Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بغداد - ايرنا - نص قانون اساسي مصوب سال 2005 ميلادي عراق درماده نخست تاکيد دارد: جمهوري عراق، يک کشور فدرال، يکپارچه، مستقل و داراي حاکميت کامل است`. درماده 13 اين قانون آمده است: `اين قانون اساسي بالاترين (سند قانوني) در عراق و (براي همه) در سراسر اين کشور و بدون استثناء الزام آور است`.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قانون اساسي عراق درحالي تصويب شد که نمايندگان بافت هاي مختلف مردم عراق در پارلمان اين کشور از جمله نمايندگان کرد به آن راي دادند. اکنون اما پس از گذشت 12 سال از تصويب اين قانون اساسي رهبران اقليم کردستان عراق اين قوانين را نقض مي کنند و حتي اهميتي به قوانين عام بين الملل هم ندارند.
بهانه آنها براي اين اقدام غير قانوني ظلم ها و رنج و عذابي است که کردها از دست عرب ها و نظام سابق و داعش کشيده اند، گويي کردها در تحمل اين رنج ها تنها بوده اند و ساير بافت ها و قوميت هاي مختلف مردم عراق چنين فجايعي را از سر نگذرانده اند.
از زاويه ديگر؛ پرسش هايي که با افول داعش براي همه مطرح بود اين بود که پس از داعش چه خواهد شد و آمريکا اين بار چه بازي اي به راه خواهد انداخت تا همچنان دنبال تحقق آمال و آرزوهاي حريصانه و بي پايان خود باشد؟ حال که کارت هاي طالبان، القاعده و داعش در عراق سوخته و کارايي خود را در ميدان بازي سياست منطقه و عراق از دست داده است، آمريکا چگونه حضور خود را در اين بازي همچنان حفظ خواهد کرد؟
به نظر مي رسد `همه پرسي` به اين پرسش ها، پاسخ روشني داد. رهبران اقليم هنوز سايه شوم داعش بطور کامل از سر مردم عراق رد نشده بود، کاري `تاريخي` کردند تا نامشان ماندگار شود! اين کار `تاريخي` تلاش براي تحقق آرمان برخي اسلاف خود يعني جدايي کردستان عراق و مستقل شدن از عراق بود.
آنها درست زماني را براي کليد زدن اين پروژه انتخاب کردند که سراسر استان هاي شمالي هنوز آغشته به خون فرزندان عراق است و استان هاي جنوبي نيز همچنان قرباني مي دهد.
همه پرسي کردستان عراق سرانجام درحالي برگزار شد که جامعه جهاني و کشورهاي منطقه با آن بشدت مخالف بودند، کار حتي تا تهديد از سوي برخي همسايگان عراق نيز پيش رفت.
سوال اساسي درست همينجا مطرح مي شود و آن اين که چطور ممکن است با وجود مخالفت يکپارچه منطقه اي و جهاني با اين همه پرسي، رهبران اقليم تا آخر پاي آن بايستند و اجرايش کنند؟ آيا اين امر در صورت مخالفت واقعي آمريکا و ابرقدرت ها امکان پذير مي بود؟
پاسخ اين پرسش در خودش نهفته است! بايد گفت يا اين احتمال مطرح است که رهبران اقليم در مخمصه اي افتاده اند و راه بازگشت ندارند حتي به قيمت لطمه زدن به خود اقليم، و يا اين که در پشت پرده، قدرت هايي حمايتگري مانند آمريکا و ... وجود دارند که پروژه خود را بمدد سکوت عجيب کشورهاي عربي پيش مي برند اما براي حفظ ظاهر با استقلال کردستان اعلام مخالفت مي کنند.
به نظر مي رسد (خواسته يا ناخواسته) همه پرسي استقلال در کردستان به منزله گام هاي نخست براي تحقق روياي ... تعبير خواب خاورميانه بزرگ خواهد بود، نسخه اي جديد از پيمان سايکس – پيکو تا همچون سلف خود، مرزها و جغرافياي منطقه را باز تعريف کند.
موافقت ‌نامه سايکس- پيکو (Sykes–Picot Agreement) يا موافقت ‌نامه آسياي صغير توافقي سري ميان انگيس و فرانسه بود که در روز نهم ماه مه 1916 در خلال جنگ جهاني اول و با رضايت روسيه براي تقسيم امپراتوري عثماني منعقد شد.
اين توافق‌نامه به تقسيم سوريه، عراق، لبنان و فلسطين ميان فرانسه و بريتانيا منجر شد. اين مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک‌هاي عثماني بودند.
منبع: زينب اللهيبي / خبرگزاري المعلومه عراق
خاورم**380**1770
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۱۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر

به گزارش همشهری‌آنلاین، «نچیروان ادریس مصطفی بارزانی» با سید ابراهیم رئیسی در محل نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

رییس اقلیم کردستان عراق ظهر روز گذشته - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه - در صدر هیاتی به تهران سفر کرده است.

کد خبر 849674 برچسب‌ها خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • ببینید | اسکورت متفاوت رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیس مجلس دیدار کرد
  • دیدار رییس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با حسین امیرعبداللهیان
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیر عبداللهیان
  • عکس/ دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد