Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ به مناسبت روز جهانی غار پاک مراسمی به منظور گرامیداشت این روز در محل غار تاریخی کوگان با حضور اعضاء کارگروه غارشناسی استان، انجمن‌ها و دوست داران محیط زیست برگزار گردید.


در این مراسم فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ضمن گرامیداشت روز جهانی غار پاک و تلاش‌های صورت گرفته در خصوص حفاظت و حراست و شناسائی غار‌های استان، مطالبی در مورد اهمیت و استفاده از پتانسیل‌های غار‌های استان و همچنین نامگذاری روز ۲ مهر به عنوان روز جهانی غار پاک، بیان نموده و با توجه به کارکرد‌های متنوع غار‌ها و ارزش زیستی آن‌ها خواستار افزایش ضریب حفاظتی بیشتر غار‌های استان شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اصلانی معاون امور عمرانی استانداری و رئیس کارگروه غارشناسی استان اظهار داشت: شناسایی غار‌های استان جهت حفاظت و بهره برداری و مدیریت پایدار موضوعی است که به عنوان یک پتانسل بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد و تحقق این مهم را مستلزم فرهنگ سازی، اطلاع رسانی درست و مشارکت مردم به ویژه جوامع بومی و محلی با همکاری و هم فکری دستگاه‌های ذیربط و سایر بخش‌های غیر دولتی عنوان کرد.

پس از پایان جلسه کارگروه غارشناسی و با حضور مسئولین استانی و انجمن‌ها و علاقمندان به طبیعت زیبای لرستان، غار تاریخی کوگان شهرستان پلدختر با شعار " گردشگری مسئولانه - حفاظت از تنوع زیستی" پاکسازی شد و همچنین کارگاه صخره نوردی و غار نوردی توسط هیئت کوهنوردی استان برای حاضرین در این مراسم برگزار گردید.

لازم به ذکر است که غار کوگان نمونه‌ای از آثار معماری صخره‌ای که به وسیلۀ دست بشر در دیوارۀ کوه کوگان کنده شده است. این غار در ۴۵ کیلومتری جنوب خرم آباد و شرق شهرستان پلدختر واقع شده است.

ورودی غار به صورت چهار گوش در اندازه ۲،۵۰ در ۲،۲۰ متر است و به سمت شمال باز می‌شود غار شامل دو طبقه می‌باشد طبقه اول چهار اتاق و فضا‌های مرتبط به هم تشکیل شده است. طبقه دوم غار حدوداً ۳،۴ متر بالاتر از کف قسمت اول غار است. غار کوگان دارای اطاق‌های دست کند تو در تویی است که در روزگاران دوره اشکانی و پیش از آن مورد استفادۀ بشر بوده است.

با توجه به آثار به یادگار مانده از جمله محرابه ها، آبدان‌ها و دیگر نشانه‌های معماری این اثر را به آیین مهر هم نسبت می‌دهند. مساحت کلی فضا‌های تعبیه شده غار حدود ۲۸۱ متر مربع است. از نکات قابل تأمل در این غار مخازن آب در داخل اتاق هاست. این غار به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گفتنی است، دسترسی به این غار از طریق شهر خرم آباد به سمت آزاد راه جنوب (خرم آباد - پل زال) با طی ۳۵ کیلومتر و رسیدن به کاروانسرای پشت تنگ چمشک و از آنجا با عبور از جادۀ فرعی به سمت غار و روستای کوگان (۳ کیلومتر) امکان پذیر است.

انتهای پیام/ د

مراسم روزجهانی غار پاک در غارکوگان پلدختر برگزار شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۷۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود.

طبق خبری که جماران منتشر کرده، بیت امام خمینی (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

در نهایت حزن و اندوه به اطلاع می رساند بانوی با فضیلتی از خاندان علم و تقوا، صبیه مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حایری یزدی در جوار رحمت الهی آرام گرفت.

مراسم تشییع پیکر آن مرحومه روز شنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد نو به سمت حرم مطهر و مراسم ختم همان روز بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد. شرکت عموم طبقات مومنین بویژه روحانیت معظم موجب شادی روح آن مرحومه و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

بیت امام خمینی (س)

27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899778

دیگر خبرها

  • کشف جسد جوان ۲۸ ساله پلدختری در دره‌شهر
  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
  • یونانی‌ها مشعل المپیک را به پاریس تحویل دادند
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور
  • برگزاری مراسم اختتامیه هفته سلامت در شهرستان پیشوا
  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند