Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- يک کارشناس مسائل اقتصادي با تشريح مزاياي پيش بيني پذيري بازارها براي سه گروه از فعالان اقتصادي، گفت: با پيش بيني پذيري بازار معاملات کالاها و محصولات مختلف از طريق استفاده از ابزارهاي مالي بورس کالا مي توان براي خريد و فروش کالا در آينده، برنامه ريزي کرده و توليدکنندکان و مصرف کنندگان واقعي را در مقابل نوسانات شديد قيمت ها، بيمه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، تنوع بازارهاي مالي در همه جاي جهان وجود دارد و مورد استفاده قرار مي گيرد. اما تفاوت اصلي بازار بورس با ساير بازارها در سازمان يافتگي و نظم موجود در عرضه کالا با روش هايي معين است که موجب اعتماد دو طرفه براي عرضه کنندگان و متقاضيان محصولات مختلف مي شود و درجه بالايي از شفافيت را به خود اختصاص داده است.
بنابراين، توسعه ابزارهاي مالي و استفاده هر چه بيشتر از ظرفيت هاي بورس کالا در راستاي تنظيم و پيش بيني پذيري بازارها راهگشا خواهد بود.
پيش بيني پذيري بازارهاي کالايي از آنجايي اهميت خود را در برنامه ريزي ها پيدا مي کند که با ارائه چشم انداز از بازار، از بروز مشکلاتي که هم اکنون در اقتصاد ايران ايجاد شده جلوگيري مي کند.
بتازگي شرايطي بر برخي بازارها حاکم شد که در عين توليد داخل، مجبور به واردات شديم و اين امر حاصلي جز ضربه زدن به توليد ملي ندارد ،اين در حالي است که مي توان از ابزارهايي که قابليت پيش بيني پذيري را فراهم مي کند و در بند الف ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه نيز به آن اشاره شده، براي اجراي اين هدف بهره برد.
بدين ترتيب اگر تنظيم بازار را به سمتي ببريم که پيش بيني بازار يک قدم جلوتر باشد، کشور و مردم از برخي فشارهاي اقتصادي مصون خواهند ماند.
در اين زمينه، اين موضوع در بند الف ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه نيز مورد تأکيد قرار گرفته تا نهادهايي از جمله شرکت بازرگاني دولتي ايران يا هريک از شرکتهاي دولتي مسئول تنظيم بازار هر محصول به تشخيص وزارت جهاد کشاورزي، حسب مورد، به منظور کاهش التهابات بازار کالاهاي اساسي کشاورزي و کاهش نوسان غيرعادي فصلي محصولات کشاورزي و به منظور کاهش بار مالي دولت براي تأمين نقدينگي در گردش و هزينه مورد استفاده در سياست هاي تنظيم بازار و تأمين ذخاير محصولات راهبردي (استراتژيک)، براساس برآوردهاي ماهانه، فصلي و سالانه عرضه داخلي و تقاضاي هر يک از محصولات، نسبت به اتخاذ موقعيت مناسب خريد يا فروش در قراردادهاي سلف و ابزارهاي مالي موضوع بند(24) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادارجمهوري اسلامي ايران مصوب 1384.09.01 بر روي هريک از دارايي هاي مشمول صدر اين بند در چهارچوب مقررات بازار سرمايه اقدام کنند.
رهگيري از ابزارهاي پيش بيني بازار توسط سه گروه
مصطفي صفاري کارشناس مسايل اقتصادي در گفت وگو با ايرنا، در خصوص پيش بيني پذيري بازارها در دنيا و مزاياي آن اظهار داشت: در دنيا بازارهاي آتي، «آپشن» و حتي «سلف» در بورس هاي کالايي جهت پيش بيني پذيري بازارها بسيار مفيد است و ضمن پوشش ريسک سرمايه گذاري براي خريداران و فروشندگان با استفاده از اين ابزارها، مي توان از آنها براي کاهش نوسانات کاذب و التهاب قيمت ها در بازار کمک گرفت.
مصطفي صفاري افزود: به عنوان نمونه براي محصول گندم، کارخانجات آردسازي مي توانند براي خريد آتي خود و پيش بيني قيمت ها و پوشش ريسک هاي مترتب بر بازار از آنها استفاده کنند و در مقابل جهاد کشاورزي به عنوان عرضه کننده مي تواند در مقابل روند تقاضاي موجود در بورس کالا براي ميزان توليد و حتي واردات و صادرات برنامه ريزي کند.
به گفته صفاري، بازارهاي «فيوچرز» *بابت همين به وجود آمده اند تا عرضه و تقاضا را پيش بيني پذير کنند.
**کاربرد ابزارهاي مالي در بازار پسته
وي به عرضه پسته و بهره بردن از معاملات پيش خريد و پيش فروش جهت برنامه ريزي هاي موردنياز بخش توليد اشاره کرد و گفت: متقاضيان اين محصول مي توانند در بورس کالا با کمک ابزارهاي مالي پيش بيني کننده، خود را در مقابل نوسان قيمت ها بيمه کنند و همزمان با آن نسبت به تأمين محصول موردنياز خود در ماه هاي پيش رو اطمينان داشته باشند.
وي افزود: در مقابل، عرضه کننده نيز ضمن آنکه مجبور نيست در برهه اي از زمان به دليل مشکلات ناشي از کمبود نقدينگي محصول خود را به هر قيمتي بفروشد، از فروش آن کالا نيز مطمئن است.
**اهميت ابزارهاي مالي براي ٣ گروه
اين کارشناس مسائل اقتصادي با تأکيد بر اينکه با وجود افت و خيز قيمت ها در بازارهاي جهاني، مي توان با استفاده از اين ابزارهاي مالي، بازارها را مديريت کرد، عنوان کرد: پيش بيني بازارها در بورس کالا به کمک ابزارهاي مالي امري امکان پذير است و در اين رابطه، سه گروه از بازيگران بازار مي توانند از حضور در بورس منتفع شوند.
وي به بازيگران و استفاده کنندگان از ابزارهاي مالي موجود در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: اولين گروهي که از اين ابزارها بهره مي گيرند، خريداران و فروشندگان واقعي کالاها هستند که تمايل دارند همزمان با دادوستد يک کالا در بورس، پيش بيني واقع بينانه اي از روند آتي قيمت ها در اختيار داشته باشند.
وي ادامه داد: دومين گروه نيز سفته بازان نام دارند که انتظارات را با واقعيت ها انطباق مي دهند و به کمک اين ابزارها، از شتاب قيمت ها چه در جهت مثبت و چه در جهت منفي بازدهي کسب کرده و بهره مي برند.
به گفته وي، هدايت سفته بازان به بازارهاي مالي علاوه بر اينکه سرمايه آنها را به سمت توليد و افزايش عمق بازارها حرکت مي دهد، از ايجاد لطمه زدن به بازارهاي واقعي نيز با حضور اين سفته بازان، جلوگيري مي کند.
صفاري گفت: بازيگران دسته سوم افرادي هستند که کالا را در اختيار داشته و مي خواهند خود را در مقابل نوسانات آتي قيمت ها بيمه کرده و ريسک خود را پوشش دهند. به عنوان مثال، در بازار شکر مي توان دولت را يک بازيگر به شمار آورد. زيرا دولتي ها مي خواهند با بررسي ميزان تقاضاي شکر و حجم معاملات آتي آن در خصوص ميزان توليد و واردات موردنياز برنامه ريزي کرده و عرضه و تقاضا را متعادل کنند.
وي با تأکيد بر اينکه بورس کالا با استفاده از ابزارهاي مالي در اختيار خود مي تواند بازارها را در اقتصاد پيش بيني پذير کند، گفت: البته نکته حائز اهميت اين است که پيش بيني پذير کردن قيمت ها و عرضه و تقاضاي بازارها تنها معطوف به عوامل داخلي نيست؛ بلکه قيمت هاي جهاني و ديگر عوامل بيروني نيز بر آن اثرگذار است.
صفاري با بيان اينکه بورس کالا ابزاري مناسب براي پيش بيني پذير کردن کالاها در بازار است، خاطر نشان کرد: استفاده از ابزارهاي بورس کالا همچون معاملات آتي، سلف و آپشن ها اين امکان را فراهم مي سازد که خريدار و فروشنده کالاها تضمين لازم را براي تأمين و در اختيار گرفتن کالاي موردنظر و يا برنامه ريزي براي توليد و فروش آن داشته باشند.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
* ` فيوچرز` معاملات فيوچرز يک معاملات مالي مرکزي است که در آنجا مردم مي توانند قراردادهاي استانداردي براي آينده تنظيم و با يکديگر تجارت کنند، به عبارت ديگر قراردادي است براي خريد يک مقدار مشخص با قيمت و زمان مشخص (براي تحويل در آينده).
اقتصام 2025 ** 6075*خبرنگار: ميثم طاهري ** انتشار: زهرا هجيني نژاد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۰۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف ماهانه شکر به ۲۴۰ هزار تن رسید

غلامحسین بهمنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هر کیلو شکر درب کارخانه ۳۶ تا ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان و در مغازه های خرده فروشی برای مصرف کننده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

به گفته او، با توجه به پیک مصرف شکر تا شهریور، قیمت شکر با نوساناتی در بازار روبروست که در این ایام با واردات می توان بازار را کنترل کرد.

بهمنی با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن شکر مورد نیاز است، افزود: بنابر آمار ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن شکر در تابستان باید وارد شود چراکه در ۶ ماهه نخست سال ۲۴۰ هزار تن در هر ماه مصرف می شود.

دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: شورای قیمت گذاری نرخ مصوب چغندر قند را ۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد که بر این اساس شکر تولید داخل ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان باید قیمت گذاری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • مصرف ماهانه شکر به ۲۴۰ هزار تن رسید
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود