Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تا حالا شده در شهرتان يک داستاني سر زبان مردم باشد درحالي که مي دانيد نوعي افسانه بوده؟ اگر ساکن تهران نباشيد، بيشتر با داستان هاي محلي سر و کار داريد.
به عنوان کسي که در شهر رشت و استان گيلان زندگي مي کند، کتاب هاي بسياري درباره افسانه هاي محلي وجود دارد. از مار بزرگ در محله چمارسرا گرفته تا شهر اجنه و داستان هايي از اين قبيل، که اتفاقاتي در بخشي از محله يک شهر اتفاق مي افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چنين داستان هايي با حضور رسانه هاي جديد محبوبيت خود را از دست داده اند. بچه ها ديگر پاي حرف مادربزرگ نمي نشينند و به افسانه هاي محلي گوش نمي کنند که سرگرم شوند؛ وقتي بازي هاي ويديويي هست، مي توانند «وارد» افسانه هاي محلي، غير محلي، حماسي و هر چيزي که فکرشان را بکنند شده و افسانه را خودشان تجربه کنند (بديهي است قصد قضاوت نداريم درباره اينکه کدامشان خوب يا بد است، هر دو مورد مي توانند تاثيرگذار و جذب کننده باشند).
نکته جالب اين است که درباره بازي هاي ويديويي نيز افسانه هاي محلي وجود دارد! شايد بسياري از شما درباره قضيه يکي از مراحل بازي پوکمون شنيده باشيد که به دليل وجود يک موسيقي متن خاص، منجر به خودکشي بسياري از مردم شد.
تا به حال مي دانستيد صدام حسين معروف جنگ هشت ساله ايران و عراق، از کنسول پلي استيشن 2 براي مقاصد نظامي استفاده مي کرد؟ شايعات عجيب غريبي اين چنيني تا چه حد صحت دارند؟ اين مطلب به 5 مورد از عجيب ترين افسانه هاي محلي درباره بازي هاي ويديويي مي پردازد، درباره آن ها توضيح داده و صحت آن ها را بررسي مي کند. با ديجياتو همراه باشيد.
عجيب تر از يک داستان خياليکلاه هاي حلبيتان را آماده کرده و دوستانتان را جمع کنيد. قصد داريم 5 مورد از داستان هاي عجيب غريب محلي درباره بازي هاي ويديويي را بررسي کنيم؛ داستان هايي درباره کنترل ذهن، ارواح قابل بازي مخفي، يا حتي استفاده يک شيطان عراقي از قدرت سي پي يو کنسول پلي استيشن 2 براي مقاصد کشتار جمعي و... هنوز هم از سر زبان ها بيرون نيافتاده است.
خيلي ها شايد بگويند که اين داستان ها، افسانه اي بيش نيستند و بيشتر به قصد ايجاد هيجان و ترس روايت شده است. خوشبختانه يا متاسفانه، در دوازده ماه اخير دو مورد از تئوري توطئه هاي اين چنيني درست از آب درآمده اند.
پس اگر بازي سوپر ماريو براز 3 يک صحنه تئاتر باشد يا چند کاميون بازي E.T را در زير خاک مدفون کردند، شايد بتوان رابطه اي براي اين 5 تئوري پيدا کرد ...
پوليبيوس، ماشين آرکيد کشنده
شايد پوليبيوس يا Polybius جذاب ترين داستان محلي بازي هاي ويديويي باشد. پوليبيوس، يک دستگاه مخصوص براي بازي هاي آرکيد بود که در سال 1981 توسط ارتش آمريکا ساخته شد (شايد هم CIA).
داستان اين ماشين آرکيد در اواسط دهه 90 به اوج خود رسيد، اما برخلاف ديگر افسانه ها هيچ وقت بعد از 20 سال به آن شاخ و برگي داده نشد. براساس اطلاعاتي که بدست آمده، تنها دو ماشين پوليبيوس ساخته شد و در ايالت اورگون شهر پورت لند پخش شده اند.
کساني که بازي پوليبيوس را انجام مي دهند به سردرد، کابوس، تهوع و استفراغ دچار مي شدند. حتي موردهايي وجود دارند که تفکرات خودکشي در آن ها پرورش پيدا مي کند.
بعد از بروز چنين اتفاق هايي، مامورهايي با لباس هاي مشکي در مغازه هاي آرکيد زياد شدند؛ طبق گفته ها مي خواستند داده هاي موجود در هر دستگاه را دانلود کنند. ماه ها بعد از اين عمليات، هنوز هم افسانه ادامه پيدا کرد اما آن دو ماشين ناپديد شدند.
منشا اصلي داستان هنوز برايمان يک معما باقي مانده، اما يک تئوري وجود دارد که احتمالاً مخلوطي از چندين واقعيت است تا از داستان اصلي چند برابر جذاب تر باشد. يک سري گزارش هايي وجود دارد مبني بر اينکه مامورهاي FBI از مغازه هاي آرکيد بازديد مي کردند. طبق گفته ها، بيشتر تحقيقاتي که انجام مي دادند حول قماربازي و مبارزه با آن مي چرخيد.
در اوايل دهه 80، زماني که تجارت قديمي ماشين هاي آرکيد رو به افول بود، بسياري از مردم بخش اعظم زمان خود را روي بازي هاي آرکيد مي گذرادند و از طريق کسب امتيازهاي بالا معروف مي شدند. به طور طبيعي، زياد بازي کردن در طولاني مدت مي تواند موجب بروز مرض هاي مختلف شود.
هيچ کس مستقيماً از تجربه خود با بازي پوليبيوس صحبت نکرده، اما اين افسانه هنوز ادامه دارد؛ حتي در يکي از قسمت هاي سريال کارتوني سيمپسون نشان داده شد.
نسخه گمشده بازي Killswitch
داستان هاي مربوط به بازي هاي نفرين شده کم نيستند. يکي از افسانه ها مربوط به بازي ويديويي کيل سوييچ بود. سبک Survival Horror با استايل گرافيکي دو بعدي چيزي نيست که هميشه در بازار وجود داشته باشد، اما به دليل محدوديت ها شرکت کاروينا (که وجود آن شرکت هنوز در هاله اي از ابهام قرار دارد، اما توييتر شرکت چيز ديگري ثابت مي کند) تصميم گرفت يک پلتفرمر دوبعدي ترسناک بسازد.
براساس اين افسانه، شرکت کاروينا فقط 5000 نسخه از اين بازي را در سال 1989 منتشر کرد. هر وقت يک نسخه از بازي تمام مي کرديد، بازي خود به خود پاک مي شد. اين يعني به مرور زمان ارزش يک نسخه چندين برابر مي شد، تا حدي که يک نسخه از آن در سايت eBay به قيمت 733 هزاردلار خريداري شد. ياماماتو ريويچي که در توکيو زندگي مي کرد، تصميم گرفت چنين هزينه گزافي براي يک بازي کند.
داستاني که براي همه تعريف مي شود اسلوب يکساني دارد: ياماماتو دوست داشت که ديگران نيز از بازي شناخت نسبي پيدا کنند، پس تصميم گرفت بازي کردن خود را در غالب يک ويديو به مردم ارائه کند. طبق گفته ها، ويديو يک دقيقه و چهل و پنج ثانيه در يوتيوب پيدا شد که در آن ياماماتو را نشان مي داد. طي يک سري اتفاقات عجيب غريب، او ناگهان خود را روي کامپيوتر انداخت و هنگامي که پشت او رو به دوربين بود، صداي گريه او شنيده مي شد. بعد از يک دقيقه و چهل و پنج ثانيه، صفحه مشکي درآمد.
اگر کمي هوشمندانه به قضيه نگاه کنيم مي توان فهميد که هيچ مدرک موثقي پشت اين داستان وجود ندارد؛ هيچ ويديويي از ياماماتو در يوتيوب ديده نمي شود. نکته جالب اين است که چندين ويديو از گيم پلي بازي کيل سوييچ وجود دارد؛ يا فردي تصميم گرفت براساس افسانه ها و شنيده ها بازي اش را بسازد، يا گيم پلي مشاهده شده از بازي اصلي گرفته شده و ياماماتو سرش کلاه رفته!
هنگامي که ديسک بازي را عوض مي کنيد، اسکوال مي ميرد
اگر مي خواهيد روي افسانه هاي محلي بازي هاي ويديويي با دوستتان شرط بندي کنيد، اين مورد را انتخاب کنيد چون واقعاً درست از آب درآمده.
به دليل کمبود حجم سي دي در دوره پلي استيشن 1، بسياري از بازي ها روي چندين ديسک رايت مي شدند؛ مثلاً محتويات بازي فاينال فانتزي 7 ميان 4 سي دي تقسيم شده بود که در روايت داستاني بازي بايد آن را تعويض مي کرديد.
اما ميان همين تعويض ديسک ها، يک اتفاق عجيب مي افتد. بعد از اتمام ديسک اول، يک کات سين پخش مي شود که در آن اسکوال با جادوگر Edea مي جنگد و در آخر، جادوگر يک تکه تيز يخ درون سينه اسکوال فرو مي کند. دوربين نشان مي دهد که بعد از اين اتفاق از روي پرتگاه پايين مي افتد و قاعدتاً، مي ميرد.
اما هنگامي که ديسک دوم شروع مي شود، اسکوال را مي بينيم که بعد از سقوط پرتگاه بيدار شده و خبري از آثار تکه يخي و فرو رفتن آن در سينه اسکوال نيست. او مي گويد: «زخم هايم ... ؟ هيچ زخمي نيست ... ؟ چگونه ... ؟». تئوري اصلي که پشت قضيه نهفته اين است که اسکوال واقعاً مي ميرد، اما بازيکن آن را نمي داند. ادامه بازي، روياي خود اسکوال درباره چگونه ادامه دادن داستان بازي است. مهم ترين مدرک موثق در اين باره، سکانس پاياني بازي است که در يک ميلي ثانيه، صورت اسکوال را نشان مي دهد که هيچ صورتي ندارد.
نفرين کاور بازي Madden
اين نفرين همانند نقل و نبات ميان طرفداران بازي هاي فوتبال آمريکايي و دوستداران سري بازي Madden روايت مي شود؛ درنهايت به يک خرافه اي تبديل شد که براساس استدلال استقرايي، تا حالا جواب داده! بين سال هاي 1999 تا 2014، هر بازيکن ليگ فوتبال آمريکايي NFL که تصويرش روي کاور سري بازي Madden مي خورد بعد از مدتي دچار مصدوميت شديد مي شد.
کلمه «قريب به» يا «تقريبا» مي تواند کلمه قدرتمندي براي بازي با آمار باشد، اما بدون کم يا زياد کردن قضيه مي توان گفت که دقيقاً 15 نفر از 18 فردي که تصويرشان روي کاور بازي Madden است، در نهايت مصدوميت هاي عجيب غريبي گرفتند يا حتي در دوران کاريشان افول شديدي تجربه کردند و در نهايت، محبوبيت و مهارت خود را از دست دادند.
در مطلبي که سايت ديجيتال ترند نوشته، اولين قرباني اين نفرين کسي نبود جز گريسون هرست؛ کسي که بعد از رونمايي اولين بازي Madden در سال 1998 پايش شکست. در اين 15سالي که گذشته فقط سه نفر توانسته اند از اين نفرين جان سالم به در ببرند: ريچارد شرمن، کالوين جانسون و لري فيتزجرالد.
موضوع به حدي معروف شد که شرکت EA تصميم گرفت يک فيلم براساس اين افسانه بسازد.
کنسولي براي کشتار انسان ها
قبل از آنکه شروع کنيم، بايد اخطار دارد که شروع اين داستان از سال 2000 شروع شد؛ دوره اي که رسانه ها تمام توجه مردم را به چيزهاي مختلف جلب مي کردند تا از حقيقت اصلي به دور شوند. در آن زمان صحت يک مسئله چندان اهميت نداشت، مهم آن بود که چقدر خبر پخش شود.
با تمام اين مسائل، نمي توان از قضيه پلي استيشن 2 چشم پوشي کرد. اگر کمي درباره قدرت کنسول و دوره اي که وارد بازار شد اطلاع داشته باشيد، خواهيد دانست که پلي استيشن 2 از زمان خود جلوتر بود ... قبل از ادامه خواندن، فرض را بر اين بگيريد که در حال خواندن افسانه هاي محلي «سياسي» هستيد.
پس بنابر مطلب سايت ورلد ديلي نيوز، که در دسامبر سال 2000 منتشر شد، رئيس جمهور سابق کشور عراق يعني صدام حسين بيش از چندصد کنسول پلي استيشن 2 را خريداري و انبار کرد. قاعدتاً صدام حسين نمي خواست با آن همه پلي استيشن، خداي جنگ بازي کند (البته تلاشش براي خداي جنگ بودن در دنياي واقعي، تا حدي قابل تحسين است؛ با اين تفاوت که در پايان صدام حسين توسط خدايان المپ از پاي در مي آيد و نه بالعکس).
داستان از اين قرار است که صدام حسين به خاطر پردازنده 32 بيتي بسيار قوي پلي استيشن 2، تصميم به انبار کردن آن مي گيرد؛ طبق جمله معروفي که در آن زياد گفته مي شد: «به شدت کاربردي در طراحي برنامه هاي ارتشي.»
طبق گفته ها و شنيده ها، شاهکار معماري کامپيوتر کوتاراگي تبديل به وسيله اي براي کنکاش در داده هاي باليستيک و موشک هاي دوربرد شد؛ مثلاً پردازنده 15 پلي استيشن 2 روي هم مي تواند يک هواپيماي بدون سرنشين را کنترل کند.
اگر منطقي به قضيه نگاه کنيم، اين داستان ميان تمام موارد نامبرده جزو ترسناک ترين ها است؛ زيرا وسيله اي که هدفش سرگرم کردن مردم بود تبديل به ماشين کشتار شده. خوشبختانه، شرايطي براي استفاده از اين وسيله سرگرمي در دنياي ارتش فراهم نشد.
اما با وجود اين همه دروغ، يک حقيقت وجود دارد که به هيچ وجه نمي توان آن را کتمان کرد: پلي استيشن 2 از تمام چيپ هاي پردازنده 32 بيتي ارزان تر بود؛ هر انساني که قصد راه انداختن يک جنگ داشت بدون شک استفاده از کنسول پلي استيشن 2 برايش ارزان تر تمام مي شد.
از آن مهم تر، گزارشي است که موثق بودن آن به اثبات رسيده: اطراف کريسمس سال 2000، طرفداران از کمبود کنسول پلي استيشن 2 در جهان ناراضي بودند. شعبه اروپاي شرکت سوني چهار جت مخصوص از افغانستان (که محل استقرار ارتش آمريکا بود) کرايه کرد تا يک سري حمل و نقل از طريق ژاپن به اروپا انجام شود (اصلاً دروغ نمي گوييم).
اما باز هم دليل موجهي براي چنين تئوري توطئه وجود ندارد. هرچقدر با آمار بازي کنيم نتيجه عوض نمي شود. کسي که ذهن خلاق داشته باشد مي تواند متوجه شود سرمنشا اين داستان از کجا آمده: کمبود هميشگي کنسول پلي استيشن 2 در اروپا!

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۹۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه مسابقات هفت سنگ بانوان شهرستان بافق

ولی الله جعفری پور رئیس هییت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی شهرستان بافق گفت: مسابقات هفت سنگ بانوان شهرستان بافق با حضور ۲۴ تیم به صورت دوره‌ای و تیمی برگزار شد.

او افزود: این مسابقات به همت هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی و با همکاری اداره ورزش و جوانان و باشگاه فرهنگی ورزشی سنگ آهن بافق برگزار شد.

جعفری پور گفت: در پایان سادات شیطور، دختران ریحانه و دختران آفتاب به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • اظهارات عجیب و غریب زلنسکی درباره اوکراینی‌ها
  • ظاهر عجیب و غریب پهپاد نظامی ساخت هند! (عکس)
  • رکوردشکنی عجیب و غریب سریال گناه فرشته!
  • عکس| پیشنهاد عجیب و غریب ایلان ماسک به حامیان فلسطین
  • اختتامیه مسابقات هفت سنگ بانوان شهرستان بافق
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • با رویای ریلی هیتلر آشنا شوید؛ قطار عجیب نازی ها که هیچگاه ساخته نشد!+ فیلم
  • دلیل عجیب و غریب تعطیلی یک تالار در خرم‌آباد
  • ظاهر عجیب و غریب پهپاد نظامی ساخت هند!
  • داستان عجیب بازیکن مورد علاقه استقلال