Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


5 مهر 1316، اولين كارخانه سيگارسازي ايران در جاده قزوين آغاز به كار كرد.
5 مهر 1322، شریدان مستشار آمریکایی خواربار اعلام کرد مردم تهران مواد چرکین و کثیفی را به نام نان که نانواهای بی ‌رحم می ‌پزند، می‌ خورند. نانواها آرد دولتی را به قیمت گزاف به‌ طور قاچاق می ‌فروشند. دولت ناچار است نانواخانه مرکزی دائر کند و نان سیلو به مردم بدهد.5 مهر 1334، وزارت اقتصاد ملي به دو وزارتخانه مستقل «صنايع و معادن» و «بازرگاني» تبديل شد.
5 مهر 1339، کار ساخت خط لوله انتقال مواد نفتی از تهران به قزوین پایان یافت.
5 مهر 1354، امروز دولت رسماً اعلام كرد از سال 1353 مجموعاً 7 ميليارد دلار به كشورهاي خارجي از جمله كشورهاي صنعتي فرانسه، انگلستان و ايتاليا كمك مالي كرده و اين كشورها را از بحرانه اي اقتصادي داخلي نجات داده است!
5 مهر 1357، كارگران راه آهن زاهدان، ذوب آهن اصفهان، پتروشيمي آبادان، مس سرچشمه، اداره پست اهواز و بخش عظيمي از صنايع كشور، از امروز به جمع اعتصاب كنندگان عليه رژيم شاه پيوستند.
5 مهر 1359، هيأت وزيران تشكيل مجموعه اي به نام «ستاد بسيج اقتصادي كشور» را با هدف تأمين نيازهاي اقتصادي مردم در شرايط جنگ اعلام كرد.
5 مهر 1360، عملیات شکست حصر آبادان با همکاری نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران و به ‌ویژه لشکر 77 خراسان انجام شد و به شکسته شدن حصر این شهر و بازپس‌ گیری بیش از ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک ایران انجامید و آبادان از محاصره یک ساله خارج شد. این عملیات در ساعت یک بامداد روز پنجم مهر ۱۳۶۰ با رمز نصر من الله و فتح قریب آغاز شد و در هفتم مهر با موفقیت به پایان رسید.
منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
پسندیدم 0 برچسب ها تاریخ اقتصاد

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۷۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای شرکت در اجلاس ۵۰ امین سال تاسیس بانک توسعه اسلامی به عربستان سفر کرده است، در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «در عربستان گفتگوی بسیار سازنده‌ای با همتای سعودی داشتیم. جناب فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت نمود و بر تدوین نقشه‌ راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن تاکید کرد.»

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • (ویدئو) اولین تصاویر از شکسته شدن سد در کنیا؛ کشف ۴۲ جسد
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • ببینید | اولین تصاویر از شکسته شدن سد در کنیا؛ کشف ۴۲ جسد
  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند