نگاهی به اثر جدید آیتالله حائری شیرازی
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۸۱۷۹۳
کتاب گفتارهای آیت الله حائری شیرازی با محوریت عاشورا است که در هفت فصل تنظیم و ارائه شده است: بینش و بصیرت حسینی، درسهای عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، در سوگ سیدالشهدا(ع)، زیارت امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا. به گزارش جهان نيوز، «قتیل العبرات»؛ امام حسین(ع) کشته کدام اشکهاست؟ آیا صرف عزاداری برای امام حسین(ع) برای عرض ارادت به ایشان کافی است؟ و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اشکی که دهد جوش بخون بدن ما
اشکی که شود عاشق شمشیر تن ما
اشکی که کند جامۀ ما را کفن ما
اشکی که دهد همّت زینب، به زن ما...
به همین مناسبت در سالهای گذشته منابع متعددی در خصوص قیام اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا منتشر شد که تلاشی است در جهت بصیرتافزایی و آگاهیبخشی در باب و باره فرهنگ عاشورا. اینکه چرا امام حسین(ع) قیام کردند؟ چرا به همراه خانواده در کربلا حاضر شدند؟ ریزشها و رویشهای قیام کربلا چیست؟ عاشورا چه تاثیری در تاریخ اسلام داشت؟ کربلا چه تاثیری در امروز مسلمانان دارد؟ و... از جمله نکاتی است که کم و بیش در این آثار به آن پرداخته شده است. از جمله آثاری که به تازگی همزمان با شروع ماه عزای حسینی به چاپ رسیده، «آئینه تمامنما»، اثر آیتالله حائری شیرازی است که از سوی نشر معارف به چاپ رسیده است.
این کتاب گفتارهای آیت الله حائری شیرازی با محوریت عاشورا است که در هفت فصل تنظیم و ارائه شده است: بینش و بصیرت حسینی، درسهای عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، در سوگ سیدالشهدا(ع)، زیارت امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا. این کتاب 228 صفحهای که درسهای آن با تمثیلهایی خواندنی همراه شده، خواننده را در فهم بیشتر قیام سیدالشهدا(ع) در سال 61 هجری که منجر به شهادت آن حضرت شد، یاری میکند.
کتاب که حاوی سخنرانیهای آیتالله حائری در خصوص قیام اباعبدالله الحسین(ع) است، با نثری روان و ساده تنظیم شده که باعث جذب مخاطب میشود؛ به طوری که وقتی مخاطب کتاب را به دست میگیرد به راحتی چند بخش از آن را بیوقفه مطالعه میکند. از دیگر ویژگیهای اثر حاضر، پیوندی است که مؤلف در قیام عاشورا با اوضاع امروز میزند. آیتالله حائری شیرازی در این اثر تلاش دارد تا صرفاً به بعد تاریخی قیام کربلا و تشریح اوضاع اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی در آن برهه نپردازد و با پیوند زدن به شرایط امروز، به مخاطب تلنگر بزند. از این جهت، کتاب به جریان و تأثیر انقلاب کربلا در جوامع اسلامی میپردازد و وظیفه مخاطب امروز را به او یادآوری میکند.
در پایان «آئینه تمامنما» نیز منابع به کار گرفته شده نیز ذکر شده است که هم میتواند فرصتی برای آشنایی بیشتر مخاطبان با کتابهای مرتبط با این حوزه باشد و هم مستند بودن کلام مؤلف را نشان میدهد. در این اثر، از مطالب سست و غیر مستند که گاه عنوان میشود، خبری نیست؛ از این جهت «آئینه تمامنما» فرصتی است مغتنم که میتوان با خیال آسوده دل به گوش حرفهای مؤلف داد.
اثر جدید آیتالله حائری شیرازی همزمان با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان محور نهمین پویش کتابخوانی روشنا اعلام شده است. علاقهمندان میتوانند برای اطلاعات بیشتر در اینباره و اطلاع از نحوه شرکت در پویش به سایت آن مراجعه کنند.
منبع:تسنیم
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مراسم بزرگداشت مرحومه معصومه حائری برگزار شد
مراسم بزرگداشت مرحومه معصومه حائری ویژه خانم ها برگزار شد.
به گزارش جماران، در این مراسم که عصر دیروز در حسینیه شماره 2 جماران برگزار شد، دختران امام خمینی، دکتر فاطمه طباطبایی، دکتر مریم مصطفوی دختر شهید مصطفی خمینی و جمعی از بانوان حضور داشتند.
در این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین خسروی طی سخنانی، به مصائب و تحمل رنج های طاقت فرسای خانم معصومه حائری عروس بزرگ حضرت امام اشاره کرد که جوانی خود را پا به پای آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در غربت و تبعید سپری کرد و سپس با رحلت شهادت گونه ایشان درد و رنج ایشان به اوج خود رسید. ولی صبورانه به وظیفه دینی و انسانی و مادری خود عمل کرد.
خسروی، جایگاه والای بیت حائری یزدی را در یکصد سال گذشته بی بدیل دانست و گفت: حوزه های علمیه ایران و روحانیت شیعه بقاء و پیشرفت خود را مرهون آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی است. حتی شخصیت هایی چون آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی و سایر مراجع عظام مدیون این بزرگمرد هستند که اگر زحمات و تدابیر ایشان نبود بدون تردید حوزه علمیه ای هم نبود که شخصیت هایی چون امام خمینی در آنجا رشد کند و ملتی را از اسارت برهاند.
وی همچنین با اشاره به وضع حجاب در جامعه گفت: در هیچ یک از دولتهای گذشته چنین وضعی از ولنگاری و بی توجهی به حجاب دیده نشد؛ نه در دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی، نه در دولت اصلاحات خاتمی، نه در دولت اصولگرایی احمدینژاد و نه در دولت اعتدال روحانی. ولی در دولت فعلی شاهد ولنگاری عجیبی در سطح کشور هستیم چرا؟ اینکه دلیل اصلی آن را توطئه دشمنان بدانیم پذیرفته نیست. زیرا هجمه فرهنگی دشمن تازگی ندارد.
وی افزود: حرکت موذیانه بیگانگان برای شکستن استقامت معنوی جوانان در همه دوره های گذشته حتی در حد «شبیخون فرهنگی دشمن» وجود داشته و مورد هشدار بزرگان نظام بوده است، ولی مردم همواره شئونات اسلامی را رعایت می کردند. پس علت را باید در داخل جست و جو کرد. چه تغییری در شیوه حکمرانی پیش آمد که منجر به چنین وضع غیر قابل باوری گردید؟! به نظر می رسد آن تغییر و تحول عبارت از این بود که کارگزاران این دولت از همان روزهای اول شمشیر را از رو بستند و با بیانهای مختلف اعلام کردند که با هنجار شکنان فرهنگی به شدت برخورد خواهد شد.
خسروی گفت: ابتدا مردم این سخنان را به حساب تهدید می گذاشتند و جدی نمی گرفتند، تا اینکه این برخوردها منجر به فوت شد و موجب شد همه آن هشدارها و قرارها جدی گرفته شود. اینجا بود که بخشی از جامعه آرام و با فرهنگ و متین ایرانی از خود واکنش نشان داد و به دنده لجبازی افتاد. و کار به اینجا کشیده شد که می بینید.
وی سپس داستانی را از مرحوم آقای فلسفی واعظ شهیر نقل کرد که وقتی دوست بازاری اش به خانمی که چادرش را روی دوش انداخته بود، نهی از منکر کرد و آن خانم چادر را کلا کنار گذاشت و سپس ایشان به آقای فلسفی گفته بود بی حیایی ایشان را می بینید؟ آقای فلسفی در جواب فرموده بود هم بی حیایی او را دیدم و هم نفهمی تو را دیدم. اگر این امر به معروف را نکرده بودی، حداقل یک چادر نیم بندی بر سر او بود، ولی امر به معروف تو باعث شد همان را هم برداشت.