ درصدی تولید علم را تجربه کند.

اکنون نیز مطابق با جداول منتشر شده و بررسی وضعیت کنونی سه دانشگاه برتر کشور عربستان و شش دانشگاه رژیم صهیونیستی، ‌رشد چشمگیر این دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر منجر به جابه‌جایی جایگاه علمی ایران در منطقه و رقابت جدی با جایگاه علمی عربستان و حتی اسرائیل وجود دارد.

چنانچه گفته می‌شود هم‌اکنون سه دانشگاه مهم و بزرگ عربستان به نام، ملک سعود، ‌ملک عبدالعزیز و ملک عبدالله با شتاب علمی باورنکردنی، بسیاری از دانشگاه‌های ایرانی را پشت سر گذاشته‌اند و احتمال این می‌رود با روند کنونی در سال‌های آینده قطب علمی منطقه شوند. به عنوان مثال دانشگاه ملک سعود عربستان که در سال ۲۰۱۵، ۱۴ رتبه با دانشگاه تهران فاصله داشته است، در حال حاضر خود را به سرعت به دانشگاه تهران نزدیک کرده‌است و با رشد قابل‌توجهی که دارد، در سال ۲۰۱۷ در آسیا تنها سه رتبه با دانشگاه تهران فاصله دارد.

جدا از دانشگاه ملک سعود، رشد دو دانشگاه دیگر عربستان به نام‌های ملک عبدالعزیز و ملک عبدالله نیز چشمگیر است. دانشگاه عبدالعزیز از رتبه ۵۲۶ جهان، خود را به رتبه ۳۲۱ جهان رسانده و در سال ۲۰۱۷ بالاتر از دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفته است؛ دانشگاهی که در سال ۲۰۱۵، ۲۱۰ رتبه از دانشگاه علوم پزشکی تهران عقب‌تر بود. دانشگاه ملک عبدالله نیز در سال ۲۰۱۷ خود را از جایگاه ۲۴۲ به جایگاه ۱۵۹ آسیا رساند و بالاتر از دانشگاه تبریز در آسیا قرار گرفت؛ دانشگاهی که در سال ۲۰۱۵، ۴۹ رتبه پایین‌تر از دانشگاه تبریز قرار داشت.

عربستان و رژیم صهیونیستی در کمین رقابت
علاوه بر موارد فوق بررسی‌ها نشان می‌دهد، عربستانی‌ها با صرف هزینه‌های زیاد تلاش دارند اساتید و دانشجویان نخبه جهانی را حتی برای دوره‌های کوتاه زمانی در هر سال به دانشگاه‌های بزرگ خود بکشانند و با تأمین حداکثری ضمن بهره‌مندی از توان علمی، آنها را ترغیب کنند در مطالعات و پژوهش‌های خود نام دانشگاه‌های عربستانی را در مقالات و طرح‌های پژوهشی خود درج کنند.

برای مثال، آنچنان که پژوهشگران دانشگاه برکلی مدعی شده‌اند، دانشگاه ملک عبدالعزیز و دانشگاه ملک عبدالله با ارسال ایمیل به دانشمندان تراز اول جهان و طرح پیشنهاد همکاری در ازای یک همکاری مختصر که شامل دو بار حضور در سال و هر بار یک هفته در دانشگاه و پرداخت تمامی هزینه‌هاست، از آنها می‌خواهند نام دانشگاه‌های عربستان را در مقالات علمی خود که در فصلنامه‌های معتبر علمی منتشر می‌شوند، ذکر کنند.
برهمین اساس می‌توان گفت اینکه دانشگاه‌های عربستانی پژوهشگران و اساتید پر استناد جهانی را متقاعد می‌کنند به نام دانشگاه آنها مقاله علمی منتشر و برای تدریس و پژوهش به دانشگاه‌های عربستان سفر کنند، خیلی زود اثر خود را در رتبه‌بندی‌های جهانی گذاشته است و هم‌اکنون دانشگاهی مثل دانشگاه ملک‌عبدالعزیز، جزو پنج دانشگاه برتر جهان است که اساتید پراستناد جهان نام این دانشگاه را به عنوان مرکز اول یا دوم وابسته به خود ذکر می‌کنند.

در ادامه فارغ از نگاه‌های سیاسی و تنش‌هایی که در منطقه در مورد موجودیت اسرائیل وجود دارد، باید گفت شرایط خوب علمی برای دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی و رقابت تنگاتنگ دانشگاه‌های این کشور با دانشگاه‌های ایران باعث شده تا برای قطب علمی منطقه شدن پیشتازی کنند.
هم‌اینک در جنوب غرب آسیا و در اراضی اشغالی دانشگاه‌هایی چون دانشگاه تل‌آویو و دانشگاه عبری اورشلیم بالاتر از بزرگ‌ترین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه تهران قرار دارند؛ موقعیتی که دو دانشگاه دیگر این رژیم، یعنی دانشگاه صنعتی اسرائیل و دانشگاه بن‌گوریون نیز تا حدودی دارند و بالاتر از بسیاری از دانشگاه‌های کشور در مسیر تولید علم فعالیت می‌کنند.

آمارهای فوق برای این کشورها هرچند بسیار مطلوب و امیدوارکننده است، اما نشان می‌دهد در صورت ادامه این روند با وضعیت فعلی انفعال حوزه‌های آموزش عالی در کشور ما، این کشورها به زودی می‌توانند برای دستیابی به رتبه اول علمی منطقه برنامه‌ریزی کنند و دیری نمی‌پاید که افت شدید ایران در تولید علم و فاصله گرفتن از حرکت پیشتازانه جهانی در آمارهای جهانی نشان داده شود.
منبع: روزنامه جوان

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۷۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تبیین گفتمان وعده صادق توسط اساتید دانشگاه 

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این نشست که بیست‌وششمین دوره آن و به موضوع عملیات وعده صادق حرکت غرور آفرین و اقتدار علمی ایران اختصاص داشت؛ اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تحلیل ابعاد مختلف این عملیات به بیان نظرات و راهکار‌های خود در خصوص نحوه تبیین چرایی انجام آن پرداختند.

محمد قربانی گلشن آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک روز معلم اظهار کرد: سرمقاله‌ای توسط سردبیر ارشد نیچر تحت عنوان مارش بزرگ ایران منتشر می‌شود که نویسنده همان اول مقاله می‌گوید تحولات علمی ایران در حال رشد است و در دو صورت می‌توان جلوی آن را گرفت: «تحریم‌های فزاینده» و «ایجاد اغتشاش سیاسی در فضای دانشگاهی» و اگر کاری نکنیم ایران به دوران باشکوه علم خود برمی‌گردد. اگر ایران تبدیل به مرجعیت علمی شود؛ رقیب جدی برای تمدن غرب است.

وی با توجه به این تحلیل و برآورد غرب از وضعیت روشن ایران خاطر نشان ساخت: از آن زمان طراحی شد که اغتشاشات در دانشگاه‌های ایران شکل بگیرد و جلوی تحقیقات با کیفیت گرفته شود و ارتباطات علمی ایران را قیچی کنند.

اسرائیلی که از زمان تاسیس حتی یک شلیک به آن نشده است نشان می‌دهد که عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است که هیمنه اسرائیل را از بین برد

وی در خصوص عملیات وعده صادق خاطرنشان کرد: اسرائیلی که از زمان تاسیس حتی یک شلیک به آن نشده است نشان می‌دهد که عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است که هیمنه اسرائیل را از بین برد.

قربانی افزود: ما به خودتحقیری علاقه داریم. اگر امروز در دانشگاه‌های ایالات متحده ایستادگی می‌کنند، به برکت انقلاب اسلامی است کار رسانه‌ای شما این است که تبیین کنید هیمنه اسراییل درهم شکست.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به قدرت نظامی و دیپلماسی ناشی از علم تأکید کرد و افزود: اسرائیل در همین جنگ ۳۰میلیارد دلار توسط یمنی‌ها ضربه خورده است اینها ناشی از اقتدار علمی ایران است. امروز ایران در باشکوه‌ترین شرایط خود در منطقه است و هیچ مسئله‌ای بدون نظر و اراده ایران قابل حل نیست و منشا این قدرت هم علم و دانشگاه‌ها هستند.

قربانی خاطرنشان کرد: همه اینها ناشی از تدبیر جمهوری اسلامی ایران است چرا؟ به دلیل اینکه انقلاب اسلامی بر اساس فطرت انسانی است و چون فطری است صدای انقلاب پژواک دارد دوم اینکه کاملا عقلانی است. سوزش صهیونیست‌ها از این شد که دانشجویان و اساتید کلمبیا هم علیه اسرائیل شعار دادند و این جزو پدیده‌های نادر جهان است یعنی یهودیان جهان علیه رژیم صهیونیستی شعار دادند.

* پایان نامه دانشجویان را به سمت واکاوی عملیات وعده صادق هدایت کنید

در ادامه، حسن بنیانیان؛ مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص این عملیات اظهار کرد: از اساتید دانشگاه تقاضا می‌کنم این موضوع را در قالب پایان نامه از دانشجویان مقطع دکتری طلب کنند تا ابعاد این موفقیت و ریشه هایش برای نسل جدید بیشتر باز شود. به زعم بنده فرهنگ، مهارت و علم به هم پیوند خورد تا این قدرت را آفرید و اگر هر جا موفقیتی بوده کسی پشت آن قرار گرفته که باور به قیامت و خدا در وی متجلی شده است.

نقش اساتید در تحلیل فرصت‌ها و ضعف‌ها بسیار حساس و موثر است و در این مسیر نباید از آن غفلت کنیم

وی با اشاره به اینکه باید به استادان فهماند صلح با رژیم صهیونیستی غیرممکن است و راه برگشت نداریم خاطر نشان کرد: نقش اساتید در تحلیل فرصت‌ها و ضعف‌ها بسیار حساس و موثر است و در این مسیر نباید از آن غفلت کنیم. ما باید از توجه سنتی به عنصر فرهنگ در کشور و حتی در دانشگاه پرهیز کنیم و باید در این زمینه اساتید و دانشجویان بیش از هر کسی دیگر به آنها ورود کنند. نمونه آن را می‌توان دهه عاشورا نام برد که در آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موج می‌زند و نهاد علم و دانش می‌تواند با ورود به این موضوعات و برررسی ابعاد آن برای جامعه تلاش کند. به عنوان مثال شهید فخری‌زاده تا لحظه‌ای که شهید شد ناشناخته بود و چه بسیار کسانی که بعد از شهادت گفتند که بوده و چه کرده است؟! در این معرفی‌ها اگر فرهنگ را سنتی نبینیم و نظام دانشگاهی ما صحیح و درست به آنها ورود کنند نمی‌توان امید داشت که نقشه راه پیش روی جامعه درست ترسیم شود.

* عملیات وعده صادق پدیده‌ای اعظم در روابط بین الملل

در ادامه جهانبخش محبی‌نیا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ضمن معرفی عملیات وعده صادق به عنوان پدیده‌ای اعظم در روابط بین الملل بیان داشت: به عنوان اساتید دانشگاه باید در تولید باور، اندیشه و گفتمان سبکی را پیشه کنیم که دانشگاه پیشقدم شود و از تفکرات این جامعه علمی در نهاد‌های مختلف از جمله نهاد‌های نظامی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه باید مدل تحلیل و عقلانیت در مواضع نظامی ما نهفته باشد، خاطر نشان کرد: با توجه به نقش حساس علم و جامعه دانشگاهی در ابعاد نظامی باید گفت که بعضی افراد هم در داخل و هم در خارج از کشور هر عملیاتی که موجب تقویت حماس، اسلام و ایران می‌شود را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرند درصورتی که اهمیت بیان مسئله در روش تحقیق یک منطق و ضرورتی نهفته است که باید توسط ما آن موضوع برجسته شود.

وی بیان کرد: مسئله بعدی این است که بعد از این جنگ چه خواهد شد؟ مطمئن باشید دنیای بعد از آتش بس و صلح حماس با اسراییل ما را وارد دوران جدیدی از قضاوت‌ها و واکنش‌ها می‌کند و ملتی میتواند بر سرنوشت خویش مسلط شود که دانشگاهیانش این فضا را کشف کنند و در قالب گفتمان در اختیار نهاد‌های نظامی بگذارند.

محبی نیا اظهار داشت: جنگ اخیر حماس با اسراییل و ورود جمهوری اسلامی تحت عنوان عملیات وعده صادق، عبور از تمام از جنگ‌های کلاسیک، پارتیزانی و معمول جهان است در واقع مسئله ابهت شکنی مطرح است پیام این جنگ موشک و پهپاد نیست.

* لزوم تبیین گفتمان وعده صادق توسط اساتید دانشگاه 

در ادامه، معصومه رشاد (عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن)، به بحث ساختار شکنی عملیات وعده صادق اشاره کرد وگفت: در وعده صادق ما از آسیب‌سازی استفاده می‌کنیم و در تبدیل گفتمان حساسیت از جامعه نظامی خارج می‌شود. با این عملیات در ساختار نظام بین الملل و قدرت‌های مطرح یک سری مبادلات به هم خورد. امروزه در عرصه بین الملل در مورد ایران بسیار صحبت می‌شود چه خوب است ما اساتید دانشگاه شروع به تبیین گفتمان کنیم که چگونه باید پاسخ می‌دادیم.

رشاد به برداشت یک عملیات روانی خوب از رفتار دنیا نسبت به ایران اشاره کرد و افزود: این عملیات باعث شد تا به جهان فهمانده شود که ایران می‌تواند آسیب پذیری ایجاد کند و در واقع با این حرکت ما آسیب پذیری اهریمنان در منطقه جهانی را اعلام کردیم.

* علم و ایمان مکمل یکدیگر هستند

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی ثانی رئیس پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دو نظریه به صورت جدی در ارتباط با علم و دین مطرح است اینکه آیا این دو مکمل یکدیگرند یا با یکدیگر در تضاد هستند؟

وی با اشاره به کتاب علم و ایمان شهید مطهری ادامه داد: اگر امروز ایران اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و جهانی مطرح شده، چون به این پیام پاسخ داده که علم مخالف ایمان نیست بلکه مکمل یکدیگر هستند. علم روشنی و توانایی و ایمان عشق و امید و گرمی می‌بخشد علم ابزار می‌سازد و ایمان مقصد یعنی این ابزار در ارتباط با چه کسانی استفاده شود؟ علم سرعت می‌دهد و ایمان جهت بنابراین علم بدون ایمان مفید نیست. قطعا علم و ایمان قدرت تولید می‌کند.

*پاسخ ایران اسلامی به ندای مظلومیت مردم فلسطین 

محمد عابدی مدیر کل حوزه ریاست «معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» نیز در این نشست به ضرورت نگاه تمدنی نسبت به عملیات وعده صادق اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: تمدن اسلامی که برگرفته از نگاه دینی و شیعی و برگرفته از راهبری امام خامنه‌ای و ایده امام (ره) است در مقابل تمدن غرب خود را نشان داد و مشخص کرد تمدن اسلامی چه جایگاهی دارد.

وی گفت: آن چیزی که در وعده صادق رخ داد تمدن اسلامی به شکلی متبلور شد و در آینده از این نوع نگاه در دانشگاه‌ها و مراکز فکری سخن خواهند گفت. تمدن اسلامی اراده خود را نمایان کرد و در اصل ایران اسلامی به ندای مظلومیت مردم فلسطین پاسخ داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرو ریختن سقف دانشگاه پس از بارش شدید باران در عربستان (فیلم)
  • خط و نشان رونالدو برای الهلال
  • ادعای حامیان رژیم اسرائیل: جورج سوروس پول اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا را می‌دهد!
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • افزایش 6 درصدی حمایت نسل Z از فلسطین و حماس
  • لزوم تبیین گفتمان وعده صادق توسط اساتید دانشگاه 
  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • تشدید نگرانی صهیونیست‌ها از بایکوت علمی اسرائیل در جهان
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟