Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-06@22:22:39 GMT

◄ حضور بخش خصوصی ریلی در حد انتظار نیست

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۷۰۳۰۳

◄ حضور بخش خصوصی ریلی در حد انتظار نیست

تین‌نیوز |

در اواخر سال گذشته حمل‌ونقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شد و مثل تصویب هرقانون جدیدی همراه با خود بحث و نظرهایی را به همراه داشت.

سید هرمز قطبی رئیس کارگروه سیروحرکت و ایمنی انجمن صنفی شرکت های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته درباره حضور بخش خصوصی در حوزه ریلی گفت: به نظر من این حضور در حد انتظار نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موانع زیادی در این حوزه وجود دارد که اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی به‌اندازه مورد انتظار به این حوزه وارد شود که مهم‌ترین آن فاصله زیاد هزینه و درآمد است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز افزود: هدف بخش خصوصی از ورود به یک کسب‌وکار به‌دست آوردن سود بیش‌تر است. در صورتی که این سود از فعالیتی به دست نیاید؛ رغبتی هم برای ادامه کار نشان نخواهد داد. مشکلات فعالان صنعت ریلی در زمینه خرید ارزی قطعات و پرداخت بیمه شرایطی را به‌وجود می‌آورد که ورود فعالان اقتصادی به این بخش حمل‌ونقلی را سخت می‌کند.

قطبی درباره چشم‌انداز این صنعت و عملکرد نهاد بالادستی دولت در حل‌وفصل مشکلات موجود نیز گفت: عملکرد دولت در چند ساله گذشته از نظر توسعه راه‌آهن بی‌نظیر بوده است. تقریباً به‌تمامی مراکز استان‌ها خط راه‌آهن رسیده است و این کار بزرگی است.

او افزود: اما ایراد کار جایی است که اولویت به نقاط و فعالیت‌های پربازده داده نمی‌شود. این‌که یک فعال بخش خصوصی دست به سرمایه‌گذاری بزند و هزینه تعمیر و نگه‌داری را هم متحمل شود، شرایط مطلوبی نیست.

قطبی اضافه کرد: دلخوشی به این‌که راه‌آهن به شیراز و ارومیه رسیده است و حاصل آن تنها تردد دو قطار مسافربری باشد؛ درست نیست. پس بحث تأمین و تعمیر ونگهداری ناوگان چه می‌شود؟

وی اضافه کرد: اساساً بهره‌برداری از امکانات توسعه خطی، بدون توجه به این موارد و بدون توجه به تغییر سبک زندگی مردم و توجه آن‌ها به فاکتور سرعت به کجا خواهد انجامید؟ پس اگر اولویت‌های راه‌آهن بر این مبنا باشد انتظارات را هم پاسخگو خواهد بود.

قطبی در مورد اولویت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری نیز گفت: زمانی تصور ما این است که اگر راه‌آهن به‌جایی برود با خود آورده به دنبال خواهد داشت. مثل‌ این‌که بگوییم راه‌آهن رونق اقتصادی را به مناطق محروم خواهد برد اما از خود نمی‌پرسیم که اصلاً چرا برای کسب سود و ایجاد رونق در یک منطقه تنها باید به پروژه‌های هزینه‌بر راه‌آهن فکر کرد؟ بدون اینکه برآورد کنیم که هزینه‌های نگه‌داری راه‌آهن چقدر است؟ و اگر این مبلغ را به افرادی که در آن نواحی محروم زندگی می‌کنند در قالب یارانه داده شود بهتر است یا اینکه صرف توسعه حمل‌ونقل ریلی آن منطقه شود؟

او افزود: لازم است که منابع محدود مالی کشور را در نظر بگیریم تا با اولویت‌گذاری‌های درست بهترین استفاده از آن‌ها شود. آیا دوخطه کردن بافق به ذوب‌آهن اصفهان بازده بیشتری دارد یا رساندن راه‌آهن به اردبیل؟ پس برای توسعه حمل‌ونقل ریلی، لازم است تحلیل درستی از وضعیت آن در همه بخش‌ها داشته باشیم.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۰۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تداوم تلاش‌ها برای ارتقای کیفیت و ایمنی جاده‌ها

استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت تداوم تلاش‌ها در زمینه ارتقای کیفیت و ایمنی راه‌های این استان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی و به نقل از روابط عمومی استانداری، جواد قناعت، امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت _در جلسه دیدار با داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به تشریح موقعیت جغرافیایی و اقلیمی استان پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه خراسان‌جنوبی به واسطه واقع شدن در مسیر دو کریدور اصلی شمال به جنوب و غرب به شرق، شاهد ترددهای بی‌شماری است، ارتقای کیفیت و ایمنی راه‌های استان در راستای حفظ امنیت جانی مسافران را ضروری خواند.

استاندار خراسان‌جنوبی ضمن تشکر از عملکرد مثبت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، تصریح کرد: توسعه این خدمات به حمایت‌های ویژه و تأمین تجهیزات نیاز دارد.

وی با ارائه درخواست تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات ایمنی محورهای مواصلاتی در خراسان‌جنوبی، درباره وضعیت روکش راه‌های سطح استان گزارشی ارائه کرد.

قناعت متذکر شد: اصلاح و بهسازی نقاط حادثه‌خیز از اقداماتی است که به‌طور ویژه در دستور کار استان قرار دارد و تسریع در روند اجرای این مهم، حمایت‌های سازمان راهداری را می‌طلبد.

داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی به واسطه نوع فعالیت و اقدامات مثبت، اداره برتر کشور است، خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای شرایط موجود با نظر مثبت هر کمکی که نیاز باشد، انجام می‌شود.

امانی درباره تأمین اعتبار و پیگیری موضوع شتاب دادن به روند اجرای رفع نقاط حادثه‌خیز استان نیز قول مساعد داد.

کد خبر 751050

دیگر خبرها

  • نمایشگاه نفت راهی برای اتصال بخش خصوصی به دولتی
  • راه‌اندازی سیستم پرداخت بدون تماس در حمل‌ونقل عمومی آتن
  • ضرورت تداوم تلاش‌ها برای ارتقای کیفیت و ایمنی جاده‌ها
  • نگاه نوآورانه واحدهای تولیدی برای ورود به عرصه رقابت خارجی
  • مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه
  • حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده است
  • ضرورت توسعه حمل ونقل هوایی و دریایی میان ایران و قاره آفریقا
  • پایان رقابت طرح‌ها در ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری اصفهان
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد
  • ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها