Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

بيماران سرطاني و اطرافيان آنها بايد از يک رژيم غذايي براي بيماران سرطاني مطلع باشند زيرا اين افراد با انجام هر دوره شيمي درماني دچار تغييرات در سيستم بدن مي‌شوند.
بايد باور داشت که تغذيه و رژيم غذايي مناسب مي‌تواند به کاهش عوارض شيمي درماني کمک کند.بسياري از پزشکان و آنکولوژيست‌ها معمولا بيمارانشان را به متخصص تغذيه ارجاع نمي‌دهند، در حالي که در ابتداي شيمي درماني اين موضوع بسيار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اولين سوالي که يک بيمار مبتلا به سرطان و به خصوص سرطان سينه از ما مي‌پرسد اين است که چه غذايي در طول شيمي درماني نبايد بخوريم، چرا نبايد بخوريم و چه غذايي را اگر بخوريم برايم مفيد است. بيماران وقتي وارد روند شيمي درماني مي‌شوند سايديفکت هاي شيمي درماني بالطبع براي آنها پيش مي‌آيد و مي‌تواند باعث سوالات بيشتر بيماران در اين زمينه شود.
کسي که شيمي درماني را آغاز مي‌کند اولين نکته‌اي که درباره آن وجود دارد اين است که گلبول‌هاي سفيد تغييراتي مي‌کند. يکي از سوالاتي که خيلي از بيماران از ما مي پرسند اين است که آيا رژيم غذايي‌اي وجود دارد که بتواند گلبول سفيد را با آن کنترل کند. آيا ماده غذايي‌ وجود دارد که بتواند مثلا پلاکت‌هاي خون او را تحت تاثير قرار دهد.
تحقيقاتي که در اين باره انجام شده نشان مي‌دهد با تغيير رژيم غذايي چندان نمي‌توان تاثيري در فعاليت گلبول‌ها در اين افراد داشت اما درباره پروتئين‌ها مي‌توان کارهايي انجام داد که تا حدودي مي‌تواند در بحث سلول سازي تغييراتي ايجاد کند. يکي از مسائل مهمي که در اولين جلسات شيمي درماني بايد به بيماران آموزش دهيم اين است که بهداشت مواد غذايي دريافتي را بايد بسيار رعايت کنند.
بسياري از بيماران از ما مي‌پرسند آيا مي‌توانم از سبزي استفاده کنم. آيا مي‌توانم شير فله اي و يا تخم مرغ بخورم. توصيه بر اين است که حتي الامکان محصولاتي مانند سبزيجات که خام است کاملا شست‌و‌شو و گند زدايي کنند تا مشکلي از لحاظ بهداشت نداشته باشد. به طور کلي مواد غذايي مانند گوشت‌هايي که حالت چرخ کرده دارد و در رستوران‌ها سرو مي‌شود براي اين افراد توصيه نمي‌شود .
در شيمي درماني‌هايي که گلبول سفيد بيمار زير 500 است خوردن سبزيجات خام ممنوع است. مهم‌ترين نکته اين است که سبزي‌ها به طور کامل شسته شود. البته بايد گلبول سفيد بيمار را بررسي کرد اگر ميزان آن زير 500 باشد مصرف ميوه‌هاي خام را هم محدود مي‌کنيم زيرا هورمون‌ها و آفت کش‌هايي که در برخي ميوه‌ها استفاده مي‌شود مي‌تواند باعث تشديد اختلال در گلبول سفيد بيمار شود.
ميزان پروبيوتيک در بيماران سرطاني جزو مباحث بسيار مهم است. پروبيوتيک در زبان يوناني به معناي «مفيد براي حيات» است. بيماري که در حال شيمي درماني است بالطبع وقتي سلول هاي سالم بدنش را از دست مي‌دهد جمعيت باکتري‌هاي روده‌اش دستخوش تغييراتي مي‌شود و آن باکتري‌هايي که ما به آنها پروبيوتيک مي‌گوييم را از دست مي‌دهد.
از دست دادن پروبيوتيک مي‌تواند زمينه ساز «التهاب» و «ترشحات التهابي» در بدن باشد و در عوارضي مانند تهوع و بسياري از عوارض گوارشي ديگر در بيمار موثر واقع شود. توصيه‌هاي که ما به بيمار در طول شيمي درماني مي‌کنيم اين است که ترجيحا از محصولات پروبيوتيکي در رژيم غذايي خود استفاده کنند.
حتي نتايج برخي مطالعات نشان داده است که مکمل هاي پروبيوتيک در اين افراد مي‌تواند استفاده شود. متاسفانه محصولات پروبيوتيک در ايران چندان تنوع ندارد فقط لبنيات پروبيوتيک در بازار غذايي ايران وجود دارد. ضمن اينکه جمعيت باکتري اين غذاها هم در مقايسه با استاندارد جهاني بسيار کم است. اما باز هم مصرف آن بهتر از مصرف نکردنش است.
توصيه بسيار زياد ميشود که در طول شيمي درماني تغديه از ابتدا نقش بسيار مهمي دارد. در بيماران سرطان سينه ترکيباتي که در ميوه ها و سبزي ها وجود دارد در بهبود و عدم تشديد بيماري مي تواند موثر واقع شود. ترکيباتي که در زردچوبه وجود دارد مي تواند به اين افراد بسيار کمک کند، چرا که نقش آنتي اکسيداني دارد .
هر آنچه که خداوند به رنگ‌هاي قرمز بنفش و نارنجي آفريده است بايد در رژيم غذايي اين بيماران استفاده شود. مثلا بيماران مي‌توانند از انگور استفاده کند و اگر اين ميوه در دسترس نبود مي‌تواند کشمش را جايگزين کند.
توصيه‌اي که ما به بيماران مبتلا به سرطان سينه مي‌کنيم اين است که تا حدامکان از ترکيبات کافئينه استفاده نکنند. اما اگر تمايل به مصرف چاي را دارند حتما از چاي سبز استفاده کنند. به لحاظ اينکه ترکيبات آنتي اکسيدان در آن وجود دارد. يا اگر چاي ميل مي‌کنيد کم رنگ باشد. اين موضوع ثابت شده که کافئين مي‌تواند زمينه‌اي براي رشد سلول‌هاي سرطاني در بيماران سرطاني باشد. البته برخي مطالعات چنين موضوعي را رد کرده‌اند، اما به طور کلي خيالمان آسوده‌تر است که اين موضوع را به بيمارمان آموزش دهيم که تا حد امکان از ترکيبات کافئينه در رژيم غذايي خود استفاده نکنند.

مصرف گريپ فروت در بيمارن سرطاني ممنوع است
مساله مهمي که برخي از بيماران از ما مي‌پرسند اين است که مثلا شنيده‌ايم گريپ فروت مي‌تواند اثر دوز داروهاي ما را بيشتر کند. در حالي که ما مصرف اين ميوه را در بيماراني که شيمي درماني مي‌کنند کلا حذف مي کنيم. اين ميوه مي‌تواند بر آنزيم‌ها اثر بگذارد و باعث تغييرات ژنتيک در داروها شود.
در طول شيمي درماني ممکن است افراد دچار افزايش وزن شود. به خصوص بيماراني که به دليل تهوع وعده هاي غذايي شان را زياد مي کنند و درعين حال در هر وعده ميزان کمي غذا مي خورند و مي گويند حال بهتري دارند ممکن است دچار اين حالت شوند . مصرف غذاهاي چرب و نشاسته اي و غذاهايي که نمکشان زياداست بايد محدود شود . زيرا اين بيماران در حال استفاده از «دگزامتازون» و «کورتون» در طول درمان هستند.
بايد در نظر داشت در بيماراني که جواب پاتولوژي هورمون شان مثبت شده است، يکسري از مواد غذايي بايد منع شود. زيرا در برخي مواد غذايي فيتواستروژن وجود دارد. درست است که فيتواستروژن‌ها يک هزارم استروژن جنسي قدرت دارند اما همان مقدار هم در اين بيمارن مهم است. در راس تمام فيتواستروژن‌هايي که مي شناسيم محصولات سويا قرار دارند.
تمامي محصولات سويا اعم از سس سويا، کنجاله سويا و لوبيا سويا حذف مي‌شوند. نتايج مطالعه‌اي نشان مي‌دهد برخي از بيماران به لحاظ نفخي که دارند از مکمل هاي شيرين بيان استفاده مي‌کنند، مکمل‌هايي که در داروخانه ها هم به طور آزاد فروخته مي‌شود. شيرين بيان منبع بسيار غني از استروژن است که بايد از رژيم غذايي اين افراد حذف شود و اجازه نداريم آن را به اين افراد توصيه کنيم.
اين بيماران بايد برخي مواد غذايي را در رژيم غذايي خود کم و يا حذف کنند. کنجد از جمله محصولاتي است که فيتواستروژن دارد. شنبليبه، تا حدودي عدس و به طور کلي سبوس گندم و نعناع بايد محدود شود.
برخي از ترکيبات مواد غذايي است فيتواستروژن ندارد که در راس آنها انگور و مرکبات قرار دارد. و مي توانيم در فصل‌هاي ميوه‌ها انجير و طالبي را به بيماران توصيه کنيم.

براي بيماران سرطاني ميوه بهتر از آبميوه است
مساله مهمي که وجود دارد اين است که در شيمي درماني‌ها بايد به قند بيمار توجه کنيم. اکثر بيماراني که شيمي درماني مي کنند به لحاظ استرسي که به آنها وارد مي‌شود گليکوژن کبدشان افزايش پيدا مي‌کند. ضمن اينکه دارو هايي براي کاهش تهوع بيمار استفاده مي‌شود باعث افزايش گلوکز بيمار مي شود. بنابراين توصيه مي‌شود در رژيم غذايي بيمار مصرف مواد غذايي مانند بيسکويت‌ها شکر، تافي، سوهان و گز و حتي مصرف آبميوه هم بايد کمتر باشد. اغلب موارد مي گوييم ميوه را مصرف کنند بهتر از آب ميوه است .
حتما بايد در رژيم غذايي بيماران بايد از فلفل دلمه اي، چاي سبز و خانواده کلم و به ويژه بروکلي و زردچوبه استفاده شود.
بيماراني که داروي «تاموکسي فن» مي گيرند دچار از دست رفتن پروتئين‌هاي بدنشان مي شوند که اين مساله بسيار مهمي است. در رژيم‌هاي غذايي اين افراد از پروتئين‌ها بايد استفاده کرد. البته پروتئين‌هاي حيواني به لحاظ ساختار اسيد آمينه‌اي که دارند خون را اسيدي مي‌کنند و استخوان براي اينکه خون را تنظيم کند کلسيم خارج مي‌کند و در خون مي‌فرستد. بنابراين در رژيم‌هاي غذايي بيماراني که «تاموکسي فن» استفاده مي کنند و ما به طور کلي نگران استخوان‌هايشان هستيم بهتر است از پروتئين‌هاي گياهي به چاي پروتئين‌هاي حيواني استفاده شود.

آيا مصرف نوشابه و فست‌فود در بيماران سرطاني مضر است؟
گاهي برخي بيماران در طول شيمي درماني مي‌پرسند ما هوس کرده‌ايم نوشابه و يا فست فود بخوريم. آيا اتفاقي مي افتد. بايد به اين بيماران گفت هيچ اتفاقي نمي‌افتد عملا بيماري که شش يا هفت ماه است شيمي درماني مي‌کند، دلش مي خواهد از زندگي‌اش لذتي هم ببرد. آنچه که مهم است اين است که مصرف يک يا دوبار در طول درمان ايرادي ندارد. اما به طور کلي به اين بيماران بايد آموزش داد که اين مواد غذايي به لحاظ دارا بودن نمک که تشديد «ادم» مي‌کند و چربي‌ها و کالري بالايي که دارد بهتر است محدود شود.
بيماران از چغندر، لبو و هويج در رژيم غذايي‌شان استفاده کنند و نوشيدنيهايي که شکر و قندهاي مصنوعي دارند بايد محدود شوند و آموزش دهيم برخي نوشيدني‌هاي صنعتي را از رژيم غذايي‌شان حذف کنند و از ميوه و آبميوه طبيعي استفاده شود.
افرادي که شيمي درماني مي‌کنند عوارض مختلفي مانند تهوع، استفراغ و يبوست و حتي اسهال و مشکلات خواب و پوستي که رايج است دارند که براي هريک از اين‌ها مي‌توان توصيه‌هايي داشت.

ماکاروني بهترين غذايي است که بايد شب قبل از شيمي درماني استفاده شود
با توجه به اينکه برخي بيماران مي‌پرسند قبل از شيمي درماني چه چيزي را بخورند : توصيه‌اي که به اين بيماران داريم اين است که از نشاسته‌هايي که دير هضم‌تر است استفاده کنند. همانطور که فوتباليست‌ها قبل از هر بازي‌اي ماکاروني مي‌خورند، زيرا دير هضم است.
بيماري که شيمي درماني مي‌کند بعد از تزريق حال و اوضاع خوبي براي غذا خوردن ندارد. بنابرين بهتر است شب قبل و يا وعده قبلش از نشاسته‌هاي دير هضم استفاده کنند. ماکاروني بهترين وعده غذايي است که شب قبل از شيمي درماني به بيمار توصيه مي‌کنيم از آن استفاده کند. ساختار وعده غذايي‌اي که قبل از شيمي درماني استفاده مي‌کند بايد شبيه يک صبحانه کامل باشد. کربوهيدرات پيچيده داشته باشد. نان لواش و تافتون بايد از رژيم غذايي حذف شوند. زيرا آنها به شدت قند و انسولين را بالا مي‌برند و يکباره قند پايين مي‌آيد و باعث به هم ريختگي اوضاع بيمار مي‌شود.
نان‌هاي سفيد بايد از رژيم غذايي حذف شوند. از تخم مرغ مي توانيم در رژيم غذايي استفاده کرد. اگر در رژيم غذايي از تخم مرغ استفاده مي‌شود بايد حتما به طور کامل پخته باشد. ما از تخم مرغ عسلي و يا نيم پز نبايد در رژيم غذايي اين بيماران استفاده کنيم. زيرا آلودگي هايي دارد که ممکن است باعث اسهال در اين بيماران شود. به طور کلي اين وعده غذايي نبايد حالت چرب و سرخ کردني داشته باشد زيرا باعث سنگين شدن معده‌اش مي‌شود.
غذاهايي که بيماران پس از تزريق به آن بي‌ميل مي‌شوند
يک سري از مواد غذايي وجود دارد که در 72 ساعت بعد از تزريق بيمار به آنها بي ميل است. تنفر از گوشت قرمز بسيار در اين بيماران رايج است. اصرار نکنيد که پروتئين بدنشان از گوشت قرمز باشد. مواد غذايي چرب و سرخ کردني حذف شود.
در سه روز اول مواد غذايي اي که ادويه دارند حالشان را بدتر مي کند. مواد غذايي که بوهاي تند مانند سير و پياز داغ دارند به ويژه در سه روز اول بايد حذف شود چون مي‌تواند تهوع و استفراغ را حذف کنند. ماست، حبوبات و غلات مي تواند مفيد باشد. اين افراد تمايل زيادي به خوردن پوره جات مي‌توانند داشته باشند. در سه روز اول اصرار نداريم بيمار غذاي جامد بخورد زيرا نمي‌تواند از آنها استفاده کند.

آب هر چه خنک‌تر باشد براي بيماران سرطاني بهتر است
هر چقدر بيمار توانست آب بخورد بهتر است. البته درجه حرارت داغ و يا گرم تهوع را تشديد مي‌کند. آب هر چقدر خنک‌تر و به شکل يخ در بهشت باشد براي بيمار بهتر و قابل تحمل‌تر است و تهوع را کم مي‌کند. با در نظر گرفتن اقتصاد بيمار، مي توانيم به او آب هويج، شير عسل، شير انبه ميلک شيک‌ها را توصيه کنيم. زيرا بي‌اشتهايي آنها را رفع مي‌کند. مصرف ژله به لحاظ پروتئين هايي که دارد به ويژه اگر ميوه به آن اضافه کنيم مي‌تواند به دريافت پروتئين‌ها کمک کند.
يکي از راه‌هاي افزايش پروتئين استفاده از شير خشک در رژيم غذايي بيماران است. در طول روز مي‌توان سه تا چهار قاشق شيرخشک در رژيم غذايي بيمار در نظر گرفت.

روزانه يک تا دو عدد سفيده تخم مرغ براي بيماران سرطاني مفيد است
مصرف سفيده تخم مرغ بالطبع مي‌تواند در اين بيماران مفيد واقع شود. حتما روزانه يک تا دو عدد سفيده تخم مرغ را در رژيم غذايي اين بيماران لحاظ مي‌کنيم. بهتر است به جاي گوشت قرمز از گوشت سفيد در رژيم غذايي اين بيماران استفاده شود. زيرا اسيدهاي اشباع چربي که در گوشت قرمز وجود دارد عامل کارسينوژن به خصوص در سرطان پستان محسوب مي‌شود.
بسياري از پزشکان مي‌گويند گوشت قرمز زياد مصرف کنند در حالي که بايد گفت گوشت قرمز حداکثر 60 تا 90 گرم در روز يعني به اندازه سه تکه گوشت خورشتي استفاده شود، بقيه نياز بدن بايد از طريق گوشت مرغ تامين شود. اگر بيمار توانست تحمل کند از رژيم غذايي ماهي هم در رژيم غذايي‌اش استفاده مي‌کنيم. توصيه مي‌کنيم بيمار حتما يه پياله عدسي يا لوبيا در کنار غذايي که مي‌خورد استفاده کند.
نمي‌گوييم هر روز عدس بخورد بلکه اين مواد را در وعده‌هاي غذايي خود توزيع کند. ضمن اينکه نبايد غافل شد که لبنيات پر از پروتئين هستند. حتما سه واحد ماست و يا شير را بايد در رژيم غذايي لحاظ کنيم. در سه روز اول نبايد به بيمار تاکيد کرد که زياد گوشت بخورد. هر چه دلش خواست بخورد چون اگر بيمار در سه روز اول پروتئين زياده بخورد حتما دچار حالت استفراغ مي‌شود. بايد پروتئين را تقسيم بندي کرد.

در ايران کمبود لاکتوز حدود 10 برابر کشورهاي اروپايي است
در ايران کمبود لاکتوز حدود 10 برابر کشورهاي اروپايي است. بنابراين نمي‌توان به بيماران چندان شير توصيه کرد اما بقيه لبنيات اشکالي ندارد . ما در سيستم تغذيه در نظر مي گيريم که اگر بيماري در برنامه غذايي خود شير نداشته است ما به او توصيه هايي داريم. مثلا مي گوييم امروز که به خانه رفتي يک قاشق غذاخوري شير بخور، روز بعد آن را دو قاشق و روزهاي بعد نصف استکان شير بخور. روزهاي بعد دو سوم استکان شير بخور و آرام آرام لاکتوز معده اش را بالا مي‌بريم. نمي توان بيمار را از خوردن شير منع کرد. مصرف لبنيات در فنلاند 9 تا 10 واحد روزانه هاست، اما در کشور ما شايد کمتر از يک واحد روزانه شير استفاده مي شود. البته بيشتر از 5 واحد در روز نمي‌توان لبنيات استفاده کرد. زيرا آهن بدنش کم مي‌شود.
در مورد تهوع توصيه تغذيه اي به بيماران اين است که مواد غذايي اي که استفاده مي‌شود چرب و سرخ کردني نباشد. استفاده از پوره سيب زميني و نان‌هاي سبوس دار در اين بيماران بسيار مفيد است. بهتر از قبل از خواب ميان وعده مختصري که حاوي نان سوخاري و يا نشاسته است استفاده کنند که برايشان بسيار مفيد است.
به جاي سه وعده غذاي پر حجم شش وعده غذاي کم حجم استفاده کند. عملا غذايي که مي خورند خنک باشد مثلا پلو خورشت که داغ است، حالشان را بدتر مي کند. نوشيدني‌هاي داغ هم حالشان را بدتر مي‌کند. اگر زماني که آب پرتغال مي‌خورد در زماني که حالت تهوع دارد با يک ليوان آب آن را رقيق کند. هر چه نوشيدني شيرين تر باشد عملا مي تواند تهوع را تشديد کند.

بوييدن ليموترش موجب بهبود تهوع مي‌‌شود
مثلا مهم بوييدن پوست ليمو ترش مرکز تهوع را آرام مي‌کند. از آبنبات هايي با طعم نعناع و يا ترش مي توانند استفاده کنند زيرا تهوعشان را کم مي‌کند. مکيدن يخ جز مواردي است که ما به آنها توصيه مي کنيم انجام دهند.
به آنهايي که دچار زخم‌هاي دهاني مي‌شوند توصيه مي‌کنيم از مصرف ترشيجات شامل رب گوجه فرنگي، انواع مرکبات نوشيدني هاي گازدار بايد صرف نظر کنند. اين موضوع به شدت زخم‌هاي دهاني شان را تشديد مي کند. با ني آب بخوردند. خوردن آب در مقادير بالا مي تواند زخم هاي دهاني شان را تشديد کند. بستني و چيزهاي يخ حتما در رژيم غذايي شان لحاظ کنيد. هر چقدر فضاي دهان خنک تر شود روند بهبود بهتر مي‌شود. از مواد غذايي اي که مانند نان هاي سوخاري و يا ادويه جات، حالت خشک و شکننده دارند در رژيم غذايي شان استفاده نشود.

پياز و ليموترش به درک شوري و ترشي غذا در بيماران سرطاني کمک مي‌کند
مساله ديگر اين است که تغييرات چشايي در دهان آنها اتفاق مي افتد و طعم شوري و ترشي را خوب احساس نمي‌کنند. به آنها توصيه مي‌کنيم که در مواد غذايي‌شان از پياز و يا ليمو ترش استفاده کنند. غذايي که استفاده مي‌کنند سرد يا هم دماي محيط باشد، اگر زخم هاي دهاني ندارند از مرکبات استفاده کنند.
از سس‌هاي کچاپ، خردل و انواع خردل‌ها در رژيم غذايي‌شان استفاده کنيم. خيلي به آنها کمک مي کند. اين مواد طعم غذاهايشان را مي‌تواند بهتر کند. بيماران بايد به جاي مصرف شکر از خرما، کشمش و ميوه هاي خشک در رژيم غذايي شان استفاده کنند. مصرف نمک بايد کم شود. کنسروها و به ويژه تن ماهي به دليل آلوده بودن به جيوه بايد ار رژيم غذايي اين بيماران حذف شود .
اين بيماران اگر خشکي دهان دارند بايد هميشه بطري آب همراهشان باشد و مرتب آب بخورند. حتما از آدامس هاي حاوي قند گزيرتور استفاده کنند. از هويج، کرفس، ليمو و ساير مرکبات استفاده کنند. که بسيار به آنها کمک مي‌کند.
در مورد بيماري يبوست هم اولين مساله اين است همين طور که نشسته با انگشت شست، شکمش را به سمت پايين ماساژ دهد. مواد غذايي اي که فيبر بالا دارند را در رژيم غذايي شان استفاده کنند. حتما به آنها بگوييم روزي سه عدد آلو خيس شده در رژيم غذايي خود قرار دهند. روزي 5 تا 6 عدد زيتون بخوردند و حتما روغن زيتون را در رژيم غذاييش بگنجانند که مي تواند مفيد باشد. از عناب استفاده کنند که در درمان يبوست مي تواند مفيد باشد.
خوردن نعناع و شويد در ماست مفيد است. آب فراوان استفاده کنند. بايد در نظر داشت اگر بيمار ميوه و سبزي خورد اما آب نخورد باعث يبوست مي شود. ضمن اينکه اگر بيماردچار اسهال شد نبايد به او مواد فيبردار و يا غذاي چرب و سرخ کردني داد. از غذاهايي استفاده کند که پتاسيم بالايي دارد. مانند موز، سيب زميني قارچ و مرکبات که مشکلي برايشان ايجاد نشود.
منبع:salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۰۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ ماده غذایی که حمله قلبی را از شما دور می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج تحقیقات جهانی نشان داده است که آجیل، لبنیات پرچرب، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و حبوبات مواد غذایی کلیدی برای کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و خطر مرگ هستند.

رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالاتری از این مواد غذایی کلیدی با کاهش خطر حوادث قلبی عروقی عمده از جمله حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) و سکته مغزی و مرگ مرتبط است.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که مقدار متوسط روزانه غلات کامل (به‌عنوان مثال یک تکه نان) یا گوشت فرآوری نشده (مانند ۸۵ گرم گوشت قرمز یا مرغ) می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

مطالعات گذشته بر روی رژیم‌های غذایی غربی و تاثیر منفی غذا‌های پر کالری و غذا‌های فوق فرآوری شده بر سلامت افراد تمرکز کردند. این مطالعه بر تاثیر مثبت غذا‌های سالم بر بیماری قلبی و مرگ‌های زودرس ناشی از حوادث قلبی عروقی متمرکز بود.

تخمین زده می‌شود که بیماری‌های قلبی عروقی سالانه ۱۸ میلیون نفر را می‌کشند که ۳۲ درصد از کل مرگ و میر‌های جهانی را شامل می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از این مرگ‌ها مربوط به حملات قلبی و سکته مغزی بوده است.

گروه تحقیقاتی با استفاده از داده‌های موجود از ۲۴۵هزار نفر در ۸۰ کشور، یک امتیاز رژیم غذایی را برای اندازه‌گیری پیامد‌های سلامتی تنظیم کردند.

پروفسور سلیم یوسف، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نمرات رژیم غذایی قبلی ازجمله رژیم غذایی EAT-Lancet و رژیم مدیترانه‌ای رابطه رژیم غذایی با بیماری قلبی و عروقی و مرگ را عمدتا در کشور‌های غربی آزمایش کردند.

امتیاز رژیم غذایی سالم PURE بیانگر مورد خوبی از کشور‌های با درآمد بالا، متوسط و پایین است. امتیاز رژیم غذایی سالم PURE بر روی غذا‌های طبیعی متمرکز شده است که مغذی و دارای مزایای سلامتی هستند همچنین در سراسر جهان مصرف می‌شوند.

دکتر اندرو منته، محقق این تحقیق گفت: ما در این تمرکز منحصر به فرد بودیم. سایر رژیم‌های غذایی ترکیبی از غذا‌های مضر - مانند غذا‌های فرآوری‌شده و فوق‌فرآوری‌شده - با غذا‌ها و مواد مغذی دارد که اعتقاد بر این است که از سلامت فرد محافظت می‌کنند.

به تازگی بر مصرف بیشتر غذا‌های محافظ برای پیشگیری از بیماری تمرکز شده است. به غیر از مقادیر بیشتر میوه، سبزیجات، آجیل و حبوبات، محققان نشان دادند که اعتدال در مصرف غذا‌های طبیعی، کلیدی است.

مقادیر متوسط ماهی و لبنیات پرچرب با کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر مرتبط است. همان نتایج سلامتی را می‌توان با مصرف متوسط غلات و گوشت به دست آورد، تا زمانی که آن‌ها غلات کامل تصفیه نشده و گوشت‌های فرآوری نشده باشند.

توصیه‌های غذایی

• میوه‌ها: دو تا سه وعده در روز به‌عنوان مثال شامل یک سیب، موز یا گلابی است.

• سبزیجات: دو تا سه وعده در روز به‌عنوان نمونه شامل یک فنجان سبزیجات برگدار یا ۱/۲ فنجان سبزیجات دیگر است.

• لبنیات: دو وعده در روز؛ یک نمونه شامل یک فنجان شیر یا ماست، یا ۱.۵ اونس (۴۳ گرم) پنیر است.

• آجیل: یک وعده در روز؛ یک نمونه شامل یک اونس (۲۹ گرم) آجیل درختی یا بادام زمینی است.

• حبوبات: سه تا چهار وعده در هفته به‌عنوان مثال ۱/۲ فنجان لوبیا یا عدس است.

• ماهی: دو تا سه وعده در هفته؛ یک نمونه شامل سه اونس (۸۵ گرم) ماهی پخته شده است.

• غلات کامل: یک وعده در روز؛ یک نمونه شامل یک تکه (۴۰ گرم) نان، یا ۱/۲ فنجان (۷۵ تا ۱۲۰ گرم) برنج پخته شده است.

• گوشت‌های فرآوری نشده: یک وعده در روز؛ یک نمونه شامل سه اونس (۸۵ گرم) گوشت قرمز یا مرغ پخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۶ ماده غذایی که حمله قلبی را از شما دور می‌کند
  • اهدا ۱۵۰ بسته مواد غذایی به بیماران خاص و هموفیلی درنیشابور
  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • جامعه جهانی باید تصمیم ایران در دفاع از خود در برابر اسرائیل را حق محفوظ کشورمان بدانند
  • رژیم صهیونیستی و همپیمانانش بدانند دیگر نمی‌توانند از عواقب جنایات خود فرار کنند
  • عملیات وعده صادق، قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را آشکارتر کرد
  • کمک فوری برای نجات جان یک مادر سرطانی
  • حمایت اتحادیه اروپا از بیماران سرطانی در افغانستان
  • عملیات وعده‌ صادق مقدمه پایان دادن به رژیم صهیونیستی است
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند