Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیات قدیمی مسلم بن عقیل محله کلپا همدان با برگزاری تعزیه خوانی و به نوعی مستند اجرا کردن واقعه عاشورا شوری حسینی به این محله بخشیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ ماه محرم فرا رسیده است و ما شاهد برگزاری هیات ها و تکیه های مختلف در سطح شهر هستیم، محله کلپا یکی از محله های قدیمی همدان هست که هیات مسلم بن عقیل این محله حدود 5 سالی است که اقدام به برگزاری نمایشگاه عاشورایی کرده است بر آن شدیم تا از نزدیک با حال و هوای نمایشگاه و خادمین الحسین (ع) آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وارد محوطه که میشوی به خوبی صحنه عاشورا برایت تداعی میشود خیمه ها ،تل زینبیه و.. همگی بیان کننده واقعه عاشورا بودند . بر ان شدیم تا با یکی از اعضای هیات به گفتگو بنشینیم ، امین قانعی سرشت که 33 سال ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام محرم به بیان تاریخچه ای ازهیات مسلم بن عقیل محله کلپا همدان پرداخت و گفت: هیات مسلم بن عقیل ، محله کلپا قدمتی 70 ساله دارد وحدود 5 سال است که در این محله جوانان و بزرگترهای محل نمایشگاه عاشورایی با این فضایی که میبینید دایر می کنند .

*عضو هیات:آشنا کردن نسل جوان با فرهنگ عاشورایی بزرگترین هدف ما هست

این خادم الحسین(ع) ادامه داد: در سالهای قبل فقط مراسم اول محرم در داخل مسجد برگزار میشد ولی هم اکنون در کنار آن نمایشگاه عاشورایی و حجاب و عفاف را داریم و 4 شب به علاوه روز عاشورا مراسم تعزیه خوانی برگزار میکنیم.

وی هدف از این نمایشگاه را اشاعه فرهنگ عاشورایی دانست و گفت: این کار سب میشود کودکان و نوجوانانی که زیاد با فرهنگ عاشورا آشنایی ندارند از نزدیک دردل حادثه قرار گیرند و متوجه شوند که امام حسین (ع) برای چه شهید شد و اینکه ما می گوییم ایشان برای نماز شهید شد هدف از نمازش بود و مگر نمیدانست شهید میشود پس چرا رفتند.

*هزینه هیات از کمک های مردمی تهیه میشود

قانعی سرشت بیان کرد: تاسیس نمایشگاه را از یک ماه قبل از محرم آغاز و تمام مجوزها را از ارگان ها گرفته ایم اما بیشتر هزینه هیات از کمک های مردمی تهیه میشود.

وی با بیان اینکه استقبال مردم از نمایشگاه عاشورایی بسیار عالی است گفت: سال اول که این کار را شروع کردیم سختی های زیادی داشتیم و از لحاظ هزینه و بودجه در مضیقه بویم اما مردم کمک کردند و این کار ادامه دار شد.

این خادم الحسین(ع) ادامه داد: این کار سال گذشته حدود 10 میلیون تومان خرج داشت و ما حمایت چندانی از ارگانهای مختلف ندیدیم.

وی تصریح کرد: اصل موضوع توسط مردم انجام شده و کاری مردمی است و هر کس با توجه به وسعش کمک کرده است به عنوان مثال روز گذشته یک دختربچه ای که 500 تومان در دست داشت و میخواست بستنی بخرد وقتی ما را دید این پول را به هیات کمک کرد و گفت می خواهم به امام حسین(ع) کمک کنم و این تمام هستی آن بچه بود و برای ما واقعا ارزش داشت.

قانعی سرشت اظهار کرد: سال گذشته بیش از 5 هزار نفر در به اینجا آمده بودند و به ما این توان را دادند که برای امسال هم این کار را ادامه دهیم.

*تعزیه خوانی همراه با تئاتر را ادغام کرده ایم

وی در ادامه به بیان نکات مثبت تعزیه خوانی پرداخت و گفت: تعزیه خوانی های زمان قدیم با شعر خواند میشد اما خیلی افراد سن پایین متوجه نمی شدند که چه می گویند، ما تقریبا یک تعزیه خوانی همراه با تئاتر را ادغام کردیم یعنی حرف زدن و گویش انها خیلی راحت و روان است که همه افراد در هر سنی و هر مقطعی که سواد دارد متوجه میشوند .

این خادم الحسین(ع) ادامه داد: اعضای گروه تعزیه کسانی هستند که سالهای سال تو گروهای مختلف بودند و چندسالی هم هست که در هیات ما هستند و بیش از 20 روز است که به کارگردانی اقای فروزش در این مکان تمرین می کنند.

*کار ما در قبال کار شهدای مدافع حرم هیچ است

وی در پاسخ به خبرنگار ما که چه چیزی سبب شده است دست از کار و زندگی خود کشیده و شبانه روز به امام حسین(ع) خدمت کنید گفت: شهدای مدافع حرم همه زندگیشان را گذاشتند رفتند ما در برابر آنها هیچ هستیم و ارادت زیادی که به امام حسین(ع) داریم سبب شده دست از کار و زندگی خود کشیده و صادقانه خادم الحسین (ع) باشیم.

*کسبه محل: اجرای تعزیه خوانی جوانان را با واقعه عاشورا آشنا میکند

در ادامه گفتگویی با اهالی و کسبه محل داشتیم تا از میزان تاثیر گذاری این هیات بر انها مطلع شویم

علی زمانی ازکسبه محل که مغازه لبنیاتی داشت با بیان اینکه این هیات حدود 5 سال است که تعزیه برگزار میکند گفت: در طی این 5 سال اثرگذاری این هیات بر روی جوانها را به خوبی دیده ام.

این کسبه محله کلپا بیان کرد: به طور حتم تعزیه و اجرای مستند واقعه عاشورا بسیار موثرتر خواهد بود.

*اهالی محل:بدعت های غلط در عزاداری امام حسین(ع) را حذف کنیم

داخل محله در حال گذربودیم که پیرمردی که لباس مشکی به تن داشت و در حال صحبت با یکی از کسبه محل بود نظرم را جلب کرد.

محمدتقی مبین یکی از اهالی محله کلپا که خود هم خادم الحسین(ع) و جز سخنوران هیات ثارالله همدان در چهارراه چمن است گفت: بنده از 4 سالگی خادم الحسین(ع) هستم و پدرم هم در این راه شهید شد و چهارمین شهید لرستان به نام حاج محمد علی مبین بود است که توسط گاردی ها جلوی مسجد حاج شیاق به درجه شهادت رسید.

این پیرمرد ساکن در محله کلپا به بیان نقش تعزیه خوانی بر اشنا کردن مردم با واقعه عاشورا پرداخت و گفت: مردم در تعزیه خوانی از نزدیک با واقعه عاشورا آشنا و به طور مستند میبینند که در کربلا چه اتفاقاتی افتاده است.

وی افزود: مردم در تعزیه میبینند که چگونه به فرزند پیامبر ظلم شد و مردم آن زمان حرف پسر پیغمبر را قبول نکردند ولی حرف عبیدالله بن زیاد، یزید و معاویه را چطور قبول کردند.

مبین با بیان اینکه دانستن علت واقعه عاشورا نیاز به یک بررسی تاریخی دارد گفت: اینکه چه چیزی باعث شد مردم آن زمان گرفتار حب دنیا شوند و سخن حق را قبول نکنند نیاز به یک بررسی تاریخی دارد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) بعد از اینکه دید با مذاکره به نتیجه نرسید و دید راهی نیست تصمیم گرفت که این انقلاب را با خون رنگین کند و می بینیم از زمان عاشورا تا الان انقلاب های بزرگ و حتی غیر اسلامی نشات گرفته از انقلاب امام حسین (ع)است.

این خادم الحسین(ع) به بیان وظیفه نسل جوان در برابر حفظ فرهنگ عاشورا پرداخت و گفت: همانطور که امام امت فرمودند بایداز نظر سنتی برخورد کنیم نه اینکه بخواهیم بدعت هایی در عاشورا داشته باشیم که مراجع تقلید ما هم در این خصوص گوشزدهایی داشته اند.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال این علم که بر کمر هیات گذاشته اند ونشانها ی از علامت عیسی مسیح هست چه معنایی دارد، ایا بهتر نبود به جای این علم پلاکارتهایی که سخنان و زندگینامه ائمه اطهار در ان نوشته شده است در بین مردم پخش شود.

*سخن پایانی...

همانطور که در گزارش بیان شد عشق و علاقه مردم به امام حسین(ع) سبب شده است که هر کس در حد وسع خود برای امام حسین(ع) نذر کند، اعضای هیات مسلم بن عقیل محله کلپای همدان فقط به خاطر عشق و علاقه ای که به امام حسین(ع) دارند و وظیفه مهمی که بر دوششان است و آن هم زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورایی است شبانه روز در این هیات به فعالیت می پردازند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، انبار داروی بیمارستان امام حسین (ع) در خیابان شهید مدنی تهران دچار حریق شد.

ایسنا در خبری نوشت: بامداد روز گذشته پرسنل بیمارستان امام حسین (ع) در تماس با سامانه ۱۲۵ از آتش‌سوزی در انبار داروی این بیمارستان خبر داده و در درخواست کمک کردند که درپی آن بلافاصله ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۲، ۹۳ و ۷۳ را به همراه خودروی حامل دستگاه‌های تنفسی به محل حادثه واقع در خیابان شهید مدنی جنوبی اعزام کرد.

با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که آتش‌سوزی در طبقه همکف یک ساختمان دو طبقه با کاربری انبار دارو رخ داده است. این ساختمان در ضلع جنوب شرقی محوطه بیمارستان با کاربری انبار دارو به مساحت تقریبی ۱۰۰ مترمربع رخ بود و در زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی بخشی از قسمت شرقی انبار کاملاً شعله ور بود و دود زیادی به اطراف زبانه می‌کشید. همچنین شعله‌های آتش در حال سرایت به قسمت‌های دیگر انبار دارو بود.

در این شرایط نیروهای عملیات بلافاصله پس از رسیدن به محل حادثه و مجهز شدن به تجهیزات حفاظت فردی و دستگاه‌های تنفسی ضمن قطع برق و گاز ساختمان به سرعت وارد انبار شدند و با استفاده از یک رشته لوله آبدهی، عملیات مهار آتش را آغاز کردند.

بنابراعلام آتش نشانی تهران، این آتش سوزی می‌توانست علت رخداد یک حادثه در سطح وسیع تر شود و خسارت مالی سنگینی برجای گذارد و موجب از بین رفتن داروهای کمیاب مختص بیماری‌های خاص نیز بشود که با سرعت عمل و دقت بالای آتش‌نشانان در کمترین زمان ممکن مهار و خاموش شد.

در پایان نیز آتش‌نشانان پس از مهار و اطفاء کامل آتش اقدام به لکه گیری و انجام عملیات تخلیه دود و ایمن سازی ساختمان کرده و با تحویل محل حادثه به پرسنل بیمارستان به ماموریت خود خاتمه دادند. علت این حادثه نیز ازسوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران بررسی و اعلام خواهد شد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898587

دیگر خبرها

  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • چمران از آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران خبر داد
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس
  • هیات‌های ورزشی به حوزه فرهنگ ورود کنند