Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@07:41:42 GMT

تحولات بازار نفت جهان در هفته اخیر

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۷۴۹۷۷

تحولات بازار نفت جهان در هفته اخیر

نشست کمیته مشترک وزیران برای نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک، ابراز امیدواری حاضران نشست به احیای توازن در بازار نفت و رایزنی های آنها برای تمدید این توافق و زمزمه های استقلال احتمالی اقلیم کردستان عراق، در هفته ای که گذشت، تحولات مثبتی را در بازار نفت ایجاد کرد که از جمله آن، رساندن قیمت نفت به بالاترین میزان در دو سال اخیر است و انتظار می رود، این روند صعودی ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست مشترک نظارتی وزیران (جی ام ام سی) شامل وزیران عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در هفته ای که گذشت (جمعه 31 شهریور) در وین برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اعضای این سازمان و روسیه در این نشست اعلام کردند که آنها در نیمه راه پاکسازی جهان از مازاد عرضه نفت هستند و از تولیدکنندگان این محصول خواستند که تا ماه مارس 2018 بر تعهد خود تمرکز کنند و آن را به انجام برسانند.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو توافق کاهش تولید، در این نشست تسریع احیای بازار نفت و رسیدن شاخص جهانی نفت برنت به بالاترین میزان در 6 ماه اخیر را تایید کردند.

«عصام المرزوق»، وزیر نفت کویت، روند کار توافق را مطلوب دانست و ابراز امیدواری کرد که باقیمانده مازاد عرضه، در زمان باقیمانده از مدت قرارداد مصرف شود، اما بنا به گفته وی اکنون تصمیم برای اعلام تمدید توافق غیرممکن است.

«محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک نیز مهر تاییدی بر کاهش شدید مازاد عرضه و پایبندی مطلوب به توافق اوپک زد.

به گفته «اولوخیو دلپینو» وزیر نفت ونزوئلا، کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، در حال ارزیابی همه گزینه ها از جمله تمدید توافق کنونی کاهش تولید هستند و بازار نفت به سرعت و بسیار قوی در حال احیاست.

اما به گفته «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه تا ماه ژانویه 2018 نمی توان تصمیمی درباره تمدید این توافق گرفت زیرا باید وضع بازار را سنجید.

نواک با تاکید بر تداوم همکاری بلندمدت اوپکی ها و غیراوپکی، گفت: این دو باید همکاری و تعامل خود را ادامه دهند و از ابتدای آوریل 2018 میلادی روی راهبرد جدید «خروج تدریجی از توافق اوپک» کار کنند.

وزیر انرژی روسیه، وجود انعطاف پذیری را برای ادامه اجرای توافق کاهش تولید ضروری خواند. وی معتقد است که باید پس از این که میزان تقاضا برای جذب مازاد عرضه کفایت کرد، یک راهبرد خروج آرام و تدریجی در فاصله سه ماه دوم و چهارم 2018 میلادی اتخاذ شود اما تصمیم برای تمدید توافق، زودهنگام است.

**تولید نفت مکزیک

شرکت ملی نفت مکزیک «پیمکس» گزارش داد که تولید نفت این شرکت در ماه اوت امسال با 10 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال به یک میلیون و 930 هزار بشکه در روز رسید.

این رقم، پایین ترین میزان تولید این شرکت است که دومین ماه متوالی تولید کمتر از دو میلیون بشکه در روز را برای مکزیک رقم زد. بیشینه تولید نفت پیمکس در سال 2004 میلادی با میزان سه میلیون و 400 هزار بشکه در روز بوده و از آن پس رو به کاهش گذاشت.

تولید نفت این شرکت در ماه ژوئیه یک میلیون و 990 هزار بشکه در روز بوده است.

**رقابت نفتی روسیه با عربستان

منابع صنعتی چین در هفته ای که گذشت خبر دادند که پالایشگاه های نفت این کشور قرار است به موجب یک قرارداد دولتی که در سال 2013 به امضا رسید، از ماه ژانویه 2018 میلادی نفت بیشتری از روسیه از مسیر خط لوله توسعه یافته «ایست سیبریا پسیفیک اوشن (اسپو)» دریافت کنند که روسیه را در رقابت با عربستان به بزرگ ترین تامین کننده نفت چین تبدیل می کند.

این افزایش عرضه در حالی است که روسیه و برخی کشورهای دیگر در قالب توافق کاهش تولید اوپک تعهد کرده اند که از عرضه جهانی نفت بکاهند.

روسنفت به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت روسیه اعلام کرده است که قصد دارد در سال 2018 میلادی 30 میلیون تن نفت معادل 600 هزار بشکه در روز نفت خام از دومین خط لوله اسپو به پتروچاینا صادر کند که 50 درصد بیشتر از سال جاری میلادی است.

**چین تحت تأثیر تنش آمریکا و کره شمالی

در پی تحریم نفتی کره شمالی از سوی آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل متحد از چین خواست که صادرات نفت به کره شمالی را متوقف کند. چین نیز که ابتدا از این کار خودداری کرد، تحت تأثیر آمریکا در هفته اخیر تصمیم به تحریم صدور فرآورده های نفتی به آن کشور گرفت.

وزارت تجارت چین در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور از روز نخست اکتبر فروش فرآورده های نفتی را به کره شمالی محدود و صادرات میعانات گازی و گاز طبیعی را به طور فوری تحریم خواهد کرد.

عراق و اقلیم کردستان

اقلیم کردستان مدتی است نجوای استقلال از دولت مرکزی و برگزاری همه پرسی را سر داده اند و دولت «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق نیز در واکنش اعتراض آمیز به این عملکرد، در هفته ای که گذشت در بیانیه ای از کشورهای خارجی خواست که واردات نفت از اقلیم کردستان را متوقف و نفت مورد نیاز خود را از دولت مرکزی این کشور تامین کنند.

به نظر می رسد که بیانیه دولت مرکزی عراق به طور مستقیم خطاب به ترکیه بوده است زیرا ترکیه محل رفت و آمد محموله های نفتی کردستان است و نفت کردستان برای انتقال به بازار جهانی از طریق خط لوله به سواحل دریای مدیترانه در ترکیه برده می شود. گرچه منابع آگاه از عبور و مرور کشتی ها اعلام کردند که انتقال نفت از اقلیم کردستان عراق به بازارهای جهانی از مسیر بندر جیحان ترکیه تا کنون سیر عادی خود را داشته است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه نیز در واکنش اعتراض آمیز به برگزاری همه پرسی اخطار داد که این کشور می تواند به راحتی صادرات نفت کردستان به بازارهای جهانی را از مسیر ترانزیت بندر جیحان متوقف کند.

کردستان روزانه 700 هزار بشکه نفت از طریق خط لوله به بندر جیحان برای عرضه به بازارهای جهانی منتقل می کند.

**قیمت نفت، بیم‌ها و امیدها

در هفته ای که گذشت نشست کمیته مشترک وزیران برای نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک، ابراز امیدواری حاضران نشست به احیای توازن در بازار نفت و رایزنی های آنها برای تمدید این توافق، تحولات مثبتی را در بازار این کالا از جمله رساندن قیمت نفت به بالاترین میزان در بیش از دو سال اخیر رقم زد و انتظار می رود که این روند صعودی ادامه یابد.

از جمله عوامل دیگر رکوردشکنی قیمت نفت در هفته اخیر درخواست همه پرسی اقلیم نیمه خودمختار کردستان عراق برای استقلال این منطقه بود.

«گن مک گیلیان»، مدیر بخش تحقیقات بازار نفت در موسسه «تریدشن انرژی» نیویورک نیز علت رشد اخیر قیمت جهانی نفت را، آغاز تأثیرگذاری توافق کاهش تولید اوپک آغاز دانست و گفت که توازن بازار در راه است به طوری که در پی توافق کاهش تولید اوپک، قیمت نفت در سه ماه نخست سال جاری میلادی به 50 دلار و سه ماه سوم به 56 دلار برای هر بشکه رسید.

گرچه تحلیلگران انتظار دارند که به همت اوپک و غیراوپک قیمت نفت در سه ماه چهارم 2017 میلادی بالاتر از 55 دلار قرار گیرد، اما موسسات مشاوره انرژی جهان در برآورد بلند مدت خود، با توجه به احتمال کاهش سهم نفت در سبد انرژی پیش بینی کاهش تقاضا و افت قیمت نفت را دارند.

موسسه های مشاوره انرژی «وود مکنزی» و «پیرا انرژی»، با توجه به احتمال ممنوعیت خرید و فروش خودروهای بنزین و گازوئیل سوز در چین و هند در آینده ای نه چندان دور، در گزارش های اخیر خود پیش بینی کردند که تقاضای روزانه برای نفت تا سال 2040 میلادی 10 میلیون و 800 هزار بشکه کاهش یابد و قیمت این کالا نیز 20 دلار افت کند.

مقامهای چین ماه گذشته در پی اعلام انگلیس و فرانسه برای ممنوعیت استفاده از خودروهای با سوخت بنزین و گازوئیل تا سال 2040 میلادی، احتمال دادند که این خودروها از رده خارج شوند.

هند نیز اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2030 میلادی همه خودروهای خود را گازسوز کند.

با این همه انتظار می رود که تقاضای جهانی برای نفت «در آینده نزدیک» از عرضه پیشی گیرد. در این باره شرکت تجارت کالای ترافیگورا پیش بینی می کند که تقاضای جهانی برای نفت ممکن است تا پایان سال 2019 میلادی بین دو تا چهار میلیون بشکه در روز از میزان عرضه این کالا فراتر رود، اما در این میان نباید رشد تولید نفت آمریکا را نیز نادیده گرفت.

از سوی دیگر، با توجه به این که پالایشگاه های آسیایی به ویژه چین و هند به دنبال متنوع سازی و گسترش منابع تأمین نفت خام هستند، صادرات نفت شیل آمریکا بیش از اینها به این منطقه افزایش می یابد و نتیجه این رویداد افزایش قیمت جهانی این کالا، خواهد بود. میزان صدور نفت آمریکا به آسیا، به ویژه چین، در هشت ماه نخست سال جاری میلادی تنها 261 هزار بشکه در روز بوده، اما این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال 10 برابر شده است.

پیش بینی می شود صادرات نفت خام آمریکا تا سال 2022 میلادی آنقدر افزایش یابد که جوابگوی تقاضای نفت پنج درصد از تقاضای جهان به غیر از آمریکا خواهد بود.

عرضه نفت آمریکا تا سال 2022 میلادی به حدود چهار میلیون بشکه در روز خواهد رسید که چهار برابر رقم 2017 میلادی است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۴۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت

ایتنا - بیت‌کوین طی ۲۴ ساعت گذشته رشد کرده اما نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته است.
بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۱.۲۹ درصد رشد کرد و در زمان نگارش این مطلب به ۶۳ هزار و ۸۲۲.۸۰ دلار معامله شد.

قیمت برترین ارز رمزنگاری دیجیتال جهان، نسبت به هفته گذشته ۱.۹۵ درصد کاهش یافته است.

به نقل از کریپتو، قیمت اتریوم، دومین توکن محبوب، نسبت به دیروز ۵.۶۴ درصد افزایش یافته است و نسبت به هفته گذشته ۳.۸۳ درصد صعود ثبت کرد. ارزش بازار اتریوم اکنون ۴۰۲.۷۴ میلیارد دلار است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۸ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۲.۳۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۲.۸۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۵۲ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱.۹۵ میلیارد دلار است که ۱۸.۷۵ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۴.۵۳ میلیارد دلار است که  ۸.۷۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۴۶.۲۷ میلیارد دلار است که ۸۹.۰۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۳ هزار و ۸۱۵.۶۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۱۳ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۳۱۰.۹۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۱۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۰ درصد افزایش
۳- تتر
قیمت: ۰.۹۹۹۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۹ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۵۹۹.۲۵  دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۳.۵۶ درصد افزایش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۴۳.۱۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۱۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۵۷ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۲۳۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱.۶۱ درصد کاهش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۴۹۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۷۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۱۵ درصد کاهش
۹ – تون کوین
قیمت: ۵.۴۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۵.۲۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۱۱.۸۷درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۴۷۳۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۷.۰۴ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۱ ارديبهشت
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت