Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يک نشريه مصري در تحليلي به پشت پرده همه پرسي کردستان عراق و اهداف رژيم صهيونيستي در حمايت از بارزاني پرداخت.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، محمد السعيد ادريس، در گزارشي در نشريه الاهرام (مصر) نوشت:
عجيب نيست که اسرائيل تنها دولتي در جهان است که از همه پرسي اعلام حمايت و طرفداري کرده است که رئيس اقليم کردستان عراق بر برگزاري آن در روز گذشته يعني ٢٥ سپتامبر به منظور جدايي اين اقليم از عراق پافشاري کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين موضع گيري با سياست تاريخي اسرائيل در قبال کُردهاي عراق از دهه شصت قرن گذشته هماهنگ و منسجم است.
در راستاي اين موضع گيري بنيامين نتانياهو کم تر از دو هفته پيش از برگزاري اين همه پرسي در توئيتي که آن را روزنامه هآرتص نقل کرد گفت تل آويو از تلاش هاي مشروع ملت کُرد براي دستيابي به يک کشور مخصوص خود حمايت مي کند". از اين رو، عجيب نبود که روزنامه معاريو در تاريخ ٩ مي ٢٠١٥ از اين مسئله پرده برداشت که حکومت اقليم کردستان مشاوري سياسي براي بحث و گفتگو با مسئولان بلند پايه اسرائيل براي [يافتن] راه هاي حمايت سياسي که اسرائيل مي تواند به اين جنبش کُرد براي استقلال ارائه دهد اعزام کرده است.
بعد زماني اين گرايش حمايت گرانه اسرائيل از تصميم جدايي اقليم کردستان از عراق و به طور مشخص مجموع تحولات منطقه اي هم زمان با اين رويکرد حمايت گرانه اسرائيل از اين همه پرسي و به خصوص آنچه در عرصه درگيري هاي سوريه اتفاق مي افتد؛ اهميت شديدي دارد به اين ترتيب که به اعتقاد اسرائيل اين تحولات ديگر به نفعش نيست بلکه به نفع دشمنانش يعني ايران، حزب الله و رئيس جمهور بشار اسد است، فراتر آمادگي عراق براي مرحله سياسي جديدي قرار دارد که برخي نشانه هاي آن بروز کرده و مي گويد عراق مي تواند دوران جديدي را در بازيافتن توان پيشين خود پس از تکميل پيروزي ها بر گروه داعش آغاز کند. اگر همه اين ها را مد نظر قرار دهيم مي توانيم سه هدف اصلي اسرائيل را نسبت به اين جانبداري آشکار از جدايي اقليم کردستان از عراق مشخص کنيم.
نخستين هدف به عراق مربوط مي شود و آن جلوگيري از بازگشت عراق قدرتمند و توانمند به تأثير گذاري و جلوگيري از بازسازي و سازندگي در سطح مادي و معنوي اين کشور پس از تمام ويراني ها که در درجه اول به علت اشغال آمريکا در سال ٢٠٠٣ و سپس به دست گروه هاي تروريستي از گروه القاعده گرفته تا گروه داعش در معرض آن قرار گرفت. اسرائيل پايان عصر داعش را در عراق و سوريه نظاره مي کند و اعتقاد دارد نقش کارکردي اين گروه تررويستي رو به افول است اين يعني عراق مي تواند دوباره عناصر قدرت را در اختيار بگيرد و براي اين نشانه هاي زيادي وجود دارد که برجسته ترين آن بازنگري هاي سياسي به خصوص از سوي رهبران شيعه است مانند نخست وزير حيدر العبادي و مقتدي صدر رهبر جريان صدر و عمار حکيم رئيس حزب حکمت و رهبر ائتلاف ملي، کساني که طرح هاي سياسي را براي ايجاد توازن در روابط منطقه اي عراق با ايران و کشورهاي عربي و سپس ضربه زدن به سياست قطب بندي شيعه – سني ارائه کردند که اسرائيل بر به کار گيري آن به منظور نفوذ به کشورهاي عرب سني تحت عنوان جنگ عليه محور شيعه به شدت اهتمام ورزيد. همچين هدف از آن انجام تغييرات عملي در روند سياسي به نفع دولت متکي بر شهروند و دمکراسي به جاي دولت سهميه بندي فرقه اي است و تمام اين ها به معناي اين است که عراق نيرومندي خود و وحدت ملي اش را باز مي يابد و اين مسئله از سوي اسرائيل با مخالفت رو به رو است و در مرحله پس از داعش مراقب آن است و بر پيدا کردن علتي محکم که عراق دوباره در با خون و خونريزي دست به گريبان باشد يا به عبارتي سياست جنگ دائم.
در تأييد اين مسئله بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل را مي بينيم که به ستايش از نقش داعش اکتفا نکرد بلکه از ميان بردن آن را مسئله اي ناخوشايند براي اسرائيل دانست و همچنين گفت داعش نقش سدي را داشت که از افزايش تهديد نزديک به اسرائيل جلوگيري مي کرد بلکه وي شروع کرد نسبت به طرح تهديد کننده اسرائيل و کشورهاي منطقه از سوي ايران و محدود بودن گزينه هاي اسرائيل براي مقابله با اين خطر هشدار دهد. از اين رو، اهميت اتخاذ گزينه کشور کُرد از سوي اسرائيل مشخص مي شود.
دومين هدف اسرائيل از حمات از کشور کردنشين آغاز طرح تقسيم دوباره کشورهاي منطقه است که ضامن پايان دادن به خطر کشورهاي بزرگ عليه اسرائيل است و ايجاد منطقه اي با کشورهاي کوچک فرقه اي، نژادي و ديني که به اين دولت يهودي توانايي سيطره، هيمنه و برتري مطلق و تضمين وجودي مي دهد و اين همان هدفي است که عنوان حمله آمريکا براي اشغال عراق بود که حامل شعار ترسيم دوباره نقشه هاي سياسي بود و سناتور جان مکين دائماً خواستار آن بود، بر اين مبني که تقسيم، راه حل رويارويي با خطرات درگيري هاي داخلي در عراق است.
جدعون ساعر، وزير پيشين اسرائيل اهميت اين هدف را افشا کرد وقتي گفت: "کُردها متحدان بلند مدت بوده و خواهند بود که بر آن ها اتکاء مي شود زيرا مانند ما اقليتي در خاورميانه هستند و حق دارند کشور مستقلي داشته باشند" و از سران اسرائيل خواست از گزينه کشور کُرد حمايت کند و گفت ما بايد استقلال اقليت ها را تشويق کنيم که توافق هاي منطقه اي از زمان سايکس - پيکو در طول صد سال گذشته به آن ها ستم کرده است."
اما سومين هدف و مهم ترين آن ها "تحميل وجود اسرائيل به عنوان کشور همسايه ايران از طريق کشور کردستان عراق" است پس از اين که ايران موفق شد کشوري همجوار اسرائيل در لبنان و سوريه شود و هدف بازدارندگي ايران و جلوگيري از تهديد امنيت و موجوديت اسرائيل از سوي اين کشور و قادر ساختن اسرائيل براي فعاليت با قدرت و تأثيرگذاري در داخل ايران از طريق کشور کردستان در کنار مرزهاي ايران است.
ژنرال يائير جولان، جانشين سابق رئيس ستاد ارتش اسرائيل که اکنون مأمور تهيه نظريه امنيت اسرائيل است از اين هدف به طور علني در برابر موسسه پژوهش هاي شرق دور واشنگتن دو هفته پيش پرده برداشت. بنا بر اين، اين هدف از اجماعي راهبردي در اسرائيل برخوردار است که آن را آلون بن ديويد تحليلگر امور نظامي در روزنامه معاريو در تاريخ ژوئن ٢٠١٥ بيان کرد. وي گفت کشوري کُرد دربردارنده بخش هايي از عراق، ايران، سوريه و ترکيه متحد رويايي براي اسرائيل خواهد بود اما روزنامه هآرتص تأکيد کرد تعدادي مزايا براي اسرائيل در استقلال کردستان وجود دارد که با اهميت ترين آن جايگاه راهبردي اقليم است که راه ايران را به سوريه و لبنان را مي بندد، همچنين به منزله دردسر نه فقط براي ايران بلکه براي رقباي احتمالي از جمله عراق، ترکيه و سوريه خواهد بود.
اسرائيل از تشکيل کشور مستقل کُرد سه هدف مهم اما مهم ترين پرسش اين مسئله باقي مي ماند "تا چه اندازه اسرائيل مي تواند اين هدف ها را محقق سازد؟ آيا نتايج عکسي براي اين گزينه وجود دارد که اسرائيل بتواند بهاي آن را بپردازد؟ اين يک چالش واقعي است در حال حاضر که ماهيت درگيري هاي منطقه را نشان مي دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد

پس از حمله پهپادی افراد ناشناس به یک میدان گازی بزرگ در اقلیم کردستان که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، به طور موقت فعالیت آن متوقف شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از نشنال نیوز، دانا گاز، یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی گاز طبیعی در خاورمیانه، پس از حمله پهپادی که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، به طور موقت فعالیت در یک مجتمع گازی در اقلیم کردستان عراق را به حالت تعلیق درآورد.

این شرکت اماراتی روز دوشنبه در گزارشی به بورس اوراق بهادار ابوظبی اعلام کرد که این حادثه یک "حمله تروریستی" بوده است و در اثر برخورد پهپاد به مخزن ذخیره میعانات گازی در میدان گازی خورمور، چهار کارگر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

دانا گاز گفت: اگرچه صدمات بسیار جزئی به تأسیسات وارد شد، اما برای حفظ ایمنی همه کارکنان و تأسیسات، ما به طور موقت تولید را به حالت تعلیق درآورده‌ایم و تغییرات رویه‌ای خاصی را اعمال کرده‌ایم.

پیشوا هورامانی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که هر چهار فردی که در این حادثه کشته شدند، همگی شهروندان یمن بودند.

دانا گاز همچنین تأکید کرد که "به طور کامل با دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق در بالاترین سطح در حمایت از تعهدات عمومی خود مبنی بر محاکمه عاملان آن" همکاری می‌کند.

خور مور، یکی از میدان های عملیاتی مهم در منطقه سلیمانیه کردستان، در ماه های گذشته هدف حملات مشابهی قرار گرفته است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله پهپادی اخیر را برعهده نگرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • درخواست فدراسیون تیراندازی عراق از ایران
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • پشت‌پرده ماجرای یک ترور توسط موساد؛ رامین یکتاپرست کیست؟
  • پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است