Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@02:47:09 GMT

توقف پروازها به اقلیم کردستان

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۸۱۸۵۳

با «نه» قاطع اقلیم کردستان عراق به مهلت سه روزه دولت بغداد به سران این اقلیم برای تحویل کنترل فرودگاه‌های منطقه کردستان این کشور، بغداد نه تنها تمامی پروازهای خود به مقصد اربیل و سلیمانیه را متوقف کرد که از سایر کشورها نیز خواست، هیچ پروازی را از اربیل و سلیمانیه نپذیرفته و خود نیز پرواز به این مناطق را در فهرست پروازهای خود قرار ندهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصمیم در حالی گرفته شد که حیدر العبادی در نشست پارلمان برای اجرایی کردن، طرح‌های مقابله‌ای خود با اقلیم، حاضر و خواهان لغو همه‌پرسی و مذاکره با کردهای این کشور در چارچوب قانون اساسی شد.

به گزارش ایرنا برخی رسانه‌های عراق خبر دادند، در پی رد ضرب الاجل بغداد از سوی اربیل، سازمان هواپیمایی عراق از شرکت‌های هواپیمایی خارجی خواسته است، از روز جمعه پروازهایشان را به مقصد کردستان عراق متوقف کنند و خود نیز تمامی پروازهای خود به مقصد اربیل و سلیمانیه را به حالت تعلیق درآورد. روز سه‌شنبه حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق به اقلیم کردستان ۷۲ ساعت مهلت داده‌بود تا فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی را به بغداد تحویل دهد. اما یک مقام اقلیم کردستان عراق با رد درخواست بغداد و تأکید بر آنچه مالکیت کردستانی فرودگاه‌ها خواند، گفت: بهتر است مسائل از طریق مذاکره حل شود. در پاسخ به درخواست عراق، شرکت هواپیمایی لبنان (میدل ایست) اعلام کرد، پروازهای خود در خط پروازی بیروت - اربیل عراق را از جمعه به حالت تعلیق در می‌آورد.

یکی از مسئولان خطوط هوایی پگاسوس ترکیه نیز خبر داد، در راستای تصمیم دولت مرکزی عراق برای متوقف کردن پروازهای بین‌المللی به اربیل پروازهای خود را به این شهر متوقف کرده‌است. پیشتر «ترکیش ایرلاین» و «اطلس ترکیه»، دو خط هوایی دیگر ترکیه نیز پروازهای خود به اربیل را متوقف کرده بودند. در پی این درخواست و پاسخ مثبت برخی شرکت‌های هواپیمایی و در حالی که انتظار می‌رفت شمار این شرکت‌های هواپیمایی افزایش یابد، مولود باوه مراد وزیر ارتباطات دولت اقلیم کردستان عراق در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: تصمیم دولت عراق برای توقف پروازهای بین‌المللی فرودگاههای اربیل و بغداد تصمیم درستی نیست. وی با این حال خواستار مذاکره با بغداد شد. این در حالی است که پیشتر عبدالله الزیدی، نماینده ائتلاف ملی عراق در پرونده کردستان گفته‌بود: بدون عقب نشینی رهبران اقلیم از همه پرسی انجام شده در روز دوشنبه، احتمال گفت‌و‌گو با اربیل بسیار کم خواهد بود. وی همه پرسی را بر خلاف قانون اساسی عراق و قوانین بین‌المللی خواند و گفت: شهروندان را با تهدید و ارعاب به پای صندوقهای رأی برد‌ه‌اند.

نشست حیدر العبادی در پارلمان
این در حالی است که به‌نظر می‌رسد، دولت عراق همچنان باب مذاکره با اقلیم را نبسته و امیدوار است، گرهی را که سران اقلیم در شمال عراق زده‌اند نه با دندان جنگ، که با دست مذاکره بگشایند. این چیزی است که می‌توان از سخنان حیدر العبادی در نشست دیروز او و وزیران امنیتی و نفتی‌اش با پارلمان عراق دریافت. «حیدر العبادی» که به همراه «قاسم الاعرجی» وزیر کشور، «عرفان الحیالی» وزیر دفاع، «فالح الفیاض» مشاور نخست‌وزیر در امنیت ملی و «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق برای اعمال مجازات‌های تنبیهی بیشتر علیه اقلیم به پارلمان رفته بود، خواهان لغو همه‌پرسی و آغاز مذاکره با سران اقلیم بر مبنای قانون اساسی شد. پارلمان عراق دوشنبه مصوبه‌ای تنبیهی علیه اقلیم کردستان عراق به‌خاطر برگزاری همه پرسی غیرقانونی تصویب کرد که حیدر العبادی برای اجرایی کردن این مصوبات بود که به پارلمان فراخوانده شد. این مصوبات شامل تحت کنترل گرفتن تمامی گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها واقع در حوزه اقلیم کردستان عراق و میادین و چاه‌های نفت در مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک توسط دولت مرکزی عراق است.

نخست‌وزیر عراق در این نشست، با تأکید بر اجرای قانون اساسی در اقلیم کردستان عراق گفت: ما از حقوق شهروندان کرد همانند سایر شهروندان دفاع خواهیم کرد و هرگز اجازه نخواهیم داد قانون اساسی عراق زیر پا گذاشته شود. وی با اشاره به کرکوک گفت:‌ از پیشمرگ‌ها می‌خواهیم از مناطق مورد مناقشه خارج شوند. انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد و خواهان برگزاری آن در کرکوک نیز هستم. وی در حالی خواهان خروج پیشمرگ‌ها از کرکوک شد که پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که این نیروها در عملیات کوچ اجباری ده‌ها خانواده آواره در استان کرکوک را بیرون کردند. در پایان نشست دیروز پارلمان عراق مصوبه نهایی این نهاد درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق اعلام شد. بر این اساس پارلمان برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را غیرقانونی دانست آن را باطل اعلام کرد. همچنین العبادی را به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، ملزم ساخت هر اقدامی برای حفظ وحدت عراق بکند و در این راستا به وی اجازه داد در کرکوک نیرو مستقر کند. پارلمان عراق همچنین خواهان بستن تمامی گذرگاه‌های مرزی که خارج از کنترل دولت مرکزی عراق است شد و اعلام کرد: دولت باید چاه‌های نفت شمال در کرکوک و مناطق مورد مناقشه را تحت نظارت وزارت نفت درآورد. پارلمان در این مصوبه افزود: دولت تنها زمانی مذاکره مشروط را بپذیرد که نتایج همه‌پرسی لغو شود. در عین حال پارلمان عراق بر احضار سفیران و نمایندگان کشورها در کردستان عراق تأکید کرد و گفت باید به آنها ابلاغ شود که کنسولگری‌های خود را بسته و نمایندگان خود را از کردستان خارج کنند.

اخراج نماینده حزب مسعود بارزانی از ترکیه
در حالی که واکنش‌ها به همه پرسی اقلیم کردستان عراق ادامه دارد، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، کشورش به نماینده حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی ابلاغ کرده که بعد از همه‌پرسی اجرا شده در اقلیم کردستان عراق حق بازگشت به ترکیه را ندارد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مولود چاووش اوغلو تأکید کرد: آنکارا درخواست‌هایی که دولت مرکزی عراق در پی همه‌پرسی به آن ارائه کرده از جمله عملیات مشترک را بررسی خواهد کرد. وی درباره اینکه آیا دولت ترکیه کنسولگری خود را در اربیل خواهد بست، گفت: ما زمانی که کنسولگری خود را در اربیل بازکردیم از دولت اقلیم کردستان اجازه نخواستیم بلکه موافقت دولت مرکزی در بغداد را گرفتیم از این‌رو وزارت خارجه عراق طرف ماست. دیروز همچنین هیأت عالی هماهنگی احزاب ترکمن عراق متشکل از هشت حزب ترکمن در بیانیه‌ای ضمن تأکید دوباره بر مردود بودن همه پرسی انجام شده در کردستان عراق، از دولت مرکزی این کشور خواست که از جان شهروندان بویژه اقلیت‌ها از جمله ترکمنان در مناطق مورد اختلاف حمایت کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۱۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی به شهر پرداخت شود

ایسنا/کردستان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با تاکید بر پرداخت حق سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی به شهر، گفت: سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی طی ۳۲ سال گذشته تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم از سوی راه و شهرسازی استان پرداخت نشده بود.

 کیومرث حبیبی، امروز پنجشنبه (۱۳اردیبهشت) در نشست اعضای شورای اسلامی شهر با استاندار که با حضور فرماندار و شهردار سنندج و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: طرح جامع شهر سنندج به سال ۸۷ برمی‌گردد و بعد از ۱۵ سال، امسال بازنگری می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: فرایند طولانی بودن تدوین و تایید طرح تفصیلی شهرها تنها مشکل استان کردستان نیست و در بسیاری از استان‌های کشور همین منوال حاکم است.

حبیبی در مورد طلب شهرداری از دستگاه های اجرایی به ویژه سهم شهرداری از اراضی الحاقی، گفت: اینکه راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت بیش از ۳۲ سال حق شهرداری را پرداخت نکرده قبول داریم اما از آغاز به کار دولت سیزدهم حتی یک مترمربع تغییر کاربری بدون اینکه حق سهم شهرداری پرداخت شود به شهر سنندج صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با وجهه فرهنگی شهر سنندج هم ۱۴ هزار مترمربع فضای تالار مرکزی سنندج که با باری از مشکلات تحویل این دولت داده شد با پیشرفت خوبی جلو می‌رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در مورد آلایندگی های واحد پتروشیمی هم عنوان کرد: اجازه نمی دهیم سهم شهرداری که حق شهر است در این راستا تضعیف شود هر آنچه در حدود توان و اختیارات باشد انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌ برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی به شهر پرداخت شود
  • دلیل بارش‌های ناگهانی و سیل آسا در ایران چیست؟
  • بهره برداری از محل جدید اعزام و آماده سازی پروازهای هواپیمایی کیش
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • افزایش ۲۵ درصدی مصرف سوخت هواپیما در چابهار با افزایش ۳۸ درصدی پروازها
  • آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است