Web Analytics Made Easy - Statcounter

امنیت شغلی زنان از جمله مسائلی است که باید توسط مجلس شورای اسلامی به صورت جدی پیگیری شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، با وجود مشکلات اقتصادی کنونی که وجود دارد یکی از الزامات خانوارها این است که هم زن و هم مرد در آن شاغل باشند.به عبارت دیگر برای اداره یک خانواده درآمد هم مرد و هم زن مورد نیاز است اما در بسیاری از موارد بر سر راه اشتغال بانوان مشکلاتی پیش می‌آید که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مشکلاتی که بانوان با آن برای اشتغال دست و پنجه نرم می‌کنند این است که در دوران بارداری و یا زایمان دیگر میلی برای استخدام آنها وجود نداشته و بخشی از آنها شغل خود را از دست می‌دهند.

این مشکل از ابتدا نیز وجود داشته اما هم اکنون بیکاری و وجود تعداد بالای متقاضیان مرد و یا زنان مجرد که حتی گاهاً به دستمزد کمتر نیز قناعت می‌کنند برای مادرانی که جویای کار هستند مشکلاتی به وجود آورده است.

بعد از زایمان اخراج شدم

الهام ل. یک مهندس کامپیوتر است که در یکی از ادارت دولتی مشهد مقدس با قرارداد شرکتی در حال فعالیت بوده و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: تا هفته قبل از زایمانم در محل کار حاضر می‌شدم و با اینکه برای دوران مرخصی زایمان یک نفر از دوستانم را به عنوان جانشین خودم معرفی کردم اما یک هفته بعد متوجه شدم که درخواست قطع همکاری من از طرف شرکت طرف قرارداد در جریان است.

وی بیان می‌کند: بعد از اینکه خبر اخراج شدنم را شنیدم به کارگزینی محل کارم مراجعه کرده و عنوان کردم که حاضرم در مدت 2 ماه به محل کارم برگردم و باقیمانده مرخصی زایمان را استفاده نکنم اما متأسفانه با این امر هم موافقت نشد.

این بانوی مشهدی خاطرنشان می‌کند: من 2 برابر همکاران مردم که در یک بخش با هم کار می‌کردم فعالیت داشتم؛ اما به علت بارداری رفتارهای ناشایستی با من شد و در آخر هم که کارم را از دست دادم و این موضوع عین بی‌عدالتی است.

در خانه کار می‌کردم

عاطفه ب. از دیگر شهروندان مشهدی است که در یک شرکت خصوصی کار می‌کند و می‌گوید: به علت برخی از مشکلات دوران بارداری مجبور به استراحت مطلق بودم و به همین علت در خانه باقی می‌ماندم اما با توجه به ترسی که از بیکار شدن داشتم تمام کارهایم را در خانه انجام می‌دادم.

وی ادامه می‌دهد: این موضوع سبب به وجود آمدن برخی از مشکلات در دوران بارداری شد اما با تمام این حرف‌ها در نهایت در پایان دوران مرخصی زمانی که می‌خواستم به سر کار بازگردم از اشتغال مجددم پرهیز کردند و علت آن هم این بود که باید برای پاس شیر و رسیدگی به فرزندم زمانی را اختصاص می‌دادم که از بازده کاری‌ام کم می‌کرد.

اعتراضات پیگیری می‌شود

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید: ما قانون را مصوب کرده‌ایم که به علت بارداری و یا رفتن به مرخصی زایمان هیچ کس نباید اخراج شود و یا اینکه امنیت شغلی وی تحت تأثیر قرار گیرد.اگر به تعداد بالا این اتفاق رخ دهد باید مردم آن را به اطلاع نمایندگان برسانند تا بتوان پیگیری‌های مورد نیاز را انجام داد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی تأکید می‌کند: البته در بسیاری از موارد این اتفاق رخ نمی‌دهد چراکه اگر تعداد آن بالا بود حتما زمزمه‌های این امر به دست نمایندگان می‌رسید.

ربطی به زایمان ندارد

محمد حسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان برتر خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: قراردادهایی که بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود دارای چارچوب قانونی است و نمی‌توان از آنها عدول کرد.باید در نظر داشت که در بخش خصوصی کارآیی حرف نخست در مورد استخدام نیروهای مختلف می‌زند و این مسئله هم در مورد مرد و هم در مورد زن صادق است.

رئیس کانون کارآفرینان برتر خراسان رضوی بیان می‌کند: خود بنده کارفرمایانی را در خراسان رضوی سراغ دارم که حاضر بوده‌اند برای فرزند کارگزار خود با هزینه شخصی خدمتکار استخدام کنند اما این فرد به سر کار بیاید و بعد از اتمام قرارداد وی را همچنان بر سر کار نگاه داشته‌اند.

روشنک اظهار می‌کند: اما در برخی از موارد کارگران کارآیی کافی را ندارند و این بسیار طبیعی است که کارفرما بعد از بچه‌دار شدن نخواهد به آنها شغلی بدهد زیرا در حالت عادی نیز نتوانسته بود وظابف خود را به خوبی انجام دهند.

انتهای پیام/

R41347/P1336/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۵۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از  وبدا، محمد اسماعیل مطلق رئیس دبیر خانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در نشست کارگروه تخصصی امنیت غذا و تغذیه با موضوع اجرایی شدن رهنمودهای رئیس جمهور در هجدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت:  به دستور رئیس جمهوری در جلسه هجدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، همه ی دستگاه های اجرایی موظفند برای تامین امنیت غذایی و دسترسی مردم به غذای سالم در مدت 2 ماه برنامه عملیاتی سال جاری ذیل سند ملی امنیت غذایی تهیه و در جلسه آتی شورای عالی ارائه کنند.

محمد اسماعیل مطلق گفت: امنیت غذایی و غذای سالم در اولویت برنامه های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سال جاری قرار دارد.

دیگر خبرها

  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • آخرین خبرها از لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • پیشنهاد دائمی شدن قراردادهای موقت مشاغل پنج ساله به کجا رسید؟ | آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • جزئیات طرح جدید برای انسداد مرز‌های شرقی/ فراجا مسئول تامین امنیت مرزهاست
  • پرسپولیس و نساجی بدون حضور بانوان
  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری