Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@17:55:58 GMT

شکست حصر آبادان در سایه اتحاد و همدلی ملی

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۶۸۷۷۶

شکست حصر آبادان در سایه اتحاد و همدلی ملی

«حصر آبادان باید شکسته شود.» این جمله فرازی از سخنان امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب درباره محاصره شهر آبادان و ضرورت دفاع از مرزها به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است.
رزمندگان سرفراز کشور از تمام ارگان ها با دستور بنیانگذار انقلاب اسلامی، یکی از بزرگترین و گسترده ترین عملیات دوران دفاع مقدس با نام عملیات ثامن الائمه را برای شکست حصر آبادان طرح ریزی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نبرد با رمز «نصر من ا... و فتح قریب» به منظور باز پس گیری پل های روی کارون و شکست محاصره آبادان در پنجم مهر 1360 آغاز شد.
سربازان دلاور ایران از همان روزهای نخست عملیات با آزادسازی جاده ماهشهر- آبادان به رژیم بعث ضربه ای سنگین وارد ساختند و با پیشروی به طرف هدف های از پیش تعیین شده، دشمن را مجبور به عقب نشینی و در نهایت منطقه سرپل حفار را آزاد کردند. رزمندگان با تصرف منطقه شرق کارون و با پاکسازی منطقه، پایان بخش حصر 349 روزه آبادان شدند و اینگونه عملیات ثامن الائمه را با موفقیت به پایان رساندند. شکست محاصره آبادان، آزادسازی نیروهای خودی و باز شدن جاده اهواز- آبادان و جاده آبادان- خرمشهر از دستاوردهای مهم این نبرد بود.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز شکست حصر آبادان در گفت وگو با سرتیپ «محمد ملایری» مشاوره فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به تبیین عملیات ثامن الائمه و چگونگی اتحاد و همدلی تمامی قشرهای جامعه در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس پرداخت.

*** ایرنا: رژیم بعث چگونه آبادان را محاصره کرد و این مهم از چه راهی میسر شد؟
** ملایری: پس از اشغال خرمشهر و بسته شدن جاده آبادان و محور اهواز- آبادان، نیروهای رژیم بعث با ایجاد پل شناور بر روی رودخانه بهمنشیر و منطقه ذوالفقاری یک حاشیه امن برای نفوذ ایجاد کردند و در نهایت در هشتم آبان 1359وارد آبادان شدند. با ورود نیروهای دشمن به این شهر، آبادان به صورت کامل به محاصره درآمد و تنها راه ارتباطی با آن به وسیله منطقه ای به نام چوئیده امکان پذیر بود که از این راه آذوقه و مهمات را جابجا می کردند و تا مهر 1360 این کار ادامه داشت تا در نهایت این محاصره با عملیات ثامن الائمه به پایان رسید. در این نبرد گستردگی و پیشروی محورهای تهاجم و عقب ماندن دشمن سبب شد تا نیروهای خودی با به دست گرفتن ابتکار عمل در مسیرهای مختلف، رژیم بعث را زیر فشار قرار دهند و اینگونه شکست حصر آبادان یک هفته طول کشید و سرانجام در پنجم مهر 1360 این حصر پایان یافت.

*** ایرنا: چرا امام خمینی(ره) در آن برهه از زمان تاکید داشتند که باید حصر آبادان به سرعت شکسته شود؟
** ملایری: رژیم بعث عراق همواره در پی جدایی خوزستان از ایران بود و زمانی که از راه های گوناگون به نتیجه نرسید، به کشورمان حمله کرد. در واقع یکی از مهم ترین هدف های دشمن در این تجاوز، دستیابی به این خواسته و در صورت موفقیت تصرف منطقه ها و بخش های دیگر ایران به شمار می رفت. این شهر به دلیل موقعیت حساس و موقعیت مرزی، اهمیت بالایی داشت و به همین دلیل صدام می کوشید تا اروند رود را به تصرف خود در آورد. در این میان امام خمینی(ره) با روشنفکری و جهان بینی بسیار بالایی بیان کردند که «حصر آبادان باید به سرعت شکسته شود». به همین منظور عملیات ثامن الائمه طراحی شد که در آن از نیروهای مردمی، انتظامی و سپاه پاسداران و ارتش حضور داشتند و همین امر سبب شد تا خرمشهر نیز آزاد شود و اینگونه ایران به پیروزی نهایی در جنگ تحمیلی دست یابد.

***ایرنا: با توجه به اینکه وضعیت داخلی کشور به دلیل ترورها و عملیات های ناموفق منافقان و عناصر ضد انقلاب نابسامان بود، چه چیزی سبب شد تا نیروهای مسلح با اقتدار بیشتری برای اجرای عملیات شکست حصر آبادان اقدام کنند؟
** ملایری: پس از فرار بنی صدر در خرداد 1360 نیروهای مسلح متشکل ارتش و سپاه به اتحاد رسیدند و در همان زمان طراحی عملیات شکست حصر آبادان را که در زمستان 1359 به وسیله شهید حسین باقری صورت گرفته بود، از طرف شهید کلاهدوز به شورای عالی دفاع ارایه شد و در نهایت این طرح به تصویب رسید و بدین شکل یکی از چهار عملیات بزرگ تاریخ دفاع مقدس صورت پذیرفت. با توجه به پیام تاریخی امام خمینی(ره) و تلاش نیروهای مسلح، حصر آبادان شکسته و این عملیات پیروزمندانه، شروعی بر عملیات های دیگر رزمندگان اسلام در دفاع مقدس شد.

***ایرنا: ایران چگونه توانست از کیان کشور در برابر رژیم بعث که از پیشرفته ترین تجهیزات برخوردار بود، دفاع کند و دشمن را با شکست همراه سازد؟
**ملایری: جنگ با رژیم بعث عراق در شرایطی مدیریت شد که تمامی راه های مبادله تجاری و اقتصادی کشور در عرصه های بین المللی مسدود شده بود و قدرت های جهانی با ایران در تقابل بودند اما با وجود همه این محدودیت ها، فشارها و مشکل های اقتصادی، مردم ناامید نشدند که البته این مهم بدون مقاومت و همراهی مردم با رزمندگان اسلام امکان پذیر نبود و اینگونه جامعه با اتحاد و همدلی و استفاده از حداقل امکانات موجود توانست، سرافراز و سربلند از این جنگ بیرون آید. در واقع تدبیر و هوشیاری، بزرگترین تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. تجاوز به خاک کشور اگر چه به عنوان تهدیدی نظامی بود اما با روشنگری های امام فرزانه و آگاهی نیروهای مسلح فرصتی شد تا این تحریم ها و تهدیدها به شکوفایی استعدادهای ملی تبدیل شود. رزمندگان اسلام نه تنها در گفتار به رهنمودهای ولی فقیه خود لبیک گفتند و به جبهه های حق علیه باطل شتافتند که در عمل نیز ولایتمداری و پشتیبانی از رهبر خویش را به منصه ظهور رساندند.

***ایرنا: اکنون جوانان چگونه می توانند راه شهیدان و رزمندگان اسلام را زنده نگه دارند و این مهم در برابر تهدیدهای قدرت های جهانی ضد ایران چه تاثیری دارد؟
** ملایری: بزرگترین درس دوران دفاع مقدس برای مردم به ویژه جوانان ایران اسلامی، اتحاد و برادری است که در سایه ولایتمداری به دست آمد و در کنار آن رمز پیروزی رزمندگان کشورمان در این نبرد نابرابر، محبت و نوع دوستی به شمار می رفت که در میان تمام قشرهای جامعه شکل گرفته بود. امام خمینی(ره) در سخنرانی های خویش چندین بار از این جمله استفاده کردند که «جنگ برای ما یک نعمت بود» بیاناتی که برای بسیاری از افراد قابل درک نبود اما اینک با گذشت نزدیک به 29 سال از پایان جنگ تحمیلی مشاهده می شود که کشتی انقلاب اسلامی هر روز با قدرت و صلابت بیشتری به پیش می رود و فرزندانی همچون «محسن حججی» ها را پرورش می دهد. در دوران دفاع مقدس، سرمایه اجتماعی ملت ایران و اعتماد میان مردم و نظام در بالاترین سطح بود و با ‌وجود مشکل های ناشی از دگرگونی نظام ساختاری کشور و پیامدهای ناگریز انقلاب، تجاوز دشمنان در روزهایی که هنوز نظام جمهوری اسلامی به ثبات نرسیده بود، نتوانست کوچک‌ترین خللی در این اتحاد و همدلی وارد کند. استقلال، حفظ تمامیت ارضی کشور، عزت و سربلندی ایران اسلامی همگی مرهون فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های مردان و زنان غیوری است که رمز توفیق ‌شان جز انسجام نبود، به گونه ای که در این جنگ نابرابر حتی یک وجب از خاک میهن از دست نرفت. سراسر تاریخ دفاع مقدس سرشار از درس هایی برای آیندگان است و به آنان می آموزد که می توان با حفاظت از انقلاب اسلامی و پیشتیبانی از ولایت فقیه راه شهیدان و رزمندگان را ادامه داد. باید دانست که اقتدار کشور پس از جنگ و تحول ها و موفقیت‌های کسب شده حاصل استواری و ایستادگی مردمان این دیار است و بایستی همواره به بازخوانی ارزش‌های دفاع مقدس و توجه به ارزش‌های معنوی آن همت گماشت.
**گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۶۸۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام نیا ظهر یکشنبه در دیدار با امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از همراهی و همکاری ستاد کل نیروی مسلح در کنگره جهانی اربعین‌حسینی، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح همواره بستر را برای برگزاری کنگره بزرگ اربعین‌حسینی فراهم می‌کند.

استاندار ایلام از آمادگی کامل از جمله تامین زمین مورد نیاز و دیگر نیازمندی‌ها برای استقرار تیپ مستقل ارتش در استان خبر داد و افزود: به دلیل موقعیت مهم و راهبردی استان ایلام در کشور، استقرار تیپ مستقل ارتش به عنوان یکی از مطالبات دیرینه استان بسیار مهم و اساسی است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام بیان داشت: در صورت وجود تیپ مستقل ارتش در ایلام، نیروهای بومی کادر ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سایر استان‌ها خدمت می کنند می‌توانند در استان ایلام خدمت کنند و این مهم در آرامش و مدیریت زمان و اقتصاد بسیار مهم است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق، استقرار یک بالگرد نیروهای مسلح در ایلام را ضرورت دانست و گفت: زیرساخت و پشتیبانی برای استقرار بالگرد تامین می‌شود و امیدواریم این بالگرد در استان مستقر شود.

وی با اشاره به حضور فرماندهان عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح و بازدید از زیرساخت این ستاد در استان گفت: امیدواریم این بازدیدها منشا خدمات فراوانی برای استان باشد چرا که همراهی و هماهنگی نیروهای مسلح برگرفته از ولایت‌پذیری است.

وی با اشاره به پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به رژیم منحوس صهیونیستی، این اقدام را مایه افتخار هر ایرانی عنوان کرد و افزود: سپاه مقتدر با مشارکت نیروهای مسلح با انسجام و وحدت، این عملیات مهم را انجام دادند و موجب شدند هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخته شود.

وی عنوان کرد: با همکاری همه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و ارتش و اعضای شورای تامین، هارمونی خدمت در استان شکل گرفته است.

امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این دیدار گفت: کنگره اربعین‌حسینی به‌عنوان آبروی نظام در ایلام باشکوه برگزار شد که در این راستا به همه اعضای ستاد اربعین و در راس آن استاندار ایلام که به‌صورت میدانی پای کار بودند عرض خداقوت دارم.

ی با قدردانی از حمایت‌های استاندار ایلام از نیروهای مسلح در استان، افزود: نیروهای مسلح وظیفه تامین امنیت را دارند و این امنیت با هم‌افزایی و کمک مسئولین استان و شخص استاندار به عنوان مدیریت ارشد استان حاصل می‌شود.

جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پاسخ دندان‌شکن ایران اسلامی به رژیم منحوس صهیونیستی، ادامه داد: به دلیل ضربه موشکی ایران به استکبار، نیروهای مسلح بیش از گذشته مورد هجمه و رصد نظام استکبار قرار می‌گیرد.

گفتنی است در این نشست امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به درخواست‌های استاندار در خصوص استقرار تیپ مستقل ارتش و استقرار یک فروند بالگرد نیروهای مسلح در ایلام، قول پیگیری مساعد دادند.

کد خبر 6091092

دیگر خبرها

  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است