Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:42:33 GMT

چگونه عادت‌هاي بد را ترک کنيم؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۷۹۹۴۸

چگونه عادت‌هاي بد را ترک کنيم؟

خبرگزاري آريا -

عادت‌هاي بد، زندگي را مختل کرده و مانع رسيدن به اهداف مي‌شوند‎
عادت‌هاي بد، زندگي را مختل کرده و مانع رسيدن به اهداف مي‌شوند، اين عادت‌ها سلامت جسم و روح را نيز به خطر مي‌اندازند و وقت و انرژي را تلف مي‌کنند. پس چرا رهاي‌شان نمي‌کنيم؟ و از همه مهمتر، آيا راهي وجود دارد که از شر عادت‌هاي بد خلاص شويم؟
در اين مطلب براي‌تان مي‌گوييم چطور مي‌توانيد رفتارهاي بد را از زندگي‌تان حذف کرده و در عوض عادت‌هاي خوب و سالم را جايگزين کنيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چه چيزي باعث شکل گيري عادت‌هاي بد مي‌شود؟
بيشتر عادت‌هاي بد ما، دو علت دارند...
استرس و دلزدگي
بيشتر اوقات، عادت‌هاي بد صرفا شيوه‌اي براي غلبه بر استرس و ملالت‌هاي روحي ما هستند. هر عادت بدي، از جويدن ناخن‌ها گرفته تا نوشيدن الکل و يا وقت تلف کردن در اينترنت مي‌تواند يک واکنش ساده در برابر استرس و دلزدگي باشد. اما نبايد اينطور باشد! شما مي‌توانيد با ياد گرفتن روش‌هاي جديد و سالم با استرس و ملالت‌هاي خود مبارزه کنيد، و سپس عادت‌هاي خوب را جايگزين‌شان کنيد.
البته، گاهي استرس يا دلزدگي که روي پيداي عادت‌هاي بد است، دليلي عميق‌تر و پنهان دارد. شايد فکر کردن به اين علت‌ها سخت باشد اما اگر واقعا تصميم داريد تغييراتي ايجاد کنيد پس بايد با خودتان روراست باشيد.
آيا پشت ِ عادت‌هاي بد شما، باور يا دليل خاصي وجود دارد؟ آيا چيزي عميق‌تر اين ميان هست که بايد به آن توجه کنيد؛ مثلا يک ترس، يک ماجرا و يا يک عقيده‌ي محدود کننده که باعث مي‌شود شما مجبور شويد به چيزي که به ضررتان است ادامه دهيد؟
شناسايي علت عادت‌هاي بد، براي ترک آنها يک ضرورت بي چون و چراست.
شما يک عادت بد را حذف نمي‌کنيد، بلکه جايگزينش مي‌کنيد
تمام عادت‌هايي که الان داريد، چه خوب و چه بد، به دليل در زندگي شما وجود دارند. به عبارتي، اين رفتارها نفعي به شما مي‌رسانند، حتي اگر از ساير جهات بد باشند. گاهي اين منفعت، بيولوژيکي است، مثلا سيگار کشيدن يا دارو مصرف کردن. گاهي هم منفعت يک عادت، روحي و هيجاني است، مثلا زماني که به يک رابطه‌ که مي‌دانيد به ضررتان است ادامه مي‌دهيد. در بسياري از موارد، عادت بد شما، صرفا راهي براي کنار آمدن با استرس است. مثلا جويدن ناخن، کندن مو، تکان دادن پا و يا فشردن فک‌ها. اين «منفعت‌ها» يا دلايل، مي‌توانند به عادت‌هاي بد کوچک کشيده شوند.
مثلا باز کردن ايميل به محض روشن کردن کامپيوتر ممکن است به شما اين حس را بدهد که ارتباطات برقرار است. اما چک کردن تمام ايميل‌ها، کارآمدي و عملکرد شما را تخريب مي‌کند، حواس‌تان را پرت مي‌کند و شما را با استرس درگير مي‌کند. اما اين فايده را دارد که احساس نکنيد چيزي را از دست داده‌ايد، و اين عادتي است که همينطور ادامه پيدا مي‌کند. عادت‌هاي بد به اين دليل که بالاخره سودي به شما مي‌رسانند، به سختي قابل حذف کردن هستند و درست به همين دليل است که توصيه‌ي «ديگر اين کار را نکن»، معمولا بيفايده است. شما نياز داريد عادت خوبي را جايگزين عادت بدتان کنيد که تقريبا همان «منفعت» را براي‌تان داشته باشد.
مثلا اگر عادت کرده‌ايد هر وقت دچار استرس مي‌شويد سيگار بکشيد، توصيه‌ي «ديگر سيگار نکش» توصيه‌ي موثري نيست. در عوض شما بايد سراغ راه متفاوت ديگري براي غلبه بر استرس‌تان برويد و آن رفتار يا راه جديد را جايگزين سيگار کشيدن کنيد.
به عبارتي ديگر، عادت‌هاي بد ريشه در نيازهاي خاصي در زندگي‌تان دارند. و براي همين بهتر است عادت‌هاي بد خود را با عادت‌هاي سالم‌تري جايگزين کنيد که همان نيازهاي‌تان را برطرف کنند. اگر از خودتان توقع داريد بدون انتخاب هيچ رفتار مثبتي، فقط عدت بدتان را کنار بگذاريد، پس نيازهايي براي‌تان باقي خواهد ماند که برطرف نمي‌شوند و نمي‌توانيد براي مدتي طولاني به آنها بي‌اعتنايي کنيد.

شناسايي علت عادت‌هاي بد، براي ترک آنها يک ضرورت بي چون و چراست‎
چطور يک عادت بد را کنار بگذاريم؟
جايگزيني براي عادت بد خود انتخاب کنيد
شما نياز به يک برنامه‌ي از پيش تعيين شده داريد که بدانيد چطور قرار است به استرس يا ملالت و يا هر چيز ديگري که باعث عادت بدتان هست، جواب بدهيد. اگر هوس سيگار کشيدن کرديد، چه چيزي را قرار است جايگزينش کنيد؟ (مثلا تمرين تنفس). وقتي نوتيفيکشن فيس بوک‌تان صداي‌تان کرد، به جاي فورا چک کردن آن، چه کاري قرار است انجام دهيد؟ عادت بدتان هر چه که هست بايد براي جايگزين کردن آن برنامه‌ي قبلي داشته باشيد وگرنه تلاش‌تان بيفايده و کاملا کوتاه مدت خواهد بود.
عوامل محرک عادت بدتان را تا حد ممکن حذف کنيد
اگر عادت کرده‌ايد هر وقت در خانه بيکار مي‌شويد، کلوچه بخوريد، پس تمام کلوچه‌ها را از خانه بيرون کنيد! اگر اولين کاري که بعد از لم دادن روي مبل انجام مي‌دهيد، روشن کردن تلويزيون است، پس ريموت کنترل را در اتاقي، داخل يک گنجه و جايي که دسترسي به آن سخت باشد پنهان کنيد. سعي کنيد با دور کردن يا حذف کردن هر چيزي که شما را به سمت عادت بدتان سوق مي‌دهد، ترک عادت را براي خودتان ساده‌تر کنيد. همين حالا محيط خود را تغيير دهيد تا نتيجه را ببينيد.
از کسي بخواهيد تا کمک‌تان کند
چند بار پيش آمده که به تنهايي يک رژيم کاهش وزن را در پيش گرفته‌ايد؟ يا مثلا قصد ترک سيگار را داشته‌ايد اما به کسي چيزي نگفته‌ايد؟ حتما هم پيش خودتان گفته‌ايد اينطوري بهتر است چون اگر موفق نشوم، کسي شاهد شکست من نخواهد بود!
اما کار درست اين است که کسي همراهي‌تان کند. مثلا با کسي همراه شويد که او هم قصد ترک سيگار را دارد. شما دو نفر مي‌توانيد با احساس مسئوليت نسبت به همديگر و تشويق بابت توانمندي‌ها و پيروزي‌ها، تکيه‌گاه و انگيزه‌اي قوي براي هم باشيد.
دور و برتان را از آدم‌هايي پُر کنيد که زندگي‌شان جوريست که شما آرزو داريد
لازم نيست دوستان قديمي‌تان را کنار بگذاريد، اما قدرت ِ پيدا کردن ِ دوستان جديد را ناديده نگيريد. با کساني معاشرت کنيد که عادت‌هاي خوبي که شما آرزويش را داريد، در پيش گرفته‌اند.
خودتان را پيروز تصور کنيد
خودتان را تصور کنيد که پاکت سيگار را دور مي‌اندازيد و در عوض يک غذاي سالم براي خود مي‌خريد يا صبح زودتر از خواب بيدار مي‌شويد. عادت بدتان هر چه که هست، خودتان را در حالت غلبه بر آن تجسم کنيد و از موفقيت خود لذت ببريد. خودتان را ببينيد که با هويتي جديد و اصلاح شده، چه انسان بهتري شده‌ايد.
لازم نيست آدم ِ ديگري بشويد، فقط کافيست به اصل خودتان برگرديد
خيلي وقت‌ها پيش آمده که فکر کنيم براي ترک عادت‌هاي بدمان، لازم است کلا آدم ِ ديگري بشويم. واقعيت اين است که همان آدم ِ ديگر را در حال حاضر در درون خود داريم، به اضافه‌ي عادت‌هاي بد! در واقع، اين احتمال خيلي ضعيف است که ما اين عادت‌هاي بد را در تمام طول عمر خود داشته‌ايم. لازم نيست سيگار کشيدن را ترک کنيد، فقط کافيست به همان آدم ِ غيرسيگاري که بوديد برگرديد. حتي اگر آن آدم ِ ايده‌آل، سالهاي زيادي با الان شما فاصله گرفته باشد، بالاخره وجود داشته، پس شما قطعا و حتما مي‌توانيد باز هم به او برگرديد.
از کلمه‌ي «اما» براي غلبه بر گفتگوهاي منفي درون‌تان استفاده کنيد
يک نکته که بايد در مورد نبرد با عادت‌هاي بد بدانيد اين است که به راحتي ممکن است در تله‌ي قضاوت نادرست درمورد خودتان بيفتيد و توجيه کنيد که چرا بهتر عمل نکرده‌ايد. هر وقت که دچار اشتباهي شديد يا افکار منفي احاطه‌تان کرد، جمله‌ي منفي خود را با يک «اما» در انتها، ادامه دهيد:
. من چاق هستم و تناسب اندام ندارم، اما مي‌توانم در عرض چند ماه آينده، اندام بهتري داشته باشم.
. من يک احمق هستم و هيچکس به من احترام نمي‌گذارد، اما قرار است براي رشد مهارت‌هاي فردي‌ام تلاش کنم.
. من يک بازنده هستم، اما همه گاهي شکست مي‌خورند.
براي شکست هم برنامه داشته باشيد
همه‌ي ما گاهي شکست مي‌خوريم. به جاي اينکه بابت يک اشتباه خودتان را سرزنش کنيد، براي آن برنامه داشته باشيد. همه‌ي ما گاهي از روال درست خارج مي‌شويم، آن چيزي که افراد موفق را از سايرين جدا مي‌کند اين است که آنها مي‌توانند خيلي زود خودشان را بازيابي کنند. استراتژي‌هاي زيادي براي بازيابي اعتماد بنفس و روحيه وجود دارد که بعد از شکست يا دچار اشتباه شدن مي‌تواند به شما کمک کند تا به وضعيت عادي خود برگرديد.
هوشمندانه هدف تعيين کنيد
اگر مي‌خواهيد بدانيد اولين قدم براي ترک عادت‌هاي بد چيست، توصيه مي‌کنيم با آگاهي و هشياري روندتان را شروع کنيد. سعي کنيد در تله‌ي احساسي که نسبت به عادت بد خود داريد گرفتار نشويد. شايد احساس گناه کنيد يا زمان‌هاي زيادي را به روياپردازي مشغول باشيد و با ايکاش‌ گفتن‌ها، زمان را از دست بدهيد، اما اين افکار شما را از چيزي که در حال روي دادن است دور خواهند کرد. در عوض هشياري و آگاهي مي‌تواند به شما نشان بدهد چطور واقعا مي‌توانيد تغيير ايجاد کنيد.
. عادت بد شما، دقيقا چه زمان‌هايي اتفاق مي‌افتد؟
. در طول روز چند بار سراغ عادت بد خود مي‌رويد؟
. در چه مکان يا شرايطي عادت بدتان را انجام مي‌دهيد؟
. با چه کساني هستيد؟
. چه چيزهايي برانگيزاننده‌ي عادت بدتان هستند و باعث مي‌شوند شروعش کنيد؟
خيلي راحت با پيگيري اين سوال‌هاي هوشمندانه مي‌توانيد نسبت به رفتار بدتان آگاهي بيشتري پيدا کرده و ايده‌هاي بسيار زيادي براي توقف‌شان به ذهن‌تان خطور کند. يک کاغذ و قلم هميشه همراه‌تان باشد، هر وقت عادت بدتان روي داد، روي کاغذ، زمان و جزئيات آن را يادداشت کنيد. در پايان روز، تمام گزارش کارتان را بررسي کنيد و ببينيد چه نتيجه‌اي مي‌گيريد. هدف‌تان اين نيست که خودتان را قضاوت يا ملامت کنيد و احساس يک آدم گناهکار را داشته باشيد.
تنها هدف شما بايد اين باشد که نسبت به زمان وقوع عادت بد و شرايط آن، آگاهي کامل پيدا کنيد. با اين روش، شما چندين قدم‌تر جلوتر از عادت بدتان خواهيد بود و تسلط خوبي روي آن پيدا خواهيد کرد. سپس مي‌توانيد شروع کنيد به اجرا کردن ايده‌هاي‌تان که مطمئنا کاربردي‌ترين ايده‌ها را خودتان خواهيد داد چون شما تنها کسي هستيد که خودتان را خوب مي‌شناسيد!
ترک عدت‌هاي بد، به زمان و تلاش نياز دارد، اما مهمتر از همه، پشتکار و اراده‌ي راسخ مي‌خواهد. بيشتر آنهايي که در نهايت موفق مي‌شوند رفتار يا عادت ناپسندي را ترک کنند، چندين بار شکست خورده و بازهم تلاش کرده‌اند. شايد چند راهي که در پيش مي‌گيريد، جواب ندهد و مفيد نباشد اما دليل نمي‌شود ساير شيوه‌ها نيز همينطور باشند.
منبع: برترينها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۹۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت نیوز،‌ ناخن جویدن یک عادت بیمارگونه در نظر گرفته می شود که با ناخن جویدن تکراری و به ظاهر کنترل نشده مشخص می شود.

در کنار سایر رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن، جویدن ناخن در DSM-IV تحت عنوان «سایر اختلالات وسواسی اجباری» طبقه‌بندی می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد که اونیکوفاژی با چندین اختلال روانپزشکی مرتبط است، از جمله:

اختلال کمبود توجه بیش فعالی: با تکانشگری و بیش فعالی و همچنین مشکل در توجه مشخص می شود.
اختلال نافرمانی مخالف: با سرپیچی و نافرمانی نسبت به افرادی که در موقعیت های قدرت هستند مشخص می شود.
اختلال اضطراب جدایی: با اضطراب بیش از حد در هنگام جدا شدن از افراد یا حیوانات خاص مشخص می شود.
سندرم تورت: با حرکات و صداهای غیر ارادی مشخص می شود.

رفتارهای مرتبط شامل کندن مزمن پوست، کشیدن مو، گاز گرفتن گونه و دندان قروچه است.

علائم اختلال جویدن ناخن چیست؟
اونیکوفاژی ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

احساس تنش قبل از گاز گرفتن (که می تواند به صورت اضطراب، ناراحتی، هیجان و غیره ظاهر شود)
احساس هایی مانند خارش، سوزن سوزن شدن یا درد
احساس لذت و آرامش بعد از گاز گرفتن و کندن ناخن
احساس گناه یا شرم از جویدن ناخن
آسیب به بافت های اطراف انگشتان و کوتیکول ها
آسیب به دهان یا مشکلات دندانی
در حالی که جویدن ناخن در کودکان شایع‌تر است، اونیکوفاژی می‌تواند در نوجوانان و حتی بزرگسالان رخ دهد که ممکن است این عادت را به عنوان یک تیک عصبی داشته باشند.

اگر می‌خواهید آلزایمر نگیرید، این ۴ ادویه خانگی را مصرف کنید

چه چیزی باعث اونیکوفاژی می شود؟
در حالی که علت دقیق ناخن جویدن هنوز موضوع بحث علمی است و شناخته شده نیست، مطالعات نشان داده اند که ناخن جویدن ممکن است توسط عوامل زیر ایجاد شود:

کمال گرایی
کسالت
فشار
تنهایی
بلوغ
اکثر محققان بر این باورند که افرادی که رفتارهای تکراری مانند ناخن جویدن دارند، کمال گرا هستند. آنها ممکن است نتوانند یک کار را با سرعت متوسط به پایان برسانند و زمانی که به اهداف خود نمی رسند مستعد ناامیدی، بی حوصلگی و نارضایتی می شوند.

افرادی که ناخن های خود را می جوند معمولاً این عادت را از روی کسالت یا به عنوان واکنشی به یک موقعیت استرس زا انجام می دهند، اما این رفتار می تواند ناخودآگاه شود و در طول فعالیت های معمول مانند تماشای تلویزیون یا مطالعه روی آنها تأثیر بگذارد.

به طور معمول، ناخن جویدن در دوران نوجوانی و زمانی که نوجوان تجربیات و احساسات جدیدی را تجربه می کند، ایجاد می شود. دانشمندان معتقدند که اکثر مردم در نهایت از آن عبور می کنند.

گزینه های درمانی اونیکوفاژی چیست؟
اونیکوفاژی می تواند باعث اضطراب، استرس عاطفی و مشکلات جسمی شود. درمان آن نیز بستگی به شدت بیماری دارد. به عنوان مثال، اونیکوفاژی خفیف نیازی به درمان ندارد زیرا کودکان اغلب این عادت را ترک می کنند. نکاتی برای جلوگیری از جویدن ناخن عبارتند از:

اجتناب از تحریک بیش از حد که ممکن است محرک جویدن ناخن باشد.
مشغول نگه داشتن دهان و دست ها (مانند جویدن آدامس)
مدیریت استرس و اضطراب (مانند ورزش)
کوتاه نگه داشتن ناخن ها، مانیکور کردن یا پوشاندن آنها برای کاهش وسوسه جویدن
استفاده از ترکیبات تلخ مزه روی ناخن برای جلوگیری از جویدن ناخن (بیشتر پزشکان این روش را توصیه نمی کنند)
در برخی موارد رفتار درمانی ممکن است برای رسیدگی به هر گونه مشکل زمینه ای سلامت روان یا اختلالات روانی مورد نیاز باشد.

کد خبر 848261 برچسب‌ها سلامت بهداشت روانی خبر مهم

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید شاد باشید این عادت‌ها را کنار بگذارید
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟