Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@17:29:58 GMT

زنجان در حوزه گردشگری مذهبی ویژگی های خاص دارد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۷۱۳۷۳

زنجان در حوزه گردشگری مذهبی ویژگی های خاص دارد

زنجان-استان زنجان در زمینه گردشگری مذهبی ویژگی های خاصی دارد که وجود مراکزی همچون حسینیه و زینبیه اعظم و همچنین بقعه قیدار نبی می تواند در رونق این حوزه در استان اثرگذار باشد.

خبرگزاری مهر-گروه استانها-زهرا مقدمی: گردشگری حوزه ای مهم در بحث توسعه جوامع تلقی می شود و در این میان گردشگری مذهبی هم به عنوان پدیده ای مهم در این زمینه نقش آفرینی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردشگری مذهبی در زمره قدیمی‌ ترین و پررونق ترین گردشگری‌های گذشته و حال سراسر جهان قرار دارد و قدمت آن، به قدمت خود فرهنگ دینی می‌رسد و در همه ادیان و مذاهب به گونه ای خاص خود را مطرح کرده است.

دهه محرم در استان زنجان بخصوص در شهر زنجان حال و هوای خاصی دارد و وجود دو مسجد حسینیه و زینبیه اعظم زنجان این شهر را در ماه محرم به عنوان خاستگاه عزاداری ها خاص و نمونه در جهان مطرح و زبانزد کرده است.

هشتم محرم زنجان که به یوم العباس نامگذاری شده است، همواره مهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور و سایر کشورهای جهان چه مسلمان و غیر مسلمان برای حضور به شهر زنجان سفر می کنند تا صحنه های بی بدیل از عشق و ارادت عدالتخواهان و عاشقان عبداالله حسین(ع) را در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان مشاهده کنند.

حسینیه اعظم زنجان به عنوان یک الگو در سطح جهان اسلام مطرح شده است و برای تبدیل شدن شهر زنجان به قطب گردشگری مذهبی باید زیرساخت های لازم فراهم شودشهر زنجان در کنار سایر فرصت های گردشگری در زمینه گردشگری مذهبی نیز دارای جایگاه ویژه ای است که با وجود حسینیه و زینبیه اعظم این امر روند روبه رشدی داشته است. عزاداری های ایام محرم در زنجان به عنوان یک الگو در سطح جهان اسلام مطرح شده است ولی برای تبدیل شدن شهر زنجان به قطب گردشگری مذهبی از این رهگذر باید زیرساخت های لازم فراهم شود.

بی شک گردشگری مذهبی در زنجان به عنوان یک اصل مهم و تاثیرگذار می تواند در ایام مختلف سال بخصوص در ماه های همچون محرم و صفر خود را به عنوان فصلی نوین در زمینه بالا بردن آمار گردشگر نقش اساسی ایفا کند.

در همین زمینه رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان بر لزوم توسعه و تقویت زیرساخت های گردشگری مذهبی را در شهر زنجان تاکید کرد و گفت: حسینیه اعظم زنجان برند است ولی از ظرفیتهای این مکان معنوی استفاده نشده و مغفول مانده است.

توجه ویژه به توسعه زیرساخت های گردشگری مذهبی در شهر زنجان صورت بگیرید

جواد غم پرور با بیان اینکه باید توسعه زیرساخت های گردشگری مذهبی در شهر زنجان صورت بگیرید، گفت: روزانه زائرین زیادی از مجموعه حسینیه اعظم زنجان بازدید می کنند ولی متاسفانه نبود زیر ساخت مناسب برای گردشگری در شهر زنجان بخصوص در ضلع جنوبی شهر زنجان مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: اگر زیر ساخت های لازم آماده نشود، در سال های آتی زنجان با مشکلات زیادی برای جذب گردشگر مذهبی مواجه خواهد شد.

جواد غم پرور در گفتگو با خبرنگار مهر، همچنین گفت: برای جذب گردشگر مذهبی در دهه نخست محرم باید زیر ساخت هایی چون اسکان زائران و امکانات عمومی شهر را افزایش داد.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه ماه محرم در سالهای آینده با فصل تابستان مقارن است، افزود: باید تمهیدات لازم برای اسکان گردشگران در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم گردشگران زیادی را جذب کنیم و باید حمایت لازم از حسینیه اعظم زنجان انجام گیرد ولی تاکنون این امر محقق نشده است.

غم پرور در عین حال گفت: البته با توجه به برگزاری باشکوه دسته عزاداری حسینیه اعظم دستگاههای اجرایی و از جمله آموزش و پرورش آماده پذیرایی و اسکان از عزاداران هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز با بیان اینکه استان زنجان در زمینه گردشگری مذهبی شاخصه ها و پتانسیل های مخصوص به خود را دارد، که هر یک به سهم خود نقش موثر و تاثیرگذاری در زمینه گردشگری مذهبی دارند، گفت: استان زنجان از چند بعد در حوزه گردشگری مذهبی خصوصیات مخصوص به خود را دارد و توانسته است بیش از این ظرفیت ها در حوزه گردشگری مذهبی ورود پیدا کند.

یحیی رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری مراسم تعزیه در شهر ارمغانخانه و مراسم های عزاداری ایام محرم، افزود: دسته های عزاداری باشکوه و عظیم حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان همواره در جهان اسلام منحصربه فرد بوده و در دنیا عظمت و شکوه این دسته های عزاداری همواره مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه ۲ دسته بزرگ عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان در عالم شیعه دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند، ادامه داد: خصوصیاتی همچون بزرگ‌ترین قربانگاه بعد از منا و بزرگ‌ترین تجمع شیعی بعد از کربلا برای یک موضوع عزاداری و بحث زینبیه که خصوصیات خود را دارد.

رحمتی افزود: علاوه بر مراسم های عزاداری ایام محرم که در یک مقطع خاص انجام می‌شود، محورهای گردشگری مذهبی در استان باتوجه به وجود امام‌زادگان و مقابر و آرامگاه‌های خاصی منحصر به استان زنجان وجود دارد.

آرامگاه قیدار نبی در شهرستان خدابنده جزو معدود مقابر پیامبران که در ایران وجود دارد یک خصوصیات خاصی را به گردشگری مذهبی استان بخشیده استرحمتی افزود: آرامگاه قیدار نبی که یکی از پیامبران بابت سندیت و مجموعه آثار و روایاتی که است دارای اعتبارات خاصی است. وجود این مقبره در شهرستان خدابنده جزو معدود مقابر پیامبران که در ایران وجود دارد یک خصوصیات خاصی را به گردشگری مذهبی استان بخشیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون تلاش هایی در زمینه تقویت زیرساخت های گردشگری مذهبی در استان صورت گرفته، بر لزوم تدوام و توسعه این فعالیت ها تاکید کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ابتدا در حوزه مرمت، حفظ و احیای فضاهای تاریخی اماکن مذهبی فعالیت های گسترده ای صورت داده است که در همین راستا امسال پروژه احیای دیواره و سر در ورودی بقعه قیدار نبی را در دستور کار خودش قرار داد و تا این لحظه حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی کار است.

رحمتی با تاکید بر لزوم توجه به مقوله اسکان گردشگران در حوزه گردشگری مذهبی، گفت: در زمینه ایجاد اقامتگاها و بودم گردها تاکنون برنامه ریزی هایی صورت گرفته است و در این زمینه سرمایه گذارانی جذب شده اند تا از ظرفیت خانه های بوم گردی برای اسکان گردشگران استفاده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان افزود: در حال حاضر در شهرستان خدابنده خانه های بوم گردی ایجاد شده و در سالن های پذیرایی راه اندازی شده اند.

رحمتی تبلیغ و معرفی جاذبه های گردشگری مذهبی استان زنجان را در قالب بورشورهارا یادآور شد و گفت: معرفی و تبلیغ مساجد و دسته های باشکوه حسینیه و زینبیه اعظم زنجان از مهم ترین برنامه های میراث فرهنگی استان زنجان است که در قالب بروشورهای معرفی آثار تاریخی و گردشگری استان زنجان در بین مسافران و گردشگران در طول سال توزیع می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه گردشگری مذهبی با اعتقادات دینی مردم سر و کار دارد، گفت: باید این اصل در کنار توسعه گردشگری مذهبی مورد توجه قرار گیرد چرا که حوزه اقتصادی گردشگری مذهبی آنچنان که باید قابل اتکا نیست.

وی با بیان اینکه صنعت گران و صاحبان مراکز فروش صنایع دستی با توجه به اعتقادت و باورهایی که دارند در این ایام اقدام به فروش صنایع دستی نمی کنند که این امر یکی از مشکلات در حوزه گردشگری مذهبی است، گفت: امسال برنامه ریزی ویژه ای از سوی معاونت صنایع دستی استان زنجان صورت گرفته تا بازارچه صنایع دستی دایر باشد.

زنجان جزو اهداف و مقاصد گردشگری مذهبی کشور برای عاشقان امام حسین (ع)است

رحمتی با بیان اینکه زنجان جزو اهداف و مقاصد گردشگری مذهبی کشور برای عاشقان امام حسین (ع)است، گفت: هنوز به سمت اقتصادی کردن گردشگری مذهبی کمی فاصله داریم و باید برای استفاده از این ظرفیت تلاش کنیم که در این راستا توجه به حوزه صنایع دستی از برنامه های مهم است.

حسینیه اعظم زنجان در بخش جنوبی‌ بافت قدیمی شهر زنجان و در محله‌ای معروف به همین نام واقع شده که در گذشته مشرف به دروازه‌ جنوبی شهر بوده است و بر اساس کتیبه‌ای که بر سردر ورودی این مجموعه قرار دارد، تاریخ تجدید بنای آن به عهد ناصرالدین شاه باز می‌گردد.

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان، که در هشتمین روز ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود، در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد و از جنبه آیین‌های عزاداری بعنوان نخستین نمونه در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۱۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

نورآقایی گفت: فضا و اقتصاد پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل می‌دهند و می‌شود ایده‌هایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در این حوزه تبدیل شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ آرش نورآقایی، کارشناس «گردشگری ادبی»، با بیان اینکه گردشگری ادبی یک ژانر جدید در حوزه گردشگری است، ادامه داد: گردشگری ادبی به صورت اختصاصی سابقه دیرینه‌ای در دنیا ندارد؛ هرچند که وقتی افراد در موقعیت‌های گردشگری ادبی قرار می‌گیرند به نوعی این شاخه از گردشگری اتفاق می‌افتد؛ مانند آنکه اشخاص در سفری بر مزار نویسنده یا شاعری نامدار حاضر ‌شوند. همینطور بازدید از خانه یک نویسنده نیز «گردشگری ادبی» محسوب می‌شود.

نمایشگاه کتاب می‌تواند بخشی از «گردشگری ادبی» باشد

وی ادامه داد: طبق تعریفی که در دنیا از «گردشگری ادبی» صورت می‌گیرد، بازدید صرف از نمایشگاه‌های کتاب جز این ژانر محسوب نمی‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان به موضوع نمایشگاه کتاب و «گردشگری ادبی» پرداخت. از آنجایی که شاخه‌های گردشگری در حال توسعه است و انواع گردشگری شکل می‌گیرد، می‌توان «گردشگری ادبی» را نیز با گذر زمان توسعه داد و برای آن تعاریف جدیدی مشخص کرد. در واقع «گردشگری ادبی» رفتن به مکان‌های واقعی و حتی خیالی اطلاق می‌شود که در داستان‌ها خلق شده‌اند.

این کارشناس حوزه گردشگری که در سال 1392 نخستین همایش «گردشگری ادبی» را به منظور جلب توجه فعالان حوزه گردشگری و ادبیات به این مقوله برگزار کرد، افزود: ایده ایجاد «گردشگری ادبی» را با برگزاری همایشی در همین رابطه در حدود یک دهه قبل پیگیری کردم، آن زمان حتی کلید واژه «گردشگری ادبی» در ایران مطرح نبود. حتی یکی از صاحب نظران حوزه گردشگری عنوان کرد که «گردشگری ادبی» یعنی چه؟ فردا می‌خواهید گردشگری ریاضی را هم راه‌اندازی کنید! آن زمان یک خبرنگار از می‌سی‌سی‌پی به ما پیام داد که چقدر خوب است که شما در ایران می‌خواهید «گردشگری ادبی» برگزار کنید.

وی افزود: من همیشه به پیشینه ادبی کشورم توجه داشته‌ و بر اساس آن به این فکر می‌کردم که چقدر این موضوع می‌تواند در حوزه گردشگری کاربرد داشته باشد. با تحقیق متوجه شدم در دنیا چنین ژانری وجود دارد، آن زمان به یک تور «گردشگری ادبی» در دانشگاه آکسفورد برخورد کردم که تور گردشگری «شرلوک هلمز» بود؛ در حالی که شرلوک شخصیت خیالی بود، اما وقتی در گوگل 10 آدرس مشهور دنیا را سرچ می‌کنیم آدرس خانه «شرلوک هلمز» به آدرس خیابان «بیکر پلاک 221 ب» را به مخاطبان ارائه می‌کند.

نورآقایی ادامه داد: بعدها در سفرهایی که داشتم متوجه شدم خانه «رومئو و ژولیت» در شهر ورونا ایتالیا یکی از مقاصد پُر بازدید دنیاست؛ در حالیکه این دو شخصیت هرگز وجود خارجی نداشتند و ساخته و پرداخته ذهن ویلیام شکسپیر هستند؛ به همین دلیل من به تحقیق در مورد آثار ایرانی پرداختم. به عنوان نمونه به بررسی رُمان «کلیدر» محمود دولت‌آبادی پرداختم و توانستم برخی از شخصیت‌های داستان از جمله دُختر آقای گل‌مَمَد را پیدا کنم و خانه او و دختر، نوه و نتیجه او را هم بیابم. وسایلی که از گل مَمَد باقی بود را به من دادند. حتی از شناسنامه دخترش عکس دارم و بر این اساس یک گردشگری یک هفته‌ای در آن منطقه حول محور اتفاقی که در رُمان وجود داشت، شکل گرفت.

نرخ ارز تهدیدی برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران

وی گردشگری ادبی رویداد محور را دارای دو جنبه معرفی کرد و افزود: وقتی بر اساس رویداد سفر می‌کنیم، این به نوعی گردشگری رویداد هم محسوب می‌شود و همزمان طبق محتوای رویداد می‌تواند گردشگری ادبی نیز محسوب شود، مانند آئین بزرگداشت مولانا و نمایشگاه کتاب فارغ از اینکه می‌تواند یکی از اتفاقات مرتبط با گردشگری ادبی باشد. این میان البته باید برخی از ظرافت‌ها را در نظر گرفت. در واقع باید توجه کرد چگونه می‌توان به نمایشگاه کتاب به مثابه گردشگری ادبی نگاه کرد،‌ صرف اینکه افراد به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند،‌ این گردشگری ادبی محسوب نمی‌شود. فضاها و اقتصادهای پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل می‌دهند و می‌شود ایده‌هایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در حوزه گردشگری ادبی تبدیل شود.

نورآقایی توضیح داد:‌ حضور فروشگاه‌های کتاب یا نمایشگاه کتاب می‌تواند در انتخاب یک شهر به عنوان «شهر ادبیات» مؤثر باشد. «یونسکو» با تعریف هفت زیرشاخه برای شبکه شهرهای خلاق مواردی چون موسیقی،‌ ادبیات، رسانه،‌ خوراک، صنایع دستی و ... به موضوع ادبیات شهرها توجه کرده است. تهران با وجود شهرکتاب‌ها،‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب و رویدادهای ادبی در کافه‌ها و... همچنین استفاده از گردشگری ادبی می‌تواند بدل به «شهر خلاق ادبی» شود. اینطور می‌توان پرونده ثبت تهران به عنوان شهر ادبی را مطرح کرد. در جریان «گردشگری ادبی» مجموعه موقعیت‌های «گردشگری ادبی» در تهران نظیر خانه موزه‌ها، مقبره‌ها، تور کتابخانه ‌ملی، تور کتابخانه‌های خلاق و... نشست‌های ادبی در کنار نمایشگاه کتاب باید مورد توجه باشد، همچنین توجه به مکان‌های معرفی شده در داستان‌ها مانند ظهیر الدوله و یا کافه نادری بخشی از گردشگری ادبی است.

سهراب سپهری شاعری جهانگرد بود

این متخصص حوزه گردشگری ادبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اشاره کرد: می‌توان در نمایشگاه کتاب نشست‌های تخصصی «گردشگری ادبی» را برگزار کرد. توجه و تحقیق نسبت به مکان‌های مرتبط با ادبیات و شخصیت‌های ادبی در «گردشگری ادبی» مهم است. خانه حافظ در کجای شیراز می‌توانسته باشد؟ مسیر سفر ناصرخسرو قبادیانی از کجا تا کجا بود؟ به عبارتی نویسندگان زیادی در تاریخ ایران داریم که در رابطه با موقعیت‌ها و مکان‌ها صحبت می‌کنند. وقتی شاعر می‌گوید خوشا شیراز و وضع بی‌مثال‌اش یعنی چه؟‌ یا اشعار سهراب که در اشعار خود موقعیت‌های زیادی را بیان کرده است. در گلستانه چه بوی علفی می‌آید و گلستانه مکانی بوده نزدیک خانه سهراب سپهری که مقبره او نیز در همان نزدیکی است.

نورآقایی گفت: سهراب سپهری یک شاعر جهانگرد بود که از قضا نقاشی هم می‌کرد؛ با قلم و قدم همکار بوده است.‌ او سفرهای زیادی داشت، به ژاپن و نیویورک رفت و رکورددار فروش نقاشی در ایران است، اما هیچ کس به او از منظر سفرهایش نپرداخته است. مضامین سفر در شعرهای شاعران دیده وجود دارد. آنها در ذهنشان سفر می‌کنند. رستم در شاهنامه یک پهلوان است؛ اما او یک مسافر هم هست و مدام در حال سفر است. این مسائل را می‌توان در نمایشگاه کتاب بررسی کرد. ایران می‌تواند به دلیل پیشینه ادبی بالا در «گردشگری ادبی» بسیار موفق باشد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • عنبری:قهرمانی حق ملوان و انزلی‌چی‌ها بود
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • مسوولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • پهلوانی به قامت «حیدر»
  • مسئولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین