Web Analytics Made Easy - Statcounter

وی با حضور در محل ساخت پروژه های باغ موزه مشاهیر و تالار مرکزی شیراز، از نزدیک در جریان میزان پیشرفت، کمبودها و مشکلات این دو بنای زیرساختی و مهم فرهنگی فارس قرار گرفت، پروژه هایی که بنا به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار و نبود اهتمام کافی در مدیران ارشد گذشته استان تاکنون نتوانسته اند به پیشرفت مناسب خود دست پیدا کنند و به رغم تلاشهای مدیرکل فرهنگ و ارشاد در سالهای اخیر، همچنان در پیچ و خم کمبود اعتبار باقی ماندهاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پروژه ها البته با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می کنند که مجموع آن ها باعث شده تا پیشرفت مطلوب و قابل قبولی را تا به امروز تجربه نکنند.
با همه این ها، استاندار فارس دیروز در حضور اصحاب رسانه، اهالی فرهنگ و برخی مدیران کل استانی این وعده را داد که در حد وسع و توان خود تلاش کند و زیر ساخت فرهنگی و عمرانی این استان پهناور، شرایط مطلوبتری را تجربه نماید.
این وعده ها گرچه بوی خوش بهبود ز اوضاع استان شنیدن را به ذهن هر شنوندهای متبادر می کند اما همیشه یک واقعیت در این استان چهره نامناسب خود را به مردم نشان داده و آن هم چیزی نیست جز قربانی شدن پروژهها و فعالیت های فرهنگی و هنری زیر سایه سنگین پروژه های عمرانی. موضوعی که باید امیدوار بود اسماعیل تبادار به عنوان استاندار جدید فارس این رویه را تغییر دهد و همان طورکه تاکید کرده و وعده داده با دید و ذهنیتی همه جانبه نگر، به موضوعات فرهنگی، عمرانی و زیربنایی توجهی نه یکسان، اما متناسب را داشته باشد، توجهی که باعث شود حوزه فرهنگ و هنر از قربانی شدن در زیر چرخ طرحهای عمرانی خارج شود و شخصیت مستقل خود را در کنار آن ها داشته باشد.
با این مقدمه، گزارش حضور استاندار فارس در محل پروژه تالار مرکزی شیراز را مرور میکنیم، تالاری که از 3 بخش اصلی تشکیل شده و دارای سالن های تخصصی موسیقی، تئاتر و مرکز همایش های عمومی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار «خبرجنوب»، در ابتدای این بازدید سخنگوی پیمانکار پروژه به ارائه توضیحاتی در خصوص چگونگی ساخت تالار مرکزی شیراز پرداخت و گفت: در این تالار یک سالن تخصصی موسیقی با ظرفیت 800 نفر و یک سالن تخصصی تئاتر با ظرفیت 750 نفر با تکنولوژی و طراحی روز ساخته خواهد شد.
وی با بیان این که کمبود اعتبار و تاخیر در تامین زمین مورد نیاز تالار باعث شده تا روند ساخت این پروژه نسبت به برخی شهرهای دیگر کشور با کندی مواجه شود، اظهار داشت: این پروژه تا کنون بالغ بر 22 درصد پیشرفت داشته این در حالی است که از حدود 42 میلیارد تومان اعتبار برآورد شده تنها رقمی در حدود 12 میلیارد تومان تامین شده است.
پیمانکار تالار مرکزی شیراز با اشاره بسته شدن قرارداد خرید بالغ بر 8 میلیارد تومان آهن آلات مورد نیاز این پروژه اظهار داشت: با تحویل آهن آلات مذکور این امکان را داریم که اسکلت بندی بنا را به سرانجام برسانیم.
پیشرفت 35 درصدی تالار مرکزی شیراز ظرف 3 ماه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در ادامه به برخی مشکلات اساسی پروژه تالار مرکزی شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: برای بهبود وضعیت ساخت و ساز و تسریع در روند احداث تالار 3 تقاضای اساسی داریم که مهم ترین آن ها استقلال زمین پروژه از سیلو و همچنین مستقل شدن انشعابات آن است.
بهزاد مریدی اتمام کار تالار مرکزی شیراز را از عمده ترین درخواست های جامعه فرهنگی و هنری فارس دانست و خطاب به مدیر ارشد اجرایی دولت در استان گفت: رسانه ها و روسای انجمنهای فرهنگی و هنری به عنوان نمایندگان مردم این موضوعات را دنبال می کنند و خواستار توجه ویژه دولت به آن ها هستند.
وی همچنین به تداوم روند پیشرفت تالار مرکزی شیراز اشاره کرد و افزود: با تامین آهن آلات مورد نیاز برای ساخت اسکلت بنا، ظرف 3 ماه پیشرفت پروژه به حدود 35 درصد خواهد رسید.
گردشگری ادبی ظرفیت مغفول شیراز
استاندار فارس نیز پس از شنیدن توضیحات پیمانکار پروژه و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این نکته تاکید کرد که در حد توان و وسع خود برای رفع مشکلات حوزه فرهنگ کوشش کند.
اسماعیل تبادار با بیان این که رایزنیهای لازم برای جذب اعتبار 8 میلیارد تومانی امسال این پروژه را انجام خواهد داد، گفت: تالار مرکزی شیراز و باغ موزه مشاهیر از پروژه های مهم استان به حساب می آیند و اگرچه به دلیل کمبودهای مالی با مشکلاتی مواجه هستند اما تلاش می کنیم تا برای رفع آن ها اقدام لازم را انجام دهیم.
وی همچنین در مواجهه با خبرنگاران و سوال و جواب با آن ها بر این نکته تاکید کرد که حرف «چاق و چله ای» برای گفتن ندارد.
تبادار در پاسخ به سوالی درباره این که در جریان بازدید خود از باغ موزه مشاهیر، آیا پیشرفتی را شاهد بوده یا خیر؟ با شوخی گفت: «باغ موزه مشاهیر قطعاً پیشرفت کرده و آن گونه که من مشاهده کردم ستون هایش خیلی بالا رفته بود».
استاندار فارس همچنین در پاسخ به درخواست رئیس انجمن موسیقی فارس مبنی بر این که در کنار توجه به حوزه های عمرانی به حوزه فرهنگ و هنر هم توجه داشته باشد، اظهار داشت: «ذهنی همه جانبه نگر دارم و به هر دو حوزه عمرانی و فرهنگی توجه ویژه خواهم داشت چرا که تمام مسائل استان را مهم می دانم و هیچ توفیری میان آن ها برایم وجود ندارد».
تبادار همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار «خبرجنوب» برای بیان سرفصل برنامه های فرهنگی خود اظهار داشت: «تشریح این سرفصلها نیاز به زمان بیشتری دارد و در نزدیکترین زمان ممکن در جلسه ای به این سوالات پاسخ خواهم داد».
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر ضرورت توجه به حوزههای مختلف فرهنگی و هنری استان به خصوص گردشگری ادبی و برندسازی در این حوزه و جبران غلفتهایی که تاکنون رخ داده است، ابراز داشت: «بنا دارم در بخش های مختلف بررسیها و واکاویهای لازم را انجام دهم و نسبت به موضوعات مورد بحث اشراف پیدا کنم. قطع به یقین در کنار بحثهای مختلفی که در استان وجود دارد بخش فرهنگی و به خصوص گردشگری ادبی باید به جد مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته شود».
گفتنی است گردشگری ادبی از جمله ظرفیتهای بالقوه فارس در جذب گردشگر است که به دلیل برجسته شدن سایر حوزه های گردشگری مانند طبیعی، تاریخی، مذهبی، درمانی و ... کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
این در حالی است که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در سالهای اخیر تلاش هایی را برای احیای این نوع گردشگری انجام داده که نیازمند حمایت و برنامه ریزی کلان تر از سوی مدیران ارشد استان و کشور می باشد.
ناگفته پیداست استان فارس به لحاظ غنای ادبی یکی از برجسته ترین مناطق ایران به حساب می آید و استفاده از این ظرفیت و پرداختن به آن میتواند سهم قابل توجهی در افزایش تعداد گردشگران داشته باشد.

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۰۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های امروز نماز با اشاره به در پیش رو بودن هفته بزرگداشت مقام معلم و روز جهانی کارگر گفت: ما باید با استفاده از معلمان که افسران جنگ فرهنگی و جامعه کارگری که افسران جنگ اقتصادی هستند با دشمنان مقابله کنیم.
آیت الله دژکام تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در برش استانی سند مهندسی فرهنگی و سند تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده مسئله آموزش است
وی اضافه کرد: علاوه بر معلمان، کارگران هم مشکلات صنفی دارند که دولت و مسوولان باید در این حوزه بیش از گذشته تلاش کنند تا مشکلات این بخش نیز برطرف شود.
خطیب نماز جمعه امروز شیراز افزود: دشمن جنگ ترکیبی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی را به ملت ایران تحمیل کرده است و فکر می‌کنند که هیچ قدرتی در مقابل آنها نمی‌تواند بایستد ، این در حالی است که ما با مقاومت و ایستادگی خودمان در مقابل جبهه استکبار می‌ایستیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: دشمنان نظام و انقلاب همزمان با جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی علیه ما به راه انداخته اند تا بتوانند از این طریق به اهداف خود برسد، اما ما باید به لطف الهی و بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های داخلی، جوانان و نخبگان، جایگاه خود را در جهان به گونه‌ای تثبیت کنیم هیچ فرد یا گروهی نتواند جرات نگاه کردن به ایران را داشته باشد.
آیت الله دژکام گفت: رهبر معظم انقلاب هشت راهکار را برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و توسعه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته اند که شامل حمایت مسوولان از تولیدات داخل، افزایش بهره‌وری، جذب سرمایه گذاران در تولید، حمایت مردم از تولیدات داخلی، اصلاح الگوی مصرف، توسعه فرهنگ کار، ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد اقتصادی است.
وی افزود: مسئولان، مدیران و مردم با فعالسازی چرخه تولید و اشتغال در زمینه خرید کالای داخلی، حساسیت ویژه‌ای به خرج دهند و مردم برای تحقق شعار سال باید تصور بهتر بودن کالای خارجی را کنار بگذارند و جهت‌گیری آنان به سمت و سوی مصرف اجناس باکیفیت ایرانی باشد.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: نقش تولید کنندگان در تحقق شعار سال بسیار پر رنگ است، چرا که با اعتماد افزایی، تولید کالا با کیفیت برتر و قیمت مناسب می‌توانند نظر مصرف کنندگان را به سمت کالا‌های ساخت داخل جلب کنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به تاکید رهبری بر اجرای مبارزه با فساد گفت: اداره کشور در مبارزه همه‌ جانبه با فساد است، بنابراین باید در درجه‌ی اول مراقب باشیم که به هیچ وجه به فساد آلوده نشویم.

دیگر خبرها

  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١۴٠٢
  • ‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس
  • پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار ۲۰۰۰ میلیاردی
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه ۱۰ شیراز