Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@08:08:04 GMT

توييچ؛ انقلابي در بازي‌هاي آنلاين

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۶۸۵۸۲

توييچ؛ انقلابي در بازي‌هاي آنلاين

خبرگزاري آريا - دانستنيها - کسري کريمي طار: بازي ويدئويي يا همان «ويدئوگيم» مهم ترين سرگرمي تعاملي حال حاضر جهان است. برخلاف سينما، در اينجا مخاطب يک بيننده صرف نيست و بايد در قالب رهبري واقعي، شخصيت يا شخصيت هاي مجازي را هدايت کند. حضور خود مخاطب و اشتراک اين دنيا با او قطعا جذاب ترين بخشي است که بازي آن را به مخاطبش اهدا مي کند، اما تغييرات عصر جديد و سرعت بالاي اينترنت باعث شده تا هر صنعت مشهوري در دنياي سرگرمي مفهوم اوليه خود را طي مرور زمان از دست بدهد، موضوعي که متاسفانه يا خوشبختانه در مورد بازي هم صدق مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روند تغيير در صنعت بازي با ظهور عناوين آنلاين آغاز شد؛ از شوترهاي آنلاين محبوب همچون «کوئک» (Quake) گرفته تا ظهور ژانر MMO يا «Ultima online»، اين نخستين گام ها براي تغييري بزرگ در جهان بازي بود. تا اين که يک دهه پيش پديده استريم به صورت جدي وارد دنياي سرگرمي شد و در ابتدا تغييرات بزرگي را به سينما و سريال هاي تلويزيوني تحميل کرد.
پس از سينما نوبت به بازي رسيد تا به لطف استريم آنلاين، ظاهري جديد به خود بگيرد؛ ظاهري که در حال تغيير مفهوم بازي است، طوري که در دنياي امروز همه عاشقان بازي لزوما گيمر نيستند. حالا دوستداران بازي به دو گروه بيننده و کاربر تقسيم مي شوند. عده اي خودشان بازي مي کنند، عده اي تنها تماشا مي کنند و بعضي ها هم با بازي کردن، محتواي مورد نياز بينندگان را تامين مي کنند.
چرا استريم؟
بيشتر گيمرهاي امروزي با پديده استريم آشنا هستند. حتي اگر علاقه اي به سياست هاي سايت «توييچ» (www.twitch.tv) نداشته باشند، باز هم مي دانند که براي تماشاي هر پديده زنده مهمي در صنعت بازي به اين سايت نياز دارند؛ از کنفرانس E3 گرفته تا مسابقات جهاني بازي هاي مشهوري مانند «Dota». اين بدان معناست که توييچ توانسته هر دو گروه را زير چتر خود نگه دارد. اما توييچ تفاوت هاي بزرگي با يک تلويزيون اينترنتي يا سرويس استريم معمولي دارد. اين سايت در 24 ساعت روز، فعال و ميزبان ميليون ها دوستدار صنعت بازي است؛ دوستداراني که مشتري درجه يک توييچ هستند و هر روز از اين سرويس استفاده مي کنند.
ظهور سرگرمي جديد
جرقه توييچ در اواخر سال 2007 زده شد. در آن زمان سايتي با نام «جاستين تي وي» (Justine.tv) به کاربران کامپيوترهاي شخصي اجازه مي داد بازي خود را به صورت آنلاين، استريم کنند. مانند «يوتيوب»، هر کاربري مي توانست «چنل» يا کانالي براي خود بسازد و به صورت مستقيم بازي يا محتواي ويدئويي خودش را در اختيار کاربران ديگر قرار بدهد. البته در ابتدا خبري از اين تعداد چنل و ميليون ها کاربر نبود. در آن هنگام تنها موسس اين سايت يعني «جاستين کن» (Justin Kan)، محتواهاي ويدئويي را در اختيار کاربر قرار مي داد. به معناي ساده تر تنها چنل جاستين. تي وي را جاستين کن مي چرخاند. او مي دانست براي همه گير کردن استريم آنلاين بيست و چهار ساعته نياز به تلاشي سخت دارد و براي همين تصميم گرفت تمام زمان خود را وقف ساخت محتواي ويدئويي کند. او با نصب وب کم روي کلاه بيسبالش در تمامي روز محتواي ويدئويي و صدا را در اختيار مخاطبان مي گذاشت.

با اين کار، جاستين کن به نمونه واقعي «ترومن شو» تبديل شد؛ موضوعي که انتقادات فراواني را در پي داشت، اما در عين حال توجه ميليون ها مخاطب را به خود جلب کرد. سه ماه بعد از اين تصميم، جاستين تي وي پذيراي 60 چنل شد که هر کدام از آنها به وسيله يک يا چند کاربر هدايت مي شدند؛ کاربراني زا ايالات متحده آمريکا، استراليا و انگلستان گرفته تا برزيل، ژاپن و عراق، کاربراني که مانند شخصيت هاي فيلم هاي «ترومن شو» و «edTV» از 24 ساعت زندگي خود فيلم مي گرفتند.
توييچ آغاز مي کند
يک سال پس از تاسيس جاستين تي وي، اين سايت زيرمجموعه هاي مختلفي را پشتيباني مي کرد: استريم زندگي واقعي يا همان Lifecasting، ورزشي، موسيقي و البته بازي. در آن زمان هر کاربري از سراسر جهان مي توانست چنل مخصوص خود را درست کند و برنامه اي را که دوست داشت براي مخاطبان استريم کند. استقبال از اين سايت به قدري بالا بود که پس از سه سال، بزرگ ترين مشکل مديران سايت حجم زياد ويدئوهاي آپلود شده بود.
در سال 2010 مسئولان اين سايت تصميم گرفتند يک هفته پس از پخش هر ويدئويي آن را پاک کنند. در اين بسياري از چنل ها به بخش بازي هاي ويدئويي اختصاص داشت و بسياري از کاربران 24 ساعت روز در حال بازي کردن و استريم آنلاين آن بودند. طي مدت زمان کوتاهي، اين قسمت بازي به محبوب ترين بخش جاستين تي وي تبديل شده بود تا مسئولان اين سايت پرطرفدار به فکر تاسيس سايتي بيفتند که در انحصار بازي باشد و مخاطبان آن را گيمرها تشکيل دهند. چهار سال پس از تاسيس جاستين تي وي، مديران اين سايت از توييچ پرده برداشتند.
تغييرات بزرگ
توييچ در تابستان سال 2011 افتتاح شد، سايتي مشابه جاستين تي وي با اين تفاوت که توييچ کاملا در انحصار صنعت بازي بود. از جمله ويژگي هاي اين سايت، امکان استريم بازي کاربران، پخش مسابقات ورزش هاي الکترونيک، استريم موسيقي، پخش Lifecasting، محتواي ويدئويي و تماشاي زنده کنفرانس هاي بازي مهم از E3 و گيمزکام و همايش بازي پاريس بود.
توييچ خيلي زود به محبوبيت رسيد و تنها دو سال پس از تاسيس 45 ميليون بيننده داشت. توييچ تقريبا سه ساله شده بود که بزرگ ترين رويداد تاريخ آن رخ داد؛ وقتي مسئولان اين سايت تصميم گرفتند به کاربران سايت اجازه دهند که در تمام کردن بازي «Pokemon Red» با يکديگر سهيم شوند.

ماجرا از اين قرار بود که يک برنامه نويس استراليايي موفق شده بود براي کنترل اين بازي از صدا استفاده کند تا کل بازي از طريق صدا و دستورات مشخص قابل بازي باشد. توييچ از همين ايده استفاده و اعلام کرد که همه کاربرانش مي توانند در به اتمام رساندن Pokemon Red (محصول سال 1996 براي کنسول همراه گيم بوي) با يکديگر همکاري کنند. اين کمپين که «Twitch Plays Pokemon» نام داشت، از عجيب ترين رخدادهاي صنعت بازي بود؛ تصور کنيد چند هزار نفر همزمان از طريق چتا، فرمان هاي صوتي به يک بازي ارسال مي کنند، انگار که به 10 هزار نفر کنترل يک بازي را داده باشند و حالا اين تعداد مي خواهند در کنار هم اين بازي را به اتمام برسانند. نتيجه اين کمپين يک بمب رسانه اي به معناي واقعي بود.
پاي رکوردهاي گينس هم به توييچ باز شد
در حالي که Twitch Plays Pokemon به عنوان يکي از پديده هاي جديد دنياي سرگرمي خود را به دنيا معرفي کرد، بسياري از کاربراني که در روند بازي آن دخيل بودند، تجربه آن را افتضاح خواندند. دستورات صوتي با اختلافي نزديک به يک ثانيه در بازي اجرا مي شدند. از آن بدتر اين که هر کسي يک فرمان جداگانه را به بازي ارسال مي کرد. اين موضوع باعث شد اتمام بازي بيش از دو هفته به طول انجامد و هزاران کاربر از تجربه آن مجنون شوند.
اما از طرفي آمار اين کمپين دست کمي از معجزه نداشت. در طول 19 روز متوالي، نه تنها 55 ميليون نفر شاهد استريم Twitch Plays Pokemon بودند، بلکه 10 درصد از اين تعداد خود جزئي از گيمرهاي حاضر در اين کمپين بودند. اين تعداد، 19 روز تمام بر سر تمام کردن بازي وقت گذاشتند و از آن جالب تر اين که گاهي اوقات رد کردن يک مسير شصت ثانيه اي بيش از هشت ساعت به طول مي انجاميد.
وقتي در اول ماه مارس سال 2014 بازي به اتمام رسيد، توييچ موفق شد رکوردي جديد را در صنعت بازي به ثبت برساند. رکورد بيشتري ميزان شرکت کننده در يک بازي تک نفره؛ رکوردي که در کتاب هاي گينس هم به ثبت رسيد.
سرويس هاي استريم آنلاين در حال تغيير فضاي دنياي سرگرمي هستند
امکاناتي که سايت هايي همچون توييچ و «You Tube Gaming» به کاربر ارائه مي دهند، باعث تغييراتي عظيم در پيکره صنعت بازي شده اند. کمپاني هاي بزرگ از اين ابزار براي تبليغ محصولات خود استفاده مي کنند و به نوعي موفقيت بسياري از عناوين آنلاين در گرو پيوند آنها با امثال توييچ است. از طرفي توييچ نه تنها در رويکرد اين صنعت تاثير گذاشته است بلکه مخاطبان جديدي را معرفي کرده که به جاي بازي کردن، به تماشاي بازي ديگران مي نشينند. عده اي ديگر هم بدون شرکت در مسابقات ورزش هاي الکترونيک و تنها از طريق استريم کردن، پول کلان به جيب مي زنند.
پساپوکمون
وقتي کمپين «Pokemon Plays Twitch» به اتمام رسيد، دنياي سرگرمي با مفهومي جديد از مخاطبان آشنا شد. آمار توييچ نشان مي داد که 55 ميليون بيننده منحصر به فرد شاهد اين کمپين متفاوت بوده اند و از اين تعداد تنها 10 درصد (پنج ميليون و 500 هزار نفر) در تمام کردن بازي شرکت داشته اند. اين موضوع زماني جالب تر مي شود که دقت کنيم افرادي همچون «PewDiePie» بيش از 57 ميليون دنبال کننده دارند که شاهد بازي او هستند. ويدئوهاي او بيش از 15 ميليارد بار بازديد داشته اند. کار به جايي رسيده که PewDiePie از طرف نشريه «تايم» به عنوان يکي از 100 فرد تاثيرگذار سال 2016 شناخته شد و حالا اين کمدين تهيه کننده ويدئو سالانه بيش از 15 ميليون دلار درآمد دارد.

تحقيقات نشان مي دهد بسياري از نوجوانان ترجيح مي دهند به جاي بازي کردن، به تماشاي بازي افراد ديگر بنشينند. اين در حالي است که گيمرهاي قديمي تر همچنان ترجيح مي دهند خودشان بازي را تجربه کنند. ظهور اين قشر از دوستداران بازي باعث شده است تا سرويس هاي استريم مخصوصا توييچ درآمد خود را به شکل قابل توجهي افزايش دهند.
نسل جديد ستاره ها
با ظهور توييچ و بالا رفتن بينندگان يوتيوبرها، مرز بين بازي هاي بزرگ و مستقل تا حد زيادي کم شده است. دليل اصلي اين اتفاق به کاربران مشهور توييج باز مي گردد. اين کاربران هر کدام داراي شخصيت منحصر به فرد خود هستند و در طول 24 ساعت مدام برنامه پخش مي کنند. همين شخصيت هاي متفاوت و در دسترس بودن آنها باعث شده تا ميليون ها مخاطب آنها را دنبال کنند. شايد عجيب باشد ولي وقتي PewDiePie از يک بازي مستقل خوشش مي آيد به صورت مستقيم روي فروش آن بازي تاثير مي گذارد.
اين موضوع، خود دو روي متفاوت دارد. از طرفي سازندگان کوچک هم ديده مي شوند و از طرف ديگر امکان باج دادن به برنامه سازان توييچ و يوتيوب افزايش پيدا مي کند. براي نمونه دو سال پيش تلويزيون آنلاين «ماشينيما» - که از يوتيوب پخش مي شود – و عده اي از يوتيوبرها و کاربران توييچ مورد تعقيب قضايي قرار گرفتند، زيرا متهم بودند که با دريافت پول هاي هنگفت براي کنسول ايکس باکس وان «مايکروسافت» تبليغ کردند؛ موضوعي که باعث سروصداي فراوان شد و حتي پاي PewDiePie را هم به قضاياي اينچنيني باز کرد.
مايکروسافت کم نمي آورد
موفقيت توييچ و Gaming You Tube باعث شده است پاي ديگر شرکت هاي بزرگ هم به اين مقوله باز شود. مايکروسافت که يد طولايي در درست کردن سرويس هاي مشابه به نمونه هاي پرطرفدار موجود در بازار دارد، چندي پيش پرده از «Mixer» برداشت؛ يک سرويس استريم آنلاين قدرتمند که بزرگ ترين حسن آن لتنسي (تاخير) پايين ترش نسبت به توييچ است. در حالي که توييچ براي همه پلتفرم هاي ممکن از کامپيوترهاي شخصي گرفته تا پلي استيشن 4 عرضه شده، فعلا تمرکز «ميکسر» روي کامپيوترهاي شخصي و البته ايکس باکس وان است.

تحقيقات نشان مي دهد در حال حاضر ويندوز 10، محبوب ترين سيستم عامل براي بازي کردن است و بيش از 96 درصد کاربران «استيم» (بزرگ ترين فروشگاه آنلاين بازي هاي کامپيوتر با داشتن بيش از 150 ميليون کاربر) از اين سيستم عامل براي بازي کردن استفاده مي کنند. مايکروسافت مي خواهد از اين طريق به دو رقيب بزرگش يعني آمازون و گوگل ضربه وارد کند. نکته ديگر اين که ميکسر به بينندگان خود اجازه مي دهد مستقيما روي بازي تاثير بگذارند و در مورد چگونگي بازي کردن و پيشروي نظر بدهند؛ موضوعي که البته توييچ هم به سختي دنبال همه گير کردن آن است.
گشت و گذار در جنگل
همان طور که در ابتدا گفتيم ظهور سرويس هاي استريم آنلاين به صورت مستقيم روي ساخت بازي تاثير گذاشته است. خوب يا بد، حالا حتي سازندگان مستقل هم سعي مي کنند بازي هايي درست کنند که باب طبع يوتيوبرها و برنامه سازان توييچ باشد تا آنها بتوانند مدت زماني طولاني صرف استريم بازي ها کنند. به عنوان نمونه استوديوي «Campo Santo» سازنده بازي «فايرواچ» (Firewatch) از اولين استوديوهاي مستقل بود که سعي کرد از اين طريق به فروش بازي کمک کند. فايرواچ عنواني تک نفره و درباره محافظ جنگلي است که پس از آلزايمر همسرش مسئول نگهداري از پارک جنگلي «شوشوني» (Forest National Shoshone) مي شود. با اين که فايرواچ عنواني خطي است اما محيط بزرگي دارد که مي توان ساعت ها در آن گشت و گذار کرد. اين موضوع باعث شد تا چند ماه پس از عرضه بازي، مد roam-free به بازي اضافه شود که به کاربران اجازه مي دهد آزادانه در محيط بگردند؛ امکاني که باعث مي شود افراد بيشتري در توييچ و سرويس هاي ديگر اين بازي را استريم کنند.
پاپ کورن و استريم آنلاين
خوب يا بد بايد قبول کنيم که سرويس هاي استريم آنلاين تاثير بزرگي روي صنعت گيم خواهند گذاشت. حالا نوجوانان دوازده تا پانزده ساله آمريکا و اروپا ترجيح مي دهند به جاي ديدن برنامه هاي تلويزيوني، پاي توييچ بنشينند و شاهد بازي ديگران به صورت بيست و چهار ساعته باشند و حتي ادعا کنند که طرفدار فلان بازي هستند، بدون اين که حتي يک دقيقه آن را بازي کرده باشند.

بي جهت نيست که گل سرسبد چند ماه اخير توييچ يعني بازي «Player Unknown» و «Battlegrounds» فروشي هشت ميليون نسخه اي داشته است اما بيش از دو برابر اين تعداد مخاطب در توييچ دارد که دوست دارند بازي ديگران را ببينند. اين موضوع نه تنها براي کاربران بازي جذاب بوده بلکه باعث شده است استريم اين بازي ميليون ها طرفدار پيدا کند که با ديدن کارهاي عجيب و غريب بازيکنان به راحتي بخندند و ساعت ها از وقت خود را صرف مشاهده آن بکنند. حالا سوال اينجاست با روندي که توييچ در پيش گرفته، 20 سال بعد صنعت بازي تا چه اندازه تغيير شکل خواهد داد؟ آيا بايد منتظر يک تحول بسيار عظيم باشيم؟ شواهد و قرائن که اين گونه نشان مي دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۸۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی بایرن مونیخ و اشتوتگارت‌ + پخش آنلاین

پخش زنده بازی بایرن مونیخ و اشتوتگارت‌ در چارچوب رقابت‌های بوندس‌لیگا آلمان از ساعت ۱۷:۰۰ امروز آغاز و از سایت آنتن و آپارات پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های بایرن مونیخ و اشتوتگارت امروز _شنبه، پانزدهم اردیبهشت_ در چارچوب رقابت‌های بوندس‌لیگا آلمان با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز بایرن مونیخ و اشتوتگارت

بوندس‌لیگا آلمان (اشتوتگارت - بایرن مونیخ) ساعت ۱۷:۰۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات

کد خبر 750453

دیگر خبرها

  • ساعت پخش زنده بازی استقلال و ذوب آهن‌ از تلویزیون + شبکه ۳ و پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی سپاهان و استقلال خوزستان‌ + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی چلسی و وستهام + پخش آنلاین
  • این شبکه اجتماعی برای کاربرانش بازی راه‌اندازی کرده است!
  • ساعت پخش زنده بازی منچسترسیتی و ولورهمپتون + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی النصر و الوحده‌ + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی بارسلونا و خیرونا + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی رئال مادرید و کادیز + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی بایرن مونیخ و اشتوتگارت‌ + پخش آنلاین
  • مخالفت سوئد با تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار «نورد استریم»