Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:17:48 GMT

هشت سال دفاع مقدس، تداوم فرهنگ عاشورایی

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۸۰۸۸۲

هشت سال دفاع مقدس، تداوم فرهنگ عاشورایی

تهران- ایرنا- هشت سال دفاع مقدس فرصت مغتنمی را برای مردم ایران مهیا ساخت تا دلدادگی و استواری خویش را نسبت به دین و وطن به منصه ظهور رسانند و در این امتحان دشوار با سربلندی، فرهنگ عاشورایی را به معنای واقعی آن در جبهه های حق علیه باطل به تصویر بکشند.

تجاوز و یورش همه جانبه رژیم بعث عراق به مرزهای مختلف ایران سبب شد تا رزمندگان دلاور با تمام وجود و اراده ای پولادین در برابر متجاوزان و حامیانش صف آرایی و ماشین جنگی صدام را متوقف کنند و درسی فراموش ناشدنی را به دشمنان این مرز و بوم بیاموزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه های مختلف در هفته گذشته با انتشار گزارش ها و مطالبی حماسه های این دوران را بررسی کردند.

**شجاعت و ازخودگذشتگی؛ رمز پیروزی در دفاعی مقدس
شجاعت و ازخودگذشتگی فرزندان این مرزوبوم در جنگ تحمیلی، رمز پیروزی آنان در این نبرد نابرابر بود و آنها با تاسی از دم مسیحایی امام خمینی(ره) به رویارویی با دشمن رفتند و او را وادار به تسلیم و عقب نشینی کردند.

روزنامه «اعتماد» با انتشار عنوان «ژنرال‌ها از دیروز تا امروز»، نوشت: ٣١ شهریور ٥٩ بود که هواپیماهای رژیم بعث عراق با حمله به فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی ایران آغازگر جنگی شدند که هشت سال به طول انجامید؛ جنگی که دو نیروی نظامی جمهوری اسلامی در کنار هم تلاش کردند تا اجازه ندهند یک وجب از خاک ایران در دست دشمن باقی بماند. تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران باعث شد زمانی که ایران قطعنامه ٥٩٨ را پذیرفت هیچ بخشی از خاک ایران در اشغال نیروهای صدام نباشد و عراق به عنوان آغازگر جنگ ملزم به پرداخت غرامت شود. سپاه و ارتش در طول جنگ و قبل و بعد از آن فرماندهان مختلفی را به خود دیدند.

روزنامه «کیهان» با مروری بر عملیات شکست حصر آبادان در گزارشی با عنوان «مقدمه شکست صدام از ارتش اسلام»، آورد: فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه حصر آبادان باید شکسته شود هم مزید بر علت شد تا عملیات شکست حصر آبادان توسط شهید حسن باقری (افشردی) طراحی شود. این طرح در بهار سال 60 به شورای عالی دفاع ارائه شد که سرانجام پس از چندین جلسه بحث در بین فرماندهان عالی جنگ و شورای عالی دفاع در 15 شهریور همان سال تحت عنوان طرح عملیاتی ثامن‌الائمه(ع) تصویب و به همه قرارگاه‌ها و یگان‌های مستقر در منطقه ابلاغ شد.

این روزنامه همچنین با نگاهی به نقش نیروی هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس در گزارشی با عنوان «عقاب‌های تیزپروازی که محاسبات غرب را به هم ریختند»، نوشت: در کمتر از دو ساعت بعد از حمله هوایی رژیم بعث، هواپیماهای نیروی هوایی ایران، در واکنشی سریع و غیرقابل باور برای دشمن، از پایگاه سوم شکاری همدان و ششم شکاری بوشهر در قالب دو گروه چهار فروندی به پایگاه هوایی شعیبیه در استان بصره عراق و پایگاه هوایی کوت در استان‌العماره حمله و اولین پاسخ کوبنده و دندان شکن را به دشمن دادند.عملیات روز اول نیروی هوایی به «اولین پاسخ» یا «عملیات انتقام» معروف است.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «نقش پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان در عملیات اولین انتقام و کمان 99»، آورد: یکی از پایگاه‌های هوایی مهم، استراتژیک و راهبردی جمهوری اسلامی ایران پایگاه هوایی سوم شکاری شهید نوژه همدان است. این پایگاه بازوهای توانمند نیروی هوایی در مقابله با تهدیدات هوایی و محافظت از مرزهای هوایی کشور محسوب می شود. این پایگاه در سال های قبل از انقلاب پایگاه شاهرخی بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357مدتی به عنوان پایگاه حر نام گرفت و بعد از شهادت سرهنگ دوم خلبان محمد نوژه که در پاوه هواپیمای او مورد اصابت ضدانقلاب قرار گرفت، در 25مردادماه سال 1358 با عنوان پایگاه هوایی شهید نوژه نامگذاری شد.

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «تحلیل جامع فرمانده دفاع مقدس، از آغاز، ادامه و پایان جنگ تحمیلی»، نوشت: حمله هوایی به پاوه در خرداد 58، ملاقات وزیر خارجه ایران با صدام در هاوانا، تاکید صدام بر حمایت از اقلیت‌های قومی ایران در 7 فروردین 59، تاکید بر حاکمیت عراق بر خوزستان، سیزده حمله هوایی به مراکز نفتی، تحویل یادداشت رسمی عراق به کاردار ایران و مطالبه سرزمین‌های مورد ادعا، سخنان صدام در اجتماع وزرای خارجه عرب در خصوص بازپس‌گیری سرزمین‌های عراقی، نامه عراق به سران هشت سازمان بین‌المللی و ادعای ارضی نسبت به ایران و سرانجام لغو یک‌طرفه پیمان الجزایر در تاریخ 26 شهریور 1359 زمینه‌سازی‌های رژیم منحوس بعث عراق برای شروع یک اتفاق شوم تاریخی در جغرافیای استراتژیک خاورمیانه بود که 8 سال تمام توانایی‌های بالقوه و بالفعل دو ملت مسلمان منطقه را صرف خواسته‌های نامشروع دشمنان اسلام کرد.

این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان «چگونه جنگ تحمیلی آغاز گشت؟» و با قلم سرهنگ ستاد قاسم اکبری مقدم، نوشت: اختلافات مرزی ایران و عراق به زمان تاسیس سلسله صفویه در ایران و امپراتوری عثمانی(ترکیه امروزی) بر می گردد. امپراطور عثمانی بر چند کشور عربی و بخشهای بزرگی از مناطق کردستان عراق، سوریه اردن و عربستان تسلط داشت و کشور عراق گاهی در حاکمیت ایران و گاهی درحاکمیت دولت عثمانی بود.

روزنامه «خراسان» در یاداشتی با عنوان «چند روایت از خاطرات و وقایع 31 شهریور59 روزاول جنگ»، آورد: 36سال قبل در چنین ساعات و لحظاتی مرزهای جنوبی و غربی در التهابی مرموز به سر می برد. غرش هواپیماهای جنگی همسایه که حالا «دشمن» نام دارد، بر فراز آسمان شهرها آرام و قرار مردم را گرفته است، مردم هنوز نمی دانند قرار است چه اتفاقی بیفتد. همسایه بعثی که در خواب و خیال تصرف ایران بزرگ بود هشت سال زندگی و آرامش را از مردم این سرزمین دریغ کرد. جنگ شروع شده بود و روزها و ماه ها و سال ها گذشت. مردم دیگر به مراسم تشییع شهدا عادت کرده بودند، خیلی ها فرزند، همسر و برادرانشان را در این جنگ تقدیم خاک و وطنشان کردند.

روزنامه «جوان» در یادداشتی با قلم سید عبد‌الله متولیان و با عنوان «انقلاب مدیریت و خدمت با الگوی دفاع مقدس»، نوشت: نبرد هشت ساله و دفاع مقدس ما با الگوی کربلا و عاشورا مدیریت شد و عشق به حضرت سیدالشهدا علیه السلام و واصل شدن به کربلا یا شهادت در مسیر نهضت عاشورا و کسب رضایت خداوند انگیزه رزمندگان را تشکیل می‌داد. جنگ هشت ساله تحمیلی یکی از مصادیق مهم تهدیدات علیه تمامیت ارضی و استقلال نظام مقدس ما بود.

غلامحسین بهبودی در این روزنامه و در یادداشتی دیگر با عنوان «(کربلا) پرکاربردترین نام برای عملیات بزرگ جنگ» می نویسد: اگر به زیارت مزار شهدای گمنام رفته باشید، این جمله شهید آوینی را روی سنگ مزارشان خوانده‌اید که می‌گوید:«ما را اگر می‌خواهی بشناسی، داستان کربلا را بخوان.» داستان کربلا از جانفشانی عده‌ای از بهترین بندگان خدا برای زنده نگه داشتن اسلام راستین آغاز می‌شود و در طول تاریخ نیز هر کسی علم حق برافراشت و خونش برای اسلام ناب محمدی ریخت، شهید نامیده شد و جزو اصحاب امام حسین(ع) قرار گرفت. جنگ از همان ابتدا تعلق خاطر ملت ایران به فرهنگ عاشورا را به نمایش گذاشت.

روزنامه جوان همچنین در مطلب دیگر با درج عنوان «(هیچ)، عایدی صدام از جنگ تبلیغاتی»، آورد: در تبلیغات رسمی عراق، صدام در نقش یک «ژنرال» ظاهر می‌شد که گویی رسالت بزرگی جهت رستگاری مردم عراق و دیگر کشورهای عرب منطقه به عهده داشت. صدام در تبلیغات حکومتی همچون یک منجی و ابرمرد به تصویر کشیده می‌شد که هیچ کس یارای مقابله با او را ندارد... نظام صدام بسیاری از تریبون‌های رسانه‌ای عربی و بین‌المللی را برای تبلیغ سیاست‌هایش خرید یا تأسیس کرد و با وجود مشکلات مالی و بحران‌های مختلف میلیون‌ها دلار صرف این تریبون‌ها کرد.

این روزنامه با انتشار عنوان «31 شهریور 59 در ایران و عراق چه گذشت»، نوشت: 31 شهریور سالروز آغاز جنگ است. جنگی که هیچ کس تصورش را نمی‌کرد هشت سال تمام به طول بینجامد. 37 سال پیش در چنین روزهایی هرچند بسیاری از مرزنشین‌ها از دو هفته قبل عملاً درگیر جنگ شده بودند، اما بسیاری از مردم ایران با شنیدن خبر بمباران 10 فرودگاه بزرگ کشور، شوکه شدند. فضای داخلی ایران برخلاف آنچه در مرزها می‌گذشت، درگیر روزمرگی‌ها و البته اخبار تنش‌های سیاسی بود. لذا کمتر کسی فکرش را می‌کرد همسایه غربی کشورمان به رغم وسعت و جمعیت به مراتب کمتر از ایران، دست به چنین ماجراجویی بزند. در این مطلب سعی داریم واکنش‌های مختلف نسبت به شروع جنگ را بررسی کنیم.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «نجات آبادان با ذکر «ثامن‌الائمه»»، نوشت: پس از آغاز جنگ تحمیلی یگان‌های مختلف لشکر 77 به مناطق مختلف عملیاتی اعزام شدند. از 28 اسفند ماه سال 1359مسئولیت اداره منطقه جنوب از قرارگاه اروند به لشکر 77 واگذار شد و در تاریخ نهم فروردین ماه سال 1360 فرماندهی اروند به فرماندهی منطقه عملیاتی لشکر 77 پیاده تغییر نام داد. همزمان با مسئولیت لشکر 77 در منطقه عملیاتی جنوب، تمام یگان‌های لشکر 77 که از آغاز جنگ تحمیلی در مناطق غرب و جنوب مستقر بودند به منطقه جنوب خوزستان اعزام شدند. یگان‌های قبلی که در این منطقه مستقر بودند به مناطق عملیاتی تحت مسئولیت ستاد فرماندهی خود مراجعت کردند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با درج عنوان «نهاجا، نیروی بی بدیل دفاع مقدس»، آورد: نیروی هوایی ارتش به عنوان یک نیروی اثرگذار توانست در دوران دفاع مقدس با خلق حماسه های متعدد، پیروزی های گسترده ای را برای کشورمان رقم بزند و حتی با ارائه اطلاعات لازم به سایر نیروها، به طور غیر مستقیم زمینه پیروزی های دیگری را هم فراهم کند. هفته دفاع مقدس یادآور دلاورمردی خلبانان شجاع و دلاور نیروی هوایی در کنار سایر رزمندگان کشورمان است، عزیزانی که با تکیه بر مهارت های ویژه خود،ارتش تا بن دندان مسلح صدام را به زانو درآوردند و درس های فراموش نشدنی به آنان دادند. در میان خلبانان، می توان به چهره های شاخصی چون بابایی، اردستانی، فکوری، اقبالی ‌دوگاهه، دوران وبراتپور اشاره کرد که به لحاظ اندیشه و مهارت خود، نامشان را تا ابد جاودانه کرده اند.

** شهیدان دفاع مقدس و مدافعان حرم؛ پاسداران عزت و شرف
شهیدان دفاع مقدس و مدافعان حرم در حقیقت پاسداران عزت و شرف این مملکت هستند که با نثار جان خویش در مصاف دشمنان، آنان را در دستیابی به اهدافشان ناکام می گذارند و امنیت و آسایش، ارمغان آنها برای مسلمانان و هموطنان شان است.

روزنامه «جام‌جم» به بهانه چهلمین روز عروج شهید مدافع حرم «مرتضی حسین‌پور» در گزارشی با عنوان «حماسه (فرمانده‌حسین)»، نوشت: هرکسی بود سکوت می‌کرد، بغض می‌کرد، دلش آتش می‌گرفت. سردار سلیمانی که حاج‌قاسم بود آرزو کرد که‌ ای‌کاش مرتضی می‌ماند و او به جایش می‌رفت، که وقتی خبر شهادتش را شنید تا صبح نخوابید. مرتضایی که حاج‌قاسم می‌گفت آینده سپاه است. مرتضی 11 سال در عراق و سوریه ماند، معتمد حاج‌قاسم بود، به قول همرزمش به واسطه درایتش خیلی زود از یک عنصر به یک فرمانده خبره تبدیل شد.

روزنامه «کیهان» به بهانه بزرگداشت شهید الدور نوری درگزارشی با عنوان «جانبازی که پرونده جانبازی تشکیل نداد»، آورد: شهید الدور نوری به سال 1306 در پیرنق از توابع شهر اردبیل چشم به جهان گشود. شهید الدور نتوانست تحصیل کند و با سواد گردد، او نیز همچون پدرش به کشاورزی پرداخت . شهید نوری با پیروزی انقلاب به عضویت بسیج در آمد. با شروع جنگ تحمیلی در سال 1365 چند بار افتخار حضور در جبهه را پیدا کرد و سرانجام در عملیات کربلای چهار در دزفول به درجه رفیع شهادت نائل شد.

این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «یتیم شدم تا ملّتی زیر چکمه‌های بیگانگان، ذلیل نشود» نوشت: فرزند سردارشهید محمود کاوه از فرماندهان جنگ تحمیلی به برخی از اظهارنظرهای غرض‌ورزانه که با شروع هفته دفاع مقدس شدت گرفته واکنش نشان داد.

**آثار دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
حفظ آثار دفاع مقدس، تاثیری مهم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد و این مهم، رسالتی دشوار را بر عهده هنرمندان، نویسندگان و ناشران می گذارد تا با ثبت این خاطرات و آثار به ماندگاری آنها کمک می کنند.

روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «20هزار فریم از عکس‌هایم در معرض نابودی است»، نوشت: رضا برجی از 19 سالگی عکاسی را در جبهه‌ها آغاز کرد و ابتدا برای سپاه پاسداران عکاسی می‌کرد و از اواخر سال 1365 به گروه «روایت فتح» پیوست.در طول همین سال‌ها در جریان یکی از بمباران‌های شیمیایی دشمن آسیب دید و زخم‌های این آسیب، هنوز بر جسم و جان اوست و نیاز به مداواهای مداوم و دشوار دارد.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «بهترین عکس را از لبخند همت انداختم» نوشت: عکاسان در زمان جنگ وظیفه‌ای خطیر برعهده داشتند و شاید خود آنها نیز تصور نمی‌کردند هر کدام از این تصاویر روزگاری تبدیل به بخشی از تاریخ معاصر شوند.

این روزنامه در ادامه در گفت وگو با «اباصلت بیات» عکاس دوران دفاع‌مقدس می نویسد: بهترین عکسم شاید همان تصویری باشد که از شهید محمد ابراهیم همت و لبخندش به ثبت رساندم... بعد از عملیات والفجر4 در پنجوین عراق کارت تردد گرفتم و با هماهنگی با وزارت ارشاد به منطقه رفتم. ...یک بار داشتم عکاسی می‌کردم که متوجه شدم یک نفر کنار منبع آب وضو می‌گیرد و دو نفر هم کنارش ایستاده‌اند. جلو رفتم و سؤال کردم ببخشید آقای همت را می‌خواهم ببینم. گفت من همت هستم، اما فرمانده لشکر نیستم. حین بازگشت یکی صدایم کرد و گفت بیا ایشان خود همت هستند. ... شهید همت گفت همه این بچه‌ها از این رزمنده 14ساله گرفته تا آن رزمنده 85ساله همه آنها فرمانده هستند و من از اینها درس می‌گیرم. ... بعد همین طور که داشت برای رزمنده‌ها حرف می‌زد و تشکر می‌کرد و دست روی سینه‌اش گذاشت من همان لحظه از ایشان عکس گرفتم. عکسی که بسیار معروف شد و مورد استفاده قرار گرفت. به عبارتی این عکس‌ها خاطره می‌سازند.

این روزنامه همچنین در گزارشی دیگر با عنوان «شعر، خاطرات جنگ را ماندگار می‌کند» با خالق نوحه «ممد نبودی» به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس نوشت: هیچ ایرانی را پیدا نمی‌کنید که سرود «ممد‌نبودی» را نشنیده باشد. این سرود نه تنها یادآور آزادسازی خرمشهر است که جزء لاینفکی از فرهنگ دفاع مقدس به شمار می‌رود. خالق این شعر جواد عزیزی از پاسدارهای خرمشهری است که دلواژه‌های خود برای همشهری و فرمانده‌اش شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا را این گونه بیان می‌کند. اما چه حس و حالی باعث خلق این نوحه شده و چطور به این حد از شهرت دست یافته است؟

روزنامه «آرمان» با انتخاب عنوان «ادبیات جنگ ما، جهانی نیست»، آورد: ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود که ناگهان غرش گلوله‌ها و خمپاره‌ها از آن سوی آسمان مرز ‌آمد به این‌سو، که هنوز آسمان آبی بود. ما ایستاده بودیم در ظل آفتاب، رو به آسمان، که بادبادک‌های کاغذی داشتند می‌رفتند بالا، و نگاه ما را با خود می‌بردند. جنگ شروع شده بود. گلوله‌ها و خمپاره‌ها با بادبادک‌های رنگی که حالا سیاه شده بودند، همراه با نگاه ما می‌افتادند زمین. این تصویر نخستین روزهای جنگ از زاویه‌ دید بچه‌های جنگ است که بادبادکشان را هوا می‌کردند، بی‌اینکه بفهمند جنگ یعنی چه. بسیاری از نویسنده‌ها و فیلمسازهای جنگ، شاید با این تصویر که با آنها بزرگ شده بودند، به سمت جنگ کشیده شدند تا تصویری واقعی از آن به مخاطبانشان ارائه بدهند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: نرگس آبیار (۱۳۵۰-تهران) یکی از زنان داستان‌نویس و فیلمساز است که در طول سه دهه فعالیت هنری و ادبی سعی بر ارائه تصویری واقعی از تبعات جنگ از زاویه دید زنان داشته است. اگرچه آبیار با ادبیات داستانی و شعر کار حرفه‌ای‌اش را شروع کرد، اما درنهایت این مدیوم سینما بود که او را به‌طور جدی شیفته خود کرد و به آن سمتش کشاند؛ زبانی جهانی که بهتر می‌توانست تبعات جنگ هشت ساله را به رویت جهان برساند.

**گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: کامبیز رضایی**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**1699**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۰۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گروه‌های تفحص شهدا موفق شدند اردیبهشت ماه امسال پیکرهای مطهر ۵ شهید دوران دفاع مقدس را در منطقه عملیاتی شلمچه مربوط به تک دشمن در سال ۶۷ تفحص نمایند.

ویدئوی مربوط به این عملیات تفحص را در ادامه تماشا کنید.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند